Toyota przedstawiÅ‚a szereg nowych rozwiÄ…zaÅ„ opartych na platformie TNGA, które zapewniÄ… samochodom marki zarówno bardzo dobre osiÄ…gi, jak i doskonaÅ‚e parametry ekonomiczne. SÄ… to nowatorska przekÅ‚adnia bezstopniowa (CVT), 6-stopniowa przekÅ‚adnia manualna, benzynowy silnik 2,0 l, hybrydowy ukÅ‚ad napÄ™dowy z silnikiem 2,0 l oraz nowe ukÅ‚ady napÄ™du na cztery koÅ‚a (4WD).
Direct Shift-CVT – nowy rodzaj przekÅ‚adni bezstopniowej
Nowa przekÅ‚adnia bezstopniowa jest pierwszÄ… w Å›wiecie przekÅ‚adniÄ… CVT wyposażonÄ… w dodatkowe przeÅ‚ożenie, które w istotnym stopniu poprawia jej sprawność przy niskich prÄ™dkoÅ›ciach. Efektem jest bezpoÅ›rednia reakcja na wciskanie pedaÅ‚u przyspieszenia przy ruszaniu oraz zmniejszone zużycie paliwa.
Nowe rozwiÄ…zanie w przekÅ‚adni Direct Shift-CVT zmniejszyÅ‚o straty mechaniczne, rozszerzyÅ‚o zakres przeÅ‚ożeÅ„ i poprawiÅ‚o dobór przeÅ‚ożenia w zależnoÅ›ci od sytuacji. W efekcie uzyskano wzrost osiÄ…gów i komfortu prowadzenia przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa o 6 procent w stosunku do dotychczasowej przekÅ‚adni.
Dodatkowe przeÅ‚ożenie znacznie poprawia sprawność przekÅ‚adni przy niskich prÄ™dkoÅ›ciach. Podczas ruszania wykorzystywana jest dodatkowa przekÅ‚adnia, która zapewnia dynamiczne przyspieszenie.
Wprowadzenie dodatkowego przeÅ‚ożenia umożliwiÅ‚o uzyskanie szerszego zakresu przeÅ‚ożeÅ„, siÄ™gajÄ…cego najwyższej w swojej klasie wartoÅ›ci 7,5 dla dwulitrowej jednostki napÄ™dowej, a także zwiÄ™kszenie jej sprawnoÅ›ci. KonsekwencjÄ… jego wprowadzenia jest także zmniejszenie obciążeÅ„ przekÅ‚adni pasowej. UmożliwiÅ‚o to zastosowanie pasa i kóÅ‚ pasowych o mniejszych wymiarach, co z kolei spowodowaÅ‚o skrócenie czasu zmiany przeÅ‚ożenia o 20 procent.
Nowa 6-stopniowa przekładnia manualna (6MT)
W odpowiedzi na potrzeby rynku, zwÅ‚aszcza europejskiego, Toyota opracowaÅ‚a również nowÄ… przekÅ‚adniÄ™ manualnÄ…. Jest ona o 7 kilogramów lżejsza i o 24 milimetry krótsza od dotychczasowej jednostki, dziÄ™ki czemu jest jednÄ… z najmniejszych przekÅ‚adni w swojej klasie. MaÅ‚e wymiary i masa przekÅ‚adni 6MT oraz sprawność należąca do najwyższych w Å›wiecie przyczyniajÄ… siÄ™ do zmniejszenia zużycia paliwa, zaÅ› wykorzystanie systemu sterowania iMT (Intelligent Manual Transmission), który automatycznie dostosowuje obroty silnika przy zmianie biegów, zapewnia pÅ‚ynnÄ… zmianÄ™ przeÅ‚ożeÅ„ bez nieprzyjemnych szarpnięć.
Nowy silnik Dynamic Force Engine z bezpośrednim wtryskiem paliwa
Dwulitrowy, czterocylindrowy silnik Toyota Dynamic Force Engine wykorzystuje rozwiÄ…zania usprawniajÄ…ce spalanie mieszanki oraz precyzyjne sterowanie zmiennymi fazami rozrzÄ…du. Wyróżnia siÄ™ także wyjÄ…tkowo wysokÄ… sprawnoÅ›ciÄ… cieplnÄ…, osiÄ…gniÄ™tÄ… dziÄ™ki obniżeniu strat energii zwiÄ…zanych z dziaÅ‚aniem ukÅ‚adów wydechowego i chÅ‚odzenia, zmniejszeniu tarcia części ruchomych oraz innym usprawnieniom. W efekcie nowe, dwulitrowe silniki benzynowe dla pojazdów o napÄ™dzie konwencjonalnym i hybrydowym osiÄ…gajÄ… sprawność cieplnÄ… na poziomie odpowiednio 40 i 41 procent. Oprócz tego, w porównaniu z dotychczasowymi silnikami, uzyskujÄ… one wyższy moment obrotowy w caÅ‚ym zakresie prÄ™dkoÅ›ci obrotowych i speÅ‚niajÄ… normy ograniczajÄ…ce zawartość niepożądanych substancji w spalinach, których wprowadzenie w poszczególnych krajach Å›wiata jest spodziewane w nadchodzÄ…cych latach.
