Technologia HYbrid Air stanowi bowiem poÅ‚Ä…czenie silnika spalinowego z napÄ™dem na bazie sprężonego powietrza. RozwiÄ…zanie to jest znaczÄ…cym krokiem na drodze do tworzenia pojazdów o Å›rednim zużyciu paliwa na poziomie 2 litrów na 100 kilometrów.
Filozofia napÄ™dów hybrydowych
Peugeot postawiÅ‚ sobie za cel obniżenie Å›redniego poziomu emisji CO2 swoich produktów do 116 g/km do 2015 roku i to bez kompromisów w zakresie przyjemnoÅ›ci z jazdy. RealizujÄ…c swój ambitny plan, koncern wdrożyÅ‚ już szereg rozwiÄ…zaÅ„ technologicznych i nieustannie inwestuje w badania nad nowymi technologiami: dalszÄ… poprawÄ… wydajnoÅ›ci benzynowych i wysokoprężnych silników spalinowych, ich downsizingiem, globalnym wykorzystaniem filtrów czÄ…stek staÅ‚ych, rozwojem technologii Stop & Start czy elektrycznych ukÅ‚adów napÄ™dowych.
CzęściÄ… tego procesu jest hybrydowy ukÅ‚ad napÄ™dowy HYbrid4, skÅ‚adajÄ…cy siÄ™ z silnika wysokoprężnego oraz motoru elektrycznego. RozwiÄ…zanie to zadebiutowaÅ‚o w modelu 3008, a obecnie dostÄ™pne jest również w 508 RXH oraz 508 HYbrid4. Już 20 tysiÄ™cy nabywców może docenić zaskakujÄ…ce zalety cichego ukÅ‚adu napÄ™dowego HYbrid4, który oferuje Å›wietne osiÄ…gi, prostotÄ™ obsÅ‚ugi oraz jest przyjazny Å›rodowisku (poziom emisji CO2 od 88 g/km).
Wraz z modelem 2008 HYbrid Air, Peugeot wprowadza na rynek innowacyjne rozwiÄ…zanie technologiczne, które ma sÅ‚użyć zarówno ochronie Å›rodowiska naturalnego, jak i odpowiadać na potrzeby klientów. Nowa, rewolucyjna technologia zadebiutuje w modelu 2008 – nowym miejskim crossoverze – który dostÄ™pny bÄ™dzie na rynkach trzech kontynentów. Pojazd ten jest Å›wietnym noÅ›nikiem nowej technologii napÄ™dowej, która stanowi poÅ‚Ä…czenie silnika benzynowego i ukÅ‚adu hydraulicznego zasilanego sprężonym powietrzem. Taka konfiguracja ma sprostać wysokim wymaganiom klientów i speÅ‚nić oczekiwania przemysÅ‚u motoryzacyjnego.
Technologia HYbrid Air stanowi ważny krok w dążeniu do globalnego ograniczenia zużycia paliwa do zaledwie 2 litrów na 100 kilometrów. Inne dziaÅ‚ania, przybliżajÄ…ce realizacjÄ™ tego celu, to nieustanny proces udoskonalania silników spalinowych oraz wprowadzanie do produkcji nowych pÅ‚yt podÅ‚ogowych, które umożliwiajÄ… dalsze ograniczenie masy wÅ‚asnej pojazdów.
Technologia HYbrid Air
Technologia zostaÅ‚a stworzona w bardzo konkretnym celu – ma być dostÄ™pna na wszystkich rynkach zbytu i przyczyniać siÄ™ do znacznego obniżenia zużycia paliwa oraz poziomu emisji CO2 w modelach osobowych i użytkowych z segmentów B i C.
Realizacja tych zaÅ‚ożeÅ„ odbywa siÄ™ przy pomocy sprawdzonych rozwiÄ…zaÅ„ technologicznych – nowej generacji trzycylindrowych jednostek benzynowych oraz ukÅ‚adu hydraulicznego zasilanego sprężonym powietrzem. W czasie prac rozwojowo-badawczych nad napÄ™dem HYbrid Air zarejestrowano ponad 80 patentów, co potwierdza zakres wiedzy i doÅ›wiadczenia, jakie zainwestowano w jego stworzenie.
Zasada działania
UkÅ‚ad napÄ™dowy HYbrid Air skÅ‚ada siÄ™ z dwóch silników, które zapewniajÄ… najwyższÄ… możliwÄ… wydajność paliwowÄ… niezależnie od warunków jazdy. Innymi sÅ‚owy hydrauliczny ukÅ‚ad zasilany sprężonym powietrzem wspomaga, a czasem nawet zastÄ™puje, silnik spalinowy, szczególnie w warunkach wymagajÄ…cych wzmożonego wydatku energii – podczas przyspieszania lub ruszania.
