Toyota ogÅ‚osiÅ‚a swoje plany popularyzacji zelektryfikowanych samochodów na najbliższe 12 lat. Strategia koncernu obejmuje wszystkie technologie elektryfikacji pojazdów – hybrydy plug-in (PHEV) oraz nieÅ‚adowane z gniazdka (HEV), a także samochody elektryczne na ogniwa paliwowe (FCEV) i zasilane prÄ…dem z baterii (BEV).
Elektryfikacja całej gamy modelowej Toyoty i Lexusa
Toyota przewiduje, że w 2030 roku sprzedaż zelektryfikowanych samochodów wyniesie ponad 5,5 miliona rocznie. W tej liczbie znajdzie siÄ™ ponad milion samochodów bezemisyjnych (BEV i FCEV). Już w 2025 roku każdy model Toyoty i Lexusa bÄ™dzie albo samochodem z alternatywnym napÄ™dem, albo napÄ™d wykorzystujÄ…cy silnik elektryczny bÄ™dzie dostÄ™pny jako jedna z wersji. Toyota zwiÄ™kszy liczbÄ™ nowo opracowanych modeli akumulatorowo-elektrycznych, wodorowo-elektrycznych oraz hybryd plug-in, a także wprowadzi wersje HEV, PHEV lub BEV do wszystkich aktualnych modeli.
Samochody nieemitujÄ…ce spalin
Na poczÄ…tku przyszÅ‚ej dekady Toyota wprowadzi do oferty 10 samochodów elektrycznych (BEV). W pierwszej kolejnoÅ›ci nowe modele zadebiutujÄ… w Chinach, po czym trafiÄ… do salonów w Japonii, Indiach, USA i Europie. W latach 20. na rynku pojawiÄ… siÄ™ kolejne elektryczne modele osobowe i użytkowe Toyoty z napÄ™dem na wodorowe ogniwa paliwowe.
Auta hybrydowe oraz hybrydy plug-in
Gama aut hybrydowych zostanie znaczÄ…co rozszerzona – do kolejnych modeli trafi nowa generacja napÄ™du Toyota Hybrid System II, który obecnie jest dostÄ™pny w Priusie i Toyocie C-HR. Niektóre modele hybrydowe bÄ™dÄ… dostÄ™pne w dwóch wersjach – podstawowej i bardziej dynamicznej. Toyota opracuje także prostszÄ… wersjÄ™ napÄ™du hybrydowego do wybranych modeli, aby odpowiedzieć na zróżnicowane zapotrzebowanie kierowców. Po 2020 roku zostanie rozbudowana gama hybryd Å‚adowanych z zewnÄ™trznej sieci (plug-in).
Nowe technologie baterii trakcyjnych
Baterie odgrywajÄ… gÅ‚ównÄ… rolÄ™ w rozwoju zelektryfikowanych samochodów. Obecne na rynku akumulatory trakcyjne nadal generujÄ… wiele ograniczeÅ„, wynikajÄ…cych z niewystarczajÄ…cej gÄ™stoÅ›ci energii, dużej masy i objÄ™toÅ›ci, dÅ‚ugiego czasu Å‚adowania i wysokich kosztów. Toyota pracuje nad bateriami litowo-jonowymi nowej generacji ze staÅ‚ym elektrolitem o znaczÄ…co wiÄ™kszej pojemnoÅ›ci energetycznej i maksymalnie skróconym czasie Å‚adowania. Firma przewiduje komercjalizacjÄ™ tej przeÅ‚omowej technologii na poczÄ…tku lat 20. RównoczeÅ›nie Toyota i Panasonic prowadzÄ… badania opÅ‚acalnoÅ›ci wspólnej produkcji pryzmatycznych baterii litowo-jonowych.
Budowa infrastruktury
Toyota skupia siÄ™ także na rozwoju infrastruktury koniecznej do upowszechnienia alternatywnych napÄ™dów. W tym celu opracowuje system redystrybucji zużytych baterii trakcyjnych. Akumulatory, które sÄ… już za sÅ‚abe, aby napÄ™dzać samochód, mogÄ… być jeszcze wykorzystywane stacjonarnie. PrzykÅ‚adem takiego rozwiÄ…zania jest instalacja w Parku Narodowym Yellowstone, gdzie zestaw baterii z Toyoty Camry Hybrid wspóÅ‚pracuje z panelami fotowoltaicznymi, zapewniajÄ…c dyrekcji parku niezależność energetycznÄ….
Ponadto potrzebny jest masowy system recyclingu zużytych akumulatorów oraz gÄ™sta sieć punktów Å‚adowania samochodów i stacji tankowania wodoru. Wdrożenie nowych rozwiÄ…zaÅ„ wymaga szerokiej wspóÅ‚pracy z wÅ‚adzami publicznymi oraz partnerami biznesowymi.
Toyota pionierem elektryfikacji samochodów
20 lat temu Toyota samodzielnie stworzyÅ‚a rynek zelektryfikowanych samochodów. Firma koncentruje siÄ™ na motoryzacji przyjaznej dla Å›rodowiska od kilku dekad. W 1993 roku rozpoczęła prace nad napÄ™dem hybrydowym, które w 1997 roku zaowocowaÅ‚y rynkowÄ… premierÄ… pierwszego seryjnego samochodu hybrydowego – Toyoty Prius. W 2012 roku zadebiutowaÅ‚ Prius Plug-in Hybrid, a jego druga generacja z 2017 roku ma dwa razy wiÄ™kszy zasiÄ™g od poprzednika i jest obecnie najbardziej wydajnÄ… hybrydÄ… typu plug-in na Å›wiecie.
Badania Toyoty nad napÄ™dem na wodorowe ogniwa paliwowe trwajÄ… od 1992 roku. W 2014 roku w salonach pojawiÅ‚a siÄ™ Toyota Mirai, pierwszy na Å›wiecie opracowany od podstaw samochód typu FCEV. Nowy model spotkaÅ‚ siÄ™ z bardzo dobrym przyjÄ™ciem w Japonii, Europie i USA, a obecnie trwajÄ… przygotowania do wprowadzenia go na kolejne rynki, w tym w Chinach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
Zelektryfikowane samochody sÄ… wydajne energetycznie i umożliwiajÄ… korzystanie z odnawialnych źródeÅ‚ energii w motoryzacji, dlatego sÄ… niezastÄ…pione w rozwiÄ…zywaniu najpilniejszych problemów wspóÅ‚czesnoÅ›ci – globalnego ocieplenia, zanieczyszczenia powietrza i wyczerpywania siÄ™ zasobów nieodnawialnych. Do dziÅ› Toyota sprzedaÅ‚a na Å›wiecie ponad 11 milionów takich pojazdów.
Toyota Environmental Challenge 2050
W październiku 2015 roku Toyota ogÅ‚osiÅ‚a globalny plan Environmental Challenge 2050, którego celem jest wyeliminowanie negatywnego wpÅ‚ywu na Å›rodowisko z dziaÅ‚alnoÅ›ci firmy oraz aktywne wspieranie zrównoważonego rozwoju. Jednym z celów tej strategii jest redukcja Å›redniej emisji CO2 nowych samochodów Toyoty na caÅ‚ym Å›wiecie o 90 procent w porównaniu do 2010 roku.