-
Pierwsze w pełni elektryczne Audi wytwarzane w całości w Niemczech
-
Produkcja w Neckarsulm to połączenie wysokiej techniki i ręcznej roboty
-
Audi e-tron GT i Audi R8 zjeżdżają z tej samej linii produkcyjnej
-
Jedyny w swoim rodzaju elektroniczny dźwięk e-sound - sprawia, że e-tron GT brzmi mocno i nowocześnie
Produkcja Audi e-tron GT
Audi e-tron GT to pierwszy samochód marki z napÄ™dem czysto elektrycznym, który powstawać bÄ™dzie wyÅ‚Ä…cznie w Niemczech. PoczÄ…wszy od koÅ„ca 2020 roku, to Gran Turismo bÄ™dzie zjeżdżać z taÅ›my produkcyjnej w zakÅ‚adach Audi Böllinger Höfe w Neckarsulm. W zwiÄ…zku z tym, tutejsza produkcja zorientowana dotychczas na niemal manufakturowe wytwarzanie modelu R8, zostaÅ‚a rozbudowana, zmieniona i dostosowana odpowiednio do swojego nowego zadania. Zachowano przy tym naturalnie umiejÄ™tnoÅ›ci praktyczne dotychczasowej manufaktury, uzupeÅ‚niajÄ…c je o procesy cyfrowe i inteligentne technologie. Podczas rozbudowy, planiÅ›ci produkcji skorzystali z nowych, wirtualnych metod projektowania. Testowanie procesów produkcyjnych i logistycznych również po raz pierwszy przeprowadzono wirtualnie, a planowanie wykorzystywania pojemników transportowych odbyÅ‚o siÄ™ ze wsparciem technologii wirtualnej rzeczywistoÅ›ci. ProdukcjÄ™ e-tron GT opracowano bez użycia fizycznych prototypów – to novum w Audi.
Karoseria elektrycznego Gran Turismo w dużym stopniu zbudowana jest z najtwardszych stopów stali i aluminium. W celu wyprodukowania tego kompozytu materiaÅ‚ów w zaplanowanej iloÅ›ci sztuk, powstaÅ‚ nowy dziaÅ‚ produkcji karoserii, w którym rzemieÅ›lnicze umiejÄ™tnoÅ›ci pracowników Å‚Ä…czÄ… siÄ™ z peÅ‚nym potencjaÅ‚em zautomatyzowanej produkcji. Zamontowano tam innowacyjnÄ… liniÄ™ produkcyjnÄ…, przez którÄ… każda karoseria przechodzi dwukrotnie. Jej sercem jest ramowa konstrukcja, w której dziesięć robotów mocuje wewnÄ™trzne i zewnÄ™trzne elementy boków karoserii. Rama ta pozwala na przeprowadzenie wszystkich etapów produkcji z wykorzystaniem tylko jednego systemu, umożliwiajÄ…c tym samym powstawianie Audi e-tron GT na ograniczonej powierzchni zakÅ‚adu.
NowoÅ›ciÄ… jest także procedura bezpoÅ›redniego pomiaru karoserii. Gwarantuje ona jeszcze wiÄ™kszÄ… dokÅ‚adność pomiarów i pozwala szybko zareagować na najmniejsze odchylenia. Na koÅ„cu linii przychodzi czas na etap pracy rÄ™cznej. DoÅ›wiadczeni pracownicy montujÄ… elementy dodatkowe i kontrolujÄ… wykoÅ„czenie gotowej karoserii.
Elektryczne brzmienie Audi e-tron GT
Czy to jakość, stylistyka, czy wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci techniczne – Audi e-tron GT to samochód, który uosabia caÅ‚Ä… pasjÄ™ Audi. Dotyczy to także brzmienia tego elektrycznego Gran Turismo. Inżynierowie Rudolf Halbmeir i Stephan Gsell wykorzystujÄ…c komputery, laboratorium dźwiÄ™ków, poruszajÄ…cy siÄ™ samochód oraz prowadzÄ…c badania wÅ›ród klientów, wymyÅ›lili i stworzyli progresywny, elektroniczny dźwiÄ™k auta.
