„Nowa kategoria pojazdów LMDh doskonale pasuje do naszego nowego myÅ›lenia o sportach motorowych” – mówi Julius Seebach, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Audi Sport GmbH, odpowiedzialny jednoczeÅ›nie za dziaÅ‚ sportów motorowych Audi. „Przepisy pozwalajÄ… nam wystawić nasze nowe, innowacyjne samochody sportowe w serii prestiżowych wyÅ›cigów na torach caÅ‚ego Å›wiata. PrzygotowujÄ…c siÄ™ do tego wykorzystujemy zaÅ‚ożenia strategii partnerstwa oraz synergiÄ™ wewnÄ…trz Grupy Volkswagen.”
NastÄ™pca Audi R18 powstaje w ramach bliskiej wspóÅ‚pracy w ramach Grupy – z markÄ… Porsche. „OgromnÄ… siÅ‚Ä… Grupy Volkswagen jest wspóÅ‚dziaÅ‚anie marek w tworzeniu samochodów produkcji seryjnej” – wyjaÅ›nia Seebach. „Teraz, ten sprawdzony model wspóÅ‚pracy przenosimy do Å›wiata sportów motorowych. Pomimo tego, nowy sportowy prototyp bÄ™dzie Audi w stu procentach! Podobnie jak zaprezentowane niedawno Audi RS e-tron GT, które także budowane jest na wspólnej z Porsche platformie modelowej.”
Sportowy prototyp dla nowej kategorii LMDh powstaje obecnie w Audi Sport, równolegle z innowacyjnym SUV’em przygotowywanym na Rajd Dakar. „OczywiÅ›cie, zespóÅ‚ dakarowy znajduje siÄ™ pod wiÄ™kszÄ… presjÄ… czasu, ponieważ do naszego pierwszego udziaÅ‚u w Rajdzie Dakar w styczniu 2022 r. pozostaÅ‚o już tylko niecaÅ‚ych osiem miesiÄ™cy” - mówi Andreas Roos, odpowiedzialny w Audi Sport za wszystkie zobowiÄ…zania fabrycznego sportu motorowego. „Ale chcemy też być perfekcyjnie przygotowani na nasz powrót do Le Mans. Dlatego oba projekty prowadzimy równolegle, nadajÄ…c im najwyższy priorytet.”
PodjÄ™to już wszystkie podstawowe decyzje dotyczÄ…ce koncepcji. „WybraliÅ›my partnera w zakresie podwozia i zdecydowaliÅ›my siÄ™ na koncepcjÄ™ silnika. Wspólnie z kolegami z Audi Design definiujemy obecnie wyglÄ…d, który z pewnoÅ›ciÄ… zachwyci naszych fanów” - kontynuuje Andreas Roos. „Naszym celem jest, by pierwszy prototyp stanÄ…Å‚ na koÅ‚ach na poczÄ…tku przyszÅ‚ego roku i by w jego pierwszym kwartale mógÅ‚ już wyjechać na tor. Intensywny program testowy zaplanowano na caÅ‚y rok 2022. Pierwszym wyÅ›cigiem, w którym zaplanowano start nowego samochodu wyÅ›cigowego Audi jest 24-godzinny wyÅ›cig Daytona (USA) w styczniu 2023 roku.
Przepisy, okrojone pod kÄ…tem maksymalnej efektywnoÅ›ci kosztowej, czyniÄ… nowy sportowy prototyp Audi interesujÄ…cym także dla zespoÅ‚ów klienckich. „Projekt LMDh jest wÅ‚aÅ›ciwie kontynuacjÄ… filozofii z poczÄ…tków naszej dziaÅ‚alnoÅ›ci w dziedzinie prototypów sportowych” - wyjaÅ›nia Andreas Roos. „Audi R8 byÅ‚o nie tylko najbardziej utytuÅ‚owanym prototypem swoich czasów w latach 2000-2006, z 63 zwyciÄ™stwami w 80 wyÅ›cigach, ale odnotowywaÅ‚o również sukcesy w rÄ™kach naszych klientów i byÅ‚o Å‚atwe w obsÅ‚udze dla tych zespoÅ‚ów. Takie jest też zaÅ‚ożenie elektryfikacji naszego nowego prototypu sportowego. Naszym celem jest oddanie samochodu od samego poczÄ…tku w rÄ™ce profesjonalnych zespoÅ‚ów klientów, równolegle do startów w barwach fabrycznych. Obecnie oceniamy wewnÄ™trznie, jak to bÄ™dzie dziaÅ‚ać w szczegóÅ‚ach.”
Możliwość walki o zwyciÄ™stwa i tytuÅ‚y mistrzowskie w samochodach marki Audi w 24-godzinnym wyÅ›cigu Le Mans, 24-godzinnym wyÅ›cigu Daytona, w DÅ‚ugodystansowych Mistrzostwach Åšwiata (WEC) i w serii IMSA, to atrakcyjna perspektywa dla wielu zespoÅ‚ów. Zainteresowanie nowym samochodem wyÅ›cigowym LMDh już teraz jest bardzo duże.
Audi jest posiadaczem rekordu dystansu w 24-godzinnym wyÅ›cigu Le Mans i 13 razy wygraÅ‚o ten najważniejszy na Å›wiecie wyÅ›cig dÅ‚ugodystansowy. ZespoÅ‚y klientów Audi zwyciężaÅ‚y w Le Mans w 2004 i 2005 roku.