• DziaÅ‚ badaÅ„ koncernu Volkswagen kreuje idee, wyznacza trendy, opracowuje nowe technologie
• Globalna sieć twórców innowacji, intensywna wspóÅ‚praca z markami koncernu
• „Innowacje zapewniÄ… przyszÅ‚ość naszemu przedsiÄ™biorstwu i sÄ… dla nas najważniejsze”, stwierdziÅ‚ dyrektor dziaÅ‚u badaÅ„ Axel Heinrich
Podczas dnia mediów odbywajÄ…cego siÄ™ w ramach Future Mobility Days 2017 w Wolfsburgu inżynierowie i naukowcy przedstawili wybrane informacje na temat prac okrytych na co dzieÅ„ Å›cisÅ‚Ä… tajemnicÄ….
Nigdy dotÄ…d badania nie byÅ‚y tak ważne jak dzisiaj. W Å›wiecie, który coraz szybciej siÄ™ zmienia, w którym nowe technologie z zawrotnÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ… przeobrażajÄ… styl życia ludzi i oczekiwania klientów, przedsiÄ™biorstwo musi nie tylko wczeÅ›nie rozpoznawać nowe trendy, lecz także samo, poprzez wÅ‚asne nowe rozwiÄ…zania i ofertÄ™ aktywnie je ksztaÅ‚tować. Producent, zwÅ‚aszcza gdy dziaÅ‚a na Å›wiatowÄ… skalÄ™, musi posiąść umiejÄ™tność odróżniania trendów od mody. I musi być w stanie okreÅ›lić znaczenie i wagÄ™ tych nowych trendów w różnych krajach Å›wiata. Tylko wtedy bÄ™dzie mógÅ‚ podejmować wÅ‚aÅ›ciwe decyzje i we wÅ‚aÅ›ciwym czasie wprowadzać je w życie. Nie zawsze liczy siÄ™ to, by być pierwszym, ale zawsze trzeba być przygotowanym na każdÄ… sytuacjÄ™. „Prowadzenie badaÅ„ to rzecz niezbÄ™dna żeby odnieść sukces i na dÅ‚uższÄ… metÄ™ zapewnić istnienie przedsiÄ™biorstwu technologicznemu. Koncern Volkswagen podchodzi do tego zadania bardzo poważnie”, powiedziaÅ‚ Axel Heinrich, Dyrektor dziaÅ‚u badaÅ„ koncernu Volkswagen. „Volkswagen jest niezwykle innowacyjnym przedsiÄ™biorstwem i bÄ™dzie takim również w przyszÅ‚oÅ›ci – tym bardziej w czasach, gdy prÄ™dkość zmian stale roÅ›nie”.
Międzynarodowa sieć instytucji badawczych
Centrum badaÅ„ koncernu znajduje siÄ™ w Wolfsburgu. Ma ono jednak – jak sam koncern - ogólnoÅ›wiatowy zasiÄ™g, prowadzÄ…c laboratoria badawcze i siostrzane spóÅ‚ki zarówno w Niemczech i Europie, jak i w USA, Chinach, czy Japonii. Ich zadaniem jest miÄ™dzynarodowy scouting (czyli ocena potencjaÅ‚u prac badawczych) trendów i technologii, a także prace nad zagadnieniami specyficznymi dla danego regionu. Drugi poziom w sieci instytucji badawczych koncernu Volkswagen tworzy kooperacja z licznymi instytucjami naukowymi i badawczymi na caÅ‚ym Å›wiecie. Renomowane uniwersytety w USA i Chinach, żeby wymienić tylko Stanford czy Tongji, sÄ… zaangażowane w projekty w równym stopniu, co np. Fraunhofer-Gesellschaft, Niemiecka Agencja Kosmiczna (DLR) czy instytuty Maxa-Plancka.
