-
TrwajÄ… przygotowania do oficjalnej premiery trzeciej generacji pionierskiego crossovera Nissana, zapowiedzianej na wiosnÄ™ 2021 roku
-
Nissan Qashqai, który sprzedaÅ‚ siÄ™ w Europie w trzech milionach egzemplarzy, jest nadal uznawany przez klientów za punkt odniesienia w swoim segmencie
-
PodstawÄ… nowego modelu Qashqai jest opracowana przez Alians nowa uniwersalna platforma CMF‑C
-
Innowacyjny układ e-POWER wprowadza do oferty modelu Qashqai napęd zelektryfikowany
-
Realizowane na poziomie europejskim prace projektowe, rozwojowe oraz produkcja majÄ… zagwarantować powtórzenie historycznego sukcesu
Prototypy nowego modelu pokonujÄ… obecnie testowe kilometry na europejskich drogach w oczekiwaniu na zapowiedzianÄ… na rok 2021 oficjalnÄ… premierÄ™, która przedefiniuje i wyznaczy nowe standardy dla kompaktowego crossovera, zmieniajÄ…c oczekiwania klientów wobec aut z tego segmentu.
Nowy Qashqai bÄ™dzie dalej umacniaÅ‚ swojÄ… pozycjÄ™ jako pioniera i punktu odniesienia w segmencie kompaktowych crossoverów, wypracowanÄ… przez poprzednie generacje tego modelu, poczÄ…wszy od 2007 roku. PodstawÄ… nowego Nissana Qashqai jest nowa, opracowana przez Alians platforma CMF-C, bÄ™dÄ…ca prawdziwÄ… wizytówkÄ… zaawansowanych rozwiÄ…zaÅ„ konstrukcyjnych, technologii i innowacji.
Obecna, druga generacja modelu Qashqai, od momentu swojego debiutu na europejskich rynkach w 2014 roku sprzedała się w ponad milionie egzemplarzy.
„Nowy Qashqai zdefiniuje na nowo oczekiwania klientów wobec samochodu rodzinnego. W nowym modelu znajdziemy komfort, wyrafinowanie i technologie znane z wyższych segmentów, a wrażenia z jazdy zachwycÄ… zarówno kierowcÄ™, jak i pasażerów. JesteÅ›my przekonani, że opracowana przez Nissana nowatorska technologia napÄ™du e-POWER sprawi, że klienci doceniÄ… zalety elektrycznego ukÅ‚adu napÄ™dowego, który pozwala jednoczeÅ›nie zapomnieć o obawie o niewystarczajÄ…cy zasiÄ™g” – powiedziaÅ‚ Gianluca de Ficchy, prezes Nissana w regionie AMIEO (Afryki, Bliskiego Wschodu, Indii, Europy i Oceanii).
Na potrzeby nowej odsÅ‚ony modelu, Nissan przyjÄ…Å‚ zaÅ‚ożenia koncepcyjne, projektowe i rozwojowe, które przyÅ›wiecaÅ‚y twórcom dwóch poprzednich generacji, takie jak elegancki design, atrakcyjne wyposażenie i wydajny ukÅ‚ad napÄ™dowy, w poÅ‚Ä…czeniu z wysokÄ… jakoÅ›ciÄ… i wrażeniami z jazdy znanymi z wyższych segmentów. Nowy Qashqai po raz kolejny podniesie poprzeczkÄ™ w segmencie crossoverów, oferujÄ…c klientom caÅ‚y wachlarz nowoczesnych rozwiÄ…zaÅ„.
Podobnie jak w przypadku poprzednich generacji, za stylistykÄ™ nowego modelu Qashqai odpowiadaÅ‚ zespóÅ‚ Nissan Design Europe z siedzibÄ… w centrum Londynu, natomiast pieczÄ™ nad projektem technicznym sprawowali inżynierowie z Nissan Technical Centre Europe z siedzibÄ… w Cranfield, Bedfordshire w Wielkiej Brytanii.
Platforma CMF-C
Qashqai trzeciej generacji jest pierwszym nowym modelem przeznaczonym na rynek europejski wykorzystujÄ…cym platformÄ™ CMF-C, która reprezentuje najnowoczeÅ›niejsze rozwiÄ…zania konstrukcyjne i technologiczne dostÄ™pne obecnie w branży motoryzacyjnej.
