High Voltage Heater (HVH), czyli wysokonapięciowy elektryczny ogrzewacz cieczy
Jednym z rozwiÄ…zaÅ„ jest wysokonapiÄ™ciowy elektryczny ogrzewacz cieczy, opracowany przez firmÄ™ Webasto. HVH to niewielkie, jednak dysponujÄ…ce dużą mocÄ… urzÄ…dzenie, wÅ‚Ä…czane w ukÅ‚ad ogrzewania pojazdu elektrycznego lub hybrydowego. PÅ‚aska obudowa o wielkoÅ›ci porównywalnej z ryzÄ… papieru A4 (284x200x54 mm) mieÅ›ci w sobie ukÅ‚ad grzejny wraz z elektronikÄ… sterujÄ…cÄ…, wyposażonÄ… w liczne systemy zabezpieczeÅ„.
UrzÄ…dzenie waży zaledwie 2 kg i można je montować w prawie dowolnej orientacji (również ukoÅ›nie) za pomocÄ… czterech zamocowaÅ„. Wszystkie elementy poÅ‚Ä…czeniowe – wlot i wylot cieczy, wysokonapiÄ™ciowe zÅ‚Ä…cze zasilania (Tyco HVA280) oraz zÅ‚Ä…cze sterowania umieszczono na szczytowej Å›ciance obudowy. Możliwe jest zastosowanie innego zÅ‚Ä…cza zasilania (FCI - Apex 280, Amphenol ECTA 1332, Hirschmann E-Series, Delphi), a także zastosowanie adapterów dla innych kierunków podÅ‚Ä…czania zÅ‚Ä…czy.
Ogrzewacz HVH przystosowany jest do pracy w szerokim zakresie napięć zasilania – od 100 do 450 woltów. Maksymalna moc grzewcza 7 kW uzyskiwana jest w zakresie 300-450 V, zaÅ› moc 5 kW dostÄ™pna jest od napiÄ™cia 250 V. GrzaÅ‚kÄ™ wykonano z materiaÅ‚ów konwencjonalnych, które w przeciwieÅ„stwie do grzaÅ‚ek ceramicznych PTC nie wymagajÄ… zastosowania metali ziem rzadkich ani oÅ‚owiu. ZaletÄ… tego rozwiÄ…zania jest również możliwość uzyskania maksymalnej wydajnoÅ›ci niezależnie od napiÄ™cia i temperatury – ceramika PTC zmniejsza wydzielanie ciepÅ‚a przy wyższych temperaturach. Do sterowania mocÄ… grzaÅ‚ki wykorzystano cyfrowy ukÅ‚ad PWM, zaÅ› sterowanie urzÄ…dzeniem odbywa siÄ™ poprzez magistralÄ™ LIN 2.1. Sprawność urzÄ…dzenia jest wyższa od 95%.
Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
Przy konstruowaniu HVH wiele uwagi poÅ›wiÄ™cono bezpieczeÅ„stwu. UrzÄ…dzenie wyposażone jest w szereg czujników, mierzÄ…cych temperaturÄ™ zarówno cieczy na wlocie i wylocie, jak i pÅ‚yt elektroniki mocy i sterowania, a także czujnik natężenia prÄ…du oraz zwielokrotnione wyÅ‚Ä…czniki awaryjne.
Dla dużych pojazdów, takich jak np. elektryczne autobusy, Webasto przygotowaÅ‚o wiÄ™ksze urzÄ…dzenie HVH 100-800V o mocy 10 kW. Przystosowane jest ono do pracy z napiÄ™ciem zasilania od 250 do 850 V, przy czym maksymalnÄ… moc osiÄ…ga od napiÄ™cia 450 V. Dla osiÄ…gniÄ™cia wymaganej przez VDV mocy ogrzewania kabiny autobusu, wynoszÄ…cej 30 kW, trzy takie urzÄ…dzenia mogÄ… pracować równolegle w jednym systemie albo każde z nich może obsÅ‚ugiwać innÄ… strefÄ™, co daje wiÄ™kszÄ… elastyczność regulowania temperatury. Możliwe sÄ… również inne konfiguracje, a także zastosowanie urzÄ…dzenia do zapewniania optymalnej temperatury pracy akumulatorów.