FB FB Twitter Twitter NK
Szukaj:
            1821 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1235 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Promowana firma
Wydarzenia

Statystyki odwiedzin serwisu
Od debiutu Toyoty Camry w Polsce mija 30 lat
  Dodano: 2018-02-12
Wyświetlono: 208 razy
Od debiutu Toyoty Camry w Polsce mija 30 lat
Historia Toyoty Camry w Polsce rozpoczęła się 1987 roku. Przez wiele lat był to flagowy model osobowy w gamie marki, który u progu nowego stulecia został wyparty przez Lexusa. Niewykluczone jednak, że wkrótce Camry wróci do polskich salonów.
foto © Toyota

W sierpniu 1987 r. został otwarty pierwszy salon Toyoty w Radości. Toyota za pośrednictwem Nissho Iwai Corp. i Pol-Mot powoli, lecz konsekwentnie penetrowała polski rynek. Mimo kryzysu panującego w schyłkowym PRL, nie brakowało chętnych do zakupu Corolli czy Cariny. Jesienią tego samego roku ofertę Toyoty w Polsce wzbogacił model Camry XLD napędzany 2-litrowym turbodieslem 2C-T o mocy 84 KM. Sprzedawano je z nadwoziem sedan, a od 1989 r. także jako kombi. Auto wyróżniało się atrakcyjnym, eleganckim wyglądem, znakomitymi jak na diesla osiągami połączonymi z niskim zużyciem paliwa oraz przestronnym wnętrzem. Nowością na polskim rynku było wspomaganie układu kierowniczego oferowane w standardzie. U schyłku lat 80. pojazd należał do najlepszych aut klasy średniej wyższej oferowanych w Europie.

 

We wrześniu 1989 (Motor nr. 34/89) red. Wojciech Sierpowski opisywał wrażenia z jazdy Toyotą Camry 2.0 Turbodiesel: 

 

„Komfort jazdy w Toyocie Camry zgodnie z przewidywaniem jest duży. Układ jezdny bardzo dobrze radzi sobie ze złym stanem naszych dróg. Świetnie skonstruowane są także siedzenia. Za wzorowe uznałem dobranie ich twardości oraz wyprofilowanie. Wnętrze, a przede wszystkim, to co jest potrzebne kierowcy, zaprojektowane zostało zgodnie z zasadami ergonomii (...) Toyotą miałem okazję przejechać się wiele kilometrów za miastem. Muszę stwierdzić, że auto to świetnie nadaje się do długotrwałych wyjazdów. Wzorowo został w tym samochodzie opracowany mechanizm zmiany biegów (...) Do przełączania biegów wystarczą niewielkie ruchy (...) Zadziwił mnie brak przenoszenia się jakichkolwiek drgań zespołu napędowego na dźwignię. Reasumując, Toyotę Camry uważam za samochód wysokiej klasy, dopracowany, przy czym zbyt spokojna wydaje mi się stylizacja nadwozia”. 

 

Kto w schyłkowym PRL chciał zakupić zachodni samochód, musiał być szczęśliwym posiadaczem „twardej” czyli wymienialnej waluty: dolarów, zachodnioniemieckich marek czy też innych środków płatniczych z tzw. krajów kapitalistycznych. 

 

W 1989 roku PRL chylił się ku upadkowi. Szalała inflacja. Latem amerykański dolar kosztował już 12 tys. zł.  przy średniej krajowej 206 tys. zł (ok. 17 dolarów). Cena Camry 2.0 XL Turbodiesel wynosiła około 10 tysięcy USD. Przeciętny „Kowalski” musiałby więc pracować na takie auto…588 miesiące, czyli ponad 40 lat! Naturalnie pod warunkiem, że całe wynagrodzenie odkładałby na wymarzony pojazd.

 

Flagowiec z Tsutsumi

 

12 września 1991 r. podczas 54. edycji salonu samochodowego IAA we Frankfurcie zaprezentowano nową generację Toyoty Camry (w Japonii – Scepter, tzn. zjawa). Nowa rodzina pojazdów oznaczona symbolem SXV10 była znacznie większa, szybsza i lepiej wyposażona od poprzednika. Eleganckie nadwozie o długości 4,72 m i szerokości 1,77 m projektował zespół Osamo Shikado. Już na pierwszy rzut oka widoczne było duże podobieństwo do flagowej limuzyny koncernu Toyota – Lexusa LS400 (w Japonii – Toyota Celsior) oraz do nowej Corolli z nadwoziem sedan (E100).