GÅ‚ównym zaÅ‚ożeniem koncepcji inżynieryjnej byÅ‚o zachowanie obecnych proporcji Nissana Qashqai, które sÄ… „w sam raz" i stanowiÄ… klucz do sukcesu tego modelu. Pojazd sprawnie porusza siÄ™ po miejskich ulicach i jest Å‚atwy do zaparkowania, a przy tym oferuje przestronne i komfortowe wnÄ™trze.
W konstrukcji nadwozia wykorzystano lżejsze materiaÅ‚y, a także zaawansowane techniki tÅ‚oczenia i spawania, których celem byÅ‚o zwiÄ™kszenie wytrzymaÅ‚oÅ›ci nadwozia przy jednoczesnym zmniejszeniu jego masy. Po raz pierwszy w modelu Qashqai pokrywa bagażnika zostaÅ‚a wykonana z tworzywa kompozytowego, co pozwala zaoszczÄ™dzić 2,6 kg.
W konstrukcji nowego Nissana Qashqai wykorzystanie stali o bardzo wysokiej wytrzymaÅ‚oÅ›ci (UHSS) zwiÄ™kszyÅ‚o siÄ™ o 50%. MateriaÅ‚ UHSS, zapewniajÄ…c najwyższÄ… możliwÄ… wytrzymaÅ‚ość na rozciÄ…ganie w tych miejscach konstrukcji nadwozia, w których jest to wymagane, na przykÅ‚ad w strefach zgniotu, nie powoduje istotnego zwiÄ™kszenia masy nadwozia. Tradycyjnie, materiaÅ‚y o wyższej wytrzymaÅ‚oÅ›ci na rozciÄ…ganie stwarzajÄ… problemy przy spawaniu lub Å‚Ä…czeniu z innymi elementami konstrukcji. W procesie produkcji nadwozia modelu Qashqai zastosowano spoiwo strukturalne do wzmocnienia i wykonania poÅ‚Ä…czeÅ„ o wysokiej wytrzymaÅ‚oÅ›ci w miejscach, w których sÅ‚upki przednie, tylne i Å›rodkowe Å‚Ä…czÄ… dach i pÅ‚ytÄ™ podÅ‚ogowÄ….
Przednie i tylne drzwi, przednie błotniki oraz pokrywa przedziału silnika zostały wykonane z aluminium, co pozwoliło uzyskać oszczędność masy na poziomie 21 kg w stosunku do nadwozia Nissana Qashqai obecnej generacji.
Zasadnicza konstrukcja platformy CMF-C zostaÅ‚a zoptymalizowana w celu uzyskania bardziej spójnego ksztaÅ‚tu i lepszego przenoszenia siÅ‚y zderzenia. Pozwoli to na skuteczniejsze pochÅ‚anianie energii przez konstrukcjÄ™ w strefach kontrolowanego zgniotu, zmniejszajÄ…c tym samym potencjalne obciążenia przenoszone na pasażerów w razie wypadku.
Zaawansowana technologia produkcji oznacza wymierne korzyÅ›ci dla klientów w postaci obniżenia Å‚Ä…cznej masy nadwozia o 60 kg i zwiÄ™kszenia jej sztywnoÅ›ci o 41% w porównaniu z modelem obecnej generacji. Efektem tych zabiegów jest udoskonalony samochód, oferujÄ…cy komfort jazdy i wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdne znane z aut z wyższych segmentów, najwyższy poziom bezpieczeÅ„stwa biernego oraz poprawa ogólnej wydajnoÅ›ci pojazdu.
Nowa konstrukcja zawieszenia i układu kierowniczego
Komfort i precyzja prowadzenia wpisane w DNA tego modelu gwarantujÄ…, że nowy Qashqai bÄ™dzie nadal oferowaÅ‚ wyjÄ…tkowej jakoÅ›ci doznania z jazdy, sprawdzajÄ…c siÄ™ również doskonale na krÄ™tych odcinkach drogi.
Nowa platforma CMF-C charakteryzuje siÄ™ sztywnoÅ›ciÄ… skrÄ™tnÄ… znanÄ… z samochodów z wyższych segmentów. DziÄ™ki temu uzyskano precyzyjniejszÄ… pracÄ™ zawieszenia, zapewniajÄ…c kierujÄ…cemu stabilne prowadzenie i optymalnÄ… reakcjÄ™ na ruchy kierownicÄ…, a także dajÄ…c mu wiÄ™ksze poczucie pewnoÅ›ci i komfortu podczas jazdy po drogach o nierównej nawierzchni.