Technologia HYbrid Air wymaga użycia komponentów, które stanowiÄ… nowość w branży motoryzacyjnej, ale zostaÅ‚y już sprawdzone w innych sektorach, miÄ™dzy innymi w lotnictwie. UkÅ‚ad napÄ™dowy HYbrid Air skÅ‚ada siÄ™ z nastÄ™pujÄ…cych elementów:
- zbiornika ze sprężonym powietrzem, który umieszczono pod podÅ‚ogÄ… pojazdu, w tunelu Å›rodkowym,
- niskociÅ›nieniowego zbiornika umieszczonego przy tylnym zawieszeniu, który peÅ‚ni funkcjÄ™ zbiornika wyrównawczego,
- systemu hydraulicznego skÅ‚adajÄ…cego siÄ™ z silnika oraz pompy, zainstalowanego pod maskÄ…, przy skrzyni biegów.
W ukÅ‚adzie zastosowano elektronicznie sterowanÄ… przekÅ‚adniÄ™ planetarnÄ… EGC, która obsÅ‚uguje oba silniki i tym samym zastÄ™puje klasycznÄ… skrzyniÄ™ biegów, dodatkowo umożliwiajÄ…c automatycznÄ… zmianÄ™ przeÅ‚ożeÅ„.
Jednostka spalinowa to trzycylindrowy silnik benzynowy najnowszej generacji, który zoptymalizowano pod wzglÄ™dem masy wÅ‚asnej oraz gabarytów. W celu uzyskania jak najlepszych parametrów poprawiono rozmieszczenie jego podzespoÅ‚ów, zmniejszono wspóÅ‚czynnik tarcia wewnÄ™trznego oraz zoptymalizowano pracÄ™ ukÅ‚adu chÅ‚odzenia, aby przyspieszyć czas, w którym silnik osiÄ…ga optymalnÄ… temperaturÄ™ pracy.
Wartym podkreślenia jest fakt, że wbudowanie układu HYbrid Air w konstrukcję istniejących płyt podłogowych nie ma wpływu na przestronność wnętrza, pojemność bagażnika czy zbiornika paliwa.
Trzy tryby jazdy: powietrzny (bezemisyjny), benzynowy oraz mieszany
KontrolÄ™ nad oboma źródÅ‚ami napÄ™du sprawuje kierowca, wybierajÄ…c jeden z trzech trybów jazdy. Tym sposobem dostosowuje ustawienia systemu do danej sytuacji drogowej, co przekÅ‚ada siÄ™ na optymalnÄ… wydajność paliwowÄ….
W trybie powietrznym (bezemisyjnym) pojazd napÄ™dzany jest wyÅ‚Ä…cznie sprężonym powietrzem, które ulega rozprężeniu powiÄ™kszajÄ…c swojÄ… objÄ™tość w zbiorniku i tym samym podnoszÄ…c ciÅ›nienie oleju napÄ™dzajÄ…cego hydrauliczny silnik sprzężony z przekÅ‚adniÄ… planetarnÄ…. Silnik spalinowy nie pracuje, czyli pojazd nie zużywa benzyny ani nie emituje CO2 do atmosfery. Ten tryb jazdy najlepiej sprawdza siÄ™ w mieÅ›cie.
W trybie benzynowym pojazd napÄ™dza trzycylindrowa jednostka 1,2 l VTi, która w porównaniu z silnikami poprzedniej generacji zostaÅ‚a znacznie udoskonalona. Obniżono jej masÄ™ wÅ‚asnÄ… (o 21 kg) oraz tarcie wewnÄ™trzne (o 30%), a także zmodyfikowano ukÅ‚ad chÅ‚odzenia, aby motor w jeszcze krótszym czasie osiÄ…gaÅ‚ optymalnÄ… temperaturÄ™ pracy. Ten tryb najlepiej sprawdza siÄ™ podczas jazdy ze staÅ‚Ä… prÄ™dkoÅ›ciÄ… na trasie lub autostradzie.