 

Projektantom udało się osiągnąć znakomity, niski współczynnik oporu powietrza Cx 0,31. Wnętrze było bogato wyposażone i niezwykle przestronne. Bagażnik miał pojemność 517 litrów. Nowością były jednostki napędowe z czterema zaworami na cylinder. Bazowy silnik 5S-FE miał pojemność skokową 2 164 cm³ i rozwijał 136 KM. Większy, trzylitrowy V6 o symbolu 3VZ-FE (188 KM) zapewniał znakomite osiągi, imponującą elastyczność i niepowtarzalne brzmienie.

 

14 grudnia 1991 r. red. Jerzy Dyszy opublikował pierwszy test Camry na łamach tygodnika „Motor” pod znamiennym tytułem „Toyota zamiast BMW”:

 

Kilka tygodni po frankfurckim debiucie najnowszej Toyoty Camry, można u nas kupić najdroższą i najbardziej wyrafinowaną wersję tego samochodu! Nie jest to już, proszę państwa, diesel-kombi bez żadnego wyposażenia specjalnego. Odwrotnie. Na rynek polski zaoferowano samochód z 24-zaworowym, sześciocylindrowym, benzynowym silnikiem z katalizatorem spalin, w dwóch wersjach skrzyni biegów (zwykła, pięciobiegowa i automatyczna, czterobiegowa) i z listą fabrycznych dodatków, za które nie pobiera się dodatkowych opłat, tak długą, że wymienianie ich stałoby się nudne. Po prostu wszystko, co w tym samochodzie może być sterowane elektrycznie lub elektronicznie – jest zamontowane. Łącznie z radiem naprawdę wysokiej klasy wraz z elektroniczną blokadą przeciwwłamaniową. Muszę na koniec dodać, że jest to samochód naprawdę wysokiej klasy, co w połączeniu z dobrze znaną jakością Toyoty, jak na Polskę rewelacyjnym zapleczem serwisowym i względnie niską ceną, spowoduje na pewno jego duży sukces na naszym rynku. Ciekawe jednak czy Toyota Motor Poland nie zostanie zasypana pytaniami „a kiedy sprowadzicie nową Camry w wersji diesel?”.

 

Diesel nigdy już nie pojawił się w gamie Camry. Jednostka SXV10 oferowana w Polsce pochodziła wyłącznie ze słynącej z wyjątkowej jakości montażu fabryki Tsutsumi w Japonii; nie obejmował jej kontyngent bezcłowy. 12 grudnia 1991 r. Rada Ministrów uchwaliła podniesienie cła do 35 %. Do ceny aut o pojemności powyżej 2 litrów doliczano akcyzę 50% oraz VAT, co niemal podwajało cenę pojazdu. Żaden inny kraj w Europie nie miał tak restrykcyjnego systemu celno-podatkowego. W 1992 r. w Polsce sprzedano 430 tys. nowych samochodów, w tym ponad 3 tys. Toyot. Dealerzy TMPL szacują, że wśród nich było ok. 100–150 nowych egzemplarzy Camry w cenie 454–474 milionów złotych. Wyższa cena dotyczyła egzemplarzy z automatyczną skrzynią biegów.

 

Znakomita opinia, jaką cieszył się ten pojazd w USA, spowodowała masowy import aut zza Atlantyku. Najczęściej były to samochody po kolizjach i stłuczkach, które naprawiano już w Polsce, po uprzednim zgłoszeniu w Głównym Urzędzie Ceł jako „mienie przesiedleńcze”. Dość egzotyczną nie tylko w Polsce, ale i w Europie odmianą Camry było produkowane w Georgetown, Kentucky (USA) kombi Camry Station Wagon, dostępne z silnikami 2.2 i 3.0. Pojazd posiadał przestronne wnętrze oraz (opcjonalnie) drugi rząd siedzeń dla dzieci. Station Wagon wyróżniał się niespotykanym rozwiązaniem w postaci dwóch wycieraczek tylnej szyby. W Polsce nie figurował w oficjalnej ofercie TMPL, lecz dealer Carter z Trójmiasta sprowadzał je na specjalne zamówienie klientów. Białym krukiem była pochodząca również ze Stanów elegancka Camry Coupé, oferowana od jesieni 1993 roku w USA i na wybranych rynkach poza Europą. 

