Jürgen Stackmann, CzÅ‚onek ZarzÄ…du marki ds. Sprzedaży, stwierdziÅ‚: „W 2018 roku, zwÅ‚aszcza w drugiej poÅ‚owie, w niektórych regionach sytuacja mocno siÄ™ skomplikowaÅ‚a, ale dziÄ™ki ofensywie nowych, bardzo atrakcyjnych produktów udaÅ‚o nam siÄ™ skutecznie przeciwdziaÅ‚ać niekorzystnym zjawiskom. Nasza strategia przyniosÅ‚a pozytywne skutki. Ciężko pracowaliÅ›my, by ten nowy rekord staÅ‚ siÄ™ faktem”.
Ralf Brandstätter, COO Volkswagena, zauważyÅ‚: „Rok 2019 także postawi Volkswagena przed ogromnymi wyzwaniami, przede wszystkim ze wzglÄ™du na nowe ryzyka natury geopolitycznej. Oprócz zwiÄ™kszania liczby sprzedanych samochodów musimy jeszcze mocniej skoncentrować siÄ™ na rentownoÅ›ci. Chodzi o to, żeby marka Volkswagen byÅ‚a na trwaÅ‚e dochodowa”.
Prowadzona przez Volkswagena globalna ofensywa w dziedzinie SUV-ów przynosi owoce. Wiele nowych modeli debiutujÄ…cych na rynku cieszy siÄ™ dużym uznaniem wÅ›ród klientów. O ile dostawy aut osobowych marki Volkswagen wzrosÅ‚y na Å›wiecie Å‚Ä…cznie o 0,2 procenta w porównaniu z rokiem 2017, o tyle segment aut typu SUV zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ w tym samym czasie o 38 procent. Niemal co piÄ…ty Volkswagen, który trafiÅ‚ do klientów byÅ‚ wÅ‚aÅ›nie SUV-em (19,2%). W 2017 roku ten udziaÅ‚ wynosiÅ‚ 13,9 procent.
Do 2025 roku Volkswagen bÄ™dzie oferowaÅ‚ na Å›wiecie ponad 30 modeli typu SUV z napÄ™dem tradycyjnym oraz elektrycznym. Ofensywa w dziedzinie SUV-ów ma w zdecydowany sposób przyczynić siÄ™ do wzmocnienia gÅ‚ównego obszaru dziaÅ‚alnoÅ›ci marki, co pozwoli na dokonanie niezbÄ™dnych miliardowych inwestycji w rozwój aut elektrycznych i autonomicznych.
Coraz wiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ… cieszÄ… siÄ™ również elektryczne samochody Volkswagena. W zeszÅ‚ym roku dostarczono klientom 50.000 aut napÄ™dzanych wyÅ‚Ä…cznie energiÄ… elektrycznÄ… oraz modeli hybrydowych typu plug-in; byÅ‚o to o 13 procent wiÄ™cej niż rok wczeÅ›niej. Szczególnie wielu klientów wybraÅ‚o e-Golfa – w wypadku tego modelu odnotowano wzrost sprzedaży w wysokoÅ›ci 45 procent; dziÄ™ki temu e-Golf należy do wiodÄ…cych pojazdów elektrycznych w Niemczech i w Europie.
Dostawy aut marki Volkswagen w poszczególnych regionach i na wybranych rynkach w 2018 roku:
• W Europie w 2018 roku Volkswagen dostarczyÅ‚ klientom 1,75 miliona samochodów, czyli o 3,6 procent wiÄ™cej niż rok wczeÅ›niej – mimo wyzwaÅ„, jakie od wrzeÅ›nia niosÅ‚a ze sobÄ… konieczność homologowania aut wedÅ‚ug nowej normy WLTP. Volkswagen zwiÄ™kszyÅ‚ również swój udziaÅ‚ w europejskim rynku. PrzyczyniÅ‚ siÄ™ do tego duży popyt na nowe modele: Tiguana Allspace, Arteona i T-Roca, a także na nowÄ… wersjÄ™ Polo.
• W Europie Zachodniej do klientów trafiÅ‚o 1,47 miliona aut – o 2,8 procent wiÄ™cej niż w 2017 roku. Wzrost odnotowano na tak ważnych rynkach jak WÅ‚ochy, Hiszpania czy Francja.
• Podobna sytuacja panowaÅ‚a na niemieckim rynku. Volkswagen dostarczyÅ‚ tam swoim klientom w zeszÅ‚ym roku 541.200 samochodów, co oznacza wzrost o 1,8 procent.
• W regionie Europy Åšrodkowej i Wschodniej Volkswagen odnotowaÅ‚ znaczne zwiÄ™kszenie dostaw wynoszÄ…ce 8,2 procent. ByÅ‚o to 280.300 aut. Motorem wzrostu w tym regionie okazaÅ‚a siÄ™ Rosja – Volkswagen dostarczyÅ‚ tam klientom 106.100 samochodów, czyli o 18,5 procent wiÄ™cej niż rok wczeÅ›niej. Bestsellerami w Rosji okazaÅ‚y siÄ™ Polo sedan, Tiguan oraz Touareg.