Platforma CMF-C wykorzystana w nowym Nissanie Qashqai umożliwiÅ‚a również zoptymalizowanie ukÅ‚adu kolumn MacPhersona na przedniej i tylnej osi. W modelu Qashqai z napÄ™dem na jednÄ… oÅ›, do wersji z 19-calowymi obrÄ™czami kóÅ‚ wÅ‚Ä…cznie, w tylnym zawieszeniu zastosowano belkÄ™ skrÄ™tnÄ…. W wersji z 20-calowymi obrÄ™czami kóÅ‚ oraz we wszystkich wersjach z napÄ™dem na cztery koÅ‚a zastosowano zaawansowane zawieszenie wielowahaczowe.
UkÅ‚ad belki skrÄ™tnej zapewnia lepsze tÅ‚umienie nierównoÅ›ci oraz haÅ‚asu pochodzÄ…cego z kontaktu opon z drogÄ…, co skutkuje cichszÄ… i bardziej komfortowÄ… jazdÄ… na każdym rodzaju nawierzchni. Szerokie możliwoÅ›ci przyjÄ™tego rozwiÄ…zania wynikajÄ… ze zmiany ustawienia sprężyn i amortyzatorów na pionowe. Pozwala to na ich pracÄ™ w optymalnym zakresie skoku, maksymalizujÄ…c ich skuteczność, co przekÅ‚ada siÄ™ na bardziej liniowÄ… charakterystykÄ™ pracy i lepsze tÅ‚umienie nierównoÅ›ci drogi. Ponadto, umożliwia zminimalizowanie potrzeby tÅ‚umienia odbicia, przy jednoczesnym zachowaniu doskonaÅ‚ych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci w zakresie ograniczenia koÅ‚ysania nadwozia podczas zmian kierunku jazdy.
Zaawansowane wielowahaczowe tylne zawieszenie oferuje najlepszÄ… w klasie równowagÄ™ miÄ™dzy komfortem jazdy a dynamikÄ… reakcji. Jest ono teraz mocowane do ramy pomocniczej za pomocÄ… tulei, które redukujÄ… haÅ‚as i wibracje przenoszone z drogi.
Zoptymalizowane wspomaganie układu kierowniczego zapewnia bardziej precyzyjną reakcję, lepsze wyczucie pracy układu kierowniczego w okolicach centralnego położenia kierownicy, a także zmniejszenie tarcia.
David Moss, wiceprezes ds. badaÅ„ i rozwoju regionu AMIEO (Afryki, Bliskiego Wschodu, Indii, Europy i Oceanii): „ZespóÅ‚ naszych inżynierów przeprowadziÅ‚ analizÄ™ porównawczÄ… hatchbacków z segmentu C, a także pojazdów stanowiÄ…cych bezpoÅ›redniÄ… konkurencjÄ™ dla modelu Qashqai, i dziÄ™ki tysiÄ…com kilometrów testów na drogach i torach testowych w caÅ‚ej Europie udaÅ‚o mu siÄ™ uzyskać optymalnÄ… równowagÄ™ miÄ™dzy wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciami jezdnymi a komfortem prowadzenia, dziÄ™ki którym przyjemność z jazdy osiÄ…ga nowy wymiar.”
Innowacje ukierunkowane na zwiększenie wydajności
Nowy Qashqai wpisuje siÄ™ w szerszÄ… strategiÄ™ elektryfikacji firmy Nissan i oferuje klientom dwa rozwiÄ…zania w zakresie ukÅ‚adów napÄ™dowych: elastyczny i wydajny silnik benzynowy o pojemnoÅ›ci 1,3 litra z technologiÄ… miÄ™kkiej hybrydy oraz opracowany przez Nissana innowacyjny ukÅ‚ad napÄ™dowy e-POWER z koÅ‚ami napÄ™dzanymi wyÅ‚Ä…cznie silnikiem elektrycznym, pozwalajÄ…cy kierowcy poczuć moc natychmiastowego i pÅ‚ynnego przyspieszenia, jak w samochodzie w peÅ‚ni elektrycznym, bez obaw o zasiÄ™g.
