-
nowy Arteon Shooting Brake pojawia siÄ™ na rynku razem z odnowionym Arteonem
-
obydwie wersje modelu wyposażono w najnowsze rozwiÄ…zania technologiczne – Digital Cockpit Pro jest dostÄ™pny seryjnie
-
po raz pierwszy Volkswagen zaoferuje Arteona z hybrydowym zespołem napędowym typu plug-in o mocy 160 kW (218 KM)
-
do obydwu odmian Arteona Volkswagen R opracował wydajny układ napędowy o mocy aż 235 kW (320 KM)
-
dzięki systemowi Travel Assist nowy Arteon i Arteon Shooting Brake mogą poruszać się częściowo automatycznie do prędkości 210 m/h
Ralf Brandstätter, Chief Operating Officer i desygnowany na stanowisko CEO marki Volkswagen Samochody Osobowe, stwierdziÅ‚: „ Arteon Shooting Brake zapewnia pasażerom jeszcze wiÄ™cej przestrzeni we wnÄ™trzu. Stworzono go dla tych kierowców, którzy indywidualny styl i najnowoczeÅ›niejsze rozwiÄ…zania techniczne ceniÄ… tak samo wysoko, jak maksymalnÄ… funkcjonalność”. Nigdy wczeÅ›niej Volkswagen nie miaÅ‚ w ofercie takiego samochodu. Klaus Zyciora, szef dziaÅ‚u designu w koncernie Volkswagen: „W Arteonie Shooting Brake dynamika charakterystyczna dla auta typu Gran Turismo Å‚Ä…czy siÄ™ z funkcjonalnoÅ›ciÄ… samochodu o nadwoziu kombi – w nowej interpretacji i w wyjÄ…tkowo ekspresyjny sposób”.
Stylistyka Arteona nie naÅ›laduje żadnych wzorów, ani nie podąża za żadnymi trendami. Design tego auta wyróżnia je w masie innych samochodów, a teraz nabraÅ‚ jeszcze wiÄ™kszego wyrazu. Ponadto po raz pierwszy Arteona można zamówić z nowymi LED-owymi Å›wiatÅ‚ami do jazdy dziennej, w których pas diod znajduje siÄ™ nie tylko poniżej seryjnych LED-owych reflektorów, lecz przebiega też centralnie przez osÅ‚onÄ™ chÅ‚odnicy. Nadaje to Å›wiatÅ‚om Arteona nowy styl rozpoznawalny zarówno w dzieÅ„, jak i w nocy. Nowe sÄ… również LED-owe lampy z tyÅ‚u samochodu.
Marco Pavone, szef dziaÅ‚u Volkswagena zajmujÄ…cego siÄ™ stylistykÄ… zewnÄ™trznÄ…, zauważa: „W przypadku Arteona Shooting Brake, mocno przedÅ‚użyliÅ›my liniÄ™ dachu, a w raz z nim liniÄ™ bocznych szyb, z kolei bÅ‚otniki poszerzyliÅ›my, dziÄ™ki temu tyÅ‚ auta wydaje siÄ™ masywniejszy. Ten zabieg sprawiÅ‚, że mimo caÅ‚ej funkcjonalnoÅ›ci piÄ™ciodrzwiowego samochodu Shooting Brake sprawia wrażenie auta sportowego”.
Pod charakterystycznÄ… pokrywÄ… z tyÅ‚u nadwozia nowego Arteona Shooting Brake znajduje siÄ™ 565 litrowy bagażnik (wartość liczona od oparć kanapy do wysokoÅ›ci póÅ‚ki za tylnÄ… szybÄ…). Bagażnik Arteona (wersja fastback) ma pojemność 563 litrów. JeÅ›li zÅ‚ożyć oparcia tylnych siedzeÅ„ pojemność przedziaÅ‚u bagażowego – od oparć przednich foteli po dach – wzroÅ›nie do 1.632 litrów (w fastbacku do 1.557 l). PodÅ‚ogaprzedziaÅ‚u Å‚adunkowego ma w obydwu przypadkach dÅ‚ugość 2.092 mm (mierzone do przednich foteli).
