Aby sprostać wymaganiom i potrzebom klientów na caÅ‚ym Å›wiecie, oferta motocykli Hondy obejmuje szerokÄ… gamÄ™ modeli - od maÅ‚ych, wykorzystywanych jako Å›rodek codziennego transportu, po duże modele FUN, które sÄ… używane zarówno w krajach rozwijajÄ…cych siÄ™, jak i rozwiniÄ™tych. Szczególnie w krajach rozwijajÄ…cych siÄ™, gdzie klienci sÄ… uzależnieni od motocykli jako Å›rodka komunikacji w życiu codziennym, popyt na modele speÅ‚niajÄ…ce takie przeznaczenie jest wysoki. Jednak popularyzacja modeli elektrycznych staje przed wyzwaniami, takimi jak wiÄ™ksza masa pojazdu i wyższe ceny. Ponadto popyt na modele elektryczne zależy w dużej mierze od zachÄ™t i regulacji rzÄ…dowych oraz dostÄ™pnoÅ›ci infrastruktury do Å‚adowania.
BiorÄ…c pod uwagÄ™ te okolicznoÅ›ci, Honda – dążąc do osiÄ…gniÄ™cia neutralnoÅ›ci pod wzglÄ™dem emisji dwutlenku wÄ™gla we wszystkich swoich produktach motocyklowych w latach 40. XXI wieku – przyspieszy elektryfikacjÄ™ motocykli jako gÅ‚ówny cel strategii Å›rodowiskowych dla biznesu motocyklowego, kontynuujÄ…c jednoczeÅ›nie rozwój silników spalinowych. Co wiÄ™cej, Honda bÄ™dzie nadal przewodzić branży w czoÅ‚ówce inicjatyw Å›rodowiskowych.
Aby osiÄ…gnąć neutralność pod wzglÄ™dem emisji dwutlenku wÄ™gla, jednoczeÅ›nie uwzglÄ™dniajÄ…c szeroki zakres potrzeb klientów i warunków użytkowania charakterystycznych dla motocykli, Honda kontynuuje inicjatywy majÄ…ce na celu zmniejszenie emisji CO2 modeli z silnikami spalinowymi, jednoczeÅ›nie opracowujÄ…c modele kompatybilne z paliwami neutralnymi pod wzglÄ™dem emisji dwutlenku wÄ™gla, takimi jak mieszanki benzyny z etanolem. MówiÄ…c bardziej konkretnie, oprócz Brazylii, gdzie modele flex-fuel (E100)*1 sÄ… już dostÄ™pne, Honda planuje wprowadzić modele flex-fuel również w Indiach, jednym z gÅ‚ównych rynków motocyklowych. W planach jest wprowadzenie po raz pierwszy modeli flex-fuel (E20)*1 poczÄ…wszy od 2023 roku, a modeli flex-fuel (E100) w 2025 roku.
*1 Mieszanki benzyny z etanolem. WystÄ™puje w różnych proporcjach, od 100% benzyny do 100% etanolu. E100 to 100% etanolu, natomiast E20 wykorzystuje 20% etanolu.
PrzewidujÄ…c ekspansjÄ™ rynkowÄ…, Honda zaoferuje motocykle elektryczne, które zaspokojÄ… szeroki zakres potrzeb klientów. Do 2025 roku Honda wprowadzi ponad 10 nowych modeli motocykli elektrycznych, celem osiÄ…gniÄ™cia ich rocznej sprzedaży na poziomie 1 miliona sztuk w ciÄ…gu najbliższych piÄ™ciu lat i 3,5 miliona sztuk (okoÅ‚o 15% caÅ‚kowitej sprzedaży) do roku 2030.
SzczegóÅ‚y dotyczÄ…ce planu wprowadzenia przez HondÄ™ produktów:
(1) Elektryczne modele do codziennego użytku
Ponieważ firmy stajÄ… siÄ™ coraz bardziej Å›wiadome ekologicznie, w ostatnich latach roÅ›nie popyt na modele motocykli elektrycznych do użytku biznesowego. Aby sprostać temu zapotrzebowaniu, Honda oferuje modele serii Honda e: Business Bike i przyspiesza globalnÄ… premierÄ™ motocykli elektrycznych do użytku biznesowego. Oprócz dostarczania modelu serii Honda e: Business Bike do Japan Post i Vietnam Post Corporation*2, Honda prowadzi obecnie wspólne testy z Thailand Post Company Limited*3 i planuje rozpocząć produkcjÄ™ i sprzedaż Benly e: w Tajlandii przed koÅ„cem tego miesiÄ…ca. Modele z serii Honda e: Business Bike sÄ… wyposażone w wymienne akumulatory Honda Mobile Power Pack (MPP), które doskonale nadajÄ… siÄ™ do zastosowaÅ„ biznesowych, takich jak dostarczanie maÅ‚ych paczek i stanowiÄ… rozwiÄ…zywanie problemów zwiÄ…zanych z zasiÄ™giem i czasem Å‚adowania, bÄ™dÄ…cych kluczowymi wyzwaniami dla upowszechnienia motocykli elektrycznych.
