Teoria, której nie umiesz wyjaÅ›nić barmanowi, nie jest warta uwagi – mawiaÅ‚ Ernest Rutherford, odkrywca jÄ…dra atomowego. Jeżeli nie potrafisz czegoÅ› wytÅ‚umaczyć szeÅ›ciolatkowi, to znaczy, że sam tego dokÅ‚adnie nie rozumiesz – twierdziÅ‚ Einstein. - Jak dÅ‚ugo można utrzymać uwagÄ™ szeÅ›ciolatka? Tylko 3 minuty. I tyle wÅ‚aÅ›nie majÄ… uczestnicy konkursu FameLab, by porwać nas opowieÅ›ciÄ… o swoich badaniach – przekonuje Irena CieÅ›liÅ„ska, zastÄ™pca dyrektora Centrum Nauki Kopernik.
Motywacja Piotra Koniecznego – fizyka w Instytucie Fizyki JÄ…drowej PAN w Krakowie – do udziaÅ‚u w konkursie jest jasna: - ChcÄ™, żeby każdy zrozumiaÅ‚, czym siÄ™ zajmujÄ™. ByÅ‚ Å›wiadomy tego, że moja praca to nie tylko siedzenie w laboratorium i zabieranie pieniÄ™dzy z podatków. PracujÄ™ po to, by ludziom żyÅ‚o siÄ™ lepiej, żeby moje odkrycie byÅ‚o ważne dla innych.
Wielki Finał już 11 maja.
Już w najbliższÄ… sobotÄ™, 11 maja, Centrum Konferencyjne Centrum Nauki Kopernik bÄ™dzie wyglÄ…daÅ‚o zupeÅ‚nie inaczej. PrzestrzeÅ„ wewnÄ…trz budynku zostanie specjalnie zaaranżowana, m.in. przed wejÅ›ciem zostanie rozwiniÄ™ty fuksjowy dywan (kolor konkursu) na wzór najwiÄ™kszych Oscarowych Gali, a finaliÅ›ci talent show – jak prawdziwe gwiazdy nauki – zostanÄ… dowiezieni limuzynami BMW na ostateczne konkursowe starcie. Na publiczność bÄ™dÄ… czekać peÅ‚ne atrakcji strefy Wkręć siÄ™ w naukÄ™!,gdzie transmitowany bÄ™dzie przebieg finaÅ‚owej Gali. Niespodzianki dla widzów przygotowaÅ‚a także Gazeta Wyborcza – Partner Medialny Gali FinaÅ‚owej FameLab 2013. Każdy z goÅ›ci bÄ™dzie mógÅ‚ m.in. wydrukować „jedynkÄ™” gazety ze swoim zdjÄ™ciem. FinaÅ‚ FameLabu uÅ›wietni koncert Grupy MoCarta.
Jest o co walczyć.
Zdobywczyni lub zdobywca pierwszego miejsca FameLabu weźmie udziaÅ‚ w miÄ™dzynarodowym finale konkursu, odbywajÄ…cym siÄ™ w Cheltenham w Wielkiej Brytanii, bÄ™dÄ…cym częściÄ… Cheltenham Science Festival. DziesiÄ™cioro finalistów konkursu powalczy także o 30 000 PLN na cele naukowe i 5 000 PLN na dowolne wydatki. Dodatkowo, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego – które objęło FameLab honorowym patronatem – pokryje koszt wyjazdu zwyciężczyni lub zwyciÄ™zcy na dowolnÄ… konferencjÄ™ naukowÄ… na caÅ‚ym Å›wiecie. NagrodÄ… PublicznoÅ›ci - ufundowanÄ… przez wspóÅ‚organizatora konkursu British Council - bÄ™dzie semestralny kurs nauki jÄ™zyka angielskiego lub możliwość bezpÅ‚atnego przystÄ…pienia do wybranego brytyjskiego egzaminu jÄ™zykowego. BMW Group Polska – GÅ‚ówny Partner – zaprosi jednego z finalistów do BMW Welt w Monachium, gdzie na wÅ‚asne oczy przekona siÄ™, jak nowoczesne rozwiÄ…zania i technologie przekÅ‚adajÄ… siÄ™ na motoryzacjÄ™. BMW jest także sponsorem Nagrody Internautów.
Jury w gotowości.
Podobnie jak podczas póÅ‚finaÅ‚u, w skÅ‚ad finaÅ‚owego jury wejdÄ…: Å›wiatowej sÅ‚awy astrofizyk prof. Marek Abramowicz, zajmujÄ…cy siÄ™ m.in. teoriÄ… wzglÄ™dnoÅ›ci, czarnych dziur i teoriÄ… figur równowagi gwiazd; kulturoznawca dr Jacek Wasilewski, badajÄ…cy konstruowanie przekazów spoÅ‚ecznych i kreacjÄ™ znaczeÅ„; zastÄ™pczyni dyrektora Centrum Nauki Kopernik, dziennikarka i popularyzatorka nauki, Irena CieÅ›liÅ„ska; dziennikarz i publicysta, Piotr Najsztub oraz Monika Koperska, zwyciężczyni ubiegÅ‚orocznej polskiej edycji konkursu, zdobywczyni 2. miejsca i Nagrody PublicznoÅ›ci podczas miÄ™dzynarodowego finaÅ‚u FameLabu. GalÄ™ FinaÅ‚owÄ… poprowadzi Jan Wróbel – znany publicysta i historyk.
BMW@FameLab – wybierz Famelabera internautów!
Nim poznamy najlepszego Famelabera 2013, internauci mogÄ… wybrać swojego ulubieÅ„ca. GÅ‚osowanie w konkursie BMW@FameLab trwa do póÅ‚nocy 10 maja. Filmy z zapisem póÅ‚finaÅ‚owych prezentacji finalistów zostaÅ‚y zamieszczone na profilu Centrum Nauki Kopernik w serwisie Facebook https://www.facebook.com/events/184547575032875/?context=create. ZwyciężczyniÄ… lub zwyciÄ™zcÄ… zostanie ten z naukowców, którego wystÄ™p zdobÄ™dzie najwiÄ™cej kliknięć „lubiÄ™ to!”, czyli spotka siÄ™ z najwiÄ™kszym entuzjazmem internautów. Sponsorem nagrody – roweru BMW Cruise Bike 2012 - jest BMW Group Polska.
Czym jest FameLab?
FameLab to konkurs, w którym w szranki stajÄ… naukowcy prowadzÄ…cy badania w zakresie nauk Å›cisÅ‚ych, przyrodniczych, medycznych, rolniczych lub technicznych.Ich zadaniem jest zaprezentowanie zagadnieÅ„ naukowych w sposób jak najbardziej atrakcyjny i zrozumiaÅ‚y dla „nienaukowej” publicznoÅ›ci w zaledwie 3 minuty. W wystÄ…pieniu można użyć dowolnych rekwizytów (bez pomocy multimedialnych), o ile jest siÄ™ je w stanie samodzielnie wnieść i obsÅ‚użyć na scenie. Liczy siÄ™ poprawność merytoryczna wystÄ…pienia, umiejÄ™tność jasnego wytÅ‚umaczenia naukowych zagadnieÅ„ oraz interesujÄ…cy sposób prezentacji.