- Podczas konferencji ONZ pt. „AI for Good”, prof. Stadler powiedziaÅ‚: „Od samochodu autonomicznego oczekujemy prawidÅ‚owej decyzji przede wszystkim w chwili, gdy wypadek drogowy jest nieunikniony”
- Projekt „beyond” analizuje etyczne i prawne aspekty autonomicznej jazdy oraz rynku pracy przyszÅ‚oÅ›ci
W swym inauguracyjnym wykÅ‚adzie, prof. Stadler zaznaczyÅ‚, że zautomatyzowane prowadzenie samochodu jest z pewnoÅ›ciÄ… ogromnÄ… szansÄ… na poprawÄ™ naszego życia. OstrzegÅ‚ jednak przed zbyt wygórowanymi oczekiwaniami w tej kwestii. „Od autonomicznego samochodu oczekujemy prawidÅ‚owych decyzji przede wszystkim w sytuacji, gdy wypadek jest już nieunikniony. Jednak taka „podbramkowa” sytuacja nie może być rozwiÄ…zana ani przez czÅ‚owieka, ani przez maszynÄ™. StÄ…d, obok kwestii prawnych, trzeba wziąć pod rozwagÄ™ również kwestie etyczne dotyczÄ…ce wykorzystania takich rozwiÄ…zaÅ„ technicznych” – powiedziaÅ‚ prezes Stadler. W ten sposób podkreÅ›liÅ‚ istotność rozpoczÄ™cia takiego dyskursu.
Podczas pierwszego tego typu kongresu, zatytuÅ‚owanego „AI for Good Global Summit”, przed audytorium zÅ‚ożonym z ekspertów ONZ, prezes zarzÄ…du Audi AG powiedziaÅ‚ również: „musimy zapoczÄ…tkować dyskusjÄ™, która obejmie wszystkie spoÅ‚eczeÅ„stwa przyglÄ…dajÄ…ce siÄ™ jak dotÄ…d kwestiom automatycznej czy autonomicznej jazdy, a skupiajÄ…cÄ… siÄ™ na problemach prawnych i etycznych tego zjawiska.” Sztuczna inteligencja (ang. artificial intelligence – AI) postrzegana jest przez naukowców i specjalistów ze Å›wiata przemysÅ‚u, jako kluczowa technika automatycznego i autonomicznego prowadzenia pojazdu. Wspiera samochód w procesie przewidywania zdarzeÅ„, interpretowania otoczenia i podejmowania na tej bazie odpowiednich decyzji. Trzeba tu jednak postawić sobie jasne pytanie: kto jest odpowiedzialny w takim przypadku za spowodowanie wypadku? Jak powinien zachowywać siÄ™ autonomicznie poruszajÄ…cy siÄ™ samochód w sytuacji nieuniknionego zagrożenia? Profesor Stadler dodaje: „Bierzemy pod uwagÄ™ poważne zastrzeżenia biegnÄ…ce ze strony opinii publicznej i podejmujemy wyzwania zwiÄ…zane z tym problemem.”
Od dwóch lat dziaÅ‚a już stworzony przez Audi interdyscyplinarny projekt naukowo-techniczny nazwany „beyond”. Grupuje on znanych ekspertów z caÅ‚ego Å›wiata, zajmujÄ…cych siÄ™ sztucznÄ… inteligencjÄ… na polach nauki i biznesu. Inicjatywa ta skupia siÄ™ na spoÅ‚ecznych efektach implementacji sztucznej inteligencji nie tylko w autonomicznych samochodach, ale również w Å›wiecie pracy przyszÅ‚oÅ›ci. W spotkaniu w Genewie biorÄ… udziaÅ‚ filozofowie, psycholodzy, eksperci prawa, eksperci ze Å›wiata informatyki i przedsiÄ™biorcy reprezentujÄ…cy start-up’y. Podczas warsztatu poÅ›wiÄ™conego prawnym i etycznym problemom autonomicznej jazdy, eksperci Audi spotkali siÄ™ m.in. z Iyad’em Rahwan’em i z Kate Darling z MIT Media Lab, z Luciano Floridim z Oxford University oraz z Bryant’em Walker Smith’em z University of South Carolina. PokazujÄ…c siÄ™ w tak zacnym gronie podczas kongresu „AI for Good Global Summit”, projekt „beyond” wÅ‚Ä…cza siÄ™ w publicznÄ… dyskusjÄ™ zwiÄ…zanÄ… z tymi tematami. „PrzemysÅ‚ samochodowy nie jest w stanie sam odpowiedzieć na etyczne i prawne pytania zwiÄ…zane z automatycznÄ… i autonomicznÄ… jazdÄ…” – podkreÅ›la prezes Stadler. „Åšwiat nauki, biznesu, polityki i caÅ‚e spoÅ‚eczeÅ„stwa, muszÄ… tu Å›ciÅ›le wspóÅ‚pracować.” Projekt Audi ma w zwiÄ…zku z tym zamiar zaangażować do dalszych prac media i liderów opinii.
Kolejnym tematem, na którym skupiajÄ… siÄ™ dziaÅ‚ania projektu „beyond”, jest przyszÅ‚ość Å›wiata pracy w dobie sztucznej inteligencji. „Potrzebujemy bardziej zróżnicowanego rozumienia, w jaki sposób sztuczna inteligencja zmienia nasz rynek pracy” – mówi Stadler, odnoszÄ…c siÄ™ w ten sposób do podstawowych mechanizmów rynku pracy, a także do konkretnych dziaÅ‚aÅ„ prowadzonych już w przedsiÄ™biorstwach. „Naszym celem jest doprowadzenie do doskonaÅ‚ej wspóÅ‚pracy czÅ‚owieka z maszynÄ…” – podkreÅ›la. Idea montażu modularnego, do którego nie potrzeba linii produkcyjnej, jest najlepszym przykÅ‚adem, jak taka interakcja mogÅ‚aby wyglÄ…dać w fabryce przyszÅ‚oÅ›ci.
„Musimy jasno i wyraźnie zaznaczyć, że sztuczna inteligencja zostaÅ‚a stworzona po to, by przynosić korzyÅ›ci spoÅ‚eczeÅ„stwu” – powiedziaÅ‚ Stadler. „To, jak zmieni ona nasze życie, zależy wyÅ‚Ä…cznie od nas i od sposobu w jaki wykorzystywać bÄ™dziemy jej potencjaÅ‚.”
Organizatorami genewskiego spotkania jest agenda ONZ - MiÄ™dzynarodowa Unia Telekomunikacyjna (ITU) odpowiedzialna za technologie informatyczne i komunikacyjne oraz zaÅ‚ożona przez Petera Diamandisa fundacja XPRIZE. Pierwszy tego typu, trzydniowy szczyt, zwoÅ‚ano w celu wywoÅ‚ania dyskusji ekspertów nad potencjaÅ‚em sztucznej inteligencji i jej wpÅ‚ywem na rozwiÄ…zywanie globalnych problemów.
PeÅ‚en tekst przemówienia Ruperta Stadlera na kongresie „AI for Good Global Summit” znaleźć można na Audi Media Center.