Trzy tygodnie po wiadomoÅ›ci o wspólnym starcie marek Peugeot, Red Bull i Total w Rajdzie Dakar 2015 możemy wreszcie zobaczyć, jak bÄ™dzie wyglÄ…daÅ‚ nowy samochód. W oczy rzuca siÄ™ podobieÅ„stwo do ostatnich crossoverów Peugeot. KsztaÅ‚ty sÄ… jednak bardziej muskularne, a proporcje bardziej ekstremalne, aby samochód mógÅ‚ stawić czoÅ‚a sportowym wyzwaniom. Spektakularna linia nadwozia jest owocem Å›cisÅ‚ej wspóÅ‚pracy miÄ™dzy oÅ›rodkiem stylistycznym Peugeot, a biurem projektowym Peugeot Sport.
Już na samym wstÄ™pie biuro projektowe Peugeot Sport musiaÅ‚o dokonać wyboru - jaki powinien być napÄ™d tej rajdowej maszyny: na cztery czy na dwa koÅ‚a? Zgodnie z przepisami regulaminu rajdu decyzja ta miaÅ‚a wpÅ‚yw na dwa bardzo istotne parametry samochodu. „PrzeprowadziliÅ›my dogÅ‚Ä™bnÄ… analizÄ™ rozwiÄ…zaÅ„ praktykowanych w rajdach, żeby ocenić atuty różnych opcji i finalnie zdecydowaliÅ›my siÄ™ na wybór odmienny od konkurencji. Ze wzglÄ™du na parametry terenowe i zdolność jazdy po piasku wersji z napÄ™dem na dwa koÅ‚a, zdecydowaliÅ›my siÄ™ finalne na to wÅ‚aÅ›nie rozwiÄ…zanie. DziÄ™ki temu możemy mieć wiÄ™ksze koÅ‚a i wiÄ™kszy skok zawieszenia wraz z wszystkimi wynikajÄ…cymi z tego korzyÅ›ciami.” BezpoÅ›rednim skutkiem tej decyzji jest wyposażenie 2008 DKR w 37-calowe opony Michelin majÄ…ce niemal 94 cm Å›rednicy!
MiaÅ‚o to oczywiÅ›cie duży wpÅ‚yw na pracÄ™ stylistów Peugeot. Czterosobowy zespóÅ‚ podjÄ…Å‚ wyzwanie zaprojektowania maszyny ze znakiem lwa, która już wkrótce ma stawić czoÅ‚a licznymi rajdowym puÅ‚apkom: - „CaÅ‚a trudność polegaÅ‚a na przepracowaniu kanonów stylistycznych marki i dostosowaniu ich do parametrów technicznych i zróżnicowanych wymagaÅ„, jakie stawia przed samochodem niegoÅ›cinny teren rajdu” - wyjaÅ›niÅ‚ Giovanni Rizzo, stylista nadwozia 2008. – „ZespóÅ‚ miaÅ‚ przed sobÄ… dwie możliwoÅ›ci: siÄ™gnąć po seryjnie produkowane nadwozie 2008 i dodać do niego wybrane części, bÄ…dź inspirujÄ…c siÄ™ stylistykÄ… 2008 zaprojektować nowy samochód speÅ‚niajÄ…cy podane zaÅ‚ożenia. WybraliÅ›my tÄ™ drugÄ… możliwość! 2008 DKR nie ma na przykÅ‚ad tylnych drzwi i wyglÄ…da, jak wizja coupe 2008.”
O ile dość Å‚atwo byÅ‚o znaleźć stosowane w produkcji seryjnej rozwiÄ…zanie stylistyczne tyÅ‚u tej rajdowej bestii, o tyle przód okazaÅ‚ siÄ™ znacznie bardziej wymagajÄ…cy, co potwierdza Michaël Trouvé, odpowiadajÄ…cy za ksztaÅ‚t nadwozia w oÅ›rodku stylistycznym Peugeot: - „Ze wzglÄ™du na wymagania dotyczÄ…ce parametrów terenowych niezbÄ™dnych do pokonania trudnego terenu rajdu, kÄ…t natarcia musiaÅ‚ być bardzo duży. WymagaÅ‚o to zastosowania bardzo krótkiego zwisu, a wiÄ™c odmiennego rozwiÄ…zania przodu niż w samochodzie seryjnym. Na szczęście konstruktorzy uważnie sÅ‚uchali naszych uwag i zmienili rozmieszczenie niektórych elementów, które mogÅ‚y być dla nas utrudnieniem. Zostawili nam nieco swobody, co pozwoliÅ‚o zaprojektować przód jak najbardziej zbliżony do 2008.”
DziÄ™ki tej doskonaÅ‚ej wspóÅ‚pracy trwajÄ…cej od wrzeÅ›nia 2013 do stycznia br. uzyskaliÅ›my spektakularny ksztaÅ‚t nadwozia, zrywajÄ…cy z obowiÄ…zujÄ…cymi obecnie kanonami w rajdach terenowych. Carlos Sainz, który już siedmiokrotnie startowaÅ‚ w rajdzie Dakar w barwach Red Bulla, zarówno na samochodach z napÄ™dem na dwa jak i na cztery koÅ‚a i zna na pamięć trudnoÅ›ci techniczne wymagajÄ…cych odcinków poÅ‚udniowoamerykaÅ„skiej trasy, jest gÅ‚Ä™boko przekonany co do możliwoÅ›ci swojej nowej maszyny: - „PodejÅ›cie zastosowane w przypadku 2008 DKR jest radykalne i niesie z sobÄ… wiele nowych pomysÅ‚ów. Auto nie przypomina żadnego innego samochodu z napÄ™dem na dwa koÅ‚a. Jest bardzo kompaktowe, co liczy siÄ™ na jego korzyść. Po dwóch ostatnich startach w rajdzie Dakar na samochodach z napÄ™dem na dwa koÅ‚a, jestem przekonany że można wygrać Dakar takim autem. Wymaga to oczywiÅ›cie zaprojektowania wyjÄ…tkowego samochodu, który bÄ™dzie siÄ™ poruszaÅ‚ sprawnie w każdym terenie. Jestem pewien, że Peugeot Sport posiada niezbÄ™dne know-how i technologie.”
Trzeba bÄ™dzie jeszcze poczekać zanim usÅ‚yszymy rasowy ryk silnika, który na razie jest trzymany w tajemnicy, i zanim nowa maszyna pokona pierwsze kilometry zakurzonych tras rajdu w barwach Red Bulla i Total. Ale już teraz 2008 DKR ze swoim zapierajÄ…cym dech ksztaÅ‚tem nadwozia wywoÅ‚uje sensacjÄ™.