Dwulitrowy napęd hybrydowy THS II
Toyota skonstruowaÅ‚a nowy ukÅ‚ad hybrydowy z dwulitrowym silnikiem benzynowym, który wykorzystuje sprawdzone w Priusie czwartej generacji rozwiÄ…zania obniżajÄ…ce wymiary, masÄ™ i straty energii. Nowy napÄ™d umożliwia uzyskanie lepszych osiÄ…gów przy maÅ‚ym zużyciu paliwa. Podczas przyspieszania ukÅ‚ad hybrydowy obniża obroty silnika spalinowego, w wiÄ™kszym stopniu wykorzystujÄ…c energiÄ™ elektrycznÄ… z akumulatora, co zapewnia pÅ‚ynne, liniowe przyspieszanie.
Nowe napędy na 4 koła E-Four oraz Dynamic Torque Vectoring AWD
Toyota opracowaÅ‚a dwa nowe systemy napÄ™du na cztery koÅ‚a, umożliwiajÄ…ce zmniejszenie zużycia paliwa, a jednoczeÅ›nie poprawÄ™ wÅ‚asnoÅ›ci jezdnych, stabilnoÅ›ci i osiÄ…gów.
Nowy system Dynamic Torque Vectoring AWD jest przeznaczony dla pojazdów napÄ™dzanych konwencjonalnymi silnikami benzynowymi. Mechanizm aktywnego rozdziaÅ‚u momentu obrotowego (torque vectoring) poprawia osiÄ…gi i prowadzenie również w trudnych warunkach terenowych. NowoÅ›ciÄ… jest także mechanizm rozÅ‚Ä…czania elementów napÄ™du tylnej osi, zatrzymujÄ…c ich obracanie siÄ™ w trybie jazdy 2WD. RozwiÄ…zanie to zmniejsza straty energii, przyczyniajÄ…c siÄ™ do ograniczenia zużycia paliwa.
Nowy system E-Four będzie stosowany w pojazdach hybrydowych. W stosunku do obecnych wersji, moment obrotowy przekazywany do napędzanej elektrycznie tylnej osi zwiększono o 30 procent. Nowy system sterowania optymalnie rozdziela moment obrotowy między przednie i tylne koła, co zwiększa możliwości terenowe.
Oba systemy 4x4 korzystajÄ… z funkcji AWD Integrated Management (AIM), która koordynuje pracÄ™ silnika, przekÅ‚adni napÄ™dowej, ukÅ‚adu hamulcowego i systemu AWD, pozwalajÄ…c uzyskać podczas jazdy w trudnym terenie jeszcze lepsze wÅ‚asnoÅ›ci jezdne, stabilność i osiÄ…gi.
Od wiosny tego roku Toyota bÄ™dzie wprowadzać powyższe podzespoÅ‚y w kolejnych modelach oferowanych na caÅ‚ym Å›wiecie. Nowe rozwiÄ…zania przyczyniÄ… siÄ™ do poprawy osiÄ…gów i zmniejszenia emisji samochodów konwencjonalnych oraz pojazdów hybrydowych, hybryd plug-in, samochodów elektrycznych i zasilanych ogniwami paliwowymi.
W ciÄ…gu piÄ™ciu lat, do koÅ„ca roku 2023, Toyota przewiduje wprowadzenie jednostek napÄ™dowych opartych na TNGA do okoÅ‚o 80 procent pojazdów marki sprzedawanych w Japonii, Stanach Zjednoczonych, Europie i Chinach. Plany obejmujÄ… 17 wersji dziewiÄ™ciu silników, 10 wersji czterech rodzajów przekÅ‚adni oraz 10 wersji szeÅ›ciu ukÅ‚adów hybrydowych. Toyota szacuje, że zastosowanie jednostek napÄ™dowych opartych na TNGA pozwoli zmniejszyć zużycie paliwa, a zatem i emisjÄ™ CO2 przez pojazdy Toyoty o ponad 18 procent1.
1 Porównanie Å›redniej iloÅ›ci CO2 emitowanego przez pojazdy marek Toyota i Lexus sprzedane w 2015 roku w Japonii, Stanach Zjednoczonych, Europie i Chinach i Å›redniej iloÅ›ci CO2 emitowanego przez pojazdy marek Toyota i Lexus, które wedÅ‚ug planów zostanÄ… sprzedane w 2023 roku w tych krajach, w tym pojazdów wyposażonych w nowo opracowane jednostki napÄ™dowe. Szacowana redukcja emisji CO2 wynika jedynie z zastosowania nowo opracowanych jednostek napÄ™dowych w oparciu o certyfikowane dane z poszczególnych krajów lub regionów.