Nowy Ford Edge zostaÅ‚ zaprojektowany od podstaw, aby speÅ‚nić wysokie oczekiwania klientów z Europy oraz innych części Å›wiata.
Model ten oferuje nowe, zaawansowane technologie, tworzÄ…c trzeci filar planu ekspansji Forda na rynku SUV-ów wraz z nowym, kompaktowym SUV-em Ford Kuga oraz niewielkim Fordem EcoSport.
„Wzbogacamy globalne portfolio naszej firmy z zakresu strategii One Ford, oferujÄ…c europejskim klientom szerszÄ… gamÄ™ produktów. W tym roku zaprezentowaliÅ›my już nowe modele EcoSport, Mondeo i Focus,” powiedziaÅ‚ Stephen Odell, prezes Ford of Europe, Middle East and Africa. „W przyszÅ‚ym roku wprowadzimy na rynek nowego Forda Edge oraz - po raz pierwszy w Europie - nowego Forda Mustanga, jak również modele z serii Vignale.”
Ford Edge pierwszej generacji zadebiutowaÅ‚ w Ameryce PóÅ‚nocnej w 2007 roku, wprowadzajÄ…c tym samym nowÄ… definicjÄ™ tradycyjnego SUV-a i ustanawiajÄ…c nowy segment aut typu „crossover SUV”. DziÅ› Ford Edge pozostaje najlepiej sprzedajÄ…cym siÄ™ samochodem tego typu w USA, czego potwierdzeniem sÄ… rekordowe wyniki sprzedaży osiÄ…gniÄ™te w 2013 roku. Model ten jest też oferowany na wybranych rynkach w Ameryce PoÅ‚udniowej, Rosji i Azji Wschodniej, w tym w Chinach.
Wraz z nowym modelem Edge, Ford wkracza do nowego segmentu na europejskim rynku, oferujÄ…c nabywcom luksusowego, przestronnego i zaawansowanego technologicznie SUV-a. Ten czterodrzwiowy, piÄ™ciomiejscowy model o typowych dla Forda doskonaÅ‚ych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciach jezdnych wejdzie do sprzedaży w Ameryce PóÅ‚nocnej na poczÄ…tku przyszÅ‚ego roku, a nastÄ™pnie trafi do salonów w Europie, Ameryce PoÅ‚udniowej oraz w regionie Azji i Pacyfiku.
„Nowy Ford Edge oferuje pasażerom wiÄ™cej miejsca, niż wiÄ™ksze i droższe SUV-y. Pod wzglÄ™dem stylizacji nadwozia, komfortu, udogodnieÅ„ i systemów bezpieczeÅ„stwa, nowy Ford Edge może konkurować w Europie z modelami segmentu premium,” powiedziaÅ‚ Roelant de Waard, wiceprezes ds. marketingu, sprzedaży i serwisu, Ford of Europe.
Zaawansowana technologia
Nowy Ford Edge bÄ™dzie wyposażony w adaptacyjny ukÅ‚ad kierowniczy, który uÅ‚atwia manewrowanie autem i daje dużą przyjemność z prowadzenia, a także technologiÄ™ aktywnej redukcji haÅ‚asu (Active Noise Cancellation) oraz przedniÄ… kamerÄ™ (Front Split View Camera).
Adaptacyjny ukÅ‚ad kierowniczy nieustannie zmienia przeÅ‚ożenie w stosunku do aktualnej prÄ™dkoÅ›ci jazdy, optymalizujÄ…c w ten sposób reakcje ukÅ‚adu. Przy niskich prÄ™dkoÅ›ciach, na przykÅ‚ad podczas parkowania, nowy system dba o zachowanie lepszej zwrotnoÅ›ci auta, uÅ‚atwiajÄ…c tym samym wykonywanie skrÄ™tów. Z kolei przy wyższych prÄ™dkoÅ›ciach nowy Ford Edge reaguje na polecenia kierowcy w pÅ‚ynny i precyzyjny sposób.
Opracowana przez Forda technologia aktywnej redukcji haÅ‚asu (Active Noise Cancellation) obejmuje trzy mikrofony rozlokowane w kabinie pasażerskiej, które poprzez system audio wysyÅ‚ajÄ… sygnaÅ‚ o odwrotnej fazie, co pozwala poprawić ogólny komfort akustyczny wnÄ™trza. Technologia (Front Split View Camera) uÅ‚atwia manewrowanie na skrzyżowaniach lub parkingach o ograniczonej widocznoÅ›ci, wykorzystujÄ…c kamerÄ™ z kÄ…tem widzenia wynoszÄ…cym 180 stopni zainstalowanÄ… w przedniej części auta. Ford Edge zawiera także specjalnie zaprojektowane wloty w bocznej części nadwozia, które tworzÄ… „kurtynÄ™ powietrznÄ…” zwiÄ™kszajÄ…cÄ… wydajność aerodynamicznÄ… podczas jazdy z dużą prÄ™dkoÅ›ciÄ….
Inne technologie, które znajdÄ… siÄ™ w nowym Fordzie Edge:
- Drzwi bagażnika otwierane i zamykane elektrycznie i bezdotykowo
- (SYNC 2), opracowany przez Forda zaawansowany system komunikacji z system kontroli głosowej.
- Inteligentny tempomat z funkcjÄ… ograniczania skutków kolizji (Collision Mitigation) oraz funkcjÄ… wczesnego ostrzegania (Forward Alert).