Zamiar zwiÄ™kszenia sztywnoÅ›ci skrÄ™tnej nadwozia ukierunkowaÅ‚ caÅ‚y proces projektowy na zapewnienie optymalnej wydajnoÅ›ci nowego modelu Qashqai. W ramach dążenia do uzyskania maksymalnej efektywnoÅ›ci zastosowano elastyczny silnik benzynowy o pojemnoÅ›ci 1,3 litra, który bÄ™dzie dostÄ™pny w dwóch wersjach mocy, Å‚Ä…czÄ…cych szybkość reakcji z oszczÄ™dnoÅ›ciÄ… paliwa i niskim poziomem emisji. [PeÅ‚ne dane techniczne i specyfikacja ukÅ‚adu napÄ™dowego bÄ™dÄ… dostÄ™pne w późniejszym terminie, w miarÄ™ zbliżania siÄ™ daty premiery rynkowej modelu.]
Dwa dodatkowe rozwiÄ…zania, które zastosowali inżynierowie Nissana z myÅ›lÄ… o poprawie wydajnoÅ›ci nowego modelu Qashqai, to pÅ‚aska podÅ‚oga umożliwiajÄ…ca pÅ‚ynny przepÅ‚yw powietrza pod samochodem oraz aktywna osÅ‚ona wlotu powietrza, której zadaniem jest optymalizacja parametrów aerodynamicznych pojazdu poprzez zamykanie przepÅ‚ywu powietrza przez chÅ‚odnicÄ™, kiedy nie jest on potrzebny. Å»aluzja kraty wlotu powietrza pozostaje zamkniÄ™ta i otwiera siÄ™ tylko wtedy, kiedy czujniki zasygnalizujÄ… zwiÄ™kszone zapotrzebowanie na chÅ‚odzenie silnika.
DziÄ™ki odpowiednio dopracowanej stylistyce przedniej części nadwozia tworzy siÄ™ kurtyna powietrzna, która odpowiednio kieruje przepÅ‚ywem powietrza wokóÅ‚ pojazdu, w celu zmniejszenia oporu aerodynamicznego generowanego przez przednie koÅ‚a.
Silnik benzynowy o pojemnoÅ›ci 1,3 litra zostaÅ‚ gruntownie zmodernizowany w celu poÅ‚Ä…czenia go z ukÅ‚adem miÄ™kkiej hybrydy. 12-woltowa instalacja elektryczna w ukÅ‚adzie miÄ™kkiej hybrydy obejmuje oddzielny zestaw akumulatorów litowych zamontowany pod podÅ‚ogÄ… i napÄ™dzany paskiem generator, który umożliwia odzyskiwanie energii podczas hamowania. Odzyskiwana energia jest wykorzystywana nastÄ™pnie do zasilania ukÅ‚adów silnika, co wydÅ‚uża czas dziaÅ‚ania systemu Stop&Start, i w rezultacie przekÅ‚ada siÄ™ na zmniejszenie emisji CO2 przez silnik. Dodatkowo, ukÅ‚ad umożliwia automatyczne doÅ‚adowanie akumulatora przy zdjÄ™ciu nogi z pedaÅ‚u przyspieszenia i zapewnia zwiÄ™kszenie momentu obrotowego przy przyspieszaniu.
e-POWER
Nowy Qashqai jest przykÅ‚adem pionierskiego i innowacyjnego podejÅ›cia Nissana oraz kwintesencjÄ… idei Nissan Intelligent Mobility. To pierwsze wdrożenie przez markÄ™ innowacyjnego ukÅ‚adu napÄ™dowego e-POWER w samochodach przeznaczonych na rynek europejski. UkÅ‚ad e-POWER, unikatowa innowacja wprowadzona przez firmÄ™ Nissan, oferuje napÄ™d w peÅ‚ni elektryczny, co oznacza, że koÅ‚a sÄ… napÄ™dzane wyÅ‚Ä…cznie przez silnik elektryczny. UkÅ‚ad e-POWER skÅ‚ada siÄ™ z silnika benzynowego z alternatorem, falownika, wysokowydajnego akumulatora oraz silnika elektrycznego. W konwencjonalnych systemach hybrydowych silnik elektryczny niskiej mocy jest wspomagany silnikiem benzynowym, który również napÄ™dza koÅ‚a samochodu. W systemie e‑POWER silnik benzynowy nie jest poÅ‚Ä…czony z koÅ‚ami, a sÅ‚uży jedynie do doÅ‚adowywania akumulatora. Różnica w stosunku do w peÅ‚ni elektrycznego samochodu polega na tym, że źródÅ‚em energii jest nie tylko akumulator, ale także silnik spalinowy.
