Dzisiejsze zapowiedzi sÄ… nastÄ™pstwem dziaÅ‚aÅ„, komunikowanych w niedawnej informacji o utworzeniu nowej globalnej jednostki organizacyjnej - Ford Model e - koncentrujÄ…cej siÄ™ na projektowaniu, produkcji i dystrybucji pojazdów elektrycznych i skomunikowanych. Wraz z Ford Pro, jednostkÄ… odpowiedzialnÄ… za pojazdy użytkowe Forda, obie firmy bÄ™dÄ… definiować przyszÅ‚ość Forda w Europie.
„Jestem bardzo zadowolony z tempa zmian zachodzÄ…cych w Europie, które stanowiÄ… wyzwanie dla caÅ‚ej branży, skÅ‚aniajÄ…c do konstruowania lepszych, bardziej ekologicznych i zaawansowanych cyfrowo pojazdów. Ford zaangażowaÅ‚ siÄ™ w to bardzo i reaguje szybko, by sprostać zapotrzebowaniu w Europie i na caÅ‚ym Å›wiecie” – powiedziaÅ‚ Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Forda.
„Dlatego wÅ‚aÅ›nie powstaÅ‚a firma Ford Model e - pozwalajÄ…ca nam dziaÅ‚ać z prÄ™dkoÅ›ciÄ… start-upu, dziÄ™ki czemu możemy opracowywać doskonaÅ‚e pojazdy elektryczne, oferujÄ…ce unikatowe dla Forda usÅ‚ugi zdalne i tworzone zgodnie z wymogami inżynierii i bezpieczeÅ„stwa Forda.”
DziÄ™ki rozszerzonej gamie elektrycznych modeli pojazdów osobowych i użytkowych Ford przewiduje, że roczna sprzedaż pojazdów elektrycznych w Europie przekroczy w 2026 roku 600 000 egzemplarzy. Ford podtrzymaÅ‚ również plan osiÄ…gniÄ™cia w Europie w 2023 roku 6-procentowej marży EBIT. Przyspieszenie dziaÅ‚aÅ„ w Europie przyczyni siÄ™ do realizacji celu firmy, jakim jest sprzedaż ponad 2 milionów pojazdów elektrycznych na caÅ‚ym Å›wiecie do 2026 roku oraz uzyskanie skorygowanej marży EBIT na poziomie 10 procent.
„Marsz Forda w kierunku przyszÅ‚oÅ›ci opartej na napÄ™dach w peÅ‚ni elektrycznych jest absolutnÄ… koniecznoÅ›ciÄ…, ponieważ pozwoli zaspokoić potrzeby klientów w zakresie transportu w zmieniajÄ…cej siÄ™ Europie” – powiedziaÅ‚ Stuart Rowley, prezes Ford of Europe. „Chodzi również o pilnÄ… potrzebÄ™ lepszego zadbania o naszÄ… planetÄ™, o pozytywny wkÅ‚ad w życie spoÅ‚eczne i ograniczanie emisji w zgodzie z paryskim porozumieniem klimatycznym.”
Wszystkie te wysiÅ‚ki bÄ™dÄ… sÅ‚użyć realizacji globalnych planów Forda, zakÅ‚adajÄ…cych znaczne ograniczenie emisji dwutlenku wÄ™gla. Firma ogÅ‚osiÅ‚a dziÅ›, że do 2035 r. zamierza osiÄ…gnąć zerowÄ… emisjÄ™ dla wszystkich pojazdów sprzedawanych w Europie oraz neutralność pod wzglÄ™dem emisji dwutlenku wÄ™gla dla wszystkich zakÅ‚adów, logistyki i dostawców w Europie.
Siedem nowych modeli elektrycznych do 2024 r.