- Rozbudowany system wspomagający parkowanie (Active Park Assist)z systemem wspomagającym parkowanie prostopadłe oraz systemem (Cross Traffic Alert) wspomagającym kierowcę podczas wyjazdu tyłem z parkingu.
- Tylne pompowane pasy bezpieczeństwa
- Inteligentny napęd na wszystkie koła z układem TVC poprawiającym stabilność na zakrętach oraz układem (Curve Control).
- System zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach(Active City Stop).
- Sygnalizacja pojawienia siÄ™ innego pojazdu w martwym polu widzenia kierowcy (BLIS).
- System utrzymywania pojazdu na pasie ruchu.
- System rozpoznawania znaków drogowych.
- Podgrzewana kierownica oraz podgrzewane i wentylowane przednie fotele.
Dynamiczny design, wysoka jakość i doskonałe prowadzenie
Priorytetem podczas prac nad nowym Fordem Edge byÅ‚o uzyskanie wysokiej jakoÅ›ci wizualnej poprzez zastosowanie wysokogatunkowych materiaÅ‚ów. Nadwozie zostaÅ‚o zaprojektowane w taki sposób, aby ograniczyć liczbÄ™ ostrych krawÄ™dzi Å‚Ä…czeniowych. ZespóÅ‚ projektantów zwróciÅ‚ szczególnÄ… uwagÄ™ na detale, jak na przykÅ‚ad sposób scalenia przednich drzwi i deski rozdzielczej, dziÄ™ki czemu udaÅ‚o siÄ™ uproÅ›cić Å‚Ä…czenia poszczególnych punktów i zredukować potencjalne problemy z prawidÅ‚owym spasowaniem sÄ…siadujÄ…cych elementów.
Nowy Ford Edge odznacza siÄ™ charyzmatycznÄ… stylizacjÄ… nadwozia z wyraźnie zaznaczonÄ… chromowanÄ… osÅ‚onÄ… chÅ‚odnicy, wÄ…skimi reflektorami LED oraz trójwymiarowymi tylnymi lampami LED. Masywne nadkola skrywajÄ… 20-calowe obrÄ™cze z lekkich stopów.
Wyrafinowana struktura nadwozia wraz z zaawansowanym ukÅ‚adem zawieszenia kóÅ‚ absorbuje nierównoÅ›ci nawierzchni i tÅ‚umi niepożądane haÅ‚asy przy zachowaniu doskonaÅ‚ych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdnych. W rezultacie europejscy klienci mogÄ… cieszyć siÄ™ ekscytujÄ…cymi wrażeniami z jazdy na najwyższym poziomie.
Dynamiczne prowadzenie to także zasÅ‚uga niezależnego zawieszenia tylnego ze zintegrowanymi wahaczami. Z kolei zastosowanie stali o wysokiej wytrzymaÅ‚oÅ›ci pozwoliÅ‚o uzyskać solidnÄ… strukturÄ™, bÄ™dÄ…cÄ… podstawÄ… doskonaÅ‚ych osiÄ…gów. WnÄ™trze nowego Forda Edge oferuje wysoki komfort podróżowania dziÄ™ki wykorzystaniu szyb akustycznych oraz opon o ograniczonych szumach toczenia.
W Europie nowy Ford Edge bÄ™dzie dostÄ™pny z silnikiem wysokoprężnym Duratorq TDCi o pojemnoÅ›ci 2 litrów w dwóch wersjach do wyboru:
- mocy 180 KM i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm, wspóÅ‚pracujÄ…cym z 6-biegowÄ… skrzyniÄ… manualnÄ…; szacowana emisja CO2 na poziomie 149 g/km,
- mocy 210 KM i maksymalnym momencie obrotowym 450 Nm, wspóÅ‚pracujÄ…cym z 6-biegowÄ… skrzyniÄ… automatycznÄ… PowerShift wyposażonÄ… w dźwigienki do rÄ™cznej zmiany biegów; szacowana emisja CO2 na poziomie 159 g/km.
Zmiany na rynku
Nowy Ford Edge uzupełni gamę modelową Forda, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na samochody tego segmentu.
Z danych zebranych przez Forda wynika, że w latach 2008 - 2013 europejski segment samochodów typu SUV powiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ z 10 do 21 procent. W pierwszych piÄ™ciu miesiÄ…cach 2014 roku sprzedaż nowego Forda Kugi, który zadebiutowaÅ‚ w 2012 roku, wzrosÅ‚a o 38 procent w stosunku rok do roku. Co wiÄ™cej, Ford zebraÅ‚ ponad 16 000 zamówieÅ„ na nowego SUV-a EcoSport, który jest już dostÄ™pny w autoryzowanych salonach sprzedaży.
„Oferujemy zaawansowanego technologicznie SUV-a, który z nawiÄ…zkÄ… speÅ‚ni oczekiwania klientów i wzbogaci europejskÄ… ofertÄ™ zmodernizowanych SUV-ów firmy, doÅ‚Ä…czajÄ…c do nowego Forda Kugi oraz Forda EcoSport,” powiedziaÅ‚ de Waard. „Już od kilku lat preferencje nabywców z caÅ‚ego Å›wiata zmieniajÄ… siÄ™ w zauważalny sposób. Klienci zamieniajÄ… obecnie samochody osobowe na SUV-y, dlatego to odpowiedni moment na wprowadzenie do oferty dużego, luksusowego SUV-a, który bÄ™dzie pozycjonowany na samym szczycie naszej europejskiej gamy.”