W przeciwieÅ„stwie do konwencjonalnych ukÅ‚adów hybrydowych, w systemie e‑POWER silnik elektryczny pod wzglÄ™dem rozmiarów jest taki sam, jak w samochodach z napÄ™dem w 100% elektrycznym, co zapewnia natychmiastowe i pÅ‚ynne przyspieszenie tak cenione przez użytkowników pojazdów elektrycznych. Alternator napÄ™dzany silnikiem spalinowym utrzymuje poziom naÅ‚adowania akumulatora, ale może również dostarczać energiÄ™ elektrycznÄ… bezpoÅ›rednio do silnika elektrycznego w celu uzyskania dodatkowej mocy.
Silnik pracuje w optymalnym zakresie prÄ™dkoÅ›ci obrotowych, co przy precyzyjnym zestrojeniu parametrów dziaÅ‚ania sprzyja minimalizacji zużycia paliwa, pozwala ograniczyć haÅ‚as i wibracje oraz zapewnia naturalne wyczucie pojazdu podczas intensywnego przyspieszania.
ZespóÅ‚ napÄ™dowy e-POWER zapewnia kierujÄ…cemu natychmiastowe i pÅ‚ynne przyspieszenie. RadoÅ›ci z jazdy nie odbierze mu też obawa o zasiÄ™g ze wzglÄ™du na brak koniecznoÅ›ci doÅ‚adowywania akumulatora ze źródeÅ‚ zewnÄ™trznych. To idealna propozycja dla osób zamierzajÄ…cych przestawić siÄ™ na korzystanie z samochodów z napÄ™dem elektrycznym, a w szczególnoÅ›ci dla kierowców przemierzajÄ…cych dÅ‚ugie trasy, którzy doceniÄ… to udoskonalone i wygodne rozwiÄ…zanie, a także zastosowane w nim ekologiczne i wydajne technologie.
„Zaawansowane technologicznie i wydajne zespoÅ‚y napÄ™dowe to kwintesencja innowacyjnego podejÅ›cia marki Nissan. WÅ›ród nich szczególne miejsce zajmuje ukÅ‚ad e‑POWER, który pozwala w peÅ‚ni i bez żadnych kompromisów korzystać z zalet samochodu elektrycznego. HasÅ‚o Nissan Intelligent Mobility natychmiast przywodzi na myÅ›l technologiÄ™ e‑POWER” – powiedziaÅ‚ David Moss.
Zmodernizowany system wspomagajÄ…cy kierowcÄ™ ProPILOT
Nowy Qashqai zostanie wyposażony w udoskonalonÄ… wersjÄ™ technologii wspomagajÄ…cej kierowcÄ™ ProPILOT, która oferuje jeszcze wiÄ™cej funkcji w porównaniu do oryginalnego systemu, zapewniajÄ…c kierowcy wiÄ™ksze wsparcie. Intuicyjny w obsÅ‚udze ProPILOT z Navi‑link zostaÅ‚ zaprojektowany, aby pomagać kierowcy uwolnić siÄ™ od stresu i poczucia zmÄ™czenia podczas jazdy.
ProPILOT z Navi-link odpowiednio przyspiesza lub wyhamowuje samochód, aby poprawić pÅ‚ynność jazdy jednym pasem autostrady. System może automatycznie zwiÄ™kszyć prÄ™dkość pojazdu do zadanego poziomu i w razie potrzeby, np. podczas jazdy w korku, wyhamować go i zatrzymać. ProPILOT jest również w stanie automatycznie wznowić jazdÄ™, jeżeli zatrzymanie samochodu nie trwaÅ‚o dÅ‚użej niż 3 sekundy, a stojÄ…ce przed nim pojazdy ruszyÅ‚y.
UkÅ‚ad kierowniczy, dziÄ™ki wspóÅ‚pracy z kamerÄ…, nieustannie aktualizuje poÅ‚ożenie samochodu, pomagajÄ…c utrzymać go poÅ›rodku pasa ruchu, przy jednoczesnym zachowaniu zadanej prÄ™dkoÅ›ci, z zastrzeżeniem możliwoÅ›ci jej dostosowania w celu utrzymania bezpiecznego dystansu od poprzedzajÄ…cego pojazdu.
Udoskonalona wersja systemu w Nissanie Qashqai jest w stanie dostosowywać prÄ™dkość pojazdu do zmieniajÄ…cych siÄ™ warunków panujÄ…cych na drodze, na przykÅ‚ad, w momencie przekroczenia granicy wjazdu do strefy ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci podczas jazdy autostradÄ… system może odczytać znaki drogowe oraz wziąć pod uwagÄ™ dane dotyczÄ…ce ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci pochodzÄ…ce z systemu nawigacyjnego, zwalniajÄ…c do wymaganej prÄ™dkoÅ›ci, co oznacza, że kierowca nie musi rÄ™cznie dostosowywać prÄ™dkoÅ›ci na tempomacie.
