Zgodnie z danymi Centralnej Ewidencji Pojazdów na koniec 2016 roku samochody z silnikami benzynowymi stanowiÅ‚y 45 procent odnotowanych w bazie aut. UdziaÅ‚ pojazdów zasilanych olejem napÄ™dowym to 39 procent. Na koÅ„cu rankingu znalazÅ‚y siÄ™ auta z LPG (16 procent) oraz inne napÄ™dy (1 procent) – czytamy w raporcie przygotowanym przez PZPM.
Diesel traci – wzrasta popyt na benzynÄ™ i hybrydy
W 2016 roku diesel wciąż traciÅ‚ na atrakcyjnoÅ›ci – liczba rejestracji aut z silnikami wysokoprężnymi wzrosÅ‚a co prawda o 10,5 procent, ale przy 17-procentowym wzroÅ›cie caÅ‚ego rynku udziaÅ‚ diesla w rejestracjach zmalaÅ‚ do 31,6 procent. To niemal o 2 punkty procentowe mniej niż rok wczeÅ›niej – podkreÅ›lajÄ… autorzy raportu „Branża motoryzacyjna 2017/2018”. RównoczeÅ›nie zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ popularność samochodów z silnikami benzynowymi – udziaÅ‚ w rejestracjach wzrósÅ‚ w 2016 roku do 64,3 procent, co oznacza zwiÄ™kszenie udziaÅ‚u w stosunku do 2015 roku na poziomie 19,2 procent.
Eksperci PZPM podkreÅ›lajÄ…, że samochody z napÄ™dem hybrydowym również wyraźnie zyskaÅ‚y na popularnoÅ›ci wÅ›ród Polaków. Liczba rejestracji tych samochodów siÄ™gnęła w 2016 roku 10,1 tys. sztuk i byÅ‚a o 76,5 procent wiÄ™ksza niż w 2015 roku. UdziaÅ‚ hybryd w caÅ‚oÅ›ci rejestracji wynosi 2,4 procent i jest o blisko 1 punkt procentowy wiÄ™kszy od samochodów z fabrycznÄ… instalacjÄ… LPG. Liderem tej części rynku w Polsce niezmiennie jest Toyota i Lexus – marki te sprzedaÅ‚y w 2016 roku ponad 8,3 tys. samochodów z takim napÄ™dem, a w pierwszym póÅ‚roczu bieżącego roku zarejestrowano w sumie już ponad 7,9 tys. hybryd obu japoÅ„skich marek (92,8 procent caÅ‚ego rynku aut z napÄ™dem hybrydowym).
Hybrydy plug-in liczone razem z elektrycznymi pojazdami zanotowaÅ‚y 100-procentowy przyrost liczby rejestracji – ich liczba jest jednak wciąż niewielka i wynosi w sumie 561 zarejestrowanych w 2016 roku sztuk.
Wolimy silniki benzynowe
WedÅ‚ug danych CEP samochody w wieku do 4 lat majÄ… w wiÄ™kszoÅ›ci przypadków (58 procent) napÄ™d benzynowy. Co wiÄ™cej, liczba tych aut zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ w ciÄ…gu roku o dwa punkty procentowe. RównoczeÅ›nie technologia Diesla straciÅ‚a 2 punkty procentowe, uzyskujÄ…c udziaÅ‚ w rynku na poziomie 37 procent. UkÅ‚ady LPG również nie sÄ… popularne wÅ›ród najmÅ‚odszej floty – majÄ… tylko 4 procent rynku. Pojazdy hybrydowe zdobyÅ‚y natomiast 1 procent tego segmentu.
W grupie samochodów starszych – w wieku od 5 do 10 lat – nadal najpopularniejszÄ… wersjÄ… silnikowÄ… jest diesel (52 procent udziaÅ‚u), ale i w tym przypadku można zauważyć spadek o 2 punkty procentowe w stosunku do zeszÅ‚ego roku. Na drugim miejscu (39 procent segmentu) znalazÅ‚y siÄ™ modele benzynowe, zyskujÄ…c rok do roku 1 punkt procentowy, natomiast auta z LPG utrzymujÄ… siÄ™ na poziomie 8 procent.
WÅ›ród samochodów w wieku od 11 do 20 lat najwiÄ™kszy udziaÅ‚ (44 procent) majÄ… auta z silnikami benzynowymi. Na drugim miejscu znalazÅ‚y siÄ™ diesle (37 procent). Samochody zasilane LPG stanowiÄ… natomiast 18 procent.
Również wÅ›ród samochodów starszych niż 20 lat najpopularniejsze byÅ‚y silniki benzynowe, stanowiÄ…ce 47 procent caÅ‚oÅ›ci. Na drugim miejscu – tu zmiana w stosunku do powyższych przedziaÅ‚ów – znalazÅ‚o siÄ™ LPG (27 procent). Samochody z silnikami wysokoprężnymi znalazÅ‚y siÄ™ na trzecim miejscu z udziaÅ‚em na poziomie 22 procent. Inne rodzaje paliwa stanowiÅ‚y 4 procent parku – czytamy w raporcie Polskiego ZwiÄ…zku PrzemysÅ‚u Motoryzacyjnego.