Porsche Å›wiadomie stworzyÅ‚o program szkoleniowy znacznie wykraczajÄ…cy poza wewnÄ™trzne potrzeby organizacji – tak, by zapewnić jego uczestnikom jak najwiÄ™ksze możliwoÅ›ci rozwoju. Projekt jest organizowany we wspóÅ‚pracy z SalezjaÅ„skim Instytutem Projektów dla MÅ‚odzieży Don Bosco (Porsche– SIYP) w Kapsztadzie oraz lokalnym importerem samochodów marki Porsche – LSM Distributors (Pty.) Ltd.
W pierwszym roku prowadzenia szkoleÅ„ weźmie w nich udziaÅ‚ osiem kobiet i szesnastu mężczyzn. Porsche wyposażyÅ‚o SYIP w dwie sale seminaryjne oraz warsztat z samochodami do nauki zawodu. Zakres tematyczny szkolenia przygotowali odpowiedzialni za projekt eksperci z dziaÅ‚u obsÅ‚ugi posprzedażnej producenta sportowych aut. Do ich zadaÅ„ należy również ksztaÅ‚cenie szkoleniowców nowo utworzonego Centrum SzkoleÅ„ i Rekrutacji Porsche w Republice PoÅ‚udniowej Afryki, dziaÅ‚ajÄ…cego w ramach Å›wiatowej inicjatywy kwalifikacji After Sales PAVE (Porsche After Sales Vocational Education – Szkolenie Zawodowe Porsche w zakresie ObsÅ‚ugi Posprzedażnej). Jej celem jest nie tylko znajdowanie mÅ‚odych talentów na potrzeby organizacji sprzedaży detalicznej VW, lecz również dÅ‚ugofalowe podnoszenie atrakcyjnoÅ›ci pracy w zawodzie mechatronika serwisowego. Ze wzglÄ™du na rosnÄ…cÄ… wagÄ™ cyfryzacji, elektryfikacji i Å‚Ä…cznoÅ›ci w branży motoryzacyjnej wzrasta również znaczenie usÅ‚ug obsÅ‚ugi posprzedażnej. RealizujÄ…c ten projekt, Porsche proaktywnie wspiera adaptacjÄ™ systemu edukacji do warunków nowoczesnej gospodarki.
PrzemawiajÄ…c na oficjalnej ceremonii otwarcia, Michael Drolshagen, Dyrektor DziaÅ‚u ObsÅ‚ugi Posprzedażnej Porsche AG, powiedziaÅ‚: „Gdy spoglÄ…dam na zaangażowane twarze pierwszych kursantów, dostrzegam jeszcze jedno potwierdzenie tego, że wraz z naszymi partnerami robimy wÅ‚aÅ›ciwÄ… rzecz – tworzymy możliwoÅ›ci. MożliwoÅ›ci pozyskiwania dodatkowych umiejÄ™tnoÅ›ci i trwaÅ‚ej poprawy swojej pozycji na rynku pracy dla mÅ‚odych ludzi oraz rozwoju reputacji zawodowej i wykorzystania jej do wzmocnienia swojego statusu spoÅ‚ecznego”.
Jednym z inicjatorów projektu jest Uwe Hück, PrzewodniczÄ…cy Centralnej Rady ZakÅ‚adowej Porsche. Jak mówi, „edukacja jest czymÅ›, co dotyczy nas wszystkich, i nie wolno pozwolić, by byÅ‚a przywilejem. Nikt nie jest zbyt gÅ‚upi, by zdobyć wyksztaÅ‚cenie, ale należy na nie ciężko pracować. Musimy wziąć odpowiedzialność za tych, którzy z jakichkolwiek powodów nie majÄ… na to szans. Bo majÄ…: naszym zadaniem jest uwolnienie potencjaÅ‚u ukrytego w każdym z nich, bez wzglÄ™du na rasÄ™, religiÄ™ czy kolor skóry. Porsche od zawsze rozwijaÅ‚o spoÅ‚ecznÄ… odpowiedzialność biznesu. To dla nas ważna kwestia i obowiÄ…zek – dawać przykÅ‚ad i pokazywać drogÄ™ zamiast przymykać oko”.