Ford ujawniÅ‚ dziÅ› plany dotyczÄ…ce siedmiu nowych model elektrycznych – trzech osobowych i czterech użytkowych – które doÅ‚Ä…czÄ… do europejskiej gamy pojazdów w peÅ‚ni elektrycznych: wprowadzonego z sukcesem w 2021 r. modelu Mach-E, nastÄ™pnie Mach-E GT, trafiajÄ…cego do klientów w tym roku, a także modelu E-Transit, który zadebiutuje lada moment.Od 2023 roku Ford rozpocznie w Kolonii produkcjÄ™ nowego elektrycznego crossovera klasy Å›redniej, a w 2024 roku do gamy produktów z Kolonii doÅ‚Ä…czy nastÄ™pny model elektryczny. Ponadto, najlepiej sprzedajÄ…cy siÄ™ pojazd osobowy Forda w Europie – Ford Puma – bÄ™dzie od 2024 roku dostÄ™pny w wersji elektrycznej, produkowanej w rumuÅ„skich zakÅ‚adach Forda w Krajowej.Ford zamierza umocnić pozycjÄ™ lidera europejskiego rynku pojazdów użytkowych, dlatego kultowa rodzina Transita powiÄ™kszy siÄ™ o cztery nowe modele elektryczne - nowy jednotonowy Transit Custom i wielozadaniowy Tourneo Custom bÄ™dÄ… w ofercie w 2023 roku, natomiast mniejszy Transit Courier i wielozadaniowy Tourneo Courier nowej generacji pojawiÄ… siÄ™ w 2024 roku.„Nowe modele Forda z napÄ™dem elektrycznym zapowiadajÄ… caÅ‚kowitÄ… transformacjÄ™ naszej marki w Europie – nowÄ… generacjÄ™ pojazdów bezemisyjnych, dostosowanych do potrzeb skomunikowanego Å›wiata i zapewniajÄ…cych naszym klientom wyjÄ…tkowÄ… satysfakcjÄ™ z użytkowania” – powiedziaÅ‚ Rowley.
Produkcja modeli elektrycznych i inwestycje w Kolonii
Ford ogÅ‚osiÅ‚ dziÅ›, że pierwszym seryjnym, w peÅ‚ni elektrycznym pojazdem osobowym, który wyjedzie z Centrum Pojazdów Elektrycznych Forda w Kolonii, bÄ™dzie piÄ™ciomiejscowy crossover klasy Å›redniej. W 2021 roku pojazdy sportowe i crossovery stanowiÅ‚y 58 procent wszystkich samochodów osobowych Forda sprzedanych na kontynencie, co oznacza wzrost o prawie 20 punktów procentowych w porównaniu z rokiem 2020.
W peÅ‚ni elektryczny crossover wyznacza nowe standardy dla Forda. Model i jego nazwa zostanÄ… ujawnione w 2022 r., a produkcja rozpocznie siÄ™ w 2023 r. Samochód bÄ™dzie miaÅ‚ zasiÄ™g 500 km na jednym Å‚adowaniu.
Dzisiejsza informacja o tym, że drugi w peÅ‚ni elektryczny pojazd osobowy – sportowy crossover – bÄ™dzie budowany w Centrum Elektryfikacji Forda w Kolonii oznacza, że produkcja pojazdów elektrycznych w tym zakÅ‚adzie wzroÅ›nie w szeÅ›cioletniej perspektywie do 1,2 miliona egzemplarzy. Oczekuje siÄ™, że inwestycje w nowe elektryczne pojazdy osobowe, które bÄ™dÄ… powstawać w Kolonii, wyniosÄ… 2 mld USD. Przedmiotem inwestycji bÄ™dzie nowy zakÅ‚ad montażu akumulatorów, który ma rozpocząć dziaÅ‚alność w 2024 roku.
Nowa spóÅ‚ka joint venture ma zwiÄ™kszyć produkcjÄ™ akumulatorów w Europie
Aby wesprzeć ambitne plany Forda w zakresie elektryfikacji pojazdów,
Ford oraz spóÅ‚ki SK On Co., Ltd. i Koç Holding podpisaÅ‚y niewiążący protokóÅ‚ ustaleÅ„ w sprawie nowej, nastawionej na rynkowy sukces spóÅ‚ki joint venture z siedzibÄ… w Turcji. Po podpisaniu ostatecznej umowy, trzej partnerzy planujÄ… stworzyć jeden z najwiÄ™kszych zakÅ‚adów produkujÄ…cych baterie do pojazdów elektrycznych w szeroko pojÄ™tym regionie Europy.
