„T1 byÅ‚ ikonÄ… lat 50.” – mówi Jozef Kaban, szef designu Volkswagena. „DziÄ™ki modelowi ID. Buzz przenosimy jego geny we wspóÅ‚czesność, w erÄ™ elektromobilnoÅ›ci. Nowe auto, choć należy do epoki cyfrowej, czerpie garÅ›ciami z wzornictwa ikony. ID. Buzz wyglÄ…da Å›wietnie i jest jednoczeÅ›nie niezwykle funkcjonalny. Te cechy czyniÄ… go wyjÄ…tkowym. Z pewnoÅ›ciÄ… zyska wielu sympatyków” – dodaje Kaban.
DziÄ™ki ID. Buzz, Volkswagen wkracza w nowy segment rynku, a tym samym przyspiesza tempo elektryfikacji we wszystkich segmentach rynku w ramach strategii ACCELERATE. Do 2030 roku co najmniej 70 procent sprzedaży Volkswagena w Europie majÄ… stanowić samochody elektryczne. Oznacza to ponad milion pojazdów rocznie. W Ameryce PóÅ‚nocnej i Chinach udziaÅ‚ samochodów elektrycznych powinien wynieść co najmniej 50 procent.
Czysta forma. DziÄ™ki wyjÄ…tkowym ksztaÅ‚tom ID. Buzz i ID. Buzz Cargo – czyli Bus i Transporter – idÄ… Å›ladami swojego przodka. „Ikona ma wiele wspólnego z prostotÄ…” – mówi Marco Antonio Pavone, szef dziaÅ‚u stylistyki zewnÄ™trznej Volkswagena. „Każde dziecko potrafi narysować taki samochód jak T1 za pomocÄ… zaledwie kilku kresek. A kiedy patrzÄ™ na ID. Buzza, mogÄ™ nieskromnie powiedzieć, że wykonaliÅ›my swoje zadanie perfekcyjnie” – dodaje Roland Faller, szef designu nadwozi marki Volkswagen Samochody Dostawcze, dodajÄ…c: „ID. Buzz Cargo to nie tylko praktyczny Transporter, to także innowacyjne auto, dziÄ™ki wyrazistej stylistyce i niezrównanej funkcjonalnoÅ›ci”.
Charakterystyczny przód. Przednia część nadwozia pokazuje, jak oba nowe modele przejmujÄ… elementy stylistyczne T1 i tym samym wywoÅ‚ajÄ… uÅ›miech na twarzach ludzi. PrzetÅ‚oczenie w ksztaÅ‚cie litery V i duże, wyraźne logo VW sprawiajÄ…, że przód wyglÄ…da Å›wietnie, co dodatkowo podkreÅ›la listwa Å›wietlna Å‚Ä…czÄ…ca reflektory. Z boku i z tyÅ‚u kontynuowany jest podziaÅ‚ nadwozia na strefÄ™ górnÄ… i dolnÄ…. Szczególnie efektownie wyglÄ…da to w opcjonalnym, dwukolorowym malowaniu, które ponownie nawiÄ…zuje do historycznego modelu T1.
Åšwietne proporcje i wÅ‚asnoÅ›ci aerodynamiczne. Proporcje nadwozia elektrycznego busa sÄ… urzekajÄ…ce. Duże koÅ‚a znajdujÄ… siÄ™ niemal w rogach nadwozia, dziÄ™ki czemu przestrzeÅ„ na kompaktowej powierzchni jest wykorzystana optymalnie. WspóÅ‚czynnik cx, który jest szczególnie ważny w przypadku pojazdu elektrycznego wynosi dla wersji osobowej zaledwie 0,285. Dla porównania – w T1 wynosiÅ‚ on 0,44.