Projekt Porsche wspiera doÅ›wiadczony partner: SalezjaÅ„ski Instytut Projektów dla MÅ‚odzieży Don Bosco (Don Bosco Salesian Institute Youth Projects – SIYP). „Tworzenie nowych możliwoÅ›ci rozwoju, otwieranie umysÅ‚ów i serc to coÅ›, co Salezjanie robiÄ… dla mÅ‚odych ludzi w Kapsztadzie od 1910 r. W SalezjaÅ„skim Instytucie Projektów dla MÅ‚odzieży chcemy, aby nasza mÅ‚odzież wierzyÅ‚a w siebie, chcemy pomóc jej w peÅ‚ni wykorzystywać swoje możliwoÅ›ci. Aktywnie poszukujemy partnerów, którzy podzielÄ… nasze cele i wartoÅ›ci. Cieszymy siÄ™, że Porsche zostaÅ‚o partnerem SalezjaÅ„skich Projektów dla MÅ‚odzieży – że pomaga tworzyć możliwoÅ›ci rozwoju dla tych, którzy zasÅ‚ugujÄ… na swojÄ… szansÄ™. To poczÄ…tek wyjÄ…tkowego partnerstwa pomiÄ™dzy SYIP i Porsche: oto dwa różne Å›wiaty spotykajÄ… siÄ™, by zmieniać nasz wspólny Å›wiat na lepsze. Nie możemy doczekać siÄ™ wspólnej pracy i jesteÅ›my zadowoleni, że nasi kursanci rozpocznÄ… nowy rozdziaÅ‚ w swoim życiu” – powiedziaÅ‚a Lynn Steven, PrzewodniczÄ…ca SalezjaÅ„skiego Instytutu Projektów dla MÅ‚odzieży.
Plany zakÅ‚adajÄ…, że od czwartego roku program szkoleniowy bÄ™dzie finansowaÅ‚ swojÄ… dziaÅ‚alność samodzielnie, a wyÅ‚Ä…cznÄ… odpowiedzialność za jego dziaÅ‚anie przejmie SYIP. Porsche oraz marki Grupy VW bÄ™dÄ… kontynuowaÅ‚y nadzór nad projektem i pozostanÄ… odpowiedzialne za zmiany programowe oraz zatrudnianie absolwentów.
Jak zostać kursantem Centrum Szkoleń i Rekrutacji Porsche w RPA?
Do programu mogÄ… zgÅ‚aszać siÄ™ zainteresowani udziaÅ‚em w kursie mÅ‚odzi ludzie ze Å›rodowisk wykluczonych spoÅ‚ecznie. IstniejÄ… trzy sposoby na dostanie siÄ™ do programu szkoleniowego, zależne od kwalifikacji osoby aplikujÄ…cej: jeÅ›li te sÄ… wystarczajÄ…ce, aplikant może od razu rozpocząć dwuletni program szkolenia w zawodzie mechatronika serwisowego. Osoby, które nie majÄ… wymaganych kwalifikacji, mogÄ… ukoÅ„czyć trwajÄ…ce od 6 do 8 tygodni szkolenie w SalezjaÅ„skim Instytucie Projektów dla MÅ‚odzieży. JeÅ›li aplikujÄ…cemu brakuje podstawowych umiejÄ™tnoÅ›ci, otrzyma on możliwość ukoÅ„czenia rocznego kursu, który przygotuje go do rozpoczÄ™cia pracy. Oferta dostÄ™pna bÄ™dzie maksymalnie dla 50 osób i pozwoli im realizować istotne stopnie rozwoju bez wzglÄ™du na to, czy ostatecznie osiÄ…gnÄ… oni poziom wymagany do podjÄ™cia kursu, czy też nie. Projekt szkoleniowy w Kapsztadzie zostaÅ‚ opracowany na podstawie doÅ›wiadczeÅ„ w Azjatyckim Centrum SzkoleÅ„ i Rekrutacji w Manili, które od 2008 r. edukuje mÅ‚odych FilipiÅ„czyków w zawodzie mechatronika serwisowego, we wspóÅ‚pracy z Don Bosco i lokalnym importerem samochodów marki Porsche.