Dwa premierowe pojazdy przedstawiajÄ… nowe podejÅ›cie do sportów samochodowych, wynikajÄ…ce z wartoÅ›ci hiszpaÅ„skiej marki. – Od poczÄ…tku istnienia CUPRA wiedzie prym w motosportach. Rozwijamy miÄ™dzy innymi pierwszÄ… platformÄ™ wyÅ›cigów TCR, a modelami CUPRA Leon Competición i CUPRA e-Racer otwieramy przed tymi dyscyplinami sportu zupeÅ‚nie nowe perspektywy – mówi Jaime Puig, Dyrektor ds. wyÅ›cigów CUPRA. – Oba pojazdy zostaÅ‚y zaprojektowane przy uwzglÄ™dnieniu restrykcyjnych wymogów TCR i ETCR tak, by zapewnić zespoÅ‚om jak najwiÄ™ksze szanse na zwyciÄ™stwo.
CUPRA e-Racer
Pierwszy na Å›wiecie samochód wyÅ›cigowy formatu ETCR wpisuje siÄ™ w strategiÄ™ wyÅ›cigowÄ… CUPRY, opartÄ… na napÄ™dzie elektrycznym. Inżynierowie marki podjÄ™li wyzwanie przedstawienia peÅ‚ni potencjaÅ‚u napÄ™du przyszÅ‚oÅ›ci. Cztery jednobiegowe silniki elektryczne pojazdu zapewniÄ… moc szczytowÄ… 680 KM (500 kW) i 960 Nm momentu obrotowego. Akumulator o pojemnoÅ›ci 65 kWh bÄ™dzie chÅ‚odzony cieczÄ….
Niższa i szersza sylwetka, wloty powietrza po bokach pojazdu oraz innowacyjny ksztaÅ‚t zderzaka i maski samochodu przekÅ‚adajÄ… siÄ™ na mniejszy opór powietrza. Projekt e-Racera Å‚Ä…czy stylistyczne DNA marki z wiÄ™kszÄ… wydajnoÅ›ciÄ… aerodynamicznÄ…. Miejsce grilla, charakterystycznego dla samochodów spalinowych, zastÄ…piono dodatkowym wlotem powietrza. Nadkola swoim ksztaÅ‚tem usprawniajÄ… przepÅ‚yw powietrza oraz przyczepność e-Racera.
W 2021 roku nastÄ…pi inauguracja wyÅ›cigów ETCR stworzonych wyÅ‚Ä…cznie dla elektrycznych samochodów turystycznych. Format zawodów dowiedzie, jak intensywne sportowe przeżycia może wywoÅ‚ywać najnowoczeÅ›niejsza technologia.
CUPRA Leon Competición
Drugi premierowy model wyÅ›cigowy, CUPRA Leon Competición, zostaÅ‚ stworzony do rywalizacji w wyÅ›cigach na każdej powierzchni, zarówno w formatach TCR, jak i Endurance.
Projekt powstaÅ‚ na bazie produkcyjnej wersji CUPRY Leona, którÄ… udoskonalono pod wzglÄ™dem aerodynamiki. Zmodyfikowana geometria nadwozia, lżejsze materiaÅ‚y wykoÅ„czeniowe oraz ukÅ‚ad elektroniczny CUPRA dostosowany do potrzeb wyÅ›cigów pozwoliÅ‚y na obniżenie masy samochodu i przygotowanie wymiennych moduÅ‚ów zwiÄ™kszajÄ…cych szanse na zwyciÄ™stwo w zawodach.
Sercem samochodu jest 2-litrowy silnik konwencjonalny z turbodoÅ‚adowaniem o mocy 340 KM (250 kW). CUPRA Leon Competición może siÄ™ pochwalić momentem obrotowym równym 410 Nm i 6800 rpm. SzeÅ›ciobiegowa sekwencyjna skrzynia biegów pozwala rozpÄ™dzić siÄ™ do 100 km/h już w 4,5 sekundy, a prÄ™dkość maksymalna to 260 km/h.
DodatkowÄ… przewagÄ™ zespoÅ‚owi CUPRA zapewni podwozie samochodu, które można dopasować do warunków wyÅ›cigu. Na przodzie pojazdu zamontowano zawieszenie MacPhersona z możliwoÅ›ciÄ… regulacji wysokoÅ›ci, wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, a także modyfikowanym rozstawie, pochyleniu i zbieżnoÅ›ci kóÅ‚ . Natomiast z tyÅ‚u znalazÅ‚o siÄ™ zawieszenie wielowahaczowe, które również stwarza szansÄ™ dostosowywania jego wysokoÅ›ci oraz rozstawu, pochylenia i zbieżnoÅ›ci kóÅ‚. Regulować można także ustawienie przednich i tylnych stabilizatorów.
CUPRA Leon Competición wyznaczyÅ‚ nowe standardy w branży jeszcze przed Å›wiatowÄ… premierÄ…, umożliwiajÄ…c klientom przedsprzedażowÄ… rezerwacjÄ™ on-line.
Premiera modeli CUPRA e-Racer i CUPRA Leon Competición odbyÅ‚a siÄ™ podczas inauguracji CUPRA Studio 20 lutego w hiszpaÅ„skim Martorell.
CUPRA e-Racer (dane techniczne)
Napęd
|
2x2 silniki elektryczne
|
Akumulator
|
65 kWh
|
Maksymalna moc
|
680 KM
|
Maksymalny moment obrotowy
|
960 Nm
|
Pzyspieszenie od 0 do 100 km/h
|
3.2 sekundy
|
Maksymalna prędkość
|
270 km/h
|
CUPRA Leon Competición (dane techniczne)
Silnik
|
2.0 TFSI
|
Cylindry/Zawory
|
4-cyl – 16v
|
Pojemność skokowa
|
1984 cm3
|
Skrzynia biegów
|
Sześciobiegowa sekwencyjna skrzynia Hewlanda
|
Maksymalna moc
|
340 KM
|
Maksymalny moment obrotowy
|
410 Nm
|
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h
|
4.5 sekundy
|
Maksymalna prędkość
|
260 km/h
|