SpóÅ‚ka joint venture bÄ™dzie zlokalizowana w pobliżu Ankary i bÄ™dzie produkować ogniwa NMC o wysokiej zawartoÅ›ci niklu, wykorzystywane do montażu w moduÅ‚ach baterii. Produkcja ma siÄ™ rozpocząć już w poÅ‚owie dekady, a jej wydajność jest szacowana wstÄ™pnie na 30-45 gigawatogodzin produkowanych rocznie ogniw.
Inwestycje w spóÅ‚kÄ™ joint venture zajmujÄ…cÄ… siÄ™ produkcjÄ… akumulatorów, planowane przez trzech partnerów - z uwzglÄ™dnieniem wsparcia ze strony rzÄ…du tureckiego - przyniosÄ… bezpoÅ›rednie korzyÅ›ci dużym i maÅ‚ym przedsiÄ™biorstwom eksploatujÄ…cym pojazdy użytkowe w caÅ‚ej Europie, zmniejszÄ… ich koszty energii i eksploatacji oraz wniosÄ… znaczÄ…cy wkÅ‚ad w redukcjÄ™ emisji CO2.
ZwiÄ™kszenie możliwoÅ›ci produkcyjnych pojazdów elektrycznych w Krajowej
ZnaczÄ…cÄ… rolÄ™ w realizacji planów rozwoju produkcji pojazdów elektrycznych i użytkowych w Europie bÄ™dzie odgrywaÅ‚ zakÅ‚ad produkcyjny Forda w
Krajowej w Rumunii.
Od 2024 r. europejscy klienci bÄ™dÄ… mogli zamówić w peÅ‚ni elektrycznÄ… wersjÄ™ Forda Pumy, popularnego kompaktowego crossovera Forda. Puma okazaÅ‚a siÄ™ najlepiej sprzedajÄ…cym siÄ™ pojazdem osobowym Forda w Europie w 2021 r., wiÄ™c w peÅ‚ni elektryczna Puma, która wejdzie do produkcji w Krajowej w 2024 r., wzmocni jeszcze bardziej popularność tego modelu wÅ›ród europejskich klientów.
Oprócz tego modelu, od 2023 roku w Krajowej bÄ™dzie produkowany popularny lekki samochód dostawczy Transit Courier oraz kompaktowy wielozadaniowy Tourneo Courier, a w 2024 roku pojawiÄ… siÄ™ w peÅ‚ni elektryczne wersje obu modeli.
WÅ›ród dziaÅ‚aÅ„ majÄ…cych na celu dalsze zwiÄ™kszanie mocy produkcyjnych w sektorze pojazdów elektrycznych i użytkowych, które ogÅ‚osiÅ‚ dziÅ› Ford, jest przejÄ™cie przez Ford Otosan wÅ‚asnoÅ›ci fabryki w Krajowej wraz z jej dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… produkcyjnÄ…, do czego warunkiem jest uzyskanie zgody organów administracji i przeprowadzenie wymaganych konsultacji. Ford Otosan, spóÅ‚ka joint venture Ford Motor Company z Koç Holding, jest jednym z najdÅ‚użej dziaÅ‚ajÄ…cych i odnoszÄ…cych najwiÄ™ksze sukcesy podmiotów tego rodzaju w Å›wiatowym przemyÅ›le samochodowym.
„Cieszymy siÄ™ z możliwoÅ›ci rozwoju naszej spóÅ‚ki joint venture, zawiÄ…zanej z holdingiem Koc i wzmocnienia tego strategicznego partnerstwa dla lepszego zagospodarowania naszych zasobów oraz know-how w Rumunii” – powiedziaÅ‚ Stuart Rowley. „ZakÅ‚ad Ford Craiova jest przykÅ‚adem dużego sukcesu i wierzymy, że dziÄ™ki doÅ›wiadczeniu i wiedzy zdobytej przez Ford Otosan w dziedzinie elektryfikacji i produkcji pojazdów użytkowych, może osiÄ…gnąć jeszcze lepsze wyniki” – dodaÅ‚ Rowley.