 

Bezpieczeństwo zawsze stanowiło dla Toyoty kwestię priorytetową. Toyota Camry jako pierwszy z modeli oferowanych przez TMPL już w 1993 roku posiadała poduszkę powietrzną kierowcy w standardzie. Dwa lata później seryjne wyposażenie sprzedawanych w Polsce Camry obejmowało już także airbag dla pasażera. 

 

Toyota Camry oferowana w polskich salonach w 1994 roku wyposażona była m.in. w automatyczną skrzynię biegów, ABS, klimatyzację, elektryczne szyby i lusterka oraz wysokiej klasy zestaw audio. Polscy nabywcy zamawiali najczęściej Camry w metalizowanym kolorze Cashmere Beige zwanym „szampanem” oraz w ciemnozielonym odcieniu Dark Emerald Pearl.

 

Latem 1994 roku cena nowej Camry 3.0 w Polsce wynosiła już 988 milionów złotych przy średniej krajowej wynoszącej 5,3 miliona złotych, czyli ponad 186 miesięcy pracy. Kim był statystyczny polski nabywca tego modelu? Według handlowców z autoryzowanych salonów byli to ludzie dojrzali, o ugruntowanej pozycji zawodowej: zwykle uznani lekarze specjaliści, architekci oraz prawnicy. Słowem, ludzie zamożni, lecz niepodążający ślepo za „modnymi” niemieckim markami z Ingolstadt, Monachium i Stuttgartu. Zwykle nabywcy Camry kierowali się znakomitą opinią, jaką cieszyło się auto w USA; często osobiście zetknęli się tam z topowym modelem Toyoty. Nieprzeciętna trwałość Camry powodowała, że egzemplarze z polskich salonów nader rzadko zmieniały właściciela. Nawet dziś na polskich i zagranicznych portalach aukcyjnych można natknąć się na Camry z lat 90. z przebiegami ponad 500 tys. km, sprzedawanymi przez pierwszego właściciela. 

 

Skromny perfekcjonista

 

W kwietniu 1996 roku wiosenny numer kwartalnika „Toyota News” wydawanego do dziś przez Toyota Motor Poland zapowiadał rychłe wprowadzenie na rynki Europy nowej generacji Camry (XV20), co nastąpiło 3 września 1996 r. Ciekawostką jest fakt, że na wybranych rynkach pojazd sprzedawano jako Daihatsu Altis, w Japonii jako Camry Gracia, zaś w Australii jako Venta. Smukłe nadwozie, elegancka sylwetka, bogate wyposażenie i odziedziczona po poprzedniku topowa jakość sprawiły, że model zbierał znakomite oceny testujących dziennikarzy. Kombi Station Wagon pozostało w ofercie poza Europą, zaś coupé zastąpiono później modelem Solara. Camry XV20 była dostępna wyłącznie z benzynowymi silnikami 2.2 l/136 KM (5S-FE) oraz z trzylitrową, widlastą „szóstką” 1MZ-FE (188 KM). W Polsce auto najczęściej zamawiano w wersji 3,0 l, ze srebrnym lakierem Luna Mist. W standardzie była automatyczna klimatyzacja, ABS, elektryczne szyby i lusterka oraz tapicerka ze szlachetnego weluru. Większość polskich klientów wybrała perfekcyjnie działający „automat” Aisin-Warner. 

 

W 1997 roku sprzedaż Camry XV20 szacuje się na około 100–120 egzemplarzy. Ówczesna sieć Toyoty liczyła już 36 salonów. Dlaczego mimo licznych zalet Camry 3. generacji nie odniosła sukcesu w naszym kraju? Polski rynek został zalany szerokim strumieniem tzw. „składaków”, aut „rozbieranych” przed granicą, a później montowanych ponownie w warsztacie przysłowiowego pana Henia. Powodem były zaporowe cła, których ofiarą padli inni japońscy producenci. Z polskiego rynku wycofała się Mazda oraz należąca do koncernu Toyota marka Daihatsu. 