System może również korzystać z danych z systemu nawigacji i odpowiednio dostosowywać prÄ™dkość, na przykÅ‚ad zwalniajÄ…c przed ostrym zakrÄ™tem lub zjazdem z autostrady.
Co wiÄ™cej, ProPILOT z Navi-link jest w stanie komunikować siÄ™ z czujnikami monitorujÄ…cymi strefÄ™ tzw. martwego pola widzenia, aby poprzez odpowiedniÄ… korektÄ™ kierownicy pomóc zainterweniować, aby zapobiec manewrowi zmiany pasa ruchu, jeżeli w strefie martwego pola znajduje siÄ™ pojazd.
PozostaÅ‚e udoskonalenia obejmujÄ… ostrzeżenie o możliwoÅ›ci kolizji bocznej, które sprawdza siÄ™ w szczególnoÅ›ci w ruchu miejskim. System ostrzega kierowcÄ™ w przypadku wykrycia ryzyka kontaktu z obiektem znajdujÄ…cym siÄ™ z boku samochodu. Funkcja ta jest szczególnie przydatna podczas wykonywania manewrów na parkingach centrów handlowych. DziÄ™ki zoptymalizowanej funkcji ostrzeżeÅ„ systemu wykrywania ruchomych obiektów nowy Qashqai może również zainterweniować, aby zapobiec kolizji przy wyjeżdżaniu tyÅ‚em z miejsca parkingowego, poprzez uruchomienie ukÅ‚adu hamulcowego i zatrzymanie samochodu w razie wykrycia w pobliżu poruszajÄ…cej siÄ™ przeszkody.
System ProPILOT z Navi-link bÄ™dzie dostÄ™pny od wersji N-Connecta, zapewniajÄ…c wiÄ™kszoÅ›ci kierujÄ…cych nowym modelem Qashqai możliwość korzystania z tej unikatowej technologii, która wpisuje siÄ™ w obietnicÄ™ marki Nissan „ekscytujÄ…cych innowacji”.
„ProPILOT jest jednÄ… z naszych najbardziej cenionych innowacji wprowadzonych w aktualnie dostÄ™pnej generacji modelu Qashqai. Klienci doceniajÄ… wsparcie ze strony systemu, który zapewnia pÅ‚ynność, precyzjÄ™ i bezpieczeÅ„stwo jazdy, w szczególnoÅ›ci w warunkach dużego natężenia ruchu, w nocy lub przy zÅ‚ych warunkach pogodowych. Cieszymy siÄ™, że wraz z nadchodzÄ…cÄ… nowÄ… generacjÄ… modelu Qashqai, dziÄ™ki wyjÄ…tkowym dodatkowym funkcjom systemu ProPILOT zintegrowanego z Navi-link jesteÅ›my w stanie zapewnić jeszcze wiÄ™ksze poczucie komfortu i bezpieczeÅ„stwa” – powiedziaÅ‚ Marco Fioravanti, wiceprezes ds. planowania produktów w Nissan Europe.
Inteligentne reflektory LED
W obecnej generacji modelu Qashqai, wprowadzonej do sprzedaży w 2014 roku, Å›wiatÅ‚a wykonane w technologii LED sÄ… dostÄ™pne wyÅ‚Ä…cznie w wyższych wersjach wyposażenia. W najwyższej wersji wyposażenia Tekna zastosowano reflektory w technologii LED z funkcjÄ… sterowania adaptacyjnego, która dostosowuje dynamicznie kierunek wiÄ…zki Å›wiatÅ‚a w czasie pokonywania zakrÄ™tu w zależnoÅ›ci od prÄ™dkoÅ›ci samochodu i kÄ…ta obrotu kierownicy. Reflektory w technologii LED charakteryzuje silna i równomierna wiÄ…zka Å›wiatÅ‚a.
