W wielkim skrócie – jej sprawÄ… sÄ… zarówno lakiery nadwoziowe, jak projekty obić czy choćby stebnowaÅ„ na fotelach, zindywidualizowanych wykoÅ„czeÅ„ drzwi, kierownic, inkrustacji… Jest wykwalifikowanym projektantem tekstyliów, a pracÄ™ w BMW Group rozpoczęła w roku 2001. OdpowiadaÅ‚a m.in. za projektowanie kolorów i materiaÅ‚ów do dużych modeli BMW oraz do serii Individual. O swojej pracy mówi, że jest ekscytujÄ…ca, a szczególnie w niej ceni ogromne spektrum zadaÅ„, jakie siÄ™ w niej przewijajÄ….
MateriaÅ‚, z którego powstajÄ… designerzy.
Martina Starke rozpoczęła swÄ… naukÄ™ jako pomocnica projektanta wzorów tekstylnych, kiedy to rozkwitÅ‚a jej namiÄ™tność do tworzenia nowych materiaÅ‚ów i tkanin. NastÄ™pnie studiowaÅ‚a na Hanowerskim Uniwersytecie Nauk Stosowanych i Sztuki. Zanim zaczęła pracÄ™ dla BMW jako projektantka barw i materiaÅ‚ów w roku 2001, byÅ‚a niezależnÄ… designerkÄ… wzorów tekstylnych, wyspecjalizowanÄ… we wzornictwie dywanów i wykÅ‚adzin oraz obić. Kiedy jeszcze studiowaÅ‚a, poznaÅ‚a smak pracy w miÄ™dzynarodowym Å›rodowisku dla brytyjskiego stowarzyszenia projektantów wnÄ™trz Designer's Guild. To tam zrozumiaÅ‚a, jak bardzo wiele zarówno dla jej pracy, jak i jej rozwoju potrafi znaczyć konstruktywna wymiana pomysÅ‚ów. Wielkie znaczenie dla jej osobowoÅ›ci i artystycznego pojmowania pracy miaÅ‚a także praca ze Å›wiatowej sÅ‚awy futurystkÄ… Lideweij Edelkoort, pod wpÅ‚ywem której holistycznej percepcji designu w ogóle, a materiaÅ‚ów w szczególnoÅ›ci wciąż pozostaje także dziÅ›. WspóÅ‚pracownicy wysoko ceniÄ… sobie jej pozytywne i spokojne podejÅ›cie do pracy oraz zdolność rozumienia najróżniejszych punktów widzenia. Czy to podczas wspóÅ‚pracy z najwiÄ™kszymi designerami Å›wiata, czy tylko w wÄ…skim gronie jej zespoÅ‚u, Martina Starke w codziennej pracy uważa za najważniejszÄ… cechÄ™ integralne podejÅ›cie do problemów. Oraz to, że jej praca krÄ™ci siÄ™ niezmiennie wokóÅ‚ ludzi.
Projektowanie polega na rozumieniu ludzi.
Poza specjalnymi lakierami nadwoziowymi, Martina odpowiada za stworzenie emocjonalnego Å›rodowiska w kabinie. Bo stylistyka wnÄ™trza samochodu BMW kontynuuje to, co obiecuje jego karoseria: radość z jazdy. Dlatego Martina Starke nie zgadza siÄ™ na sprowadzanie filozofii pojazdu do jego funkcjonalnoÅ›ci. Samochód może być doskonaÅ‚y tylko wówczas, jeÅ›li kontakt z nim wywoÅ‚uje emocje. Dlatego dla Martiny najważniejsze sÄ… dwa czynniki: materiaÅ‚ i czÅ‚owiek. Design rozumie jako wyzwanie ze strony użytkownika: co jest potrzebne? Jakie sÄ… wymagania klienta? Kluczem jest gÅ‚Ä™bokie rozumienie ludzi, bo sama estetyka niczego nie zaÅ‚atwi. Drugi z czynników, materiaÅ‚, to dla Starke podstawowy Å›rodek kontaktu z samochodem, bo to materiaÅ‚y zastosowane w jego wnÄ™trzu – skóra, drewno, safian – wspóÅ‚tworzÄ… pierwsze wrażenie. Poczucie zadowolenia użytkownika samochodu zależy również od tego, jakie materiaÅ‚y do otaczajÄ…, wiÄ™c Martina Starke czÄ™sto tworzy wÅ‚asne kompozycje, co pozwala wykreować wrażenie peÅ‚nej autentycznoÅ›ci.
Prywatnie.
Martina Starke cieszy siÄ™, jeÅ›li może odwiedzać wystawy. Fascynuje jÄ… wspóÅ‚czesne malarstwo takich artystów jak Wolfgang Kessler czy Tobias Vetter. Kontemplacja prac takich legend jak Olafur Eliasson, Pipilotti Rist, Rosemarie Trockel, czy kultowych „książek z tkanin” Louise Bourgeois pozwala jej nabrać nowego dystansu do rzeczywistoÅ›ci. Martina Starke podziwia też kreatywność sÅ‚ynnych designerów, takich jak Patricia Urquiola, Stefan Sagmeister cy Jonathan Ive. Prace architektów – jak Norman Foster – oraz zespoÅ‚ów – jak Herzog & de Meuron – również dostarczajÄ… jej nowych inspiracji w pracy. W jej domu dominuje biel, gdzie miesza stylistykÄ™ ikon designu, jak lampa Arco i meble La Chaise z rodzinnymi pamiÄ…tkami i nowoczesnymi akcesoriami. Martina Starke mieszka w Monachium, jest mężatkÄ…, ma jednÄ… córkÄ™.