Peugeot 208 T16 Pikes Peak, w którym po zwyciÄ™stwo pomknie najbardziej utytuÅ‚owany kierowca rajdowy ostatniej dekady, dysponuje mocÄ… 875 KM, waży 875 kg, ma napÄ™d na cztery koÅ‚a oraz pakiet rozwiÄ…zaÅ„, które gwarantujÄ… znakomite wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci aerodynamiczne.
Każdy projektant samochodów wyÅ›cigowych staje przed wyzwaniem jakie stanowiÄ… wynikajÄ…ce z przepisów ograniczenia i restrykcje w zakresie dopuszczalnej wysokoÅ›ci i ksztaÅ‚tu nadwozia, rozmiarów, umiejscowienia jednostki napÄ™dowej itd. Naturalnie jest to wyzwanie bardzo inspirujÄ…ce, jednak czasem może być również powodem frustracji. GdzieÅ› w gÅ‚Ä™bi duszy konstruktorzy majÄ… bowiem ukryte pragnienie, aby wyrzucić regulamin do kosza i stworzyć pojazd ekstremalny, którego jednym sensem istnienia byÅ‚aby nieokieÅ‚znana wrÄ™cz moc i osiÄ…gi.
WyÅ›cig Pikes Peak Hill Climb to jedyna impreza, która pozwala na chwilÄ™ uwolnić demony konstruktorskiego umysÅ‚u i nadać im realny ksztaÅ‚t! Wystarczy wspomnieć nazwÄ™ wyÅ›cigu i jego osÅ‚awionej klasy „unlimited”, aby w oczach projektantów pojawiÅ‚ siÄ™ ten charakterystyczny bÅ‚ysk. „Gdy przygotowujesz samochód do Pikes Peak jedyne, co ciÄ™ ogranicza, to twoja wÅ‚asna wyobraźnia”, z szerokim uÅ›miechem przyznaje Jean-Christophe Pallier, konstruktor Peugeot Sport, który pracowaÅ‚ nad projektem Peugeot 208 T16 Pikes Peak. „Mimo iż pracowaliÅ›my pod ogromnÄ… presjÄ… czasu, byÅ‚o to niesÅ‚ychanie ekscytujÄ…ce i satysfakcjonujÄ…ce zadanie…”
Zawrotne wysokoÅ›ci, na jakie wznosi siÄ™ trasa w Kolorado, stanowiÄ… niemaÅ‚e technologiczne wyzwanie, które wymaga opracowania jednostki napÄ™dowej zdolnej pracować wydajnie nawet przy rozrzedzonym powietrzu… „W praktyce klasyczny wolnossÄ…cy silnik spalinowy traci 1% swojej mocy na każde kolejne 100 m n.p.m.”, wyjaÅ›nia Bruno Famin, Dyrektor Peugeot Sport. „To podstawowy parametr, jaki trzeba mieć na uwadze startujÄ…c w wyÅ›cigu, który rozpoczyna siÄ™ na 2865 m n.p.m., a koÅ„czy na wysokoÅ›ci 4301 m n.p.m.!” Już na linii startu niektóre silniki dysponujÄ… mocÄ… obniżonÄ… o okoÅ‚o 30%. W przypadku Peugeot silnik musi być jednak na tyle mocny, aby sprostać wymaganiom tak znakomitego kierowcy jak Sébastien Loeb, któremu sÅ‚absze dni siÄ™ nie przytrafiajÄ…...