 

Jeden ze znanych dziennikarzy motoryzacyjnych trafnie określił Camry mianem „skromnego perfekcjonisty”. Doskonała jakość Camry XV20 (oraz wszystkich pozostałych generacji) łączyła się jednak ze zbyt stonowanym jak na gust wielu klientów designem. Nie bez znaczenia była także relatywnie wysoka cena. Miało to ogromne znaczenie na wciąż wschodzącym polskim rynku. Camry była samochodem znakomicie wykonanym, dynamicznym i bezpiecznym, a przy tym bogato wyposażonym, jednak w tamtych latach w Europie nie udało się Toyocie zagrozić niemieckiej dominacji w segmencie premium. 

 

Całkiem inaczej sytuacja wyglądała na rynku amerykańskim. Pojazd stał się błyskawicznie bestsellerem. W 1997 roku Toyota Motor Sales USA z siedzibą w Torrance w Kalifornii sprzedała 394 397 egzemplarzy Camry! Rok później udało się osiągnąć wynik 427 308 aut. W tym samym czasie w Polsce sprzedano 518 019 nowych samochodów wszystkich marek. Camry alias Venta była hitem także w Australii. W gamie samochodów oferowanych przez polskich dealerów Toyoty rolę flagowego modelu przez lata pełniła Camry 3.0 GX z silnikiem o mocy 190 KM. W 1999 roku pojazd kosztował 149 282 zł. Zamówiło go tylko 41 klientów. 

 

Pod koniec lat 90. na polski rynek wchodziła właśnie supermarka koncernu Toyota – Lexus. W niektórych autoryzowanych salonach powstał „Kącik Lexusa”. Początki japońskiej marki premium były nader skromne. W 1997 roku sprzedano zaledwie dwa egzemplarze GS 300, lecz już 2 lata później polscy nabywcy zamówili 52 egzemplarze, głównie za sprawą debiutującego modelu IS 200. Dziś wiele osób uważa, że to właśnie pojawienie się na polskim rynku nieznanej marki Lexus skanibalizowało model Camry. 

 

W 2002 roku pojawiła się Camry XV30. Pojazd oferowano tylko z „benzyniakami” 1MZ-FE (3,0 l/188 KM) oraz nową jednostką 2AZ-FE o pojemności 2,4 l i mocy 156 KM. W latach 2000–2004 rosnąca stale sieć salonów Toyoty notowała sprzedaż na poziomie 30–50 egzemplarzy Camry rocznie. Latem 2004 zdecydowano, że Camry zostanie wycofana z polskiej oferty. Debiutujący w 2006 roku następca, model XV40 po raz pierwszy dostępny także z napędem hybrydowym, nie był już oferowany w oficjalnej sieci Toyota Motor Poland. Ciekawostką jest fakt, że w grudniu 2007 roku uruchomiono montaż Camry XV40 w zakładach TMRU w Sankt Petersburgu. 

 

Toyota Camry od lat pozostaje najpopularniejszym samochodem osobowym w USA. Rocznie sprzedaje się tam około pół miliona egzemplarzy. 10 lipca 2017 r. w Tokio zaprezentowano 8. już generację Camry (XV70). Wiele wskazuje na to, że wkrótce model ten powróci oficjalnie do europejskich, w tym także polskich salonów sprzedaży.



Źródło: informacja Mototarget.pl

 Pisaliśmy również
» Toyota Corolla najpopularniejszym kompaktowym sedanem w Polsce
» W maju rusza wielka rekrutacja do fabryki Toyoty w Jelczu - Laskowicach

Zdjęcia do bezpłatnego wykorzystania w celach prasowych:

Od debiutu Toyoty Camry w Polsce mija 30 lat:
w lewo
Toyota Camry Hybrid
© Toyota
Toyota Camry 2018 z pakietami tuningowymi TRD i Modellista
© Toyota
Toyota Camry numerem 1 w USA już od 15 lat
© Toyota
Toyota Camry numerem 1 w USA już od 15 lat
© Toyota
Toyota Camry numerem 1 w USA już od 15 lat
© Toyota
Toyota Camry - historia innowacji
© Toyota
Toyota Camry - historia innowacji
© Toyota
Toyota Camry - historia innowacji
© Toyota
w prawo
 Inne artykuły
» Ruszyły zapisy na Rajd Dakar 2019 2018-05-21
  MINI - Dakar 2015 Od dzisiaj można zgłaszać się do przyszłorocznego Rajdu Dakar. Dakar 2019 odbędzie się tylko w jednym kraju (Peru). Czy 100% Peru = 100% Dakar? ... więcej »