We wnÄ™trzu obydwu modeli znajduje siÄ™ nowa, elegancka tablica rozdzielcza dopasowana do ekskluzywnego charakteru i ekspresyjnej stylistyki Arteona. Do obsÅ‚ugi automatycznej klimatyzacji zastosowano dotykowe pole, to samo rozwiÄ…zanie znalazÅ‚o siÄ™ na nowej wielofunkcyjnej kierownicy uÅ‚atwiajÄ…c obsÅ‚ugÄ™ różnych urzÄ…dzeÅ„. NowoÅ›ciÄ… jest ponadto możliwość bezprzewodowego korzystania z aplikacji – umożliwia to App Connect Wireless dla Apple CarPlay i Android Auto (Google). Innym nowym urzÄ…dzeniem we wnÄ™trzu Arteona i Arteona Shooting Brake jest wysokiej klasy 700-watowy system audio firmy Harmann/Kardon opracowany specjalnie do tych modeli. CaÅ‚oÅ›ci dopeÅ‚nia dostÄ™pny opcjonalnie system stylowego oÅ›wietlenia wnÄ™trza z 30 kolorami Å›wiatÅ‚a do wyboru. PodÅ›wietlane sÄ… dekoracyjne panele na tablicy rozdzielczej i drzwiach – Å›wiatÅ‚o peÅ‚ni tu rolÄ™, jakÄ… do niedawna speÅ‚niaÅ‚ chrom.
Techniczne innowacje zastosowano nie tylko w silnikach, lecz także w dziedzinie systemów asystujÄ…cych IQ.DRIVE. NowoÅ›ciÄ… w Arteonie jest Travel Assist umożliwiajÄ…cy częściowo automatycznÄ… jazdÄ™ w przedziale prÄ™dkoÅ›ci od 0 do 210 km/h. DziÄ™ki niemu kierowca może znacznie wygodniej i bezpieczniej poruszać siÄ™ w korku oraz w miejscu robót drogowych. Elementem systemu Travel Assist jest aktywny tempomat ACC z wyprzedzeniem regulujÄ…cy prÄ™dkość jazdy. Dostosowuje on prÄ™dkość do znaków ograniczenia, zmniejsza jÄ… w terenie zabudowanym, w zakrÄ™tach, na rondach i skrzyżowaniach odpowiednio dopasowujÄ…c do sytuacji na drodze. W ramach systemu Travel Assist dziaÅ‚ajÄ… też funkcja Lane Assist, dziÄ™ki której samochód jest utrzymywany na Å›rodku wyznaczonego pasa ruchu, oraz system awaryjnego hamowania Front Assist z funkcjÄ… rozpoznawania obecnoÅ›ci pieszych na jezdni. Poszerzono też zakres dziaÅ‚ania kamery cofania. Ma ona teraz dodatkowo m.in. funkcjÄ™ Cornerview (zwiÄ™kszenie na ekranie kÄ…ta widzenia kamery z 90 do 170 stopni) oraz zapewnia dodatkowy obraz przedstawiajÄ…cy z góry zaczep przyczepy, co uÅ‚atwia jej podÅ‚Ä…czenie do samochodu.
JeÅ›li Arteon jest wyposażony w opcjonalny Active Lighting System, nawet jego diodowe reflektory stajÄ… siÄ™ swego rodzaju systemem asystujÄ…cym. Jeszcze zanim samochód znajdzie siÄ™ w odpowiedniej pozycji do wjazdu w zakrÄ™t, reflektory doskonale ten zakrÄ™t oÅ›wietlajÄ…. Active Lighting System skupiajÄ…cy najnowoczeÅ›niejsze rozwiÄ…zania techniczne skÅ‚ada siÄ™ z dwóch LED-owych reflektorów z tzw. soczewkami projekcyjnymi. Elementem tego systemu sÄ… również Å›wiatÅ‚a drogowe Dynamic Light Assist oraz dziaÅ‚ajÄ…ce z wyprzedzeniem dynamiczne Å›wiatÅ‚a oÅ›wietlajÄ…ce zakrÄ™t. Te ostatnie, dziÄ™ki niezależnie sterowanym moduÅ‚om w reflektorach, oÅ›wietlajÄ… zakrÄ™t pod takim samym kÄ…tem, pod jakim w danej chwili skrÄ™cona jest kierownica. RobiÄ… to jednak także niezależnie od skrÄ™tu kierownicy, czyli wÅ‚aÅ›nie z wyprzedzeniem, korzystajÄ…c z obrazu z umieszczonej z przodu auta kamery oraz z danych systemu nawigacyjnego na temat przebiegu drogi. DziÄ™ki temu reflektory Arteona oÅ›wietlajÄ… zakrÄ™t jeszcze zanim kierowca w niego wjedzie. Poza tym obszar oÅ›wietlany przez reflektory zostaje optymalnie dopasowany do promienia zakrÄ™tu, co zapobiega rozpraszaniu Å›wiatÅ‚a.