Dla nowego modelu Qashqai inżynierowie Nissana opracowali zaawansowany ukÅ‚ad reflektorów, który dostosowuje ksztaÅ‚t wiÄ…zki Å›wiatÅ‚a do warunków drogowych i innych użytkowników drogi. Reflektory skÅ‚adajÄ… siÄ™ z 12 indywidualnych segmentów, które automatycznie dostosowujÄ… wiÄ…zkÄ™ Å›wiatÅ‚a do sytuacji na drodze i wygaszajÄ… jej fragmenty z chwilÄ… wykrycia pojazdu nadjeżdżajÄ…cego z przeciwka. DziÄ™ki temu innowacyjnemu rozwiÄ…zaniu reflektor może emitować jaÅ›niejszÄ… wiÄ…zkÄ™ Å›wiatÅ‚a o szerszym kÄ…cie i wiÄ™kszym zasiÄ™gu, a regulacja ksztaÅ‚tu snopa Å›wiatÅ‚a gwarantuje optymalne oÅ›wietlenie drogi bez powodowania efektu oÅ›lepiania innych kierowców.
„Punktem wyjÅ›cia dla projektu nowego Nissana Qashqai byÅ‚a przeprowadzona przez nas dogÅ‚Ä™bna analiza naszych 13-letnich relacji z klientami, którzy zdecydowali siÄ™ na zakup tego modelu w jego poprzednich odsÅ‚onach. Na jej podstawie byliÅ›my w stanie poznać potrzeby naszych klientów i zrozumieć to, co ceniÄ… sobie najbardziej w crossoverze, na którego zalety mogÄ… liczyć w codziennym użytkowaniu” – powiedziaÅ‚ Marco Fioravanti.
Qashqai: Pionier segmentu crossoverów
Kiedy w 2007 roku Nissan Qashqai pojawiÅ‚ siÄ™ na rynku, w ofercie żadnego producenta nie byÅ‚o podobnego modelu. ZachowujÄ…c ogólne gabaryty porównywalne z hatchbackami z segmentu C, Qashqai zaoferowaÅ‚ ponadto podwyższonÄ… pozycjÄ™ za kierownicÄ…, gwarantujÄ…cÄ… znacznie lepszÄ… widoczność. Model byÅ‚ dostÄ™pny z oszczÄ™dnymi i wydajnymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Z myÅ›lÄ… o klientach, którzy potrzebowali lepszych parametrów trakcyjnych w trudniejszych warunkach drogowych, powstaÅ‚a wersja z napÄ™dem na obie osie. PodsumowujÄ…c, Nissan Qashqai oferowaÅ‚ optymalne poÅ‚Ä…czenie kompaktowych wymiarów hatchbacka z muskularnÄ… sylwetkÄ… dajÄ…cÄ… wrażenie mocy i siÅ‚y oraz podwyższonÄ… pozycjÄ… za kierownicÄ…, której nie powstydziÅ‚by siÄ™ żaden rasowy SUV. Projektantom udaÅ‚o siÄ™ osiÄ…gnąć taki efekt poprzez Å›miaÅ‚Ä… zmianÄ™ koncepcji, a nie kosztem zwiÄ™kszenia wymiarów czy masy lub ograniczenia osiÄ…gów. W ten sposób powstaÅ‚ unikatowy model Å‚Ä…czÄ…cy w sobie najlepsze cechy różnych pojazdów, należących do dwóch odrÄ™bnych segmentów, który jednoczeÅ›nie wyeliminowaÅ‚ bariery stojÄ…ce na drodze do posiadania SUV-a.
Prognozowanie sprzedaży nowego samochodu, który nie byÅ‚ bezpoÅ›rednim nastÄ™pcÄ… istniejÄ…cego modelu i dla którego nie byÅ‚o bezpoÅ›redniej konkurencji, stanowiÅ‚o prawdziwe wyzwanie. Zgodnie z wewnÄ™trznymi szacunkami firmy, sprzedaż na rynkach europejskich miaÅ‚a ksztaÅ‚tować siÄ™ na poziomie okoÅ‚o 100 tysiÄ™cy egzemplarzy rocznie.
Rzeczywistość jednak przerosła najśmielsze oczekiwania Nissana. W ciągu zaledwie kilku miesięcy w celu zaspokojenia rosnącego popytu został on zmuszony do wprowadzenia dodatkowej zmiany roboczej w swojej fabryce w Sunderland w Wielkiej Brytanii.
Sprzedaż nieustannie rosÅ‚a. Dodatkowo w 2008 roku oferta modelu zostaÅ‚a poszerzona o 7-miejscowÄ… wersjÄ™ noszÄ…cÄ… nazwÄ™ Qashqai+2. O jej atrakcyjnoÅ›ci zadecydowaÅ‚ fakt wygospodarowania miejsca dla dwóch dodatkowych skÅ‚adanych foteli dziÄ™ki zwiÄ™kszeniu rozstawu osi, przy zachowaniu kompaktowych wymiarów nadwozia.