» Legenda Dakaru jest już dostępna w nowej odsłonie 2018-05-18
  Pajero Limited W polskich salonach Mitsubishi zadebiutowała specjalna wersja legendarnego modelu Pajero o nazwie Limited Edition. ... więcej »

» Śnieg w lipcu lub fala upałów w Boże Narodzenie? 2018-05-18
  FABRYKA FORDA Gorące powietrze faluje jak na pustyni, a zaledwie kilka metrów dalej jest tak zimno, że można ulepić bałwana. Natomiast w pokoju obok szaleje huragan… Witajcie w „Fabryce Pogody” Forda. ... więcej »

» Niedługo rusza ŚWIĘTO SUPERSAMOCHODÓW 2018-05-18
  WEEKEND BEAULIEU SUPERCAR W trakcie Beaulieu Supercar weekend ponad 750 demonów prędkości gra spektakularny koncert, dudniąc swoimi niesamowicie mocnymi silnikami. Jest to prawdziwe święto dla miłośników motoryzacji.... więcej »

» Polscy skoczkowie polatali na torze w Poznaniu 2018-05-17
  RENAULT SPORT DAYS Polscy skoczkowie narciarscy przetestowali sportowe samochody Renault, podczas RENAULT SPORT DAYS. Wydarzenie na torze w Poznaniu zorganizowano z okazji 120-lecia marki Renault, a także by zaprezentować wprowadzonego niedawno do sprzedaży nowe MEGANE R.S.... więcej »

» Brytyjczycy zachwyceni nowym Alpine 2018-05-17
  Nowe Alpine Nowe Alpine A110 zdobyło nagrodę „Five-Star Car” podczas konkursu Autocar Awards 2018, który został zorganizowany 15. maja na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii.... więcej »

» Co zmieniło się w nowej Maździe CX-3? 2018-05-17
  Mazda CX-3 Mazda Motor Poland rozpoczęła przyjmowanie zamówień na Mazdę CX-3 po zmianach modelowych na 2018 r. Odnowiony konstrukcyjnie model ma poprawiony design, zawiera ulepszenia w układzie przeniesienia napędu oraz usprawnienia w zakresie ergonomii i bezpieczeństwa.... więcej »

» Odkrywaj nasz kraj z przewodnikiem "Polska na weekend" 2018-05-17
  Polska na weekend „Ten przewodnik się zmienia razem z naszym krajem, jest coraz ładniejszy, bogatszy i nowocześniejszy. To nie tylko 800 stron opisów i zdjęć ułożonych w gotowe przepisy na udany weekend ale także, dzięki aplikacji Pascal AR (rozszerzona rzeczywistość) dos... więcej »

» Drogowa dżungla, czyli Polak za kierownicą 2018-05-16
  Polak na drodze Dla większości Polaków jazda samochodem to nie tylko podróż z punktu A do B. To także sposób na pokazanie swojego charakteru i wyrażenie emocji za kierownicą. Wyniki badania przeprowadzonego przez Kantar TNS na zlecenie Shell, pokazują jakimi typami zwierząt j... więcej »

» Sprzedaż Forda znacznie wzrosła 2018-05-16
  Ford Fiesta ST low res. "Sprzedaż Forda wzrosła w całym naszym portfelu w kwietniu, przy dużym popycie na Fiestę, nowe rekordy biją Ford EcoSport i Kuga" – powiedział Roelant de Waard, wiceprezes ds. Marketingu, sprzedaży i serwisu, Ford of Europe.... więcej »

» Nowy salon SEAT-a 2018-05-16
  Jak Seat wybiera nazwę swojego nowego SUV-a? Krotoski-Cichy, autoryzowany dealer samochodów marek z Grupy Volkswagen, zaprasza do nowo otwartego salonu i serwisu SEAT-a, który mieści się przy ul. Południowej 6 w Szczecinie. Obiekt zaprojektowano zgodnie z nowoczesną architekturą SEAT-a – obecnie ws... więcej »