Dwuczęściowe felgi. Na wyglÄ…d samochodu wpÅ‚ywajÄ… także felgi. Powinny one jednak nie tylko atrakcyjnie wyglÄ…dać, lecz także pomóc zmaksymalizować zasiÄ™g. „KoÅ‚a sÄ… bardzo ważne dla samochodu elektrycznego” – wyjaÅ›nia Ranbir Kalha, projektant odpowiedzialny za felgi i koÅ‚a. „MuszÄ… one speÅ‚niać wiele wymagaÅ„, podstawowÄ… kwestiÄ… jest oczywiÅ›cie aerodynamika, a drugÄ… – masa”. Specjalnie dla ID. Buzz zaprojektowano felgi, które wyglÄ…dajÄ… jak jednoczęściowe, ale w rzeczywistoÅ›ci skÅ‚adajÄ… siÄ™ z dwóch części i dziÄ™ki temu sÄ… bardzo lekkie. Ten typ felg debiutuje w ID. Buzz” – kontynuuje Kalha, dodajÄ…c: „Nowe koÅ‚a podkreÅ›lajÄ… indywidualny charakter ID. Buzz, od funkcjonalnego, przez sportowy, po elegancki – w zależnoÅ›ci od upodobaÅ„”.
NajdÅ‚uższy rozstaw osi w platformie MEB. VW Bus z 1950 roku o oznaczeniu Typ 2 T1 miaÅ‚ samonoÅ›ne nadwozie o dÅ‚ugoÅ›ci 4,28 m i rozstawie osi 2,40 m. ID. Buzz i ID. Buzz Cargo sÄ… o ponad 40 centymetrów dÅ‚uższe. Zbudowano je na platformie MEB. Ich rozstaw osi wynoszÄ…cy 2,99 metra jest najdÅ‚uższy w samochodach wykorzystujÄ…cych tÄ™ platformÄ™. Projektant nadwozia Einar Castillo Aranda zauważa, że: „Platforma z kompaktowymi elementami napÄ™dowymi pozwoliÅ‚a nam umieÅ›cić przednie koÅ‚a daleko z przodu i umieÅ›cić kierowcÄ™ stosunkowo wysoko w samochodzie. W rezultacie uzyskaliÅ›my monolitycznÄ… sylwetkÄ™ z harmonijnie wkomponowanÄ… maskÄ… silnika".
Wspólna praca wielu zespoÅ‚ów. Mimo że ID. Buzz nie ma silnika spalinowego, który czÄ™sto zajmuje dużo miejsca w konwencjonalnych samochodach, miejsce w jego przedniej części jest wykorzystane m.in. przez ukÅ‚ad ogrzewania i klimatyzacji czy elektryczne wspomaganie hamulców. WymagaÅ‚o to wspólnej pracy kilku zespoÅ‚ów.
HasÅ‚o: reflektory. Jak wszystkie modele rodziny ID., także ID. Buzz ma reflektory w caÅ‚oÅ›ci oparte na technologii LED, a matrycowe Å›wiatÅ‚a IQ.LIGHT sÄ… dostÄ™pne za dopÅ‚atÄ…. Jak zauważa Urs Rahmel, szef dziaÅ‚u projektowania lamp i felg, matrycowe reflektory LED dodajÄ… autu charakteru: „ChcieliÅ›my wykorzystać animacje Å›wietlne, aby wprowadzić do samochodu ‘ludzki’ charakter". Koleżanka Rahmela, Sandra Sturmat, wyjaÅ›nia: „ID.Buzz wita kierowcÄ™, gdy ten zbliża siÄ™ do niego. WyglÄ…da to tak, jakby samochód otwieraÅ‚ oczy, jakby szukaÅ‚ kontaktu wzrokowego. JesteÅ›my przekonani, że ta interakcja spodoba siÄ™ naszym klientom”.
WnÄ™trze ze spokojnymi liniami. ID. Buzz i ID. Buzz Cargo nawiÄ…zujÄ… do klasycznego modelu T1 na swój wÅ‚asny, nowoczesny sposób. Filozofia ta jest widoczna we wnÄ™trzu, na przykÅ‚ad w oszczÄ™dnej w formie desce rozdzielczej – podobnie jak w T1 – z elementami rozmieszczonymi w przemyÅ›lany sposób, wielofunkcyjnÄ… kierownicÄ… i dwoma wyÅ›wietlaczami.