W trybie mieszanym silniki spalinowy i hydrauliczny pracujÄ… jednoczeÅ›nie (w różnych proporcjach obciążenia, w zależnoÅ›ci od aktualnych warunków jazdy), co przekÅ‚ada siÄ™ na optymalnÄ… wydajność paliwowÄ…. W ukÅ‚adzie napÄ™dowym HYbrid Air silnik hydrauliczny może być zasilany z dwóch źródeÅ‚ – ze zbiornika ze sprężonym powietrzem, jeÅ›li znajduje siÄ™ tam jego odpowiedni zapas, lub bezpoÅ›rednio przez pompÄ™ hydraulicznÄ…. Tryb mieszany jest optymalny w chwilach wiÄ™kszego zapotrzebowania na moc zarówno w mieÅ›cie, jak i na trasie (ruszanie, przyspieszanie).
Zbiornik ze sprężonym powietrzem może być uzupeÅ‚niany na dwa sposoby. Podczas wytracania prÄ™dkoÅ›ci (hamowanie lub zwolnienie pedaÅ‚u przyspieszenia) jest ona redukowana nie przez pracÄ™ okÅ‚adzin ciernych na tarczach hamulcowych, ale poprzez opór sprężanego powietrza. Druga możliwość to uzupeÅ‚nienie zapasu sprężonego powietrza przy pomocy silnika spalinowego. W obu przypadkach osiÄ…gniÄ™cie maksymalnego poziomu sprężonego powietrza w zbiorniku zajmuje zaledwie 10 sekund.
Coraz bliżej 2 litrów na 100 kilometrów
UkÅ‚ad napÄ™dowy HYbrid Air posiada szereg zalet. DziÄ™ki wykorzystaniu sprawdzonych rozwiÄ…zaÅ„ technologicznych i podzespoÅ‚ów oferuje wysoki poziom trwaÅ‚oÅ›ci oraz może być stosowany w bardzo różnych warunkach drogowych i klimatycznych. Ta innowacyjna technologia może w przyszÅ‚oÅ›ci stanowić trzon oferty pojazdów z napÄ™dem hybrydowym, a nabywcy modeli osobowych oraz lekkich samochodów użytkowych z segmentu B i C z pewnoÅ›ciÄ… doceniÄ…:
- praktyczny tryb powietrzny, który wykorzystywany w 80% jazdy miejskiej pozwala na bezemisyjne podróżowanie,
- obniżone o 45% zużycie paliwa podczas jazdy po mieście,
- komfortową jazdę dzięki płynnej charakterystyce pracy przekładni automatycznej,
- przestronną kabinę, pojemny bagażnik oraz niezmienioną pojemność zbiornika paliwa,
- spokój i pewność, jakÄ… daje technologia oparta na sprawdzonych podzespoÅ‚ach.
W samochodach segmentu B obecnej generacji ukÅ‚ad HYbrid Air pozwala znacznie ograniczyć zużycie paliwa oraz poziom emisji CO2. W homologacyjnym cyklu testowym zanotowano wynik 2,9 litra na 100 kilometrów oraz emisjÄ™ 69 g CO2 na kilometr.
UkÅ‚ad napÄ™dowy HYbrid Air to niezwykle istotny, acz nie jedyny krok w stronÄ™ budowy pojazdu spalajÄ…cego Å›rednio 2 litry paliwa na 100 kilometrów. Tak niskie zużycie paliwa możliwe bÄ™dzie również za sprawÄ… innowacji dotyczÄ…cych silnika spalinowego oraz pÅ‚yty podÅ‚ogowej. Ten pierwszy poddano gruntownemu downsizingowi, a także modyfikacjom ukÅ‚adu chÅ‚odzenia oraz procesu spalania, zaÅ› moduÅ‚owa pÅ‚yta podÅ‚ogowa stanowi kluczowy element projektu i produkcji nowego modelu. DziÄ™ki wykorzystaniu lekkich materiaÅ‚ów oraz nowoczesnych technologii produkcyjnych udaÅ‚o siÄ™ również znacznie obniżyć masÄ™ wÅ‚asnÄ… pojazdu.
Innowacyjny model rozwojowo-badawczy
Projekt HYbrid Air powstaÅ‚ w toku rozbudowanego programu rozwojowo-badawczego. W proces tworzenia tej technologii zaangażowanych byÅ‚o 200 osób i wymagaÅ‚ on niezwykÅ‚ej wiedzy na temat budowy ukÅ‚adów napÄ™dowych, strategicznej wizji, analizy potrzeb klientów oraz Å›cisÅ‚ej wspóÅ‚pracy z partnerami strategicznymi (m.in. firmÄ… Bosch). Technologia HYbrid Air zostaÅ‚a opracowana we wspóÅ‚pracy finansowej z Ademe – francuskÄ… AgencjÄ… Ochrony Åšrodowiska i Poszanowania Energii – w ramach programu „Inwestycja w przyszÅ‚ość”.