-
kompaktowe wymiary, wszechstronne zastosowanie: dostęp do energii elektrycznej tam, gdzie jest potrzebna
-
łatwy sposób magazynowania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, na potrzeby mobilności neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla
-
produkcja seryjna rozpocznie się w Niemczech w 2020 roku
„Powerbank” do ładowania pojazdów elektrycznych
Stacja szybkiego ładowania działa na zasadzie typowego powerbanku do zasilania urządzeń przenośnych. Korzystają z nich miliony użytkowników smartfonów. „Powerbank” produkcji Volkswagen Group Components jest, po prostu, znacznie większy i mocniejszy. Jego pojemność energetyczna wynosi do 360 kWh. Akumulatory pojazdów elektrycznych mogą być ładowane w krótkim czasie dzięki technologii szybkiego ładowania prądem stałym o mocy 100 kW. Kiedy poziom energii akumulatora wbudowanego w stację ładującą spadnie poniżej określonej wartości, rozładowaną stację ładującą można wymienić na naładowaną. W wypadku gdy stacja ładująca jest podłączona do sieci elektrycznej, „powerbank” ładuje się sam i nie wymaga wymiany.
Dostęp do energii zawsze i wszędzie. Testy stacji ładującej o wymiarach podstawy zaledwie 120 x 100 cm pokazują, że takie urządzenia mogą być umieszczone praktycznie wszędzie, co w przyszłości umożliwiłoby ładowanie pojazdów w niemal każdym miejscu – w mieście, w parkach, na stadionie lub przy okazji innych wydarzeń, gdziekolwiek się odbywają.
Stacja ładowania: Jeśli „powerbank” będzie zasilany energią elektryczną wytwarzaną ze źródeł odnawialnych – pochodzącą z energii słonecznej lub z energii wiatru – mobilność elektryczna będzie neutralna z punktu widzenia emisji dwutlenku węgla. Kraje, które dużą część energii pozyskują w taki sposób, będą miały możliwość przechowywania części energii. Jednocześnie dostęp do niej za pośrednictwem „powerbanku” zmniejsza obciążenie sieci energetycznej w godzinach szczytu.
„Przenośna” stacja szybkiego ładowania aut elektrycznych
Drugie życie akumulatorów samochodowych. Z technicznego punktu widzenia stacja ładująca jest oparta na akumulatorach wykorzystywanych w modułowej płycie podłogowej Grupy Volkswagen (MEB) zaprojektowanej dla samochodów elektrycznych. Oprócz korzyści wynikających z możliwości zastosowania w niej akumulatorów o różnej pojemności energetycznej, stacja ładująca zapewnia im – przede wszystkim – drugie życie. Akumulatory podlegają wymianie, gdy tracą zdolność do magazynowania energii w czasie i gdy spada ona poniżej poziomu minimalnego określonego przez producenta. Jeśli pozytywnie przejdą szczegółowe testy, można je zastosować w stacji szybkiego ładowania, czyli dać im drugie życie, co – w długoterminowej perspektywie – zmniejsza wykorzystanie cennych surowców.
Produkcja: w Niemczech. W ramach projektu pilotażowego pierwsze stacje szybkiego ładowania zostaną zainstalowane już w pierwszym półroczu 2019 r. w siedzibie Volkswagen AG w Wolfsburgu i będą wspierać budowę infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych w mieście. Produkcja seryjna pierwszych stacji szybkiego ładowania rozpocznie się w 2020 roku w zakładach Volkswagena w Hanowerze.
* – model studyjny