Dużo otwartej przestrzeni. DziÄ™ki temu, że napÄ™d elektryczny jest niezwykle zwarty, wewnÄ…trz można byÅ‚o wygospodarować otwartÄ… przestrzeÅ„ z dużą iloÅ›ciÄ… miejsca, która koncentruje siÄ™ na ludziach i ich potrzebach. Kierowca i pasażerowie majÄ… do dyspozycji dużo miejsca i liczne schowki, a poczucie przestrzeni jest wszechogarniajÄ…ce. „OpracowaliÅ›my pojazd z logicznÄ… i intuicyjnÄ… koncepcjÄ… wnÄ™trza oraz wieloma możliwoÅ›ciami wykorzystania przestrzeni” – mówi Jozef Kaban. Przednie fotele, wyposażone w podÅ‚okietniki sÄ… w ID. Buzz umieszczone stosunkowo wysoko, niczym w autobusie. Najbardziej zaawansowane fotele z dużą liczbÄ… ustawieÅ„ zostaÅ‚y wyróżnione za ergonomiÄ™ przez KampaniÄ™ na rzecz Zdrowych Pleców (AGR).
WnÄ™trze peÅ‚en stylu i uroku. WnÄ™trze ID. Buzz sprawia wrażenie, że jest jednoczeÅ›nie wysokiej jakoÅ›ci, szykowne i przytulne. „Naszym celem byÅ‚o przeniesienie domu naszych klientów do wnÄ™trza pojazdu. I to w każdym aspekcie, od materiaÅ‚ów po cyfrowe wyposażenie, do którego jesteÅ›my przyzwyczajeni w domu” – mówi Tomasz Bachorski, dyrektor dziaÅ‚u wyposażenia wnÄ™trz Volkswagena. SzczególnÄ… uwagÄ™ zwrócono na dopasowanie funkcji, kolorów i materiaÅ‚ów. W opcjonalnych pakietach „Style” barwy wstawek we wnÄ™trzu odpowiadajÄ… kolorom lakieru nadwozia, a chÅ‚odny odcieÅ„ „Electric White” stanowi dodatkowy akcent wizualny. Na bokach i obiciach siedzeÅ„ piÄ™ciomiejscowej kabiny wytÅ‚oczono stylizowane sylwetki ID. Buzza. Standardem jest 10 kolorów oÅ›wietlenia ambientowego; w opcji można je poszerzyć o kolejne 20.
W doskonaÅ‚ej harmonii. Wzornictwo i funkcjonalność muszÄ… ze sobÄ… doskonale wspóÅ‚grać w każdym szczególe, jak wyjaÅ›nia Doreen Langner z CAD Interior Design na przykÅ‚adzie oÅ›wietlenia zewnÄ™trznego. „Za pomocÄ… symulacji komputerowych sprawdzamy, jaki jest wpÅ‚yw Å›wiatÅ‚a na komfort pasażerów. Musimy np. zaprojektować deskÄ™ rozdzielczÄ… w taki sposób, by nie odbijaÅ‚a siÄ™ ona w przedniej szybie i nie przeszkadzaÅ‚a kierowcy”.
Tapicerka z materiaÅ‚ów z recyklingu. WażnÄ… rolÄ™ w wyborze materiaÅ‚ów do produkcji ID. Buzza odegraÅ‚ zrównoważony rozwój. We wnÄ™trzu wyeliminowano caÅ‚kowicie skórÄ™ i materiaÅ‚y pochodzenia zwierzÄ™cego. Na przykÅ‚ad jedna z tkanin bÄ™dzie wykonana z przÄ™dzy, skÅ‚adajÄ…cej siÄ™ z przetworzonych butelek PET i plastiku odzyskanego z morza. „StworzyliÅ›my fantastyczne kombinacje z materiaÅ‚ów wysokiej jakoÅ›ci. PostawiliÅ›my na lakier zamiast chromu i efekt drewna zamiast prawdziwego drewna” – mówi Marion Dürr, projektantka odpowiedzialna za kolory i wykoÅ„czenie.