1. Napęd elektryczny jest najbardziej wydajny
JeÅ›li chodzi o efektywność – napÄ™d elektryczny nie ma sobie równych. „W samochodzie elektrycznym ok. 70 procent energii trafia na koÅ‚a” – mówi ekspert z Instytutu Technologicznego w Karlsruhe, prof. Maximilian Fichtner. Dla porównania – w przypadku napÄ™du wodorowego jest to 15-18 procent, w aucie z tradycyjnym, spalinowym silnikiem – od 20 do 24 procent, a w przypadku paliw syntetycznych – zaledwie 5-8 procent.
Dużą zaletÄ… napÄ™du elektrycznego jest prostota – energia elektryczna, np. z wiatru, jest przechowywana w akumulatorze i w razie potrzeby przekazywana do silników elektrycznych zamontowanych w koÅ‚ach. Inaczej niż wodór – jego produkcja jest skomplikowana, wymaga także transportu w odpowiednich warunkach, zanim trafi do ogniw paliwowych w samochodzie. Powoduje to duże straty energii.
2. Samochody elektryczne mają coraz większy zasięg
WspóÅ‚czesne samochody elektryczne oferujÄ… zasiÄ™g wystarczajÄ…cy do codziennej jazdy. Na przykÅ‚ad Volkswagen ID.3 z akumulatorem o pojemnoÅ›ci 77 kWh może pokonać do 558 kilometrów, a odmiana z mniejszym akumulatorem, 58 kWh, 429 km (obie wartoÅ›ci wg cyklu WLTP).
Eksperci sÄ… zdania, że postÄ™p technologiczny w dziedzinie akumulatorów pozwoli znacznie zwiÄ™kszyć zasiÄ™g aut elektrycznych. „Możliwe bÄ™dzie pokonanie nawet 1000 kilometrów na jednym Å‚adowaniu” – mówi Fichtner. Volkswagen nieustannie pracuje nad rozwojem akumulatorów, m.in. we wspóÅ‚pracy z firmÄ… QuantumScape. Celem jest zwiÄ™kszenie zasiÄ™gu i skrócenie czasu Å‚adowania.
3. Samochody elektryczne mają najmniejszy ślad węglowy
Z wielu badaÅ„ naukowych wynika, że to samochody w peÅ‚ni elektryczne majÄ… najmniejszy Å›lad wÄ™glowy ze wszystkich rodzajów napÄ™du. Jedno z takich badaÅ„ zostaÅ‚o przeprowadzone w 2020 roku przez trzy renomowane instytuty badawcze: Mercator Research Institute on Global Commons and Climate Change (MCC), Potsdam Institute for Climate Impact Research (PIK) oraz Paul Scherrer Institute (PSI).
Kluczowe wnioski, jakie pÅ‚ynÄ… z tych badaÅ„: w ostatnich latach znacznie zmalaÅ‚ Å›lad wÄ™glowy samochodów elektrycznych. Jest to spowodowane m.in. postÄ™pami w produkcji akumulatorów, dÅ‚uższej ich żywotnoÅ›ci oraz wiÄ™kszym udziaÅ‚em energii odnawialnej w miksie energetycznym w Europie.
Do podobnych wniosków doszli autorzy badania, przeprowadzonego przez Uniwersytet Bundeswehry w Monachium, którego wyniki zaprezentowano w 2022 roku: „Porównanie poszczególnych etapów w ramach caÅ‚ego cyklu życia produktu ma niewielkie znaczenie. Na przykÅ‚ad samochody elektryczne majÄ… najwiÄ™kszy Å›lad wÄ™glowy w czasie produkcji, ale w ogólnej analizie obejmujÄ…cej użytkowanie i recykling wypadajÄ… lepiej niż klasyczne pojazdy spalinowe” – można przeczytać we wnioskach.
Ponadto, analiza cyklu życia przeprowadzona przez Think Tank Transport & Environment wykazaÅ‚a, że pojazd elektryczny, wyprodukowany i Å‚adowany przy użyciu Å›redniego miksu energetycznego UE przewidywanego w 2030 roku, bÄ™dzie generowaÅ‚ o 78 procent mniej emisji w caÅ‚ym swoim cyklu życia niż samochód z silnikiem spalinowym.
4. Samochody elektryczne dbajÄ… o otoczenie
Auta z napÄ™dem elektrycznym znaczÄ…co ograniczajÄ… lub w ogóle eliminujÄ… lokalnÄ… emisjÄ™ sadzy, tlenków azotu i haÅ‚asu. Weźmy na przykÅ‚ad Volkswagena ID.4: dopracowane pod wzglÄ™dem aerodynamicznym nadwozie zapewnia bardzo niski poziom haÅ‚asu podczas jazdy tym elektrycznym SUV-em. To zasÅ‚uga także takich detali, jak ksztaÅ‚t obudów bocznych lusterek i podwozia. RedukujÄ… one haÅ‚as powietrza opÅ‚ywajÄ…cego nadwozie i dźwiÄ™k ukÅ‚adu napÄ™dowego, pracy zawieszenia i szumu opon, potÄ™gujÄ…c wrażenie niemal bezgÅ‚oÅ›nego oddawania mocy.
5. Samochody elektryczne ułatwiają rewolucję energetyczną
Inaczej niż w przypadku wodoru, całkowite przejście na samochody elektryczne znacznie zmniejszyłoby zapotrzebowanie niemieckiego sektora transportowego na energię. Powodem tego jest wysoka efektywność energetyczna napędu elektrycznego (patrz punkt 1). Na podstawie danych z 2018 roku prof. Fichtner szacuje oszczędność energii w sektorze transportowym na poziomie ponad trzech czwartych, jeśli wszystkie samochody będą w pełni elektryczne. Z kolei pełne przejście na pojazdy wodorowe spowodowałoby wzrost zapotrzebowania na energię w sektorze transportu o mniej więcej jedną trzecią. Innymi słowy: samochody elektryczne ułatwiają transformację energetyczną, ponieważ mniej energii elektrycznej musi być wytwarzane z farm wiatrowych i słonecznych.