Arteon i Arteon Shooting Brake bÄ™dÄ… oferowane z czterema benzynowymi silnikami turbo (TSI), dwoma turbodieslami (TDI) oraz hybrydowym zespoÅ‚em napÄ™dowym plug-in (eHybrid) do wyboru. Jednostki TSI osiÄ…gajÄ… moc 110 kW (150 KM), 140 kW (190 KM), 206 kW (280 KM) i – w wypadku silnika stosowanego w Arteonie R – 235 kW (320 KM). Jednostka TSI jest wykorzystywana również w hybrydowym zespole napÄ™dowym – osiÄ…ga moc 115 kW (156 KM) i wspomaga jÄ… silnik elektryczny o mocy 85 kW (115 KM). Jednostki TDI osiÄ…gajÄ… moc 110 kW (150 KM) i 147 kW (200 KM). Wszystkie silniki odznaczajÄ… siÄ™ niskim zużyciem paliwa i niskim poziomem emisji szkodliwych substancji oraz wysokim momentem obrotowym. DziÄ™ki innowacyjnym jednostkom napÄ™dowym Arteon i Arteon Shooting Brake speÅ‚niajÄ… wiele różnych potrzeb i wymagaÅ„. WysokÄ… oszczÄ™dność tych silników uzyskano dziÄ™ki innowacyjnym rozwiÄ…zaniom w dziedzinie ich budowy oraz systemów oczyszczania spalin.
„Na caÅ‚ym Å›wiecie roÅ›nie popyt na auta hybrydowe, dlatego tak bardzo ważne byÅ‚o dla nas, żeby jeszcze w 2020 roku zaoferować obydwie odmiany Arteona w wersjach eHybrid, czyli z hybrydowym zespoÅ‚em napÄ™dowym typu plug-in” – powiedziaÅ‚ Jürgen Stackmann, CzÅ‚onek ZarzÄ…du Marki Volkswagen ds. Sprzedaży, Marketingu i After Sales. Dr Frank Welsch, CzÅ‚onek ZarzÄ…du Marki Volkswagen ds. Rozwoju, dodaje: „Sam elektryczny zasiÄ™g tego auta jest na tyle duży, że wielu kierowców Arteona i Arteona Shooting Brake bÄ™dzie mogÅ‚o poruszać siÄ™ na co dzieÅ„ wyÅ‚Ä…cznie bezemisyjnie”. Arteon w wersjach fastback i Shooting Brake to jeden z pierwszych modeli tego rodzaju należących do wyższej klasy Å›redniej wyposażany w hybrydowy napÄ™d typu plug-in. Jürgen Stackmann: „Arteon eHybrid i Arteon Shooting Brake eHybrid w równej mierze przemawiajÄ… do serca, co do rozumu – w swoim segmencie cenowym sÄ… przez to niepowtarzalne”.
Po raz pierwszy w rodzinie Arteona pojawia siÄ™ również model spod znaku R – najbardziej sportowych spoÅ›ród wszystkich odmian modeli Volkswagena. Jost Capito, dyrektor Volkswagen R, stwierdziÅ‚: „DziÄ™ki Arteonowi i Arteonowi Shooting Brake R Volkswagen jeszcze mocniej zaznacza swojÄ… pozycjÄ™ w klasie samochodów premium o dużych osiÄ…gach. FascynujÄ…ca jest nie sama moc silnika wynoszÄ…ca 320 KM, lecz także sposób w jaki te auta przenoszÄ… jÄ… na asfalt. OpracowaliÅ›my nowÄ… technologiÄ™, którÄ… okreÅ›lamy mianem „R-Performance Torque Vectoring”. Specjalne urzÄ…dzenie, którym jest Torque Splitter, przekazuje odpowiedniÄ… ilość momentu obrotowego do kóÅ‚ przedniej i tylnej osi, ale też – zależnie od sytuacji – dostarcza różnÄ… jego ilość do każdego z tylnych kóÅ‚. A to zapewnia nieznany dotÄ…d w autach tej klasy poziom dynamiki jazdy”.
Nasz test Volkswagena Arteona można przeczytać tutaj.