Specjalnie na Pikes Peak Peugeot Sport przygotowaÅ‚ nowÄ… wersjÄ™ podwójnie doÅ‚adowanego silnika V6, który powstaÅ‚ z myÅ›lÄ… o imprezach wytrzymaÅ‚oÅ›ciowych. Z 875-konnym silnikiem pod maskÄ… Peugeot 208 T16 Pikes Peak dysponuje mocÄ… wiÄ™kszÄ… niż bolidy FormuÅ‚y 1! Nie trzeba też dodawać, że to najmocniejszy samochód, jakim kiedykolwiek jeździÅ‚ wielokrotny rajdowy mistrz Å›wiata, a zatem zapowiada siÄ™ motosport w wersji ekstremalnej, tym bardziej, że na trasie Pikes Peak przed upadkiem w przepaść zawodników nie chroniÄ… żadne bariery…
PrzygotowujÄ…c odpowiedni samochód dla mistrza, inżynierowie Peugeot Sport wiele uwagi poÅ›wiÄ™cili obniżeniu masy wÅ‚asnej auta. „UdaÅ‚o nam siÄ™ zejść do 875 kg” wyjaÅ›nia Jean-Christophe Pallier. DziÄ™ki temu możliwe byÅ‚o osiÄ…gniÄ™cie magicznego i symbolicznego zarazem wspóÅ‚czynnika mocy do masy o wartoÅ›ci 1:1!” JednoczeÅ›nie tak dopracowano rozkÅ‚ad masy, aby samochód Å›wietnie siÄ™ prowadziÅ‚. Silnik umieszczono centralnie, na wzór sÅ‚ynnych aut rajdowych Grupy B z lat 80-tych ubiegÅ‚ego stulecia oraz prototypów startujÄ…cych w wyÅ›cigach wytrzymaÅ‚oÅ›ciowych.
W kilku obszarach konstrukcyjnych Peugeot 208 T16 Pikes Peak wykorzystuje rozwiÄ…zania technologiczne zastosowane w zwyciÄ™skim Peugeot 908 z 24-godzinnego wyÅ›cigu Le Mans. Ponieważ zeszÅ‚oroczna edycja Pikes Peak po raz pierwszy w caÅ‚oÅ›ci odbyÅ‚a siÄ™ na wyasfaltowanej trasie, monstrum stworzone przez Peugeot Sport to praktycznie prototyp do wyÅ›cigów wytrzymaÅ‚oÅ›ciowych. Oba pojazdy majÄ… wspólny ukÅ‚ad jezdny i hamulcowy oraz pakiet rozwiÄ…zaÅ„ aerodynamicznych, takich jak specjalny wlot powietrza czy imponujÄ…cy rozmiarami spojler o szerokoÅ›ci 2 metrów, który pierwotnie wykorzystywany byÅ‚ w pierwszej generacji modelu 908 HDi FAP.
Podobnie jak pakiet aerodynamiczny pojazdu startujÄ…cego w Le Mans, również i elementy aerodynamiczne 208-ki zostaÅ‚y mocno zmodyfikowane i dostosowane do jego konstrukcji. „Wierzymy, że wÅ‚aÅ›ciwa aerodynamika może dać nam znacznÄ… przewagÄ™ nad konkurencjÄ…” zauważa Jean-Christophe Pallier. „Podczas wspinaczki na Pikes Peak samochód bÄ™dzie mknÄ…Å‚ z prÄ™dkoÅ›ciÄ… od 50 do 240 km/h, a wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci aerodynamiczne nabierajÄ… ogromnego znaczenia przy prÄ™dkoÅ›ciach przekraczajÄ…cych 100 km/h.” ImponujÄ…cy tylny spojler oraz przedni dyfuzor nie tylko Å›wietnie siÄ™ prezentujÄ…, nadajÄ…c autu niezwykle drapieżny wyglÄ…d, ale przede wszystkim odgrywajÄ… niezwykle istotnÄ… rolÄ™ z punktu widzenia aerodynamiki. Równie ważnÄ… funkcjÄ™ peÅ‚ni kolejny, zwykle niezauważany element, jakim jest dolny panel zespoÅ‚u podwozia, który jest odpowiedzialny za niemal poÅ‚owÄ™ siÅ‚y dociskajÄ…cej pojazd…
I wreszcie ostatni, ale jakże ważny element. Peugeot 208 T16 Pikes Peak zostaÅ‚ wyposażony w dedykowane mu opony Michelin, które gwarantujÄ… Å›wietnÄ… przyczepność wszystkich czterech kóÅ‚ napÄ™dowych. Jeden z najmocniejszych samochodów sportowych Å›wiata z pewnoÅ›ciÄ… pomoże najsÅ‚ynniejszemu rajdowemu mistrzowi uporać siÄ™ z liczÄ…cÄ… 156 zakrÄ™tów trasÄ…, jaka dzieli go od chmur Kolorado!
Specyfikacja techniczna w zakładce MEDIA (dla zalogowanych)