Honda ma w planach wprowadzenie w latach 2024-2025 na rynki Azji, Europy i Japonii dwóch modeli elektrycznych do codziennego użytku osobistego, przeznaczonych do dojazdów do pracy. PrzewidujÄ…c przyszÅ‚e otoczenie rynkowe, zastosowania i postÄ™p technologiczny, Honda bada szereg modeli do użytku osobistego, w tym modeli wyposażonych w inne opcje źródeÅ‚ zasilania oprócz wymiennych akumulatorów.
(2) Modele codziennego użytku EM-y*2 / EB-y*3
Obecnie EM-y i EB-y stanowiÄ… ponad 90% Å›wiatowej sprzedaży motocykli elektrycznych na caÅ‚ym Å›wiecie (okoÅ‚o 50 milionów sztuk). W Chinach, najwiÄ™kszym na Å›wiecie rynku motocykli elektrycznych, EM-y/EB-y sÄ… powszechnie stosowane jako wygodna forma codziennej mobilnoÅ›ci, a Honda oferuje takie produkty, wykorzystujÄ…c infrastrukturÄ™ lokalnych dostawców oraz swoje operacje rozwojowe/produkcyjne. OczekujÄ…c, że popyt na EM-y/EB-y bÄ™dzie rósÅ‚ na caÅ‚ym Å›wiecie, Honda planuje wprowadzić do 2024 roku Å‚Ä…cznie pięć kompaktowych i przystÄ™pnych cenowo modeli EM i EB w Azji, Europie i Japonii, a także w Chinach.
(3) Elektryczne duże motocykle
Poza zelektryfikowanymi modelami codziennego użytku, Honda aktywnie rozwija zelektryfikowane modele w kategorii „FUN”. W oparciu o swojÄ… platformÄ™ FUN EV, która jest obecnie w fazie rozwoju, Honda planuje wprowadzić Å‚Ä…cznie trzy duże modele FUN EV w Japonii, Stanach Zjednoczonych i Europie w latach 2024-2025. Honda wprowadzi również model Kids Fun EV, zaprojektowany, aby przekazać radość z jazdy nastÄ™pnemu pokoleniu.
*2 Wietnamska poczta
*3 Usługi pocztowe w Tajlandii
*4 Kategoria motorowerów elektrycznych. PrÄ™dkość maksymalna: 25 km/h~50 km/h
*5 Kategoria rowerów z napÄ™dem elektrycznym, nie uwzglÄ™dnia rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. PrÄ™dkość maksymalna: do 25 km/h.
<Popularyzacja motocykli elektrycznych wspierana przez efektywne "Mono-zukuri">
W oparciu o konkurencyjne know-how „Monozukuri” (sztuki tworzenia rzeczy), zgromadzone dziÄ™ki opracowaniu i zastosowaniu platform dla modeli napÄ™dzanych silnikami spalinowymi, Honda opracuje i zastosuje platformy dla motocykli elektrycznych, które Å‚Ä…czÄ… trzy podstawowe komponenty dla pojazdów elektrycznych – akumulator, PCU i silnik z nadwoziem motocykla. ZaspokajajÄ…c potrzeby klientów za pomocÄ… wysoce wydajnego Monozukuri, Honda bÄ™dzie nadal oferować radość z mobilnoÅ›ci dziÄ™ki niedrogim modelom motocykli elektrycznych.
JeÅ›li chodzi o akumulator, podstawowy element pojazdów elektrycznych, Honda zamierza wyposażyć swoje modele motocykli elektrycznych w akumulator póÅ‚przewodnikowy, który Honda obecnie rozwija, aktywnie wykorzystujÄ…c wÅ‚asne zasoby.
PÅ‚ynniejsze i inteligentniejsze korzystanie z motocykli elektrycznych
<Inicjatywy majÄ…ce na celu rozwój infrastruktury Å‚adowania oraz standaryzacjÄ™ akumulatorów>
Poprawa infrastruktury Å‚adowania i standaryzacja specyfikacji akumulatorów majÄ… kluczowe znaczenie dla szerokiego upowszechnienia motocykli elektrycznych. W ramach rozbudowy infrastruktury Å‚adowania, Honda pracuje nad popularyzacjÄ… wspóÅ‚dzielenia akumulatorów.
(1) Popularyzacja usÅ‚ug wspóÅ‚dzielenia akumulatorów
- Honda utworzyÅ‚a spóÅ‚kÄ™ joint venture w Indonezji, jednym z gÅ‚ównych rynków motocyklowych, w celu Å›wiadczenia usÅ‚ugi wymiany akumulatorów z wykorzystaniem MPP i motocykli napÄ™dzanych MPP. JV prowadzi obecnie usÅ‚ugÄ™ wymiany akumulatorów na Bali.
- W Indiach Honda planuje uruchomić do koÅ„ca tego roku usÅ‚ugÄ™ wymiany akumulatorów dla elektrycznych taksówek trójkoÅ‚owych (tzw. „riksz”). Honda planuje również rozszerzyć swoje inicjatywy na rzecz popularyzacji wymiany akumulatorów w innych krajach azjatyckich.