W 2010 roku nadszedÅ‚ moment na przedstawienie odÅ›wieżonej wersji modelu. Wprowadzone zmiany w najwiÄ™kszym stopniu dotyczyÅ‚y wyglÄ…du przedniej części nadwozia, z racji na fakt, że znaczny odsetek klientów decydujÄ…cych siÄ™ na zakup modelu Qashqai to byli posiadacze samochodów z wyższych segmentów. Do roku 2014, w którym miaÅ‚ miejsce debiut drugiej generacji modelu Qashqai, pozostali producenci idÄ…c w Å›lady Nissana zdążyli wprowadzić na rynek wÅ‚asne crossovery, a bezpoÅ›rednia konkurencja urosÅ‚a do 17 modeli.
Pomimo pojawienia się silnej konkurencji na rynku europejskim, sprzedaż pierwszej generacji modelu Qashqai kształtowała się średnio na poziomie ponad 200 tysięcy egzemplarzy rocznie, przez cały okres jego produkcji.
Druga generacja Nissana Qashqai trafiÅ‚a do sprzedaży w Europie w 2014 roku. Samochód, który zachowaÅ‚ swój pierwotny charakter, wyróżniaÅ‚ siÄ™ bardziej muskularnÄ… i wyrazistÄ… sylwetkÄ… nadwozia oraz wyższym poziomem wykoÅ„czenia wnÄ™trza. Jego zaletÄ…, poza bardziej wydajnymi jednostkami napÄ™dowymi, byÅ‚a szeroka gama nowoczesnych i praktycznych z punktu widzenia użytkownika rozwiÄ…zaÅ„ technologicznych. Qashqai drugiej generacji w bÅ‚yskawicznym tempie osiÄ…gnÄ…Å‚ poziom 500 000 wyprodukowanych egzemplarzy, co oznacza, że model ten przekroczyÅ‚ magiczny próg póÅ‚ miliona sztuk najszybciej spoÅ›ród samochodów kiedykolwiek produkowanych w Wielkiej Brytanii. Do chwili obecnej w Europie sprzedano w sumie ponad 3 mln egzemplarzy Nissana Qashqai, a na caÅ‚ym Å›wiecie ponad 5 mln.
W chwili swojego debiutu Qashqai wÅ‚aÅ›ciwie nie miaÅ‚ żadnej konkurencji, a segment, w którym funkcjonuje, praktycznie nie istniaÅ‚. DziÅ› można Å›miaÅ‚o powiedzieć, że Nissan stworzyÅ‚ zupeÅ‚nie nowy, peÅ‚noprawny segment rynku, który w ostatnich latach dynamicznie siÄ™ rozwija. Wystarczy spojrzeć na konkurencjÄ™ – obecnie o palmÄ™ pierwszeÅ„stwa w tej klasie z Nissanem Qashqai drugiej generacji rywalizuje bezpoÅ›rednio aż 26 modeli. Kiedy pojawi siÄ™ w salonach sprzedaży w 2021 roku, nowy Qashqai ponownie podniesie poprzeczkÄ™ w segmencie crossoverów, wyznaczajÄ…c nowe, wyższe standardy, na które skÅ‚adajÄ… siÄ™ takie elementy jak wyjÄ…tkowy design, komfort, elegancja i wyrafinowanie, wydajność oraz innowacyjne i praktyczne technologie.
„Nissan jest pierwszÄ… markÄ…, która wprowadza na rynek trzeciÄ… generacjÄ™ swojego kompaktowego crossovera. Lata doÅ›wiadczeÅ„, specjalistyczna wiedza oraz relacje z klientami, które nawiÄ…zaliÅ›my i pielÄ™gnowaliÅ›my od chwili premiery modelu Qashqai pierwszej generacji sprawiÅ‚y, że nowy model ma wszelkie atuty, aby umocnić swój status lidera w europejskim segmencie crossoverów. DziÄ™ki eleganckiej i dynamicznej stylistyce, innowacyjnym i użytecznym rozwiÄ…zaniom technologicznym oraz wyjÄ…tkowej wydajnoÅ›ci, Nissan ma za zadanie po raz kolejny przenieść wrażenia z jazdy oraz doÅ›wiadczenia naszych klientów na jeszcze wyższy poziom” – powiedziaÅ‚ Marco Fioravanti.