• W Polsce 2018 rok Volkswagen zakoÅ„czyÅ‚ z najlepszym wynikiem w historii. Od stycznia do grudnia zarejestrowano w Polsce 56.049 nowych osobowych samochodów Volkswagena (+14,15 procent).
• W Turcji Volkswagen zmagaÅ‚ siÄ™ w zeszÅ‚ym roku z nadzwyczaj trudnÄ… sytuacjÄ…, która pogorszyÅ‚a siÄ™ jeszcze w drugiej poÅ‚owie roku na skutek mocnego spadku kursu tamtejszej waluty. SpowodowaÅ‚o to skurczenie siÄ™ rynku. Volkswagen dostarczyÅ‚ klientom w Turcji 50.000 samochodów, czyli o 44,7 procent mniej niż rok wczeÅ›niej.
• Sytuacja na rynkach Ameryki PóÅ‚nocnej byÅ‚a różna. W USA Volkswagen dostarczyÅ‚ w 2018 roku 354.100 samochodów, co oznacza wzrost o 4,2 procent; byÅ‚o to możliwe dziÄ™ki sukcesowi jakie odniosÅ‚y modele typu SUV. W Kanadzie zbyt znalazÅ‚o 72.000 aut Volkswagena, czyli wiÄ™cej o 3,7 procent niż w 2017 roku. ByÅ‚ to najlepszy w historii wynik marki na kanadyjskim rynku. TrudnoÅ›ci wystÄ…piÅ‚y natomiast w Meksyku. Utrzymuje siÄ™ tam niekorzystna sytuacja gospodarcza, która spowodowaÅ‚a, że dostawy Volkswagena zmalaÅ‚y tam o 19,1 procent w porównaniu z poprzednim rokiem. W caÅ‚ym regionie w 2018 roku sprzedaż aut marki Volkswagen zmniejszyÅ‚a siÄ™ o 3,0 procent.
• W Ameryce PoÅ‚udniowej w roku 2018 utrzymywaÅ‚ siÄ™ wzrost. Do klientów trafiÅ‚y Å‚Ä…cznie 474.000 samochodów marki Volkswagen, czyli o 13,1 procent wiÄ™cej niż w roku 2017. NajwiÄ™kszy zbyt odnotowano w Brazylii, w której klienci odebrali 335.800 aut – wzrost o 28,6 procent. Osiem nowych modeli, które debiutowaÅ‚y w Brazylii od koÅ„ca 2017 roku spotkaÅ‚o siÄ™ z ogromnym zainteresowaniem i przyczyniÅ‚o do uzyskania tak dobrego wyniku. Wzrost sprzedaży aut Volkswagena okazaÅ‚ siÄ™ wiÄ™kszy niż wzrost caÅ‚ego rynku samochodowego w tym kraju. W Argentynie natomiast z powodu trudnej sytuacji gospodarczej rynek nadal byÅ‚ trudny. W sumie Volkswagen w caÅ‚ym 2018 roku dostarczyÅ‚ tu klientom o 22,4 procent mniej samochodów niż rok wczeÅ›niej, jednak 15. raz z rzÄ™du utrzymaÅ‚ pozycjÄ™ lidera.
• W regionie Azji i Pacyfiku Volkswagen sprzedaÅ‚ w 2018 roku 3,29 miliona aut, czyli o 1,7 procent mniej niż w 2017 roku. Jest to przede wszystkim rezultat trudnej sytuacji w Chinach, gdzie klienci nadal powstrzymujÄ… siÄ™ od zakupów. W sumie na nowego Volkswagena zdecydowaÅ‚o siÄ™ w tym kraju 3,11 miliona osób – o 2,1 procent mniej niż rok wczeÅ›niej. Mimo to marce z Wolfsburga udaÅ‚o siÄ™ zwiÄ™kszyć swój udziaÅ‚ w chiÅ„skim rynku. Rynku, na którym sprzedaż nowych aut zmalaÅ‚a po raz pierwszy od 10 lat. Volkswagen utrzymaÅ‚ także pozycjÄ™ najpopularniejszej marki w Chinach. Tylko w ubiegÅ‚ym roku wprowadzono na tamtejszy rynek dziewięć nowych modeli, wÅ›ród nich SUV-y T-Roc, Tharu i Tayron. Podwojenie oferty w tym segmencie pozwoliÅ‚o ugruntować Volkswagenowi w Chinach pozycjÄ™ marki specjalizujÄ…cej siÄ™ w modelach typu SUV. Mimo to również klasyczne limuzyny cieszyÅ‚y siÄ™ niesÅ‚abnÄ…cym uznaniem wÅ›ród chiÅ„skich klientów.