Obecnie firma Opel dysponuje portfolio najnowoczeÅ›niejszych silników diesla w swojej historii. Po wprowadzeniu jednostki 2.0 CDTI w pierwszej poÅ‚owie 2015 r. superciche diesle nowej generacji bÄ™dÄ… dostÄ™pne od Corsy po InsigniÄ™, w trzech klasach pojemnoÅ›ci. Wszystkie wspomniane jednostki — maÅ‚a 1.3, Å›rednia 1.6 i najwiÄ™ksza 2.0 — zostaÅ‚y opracowane wedÅ‚ug wspólnej koncepcji:
- poprawa sprawności i ograniczenie emisji we wszystkich kategoriach zanieczyszczeń,
- zwiÄ™kszenie elastycznoÅ›ci i podwyższenie momentu obrotowego w niskim przedziale obrotów,
- istotna redukcja hałasu i wibracji w celu podniesienia komfortu.
1.3 CDTI - mały, ale zdumiewająco oszczędny silnik o dużych możliwościach
Nowy silnik 1.3 CDTI zadebiutowaÅ‚ wÅ‚aÅ›nie wraz z nowÄ… CorsÄ…, na którÄ… zÅ‚ożono już ponad 120 000 zamówieÅ„. Silnik wystÄ™puje w dwóch wersjach rozwijajÄ…cych identyczny maksymalny moment obrotowy 190 Nm, ale różniÄ…cych siÄ™ mocÄ…: 55 kW/75 KM i 70 kW/95 KM. Nowa jednostka jest dużo cichsza od poprzedniczki montowanej w Corsie poprzedniej generacji, a przy tym znacznie elastyczniejsza. Turbosprężarki nowej generacji zapewniajÄ… pÅ‚ynnÄ… jazdÄ™ i przyspieszenie przy niskich obrotach i minimalnym poziomie haÅ‚asu. Obie odmiany standardowo wyposażono w zapewniajÄ…cÄ… oszczÄ™dność paliwa technologiÄ™ Start/Stop. W najoszczÄ™dniejszej wysokoprężnej wersji Corsy z silnikiem o mocy 70 kW/95 KM, zautomatyzowanÄ… przekÅ‚adniÄ… Easytronic 3.0 i systemem odzyskiwania energii hamowania emisja CO2 zostaÅ‚a zredukowana do 82 g/km, a zużycie paliwa do 3,1 l/100 km w cyklu mieszanym. Te parametry kwalifikujÄ… model do niemieckiej klasy efektywnoÅ›ci energetycznej A+ (wg rozporzÄ…dzenia EC nr 715/2007).
1.6 CDTI - supercichy diesel z charakterem
Wykonany w caÅ‚oÅ›ci z aluminium czterocylindrowy silnik wysokoprężny 1.6 nowej generacji jest gwiazdÄ… w klasie kompaktowej. OkrzykniÄ™ty przez prasÄ™ branżowÄ… „supercichym dieslem” zadebiutowaÅ‚ w Zafirze Tourer pod koniec 2013 r. w wersji rozwijajÄ…cej moc 100 kW/136 KM. Wkrótce pojawiÅ‚a siÄ™ także wersja o mocy 88 kW/120 KM. 1.6 CDTI jest teraz dostÄ™pny także w Merivie (70 kW/95 KM, 81 kW/110 KM i 100 kW/136 KM), Astrze (81 kW/110 KM i 100 kW/136 KM) oraz sportowej Astrze GTC (100 kW/136 KM). Nowy turbodiesel 1.6 CDTI zostaÅ‚ uznany za najcichszy i najoszczÄ™dniejszy silnik w swojej klasie.
Jest on oferowany również w modelu Opel Mokka, gdzie imponuje wysokÄ… kulturÄ… pracy, niskim spalaniem (zaledwie 4,1 litra oleju napÄ™dowego na 100 kilometrów w cyklu mieszanym przy emisji CO2 na poziomie 109 g/km), a także dynamikÄ…. Mokka 1.6 CDTI rozpÄ™dza siÄ™ od 0 do 100 km/h w 9,9 sekundy; tyle samo czasu potrzebuje na zwiÄ™kszenie prÄ™dkoÅ›ci z 80 do 120 km/h na piÄ…tym biegu.
2.0 CDTI - flagowy diesel bez skazy
Do oferty diesli firmy Opel doÅ‚Ä…czyÅ‚a niedawno flagowa jednostka 2.0 CDTI o wysokiej kulturze pracy. Czterocylindrowy silnik rozwija imponujÄ…ce 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego oraz moc 125 kW/170 KM dostÄ™pnÄ… już przy 3750 obr./min. Wyposażona w niego Insignia przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 9 sekund i osiÄ…ga prÄ™dkość maksymalnÄ… 225 km/h. WiosnÄ… bieżącego roku silnik 2.0 CDTI zostanie wprowadzony w Zafirze Tourer (125 kW/170 KM), a później także w innych modelach marki Opel, w tym w kabriolecie Cascada.
Podobnie jak pozostaÅ‚e diesle firmy Opel nowy silnik 2.0 CDTI speÅ‚nia najbardziej rygorystyczne wymagania normy Euro 6 dotyczÄ…ce emisji spalin. Kierowcy mogÄ… korzystać z osiÄ…gów pojazdu bez wyrzutów sumienia, ponieważ diesle nowej generacji w samochodach marki Opel emitujÄ… spaliny o czystoÅ›ci porównywalnej z czystoÅ›ciÄ… spalin silników benzynowych. NajwiÄ™ksza sÅ‚abość diesli — emisja tlenków azotu — to już historia. Insignia jest wyposażona w system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) BlueInjection firmy Opel, który sÅ‚uży do usuwania tlenków azotu ze spalin. Minimalne iloÅ›ci AdBlue® — nieszkodliwego pÅ‚ynu stanowiÄ…cego mieszankÄ™ mocznika i wody — sÄ… wtryskiwane do strumienia spalin miÄ™dzy filtrem czÄ…stek staÅ‚ych (DPF) a katalizatorem SCR. Roztwór ten natychmiast zamienia siÄ™ w amoniak (NH3), który zostaje wchÅ‚oniÄ™ty przez katalizator SCR. NastÄ™pnie, wskutek reakcji chemicznej z amoniakiem, tlenki azotu w spalinach ulegajÄ… redukcji do nieszkodliwego azotu i pary wodnej.
Informacja dotyczy rynku niemieckiego i jest aktualna na dzieÅ„ publikacji. Oferta na rynek polski zostanie ogÅ‚oszona w późniejszym terminie.