Jak każdy samochód elektryczny, Audi e-tron GT posiada wymagany przepisami dźwiÄ™kowy system ostrzegania (AVAS), umieszczony jednak w szerszym spektrum akustycznym.
Umiejscowiony z przodu pojazdu gÅ‚oÅ›nik emituje dźwiÄ™ki wydawane przez AVAS. JeÅ›li klient zamówi opcjonalny pakiet Brzmienie, to do tego gÅ‚oÅ›nika dochodzi drugi duży gÅ‚oÅ›nik zamontowany z tyÅ‚u pojazdu. Wtedy dwa równoczeÅ›nie dziaÅ‚ajÄ…ce gÅ‚oÅ›niki zapewniajÄ… we wnÄ™trzu peÅ‚ne emocji doÅ›wiadczanie brzmienia pojazdu. Brzmienie modelu e-tron GT jest nieustannie na nowo miksowane przez dwa sterowniki – zależnie od prÄ™dkoÅ›ci i pozycji pedaÅ‚u gazu. Kierowca może ustawić w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, czy i jak intensywnie chce je sÅ‚yszeć.
Fakty
Produkcja
- Audi e-tron GT produkowane jest w uruchomionych w roku 2014 zakÅ‚adach Audi Böllinger Höfe w Neckarsulm
- Rozbudowa i modernizacja w roku 2019; planowanie z wykorzystaniem metod wirtualnych
- Kierownik produkcji Wolfgang Schanz: „Dochodzi tu do wyjÄ…tkowej wspóÅ‚pracy rÄ™cznej roboty i smart factory”
- Produkcja karoserii Audi e-tron GT w ok. 85 procentach przebiega w sposób zautomatyzowany z udziaÅ‚em Å‚Ä…cznie 34 robotów
- Optymalne zarzÄ…dzanie dostÄ™pnÄ… powierzchniÄ… dziÄ™ki zastosowaniu linii produkcyjnej, przez którÄ… każda karoseria przechodzi dwukrotnie; ramowa konstrukcja pozwala poÅ‚Ä…czyć kilka etapów produkcji na ograniczonej przestrzeni
- Precyzyjny, bezpośredni pomiar karoserii; ewentualne odchylenie wynosi tylko +/-0,20 mm
- Mimo różnych koncepcji technicznych, wspólna linia montażowa Audi e-tron GT i Audi R8; jedyne tego typu rozwiÄ…zanie w koncernie Volkswagen
- Różne techniki wsparcia na wydziale montażu: 20 pojazdów transportujÄ…cych bez operatorów, nowy elektrycznie napÄ™dzany system transportu ponad gÅ‚owami pracowników, autonomiczna stacja przekazywania
- WspóÅ‚praca ludzi i robotów w procesie wklejania przedniej i tylnej szyby
- Indywidualne pomoce dla uÅ‚atwienia montażu wytwarzane w drukarkach 3D i bazujÄ…ce na pomysÅ‚ach pracowników
Elektryczne brzmienie
- Elektryczne brzmienie Audi e-tron GT wynikajÄ…ce z muzycznej kreatywnoÅ›ci konstruktorów i kompetencji technicznych marki; praca twórcza przy komputerze, w laboratorium dźwiÄ™ków i w samochodzie
- 32 pojedyncze składniki dźwięku; wyważenie i modulacja brzmienia na podstawie danych z układu zarządzania napędem
- Opcjonalny pakiet Brzmienie: dwa sterowniki w bagażniku, dwa głośniki zewnętrzne w samochodzie i głośniki wewnętrzne w tylnych drzwiach
- Kilkustopniowa charakterystyka brzmienia określana w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select
Chcesz usłyszeć jak brzmi Audi e-tron GT? Tutaj znajdziesz wiele ciekawych informacji na temat tego modelu: https://www.audi-mediacenter.com/en/presskits/passion-for-quality-and-progressiveness-the-new-audi-e-tron-gt-13259