Światowa premiera w Paryżu
Zgodnie z informacjami podanymi pod koniec 2011 roku, Peugeot 208 Type R5 zostanie zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Paryżu. Pojazd swymi ksztaÅ‚tami i najnowoczeÅ›niejszymi technologiami idealnie wpisuje siÄ™ w rajdowe tradycje marki. Przygotowany zarówno do zmagaÅ„ na asfalcie, jak i na nawierzchniach luźnych (szuter), nowy Peugeot 208 Type R5 w nadchodzÄ…cym sezonie zaliczy pierwsze rajdowe wystÄ™py, co powinno pozwolić mu na zdobycie krajowych i miÄ™dzynarodowych tytuÅ‚ów mistrzowskich. Od poÅ‚owy 2013 roku bÄ™dzie oferowany klientom indywidualnym.
Na drodze peÅ‚nej sukcesów
Jako model pionierski, Peugeot 207 Super 2000 wygraÅ‚ wszystko, co byÅ‚o do wygrania, ustanawiajÄ…c tym samym rekord w swojej klasie. ZdobyÅ‚ sześć tytuÅ‚ów mistrzowskich serii IRC (Intercontinental Rally Challenge), zaliczyÅ‚ szereg zwyciÄ™stw w mistrzostwach krajowych oraz Å›wiÄ™ciÅ‚ liczne triumfy miÄ™dzynarodowe m.in. w San Remo, Monte Carlo czy na Korsyce. Do dziÅ› wÅ›ród klientów indywidualnych, importerów lub przedstawicielstw marki Peugeot w Afryce PoÅ‚udniowej, Belgii, Danii, Hiszpanii, Francji, na WÄ™grzech, we WÅ‚oszech, Polsce, Portugalii, Czechach i Wielkiej Brytanii nabywców znalazÅ‚o sto siedem takich pojazdów. Za ich kierownicÄ… debiutowali i szlifowali swoje rajdowe umiejÄ™tnoÅ›ci tacy kierowcy, jak Thierry Neuville czy Kris Meeke. Peugeot 208 Type R5 ma za zadanie zostać godnym nastÄ™pcÄ… modelu 207 Super 2000.
Nowa rajdowa broÅ„ marki korzysta z bogatej wiedzy i doÅ›wiadczenia Peugeot Sport. Pojazd jest wspólnym „dzieckiem” Alexisa Avril, bÄ™dÄ…cego na stanowisku dyrektora technicznego Peugeot Sport, oraz kierownika projektu Bertranda Vallat, który wczeÅ›niej pracowaÅ‚ przy tworzeniu 207 S2000.
OsiÄ…gi i redukcja kosztów
Klasa R5 to pojazdy grupy A, opracowane na bazie modeli seryjnych, które wyprodukowano w liczbie przynajmniej 25 tys. egzemplarzy. ZostaÅ‚a ona utworzona przez MiÄ™dzynarodowÄ… FederacjÄ™ SamochodowÄ… (FIA) i bÄ™dzie obowiÄ…zywać od 2013 roku. Auta typu R5 muszÄ… speÅ‚niać szereg kryteriów, a jednym z ważniejszych jest redukcja kosztów, obejmujÄ…ca również wydatki na ich utrzymanie. Pod wzglÄ™dem technicznym bÄ™dÄ… bazować na zaÅ‚ożeniach klasy S2000, czyli mieć m.in. napÄ™d na cztery koÅ‚a, piÄ™ciostopniowÄ… przekÅ‚adniÄ™ sekwencyjnÄ… oraz być pozbawione aktywnego centralnego mechanizmu różnicowego. Ponadto, 208 R5 w stosunku do modelu seryjnego ma siÄ™ wyróżniać wydatnym spojlerem nad klapÄ… bagażnika, szerszym rozstawem osi, wiÄ™kszymi wnÄ™kami kóÅ‚ zdolnymi pomieÅ›cić 18-calowe obrÄ™cze oraz masÄ… wÅ‚asnÄ… ograniczonÄ… do 1200 kg (jak w WRC) zarówno dla wersji szutrowych, jak i asfaltowych.
