Zwinny, miejski crossover Lexus NX, wprowadzony na rynek w 2014 roku, szybko staÅ‚ siÄ™ jednym z najczęściej kupowanych aut japoÅ„skiego producenta samochodów klasy premium, zachwycajÄ…c ekspresyjnÄ… stylistykÄ… nadwozia, przestronnym i komfortowym wnÄ™trzem, obszernym pakietem bezpieczeÅ„stwa oraz znakomitymi wÅ‚asnoÅ›ciami jezdnymi i dynamikÄ….
Nadwozie
UnowoczeÅ›nione nadwozie to efekt ewolucji oryginalnego projektu. Linie odÅ›wieżonego przodu pÅ‚ynniej przechodzÄ… w przetÅ‚oczenia maski i drzwi. Charakterystyczny grill zyskaÅ‚ satynowe akcenty oraz delikatne, pionowe elementy w Å›rodkowej części. Potrójne reflektory przednich lamp sÄ… podobne do zastosowanych we flagowym coupe Lexus LC, nadajÄ…c autu bardziej sportowy i zdecydowany wyglÄ…d. Lampy przeciwmgielne przeniesiono na krawÄ™dzie zderzaka.
Na pokrywie bagażnika odnajdziemy znajomy motyw klepsydry. DolnÄ… nakÅ‚adkÄ™ zderzaka poszerzono, wizualnie podkreÅ›lajÄ…c niskie poÅ‚ożenie Å›rodka masy samochodu. Klosze lamp zespolonych zostaÅ‚y wydÅ‚użone, a ich zaciemnione obszary uwydatniajÄ… elementy o ksztaÅ‚cie litery „L”. PowiÄ™kszone, chromowane wyloty rur wydechowych sÄ… Å‚adnie zintegrowane z nowym zderzakiem i dolnym spojlerem.
Kabina
WewnÄ…trz odÅ›wieżonej kabiny na pierwszy rzut oka można zauważyć Å›rodkowy wyÅ›wietlacz o przekÄ…tnej zwiÄ™kszonej z 7 do 10,3 cala. Zamiast przycisków sterowania klimatyzacjÄ… zastosowano cztery wygodne przeÅ‚Ä…czniki. Nieco powiÄ™kszony i bardziej czytelny wskazówkowy zegar wyposażono w mechanizm automatycznie ustawiajÄ…cy czas z wykorzystaniem sygnaÅ‚u GPS.
GÅ‚adzik Remote Touch powiÄ™kszono i zaopatrzono w wygodniejszÄ… podpórkÄ™ nadgarstka. WiÄ™ksza tacka bezprzewodowego Å‚adowania pomieÅ›ci teraz duże smartfony. Poprawiono rozmieszczenie portów USB na centralnej konsoli i zwiÄ™kszono ich moc.
Dużym ułatwieniem codziennej eksploatacji jest wyposażenie pokrywy bagażnika w elektryczny mechanizm otwierania i zamykania, uruchamiany przez przesunięcie stopy pod tylnym zderzakiem.
Napęd
Tak jak dotychczas, Lexus NX bÄ™dzie oferowany w dwóch wersjach napÄ™du. Wersja znana dotÄ…d jako NX 200t, napÄ™dzana dwulitrowym, turbodoÅ‚adowanym silnikiem benzynowym o zmiennym cyklu pracy (Atkinsona/Otto), rozwijajÄ…cym moc 238 KM, bÄ™dzie teraz nosić oznaczenie NX 300. Hybrydowy Lexus NX 300h z jednostkÄ… napÄ™dowÄ… o Å‚Ä…cznej mocy 197 KM, wykorzystujÄ…cÄ… 2,5 litrowy, czterocylindrowy silnik rzÄ™dowy, pozostanie przy dotychczasowym oznaczeniu.
Zawieszenie
Istotne usprawnienia wprowadzono w zawieszeniu, którego charakterystyka zostaÅ‚a zoptymalizowana pod kÄ…tem stabilnoÅ›ci w zakrÄ™tach, zastosowano też nowe amortyzatory. Jednak najwiÄ™kszÄ… zmianÄ… jest użycie nowej wersji systemu sterowania zmiennÄ… charakterystykÄ… zawieszenia AVS (Adaptive Variable Suspension), opartego na rozwiÄ…zaniu zastosowanym w Lexusie LC. Liczba możliwych ustawieÅ„ zostaÅ‚a w nim zwiÄ™kszona z 30 do 650, co znacznie poprawia wÅ‚asnoÅ›ci jezdne auta.
Bezpieczeństwo
Znakiem czasów jest wprowadzenie w nowym Lexusie NX dotychczas opcjonalnego systemu bezpieczeÅ„stwa aktywnego jako wyposażenia standardowego. Lexus Safety System + integruje funkcje takie, jak system przedzderzeniowy PCS (Pre-Collision System), aktywny tempomat DRCC (Dynamic Radar Cruise Control), funkcja ostrzegania o niezamierzonym pasie ruchu LDA (Lane Departure Alert) czy automatyczne Å›wiatÅ‚a drogowe AHB (Automatic High Beam).
W Szanghaju zaprezentowano też wariant bÄ™dÄ…cy efektem fabrycznego tuningu – Lexus NX F Sport, dostÄ™pny dla obu wersji napÄ™dowych samochodu. Oprócz poprawiajÄ…cych aerodynamikÄ™ modyfikacji karoserii, obejmuje on usportowione wyposażenie, jakie jak fotele i kierownica, a także dodatkowe opcje niedostÄ™pne w wersjach standardowych.