» Mitsubishi Outlander z cenną nagrodą 2018-05-16
  Mitsubishi Outlander - Maciej Stuhr Amerykańska grupa badawcza Automotive Science Group w tegorocznym zestawieniu Automotive Performance Index™ przyznała prestiżową nagrodę "Best 5 All-Around Performance" modelom Mitsubishi Outlander PHEV i Outlander. ... więcej »

» Rekord Guinnessa z flagą Polski w tle... 2018-05-15
  Nowy Seat Arona po raz pierwszy - zobacz go "na żywo" Już w sobotę 19. maja 2018 roku Lellek Gliwice (sieć salonów grupy VW AG) podejmie próbę pobicia rekordu Guinnessa w utworzeniu największej flagi narodowej złożonej z samochodów należących do koncernu Volkswagen. Czy cel zostanie osiągnięty, a rekord pobity &... więcej »

» Volkswagen T-Roc będzie trzymał wartość przez lata 2018-05-15
  Światowa premiera Volkswagena T-Roc Najmniejszy SUV Volkswagena, który na polskim rynku zadebiutował kilka miesięcy temu, może pochwalić się bardzo dobrymi prognozami, jeśli chodzi o wartość rezydualną (wartość samochodu w momencie sprzedaży bądź po zakończeniu leasingu). Z danych firmy Eurotax ... więcej »

» Rallycross: mieszane uczucia w EKS Audi Sport po wyścigu w Belgii 2018-05-15
  Audi - rallycross Mettet, 14 maja 2018 r. Podczas trzeciej rundy Mistrzostw Świata w Rallycrossie FIA (World RX), team EKS Audi Sport przeszedł wiele trudności, wzlotów i upadków.... więcej »

» Można już rejestrować się na Międzynarodowe Targi Samochodowe w Genewie 2018-05-15
  Transmisja konferencji prasowej Audi na Geneva Motor Show 2018 Międzynarodowy Salon Samochodowy w Genewie jest otwarty na nowe pomysły. Targi "Genewa International Motor Show 2019" będą lepiej odpowiadały na potrzeby zarówno wystawców, jak i zwiedzających. Spotkamy na nich nie tylko samochody...... więcej »

» Honda Civic Type R ustanawia nowy rekord okrążenia na torze Magny-Cours GP 2018-05-14
  Honda Civic Type R ustanawia nowy rekord Po debiucie Hondy Civic w wersji „Type R Challenge 2018” podczas Geneva Motor Show, wyjątkowy hatchback ustanowił nowy rekord okrążenia dla seryjnego samochodu z napędem na przednie koła, z czasem 2 min. 1,51 sek. na torze Magny-Cours GP we Francji... więcej »

» Margot Robbie na fali z nowym Nissanem Leafem 2018-05-14
  Na fali z Leafem W najnowszym filmie Nissana nominowana do Oscara aktorka Margot Robbie zakłada piankowy kombinezon i jako zapalona surferka stara się zainspirować ludzi, do bycia bardziej „eko”. ... więcej »

» Seat zdecydował się na akcję naprawczą 2018-05-14
  Nowy Seat Arona zdobywa nagrodę Red Dot Award SEAT ogłasza akcję przywoławczą modeli Arona i Ibiza (obecnej generacji) z powodu problemów z zatrzaskiem klamry tylnego pasa bezpieczeństwa; podobny problem wykryto także w Volkswagenie Polo 4. generacji.... więcej »

» Dziesięć lat Audi Sport customer racing 2018-05-14
  Audi CUSTOMER RACING 14. maja 2018 r. Audi Sport customer racing świętowało swoje dziesięciolecie. Pierwsza generacja Audi R8 LMS została zaprezentowana w roku 2008, a już w następnym sezonie klienci Audi Sport, którzy zdecydowali się na zakup tego auta - zdobyli trzy tytuły mistr... więcej »

[1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049
Wyświetlane: 0 - 20 z 20975 rekordów
Warto przeczytać
 

foto © WCOTY


A jednak się kręci
Najczęściej czytane
Najczęściej oglądane
© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |