„Zrównoważony Å‚aÅ„cuch dostaw, to dla nas ważny cel strategiczny” – mówi dr Bernd Martens, czÅ‚onek zarzÄ…du Audi AG ds. zakupów. „Teraz bÄ™dziemy podchodzić do niego jeszcze bardziej proaktywnie, sprawdzajÄ…c najpierw w danej lokalizacji, czy dostawcy dziaÅ‚ajÄ… zgodnie z zasadami równowagi Å›rodowiskowej. Tylko ten, kto zachowuje nasze standardy, bÄ™dzie mógÅ‚ zostać partnerem Audi.” DziÄ™ki nowemu systemowi ocen, Audi chce przy skÅ‚adaniu zamówieÅ„ zapewnić jeszcze wiÄ™kszÄ… transparentność i docenić ochronÄ™ Å›rodowiska oraz dobre warunki pracy. „Równowaga Å›rodowiskowa stanie siÄ™ równie ważnym kryterium przy wyborze jak koszty, jakość, kompetencje techniczne i innowacyjność.”
Audi sukcesywnie, od kwietnia br., wprowadza nowy system ocen, skupiajÄ…c siÄ™ najpierw na dostawcach gotowych podzespoÅ‚ów i komponentów. PoczÄ…wszy od roku 2018, cztery pierÅ›cienie chcÄ… w ten sposób weryfikować także dostawców maszyn i narzÄ™dzi produkcyjnych. W przypadku uzyskania negatywnej oceny, dostawca bÄ™dzie musiaÅ‚ przedsiÄ™wziąć odpowiednie Å›rodki w celu uzyskania pozytywnego wyniku, by zyskać status firmy, która może otrzymywać zamówienia.
Kontrola prowadzona na miejscu obejmuje przeglÄ…d warunków produkcji i rozmowy z pracownikami w lokalizacji danego dostawcy. W jej ramach Audi, wraz z zewnÄ™trznym usÅ‚ugodawcÄ…, sprawdza dwanaÅ›cie kryteriów z obszaru ochrony Å›rodowiska, kwestii spoÅ‚ecznych i integralnoÅ›ci. PodstawÄ™ oceny stanowiÄ… opracowane przez koncern z Ingolstadt wymogi zwiÄ…zane z równowagÄ… Å›rodowiskowÄ…, które od 2006 roku obowiÄ…zujÄ… w Kodeksie postÄ™powania obowiÄ…zujÄ…cym partnerów biznesowych, a od roku 2014, dodatkowo okreÅ›lane sÄ… w umowach z dostawcami.
Sposób i kryteria kontroli prowadzonej u dostawcy, Audi opracowaÅ‚o samodzielnie. Korzysta przy tym ze standardowego kwestionariusza Europejskiej Grupy Roboczej PrzemysÅ‚u Motoryzacyjnego European Automotive Working Group dotyczÄ…cego zrównoważonego Å‚aÅ„cucha dostaw, który jest już stosowany przez różnych producentów.
Cztery pierÅ›cienie angażujÄ… siÄ™ na rzecz tego, by w przyszÅ‚oÅ›ci producenci samochodów i dostawcy wspólnie stworzyli standard kontroli prowadzonej w miejscu produkcji dostawcy, obowiÄ…zujÄ…cy w caÅ‚ej branży motoryzacyjnej. Jednolity standard zwiÄ™kszyÅ‚by efektywność wszystkich zainteresowanych i zabezpieczyÅ‚by równowagÄ™ caÅ‚ego Å‚aÅ„cucha dostaw. Standard taki zapobiegaÅ‚by np. wielokrotnym audytom tego samego dostawcy, prowadzonym przez różnych producentów. Ponadto dostawcy mogliby wprowadzić takie kontrole u swoich poddostawców.