Jak wyjaÅ›nia Bertrand Vallat – „Przepisy w gÅ‚ównej mierze oparto na optymalizacji kosztów, a zatem narzucajÄ… one maksymalne ceny okreÅ›lonych podzespoÅ‚ów i części zamiennych oraz ograniczenia technologiczne takie, jak minimalna masa wÅ‚asna komponentów podwozia i silnika. Ponadto, pewna część elementów pojazdu musi być taka sama, jak w autach seryjnych. Dobrym przykÅ‚adem sÄ… tu choćby piasty kóÅ‚. Ich zastosowanie zdecydowanie uÅ‚atwia obsÅ‚ugÄ™ oraz zmniejsza koszty i poprawia dostÄ™pność”.
W stosunku do 207 Super 2000 bardzo dużo zmieniÅ‚o siÄ™ pod maskÄ…. Wysilony, dwulitrowy silnik wolnossÄ…cy zostaÅ‚ zastÄ…piony turbodoÅ‚adowanÄ… jednostkÄ… o pojemnoÅ›ci 1,6 litra o oznaczeniu EP6 CDT. „Dlatego od nowego auta klasy R5 oczekujemy nieco wyższych osiÄ…gów niż oferowaÅ‚o 207 S2000” – podkreÅ›la Bertrand Vallat. „Zaczynamy od znakomitego i wielokrotnie nagradzanego silnika 1,6 l, bo to niezawodna konstrukcja, dziÄ™ki której możemy uzyskać 280 KM. Ta sama jednostka napÄ™dowa wprawia w ruch Peugeot RCZ Racing Cup, w którym wytwarza moc 260 KM. Zależy nam również na niezwykle wysokiej trwaÅ‚oÅ›ci i niezawodnoÅ›ci, obliczonej na 3000 do 5000 km rajdowej rywalizacji (zależnie od użytych komponentów i warunków eksploatacji), co umożliwi dalszÄ… redukcjÄ™ kosztów”. Ostatnim kryterium narzuconym przez FIA jest cena, która w przypadku R5 nie może przekroczyć 180 tys. euro (bez opodatkowania).
Peugeot 208: solidna podstawa
Peugeot 208 Type R5 korzysta z rozwiÄ…zaÅ„ oferowanych przez model produkcyjny, szczególnie w zakresie redukcji masy. Poszycie 208 jest o okoÅ‚o 40 kg lżejsze niż u poprzednika, czyli w modelu 207. JednoczeÅ›nie duży rozstaw osi zapewnia ponadprzeciÄ™tnÄ… stabilność podwozia, a dziÄ™ki kompaktowym gabarytom model 208 wyróżnia siÄ™ znakomitÄ… zwinnoÅ›ciÄ… i zwrotnoÅ›ciÄ…, co jest nie do przecenienia w przypadku samochodu rajdowego.
Plany na 2013 rok
Peugeot ma bardzo ambitne plany w stosunku do 208 Type R5. Do koÅ„ca 2012 roku samochód, który powstaÅ‚ w warsztatach Peugeot Sport w Vélizy, przejdzie liczne testy zarówno na asfalcie, jak i na nawierzchniach szutrowych. Program testowy prowadzony bÄ™dzie przez caÅ‚y cykl eksploatacji tego modelu, dziÄ™ki czemu klienci indywidualni i przedstawicielstwa marki otrzymajÄ… pojazd dajÄ…cy duże szanse na zwyciÄ™stwo we wszelkiego rodzaju zawodach. Peugeot 208 Type R5 dostÄ™pny bÄ™dzie w drugiej poÅ‚owie 2013 roku, kiedy rozpocznie starty w:
- rajdach serii IRC (Intercontinental Rally Challenge),
- Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Europy,
- mistrzostwach krajowych.