- W Japonii, w kwietniu tego roku, ENEOS Holdings, Inc. i czterech gÅ‚ównych japoÅ„skich producentów motocykli*6 poÅ‚Ä…czyÅ‚o dziaÅ‚alność Gachaco, Inc., która bÄ™dzie Å›wiadczyć usÅ‚ugÄ™ udostÄ™pniania znormalizowanych wymiennych akumulatorów do motocykli elektrycznych i rozwijać w tym celu infrastrukturÄ™ usÅ‚uga. Firma planuje uruchomić usÅ‚ugÄ™ udostÄ™pniania akumulatorów motocyklowych jesieniÄ… tego roku.
(2) Standaryzacja akumulatorów
- W Japonii czterech gÅ‚ównych japoÅ„skich producentów motocykli uzgodniÅ‚o wspólne specyfikacje dla wymiennych akumulatorów w oparciu o wytyczne JASO TP21003*7.
- Honda pracuje nad standaryzacjÄ… akumulatorów wymiennych, uczestniczÄ…c w konsorcjum akumulatorów w Europie*8 i wspóÅ‚pracujÄ…c z firmÄ… partnerskÄ… w Indiach.
*6 Honda, Kawasaki Motors, Ltd., Suzuki Motor Corporation i Yamaha Motor Co., Ltd.
*7 Dokument techniczny organizacji Society of Automotive Engineers of Japan, Inc. (JASO) TP21003, „Guideline For Swappable Batteries Of Electric Two Wheel Vehicles”
*8 Swapable Batteries Motorcycle Consortium (SBMC) zaÅ‚ożone w celu osiÄ…gniÄ™cia powszechnego rozpowszechnienia motocykli elektrycznych i innych maÅ‚ych produktów mobilnoÅ›ci elektrycznej.
<Wzmocnienie obszarów technologii oprogramowania>
Wraz z rozwojem oprogramowania, Honda wykorzysta Drivemode*8, spóÅ‚kÄ™ zależnÄ… Hondy, do przyspieszenia tworzenia nowej wartoÅ›ci w sferze oprogramowania i usÅ‚ug opartych na komunikacji. PoczÄ…wszy od modeli do codziennego użytku, planowanych na 2024 rok, Honda zamierza wdrożyć system badania satysfakcji użytkownika, który bÄ™dzie stale podnosiÅ‚ jakość doÅ›wiadczeÅ„ kierowców. Honda wykorzysta do tego usÅ‚ugi oparte na skomunikowaniu pojazdu, takie jak obliczanie optymalnych tras uwzglÄ™dniajÄ…cych pozostaÅ‚y zasiÄ™g akumulatora, powiadomienia o punktach Å‚adowania, szkolenia z bezpiecznej jazdy oraz wsparcie posprzedażowe.
PatrzÄ…c w przyszÅ‚ość, Honda bÄ™dzie pracować nad stworzeniem skomunikowanej platformy, generujÄ…cej wiÄ™kszÄ… wartość poprzez Å‚Ä…czenie nie tylko motocykli marki, ale również innych produktów Hondy oraz realizowanie poÅ‚Ä…czeÅ„ poza ich obszarami zastosowaÅ„.
Aby zwiÄ™kszyć wartość dodanÄ… swoich motocykli elektrycznych, Honda dąży do przeksztaÅ‚cenia swojej dziaÅ‚alnoÅ›ci z koncentracji na jednorazowej sprzedaży sprzÄ™tu (produktów) do powtarzalnego modelu biznesowego Å‚Ä…czÄ…cego sprzÄ™t i oprogramowanie.
W obszarze rozwoju oprogramowania Honda wspóÅ‚pracuje ze swojÄ… spóÅ‚kÄ… zależnÄ…, Drivemode*9, w celu zwiÄ™kszenia tworzenia nowej wartoÅ›ci dla swoich produktów motocykli elektrycznych w poÅ‚Ä…czonym Å›wiecie. Wraz z wprowadzeniem modelu elektrycznego do dojazdów do pracy, który ma trafić do sprzedaży w 2024 r., Honda bÄ™dzie oferować funkcje zwiÄ…zane z doÅ›wiadczeniem użytkownika (UX), które bÄ™dÄ… stale poprawiać jakość jazdy dziÄ™ki Å‚Ä…cznoÅ›ci, takie jak oferowanie optymalnych opcji trasy z uwzglÄ™dnieniem pozostaÅ‚ego zasiÄ™gu, powiadamianie o miejscu Å‚adowania, szkolenia z bezpiecznej jazdy i wsparcie posprzedażowe.
PatrzÄ…c w przyszÅ‚ość, Honda bÄ™dzie dążyć do ustanowienia poÅ‚Ä…czonej platformy, w której wartość dodana bÄ™dzie generowana nie tylko poprzez Å‚Ä…czenie motocykli, ale także poprzez Å‚Ä…czenie szerokiej gamy produktów Hondy i zapewnianie Å‚Ä…cznoÅ›ci wykraczajÄ…cej poza ich zakresy produktowe.