Konsekwentna wspóÅ‚praca z markami
„Kooperacja i wspóÅ‚praca to kluczowe pojÄ™cia dla dziaÅ‚u badaÅ„ Volkswagena, chodzi przy tym nie tylko o wspóÅ‚pracÄ™ z partnerami zewnÄ™trznymi, lecz przede wszystkim z 14 markami koncernu”, stwierdziÅ‚ Axel Heinrich. DziaÅ‚ badaÅ„ to z caÅ‚Ä… pewnoÅ›ciÄ… kreator nowych idei i trendów, to inkubator, ale przede wszystkim motor innowacji. RolÄ™ tÄ™ peÅ‚ni zawsze wspóÅ‚dziaÅ‚ajÄ…c z innymi dziaÅ‚ami rozwoju technicznego – czy to w formie projektów kooperacyjnych, czy też na zlecenie jednej lub kilku marek koncernu. Dotyczy to zarówno marek samochodów ciężarowych, jak MAN czy Scania, jak również osobowych od Audi po Volkswagena.
Wiele projektów rozpoczyna siÄ™ od przysÅ‚owiowej biaÅ‚ej kartki, nawet jeÅ›li dzisiaj jest to tak naprawdÄ™ ekran komputera. Każdy projekt przechodzi przez wiele faz. Najpierw jest to oczywiÅ›cie scouting – szukanie odpowiedzi na pytania, w którÄ… stronÄ™ prowadzić dany temat, co dzieje siÄ™ już w tej dziedzinie na Å›wiecie, co jest potrzebne, by osiÄ…gnąć wÅ‚asne cele strategiczne. Drugi stopieÅ„ to rozpoznanie jakimi drogami realizować to zadanie, jakie należy opracować technologie, narzÄ™dzia, jakie posiąść kompetencje. Realizacja jest trzecim etapem prac nad projektem. Trzeba znaleźć odpowiedź, czy projekt da siÄ™ wykorzystać komercyjnie, jakie sÄ… szanse odniesienia sukcesu, jakie sÄ… trudnoÅ›ci i problemy. I w koÅ„cu etap czwarty, czyli transfer do produkcji seryjnej jednej lub kilku marek, albo do jednostki, która zajmie siÄ™ danym zagadnieniem na potrzeby caÅ‚ego koncernu.
PrzykÅ‚adem może być jazda autonomiczna. Volkswagen ma w tej dziedzinie bardzo duże doÅ›wiadczenie, należy tu przecież do pionierów. Już w 2005 roku zespóÅ‚ pracowników dziaÅ‚u badaÅ„ wraz z mÅ‚odymi specjalistami ze Stanford University zamieniÅ‚ Volkswagena Touarega w pojazd autonomiczny o nazwie „Stanley” i wygraÅ‚ dziÄ™ki niemu konkurs Grand Challenge for Robot Automobiles rozgrywany na jednej z amerykaÅ„skich pustyÅ„. PoruszajÄ…cy siÄ™ autonomicznie Volkswagen Passat o nazwie „Junior” w 2007 roku podczas Urban Challenge okazaÅ‚ siÄ™ drugim najszybszym autem. Od tego czasu sumiennie gromadzono wiedzÄ™ i doÅ›wiadczenie, by wykorzystać je w pojeździe badawczym Sedric, który zaprezentowano w 2017 roku w Genewie. DziaÅ‚ badaÅ„ koncernu nadal pracuje nad licznymi projektami dotyczÄ…cymi jazdy autonomicznej. Najbardziej zaawansowany w tej dziedzinie w koncernie jest Audi Intelligent Driving GmbH w Monachium - nowo utworzone przedsiÄ™biorstwo należące do AUDI AG.
Przyszłość powstaje dzięki wiedzy
Zadania dziaÅ‚u badaÅ„ koncernu Volkswagen można poznać przyglÄ…dajÄ…c siÄ™ jego strukturze. OsobnÄ… jednostkÄ™ tworzy dziaÅ‚ badaÅ„ nad przyszÅ‚oÅ›ciÄ…. W jego ramach komórka Technology Intelligence, korzystajÄ…c z cyfrowego wsparcia, bada wzory systematyczne w różnych obszarach technologii i kompetencji. Corporate Foresight dokonujÄ…c transferu wiedzy na temat przyszÅ‚oÅ›ci do strategicznych obszarów i procesów wzmacnia kompetencje koncernu. Z kolei Future Communications zajmuje siÄ™ prezentacjÄ… i wymianÄ… pomiÄ™dzy instytucjami badawczymi koncernu informacji na temat zagadnieÅ„ przyszÅ‚oÅ›ci. GÅ‚ówne zadania w obszarze badaÅ„ nad mobilnoÅ›ciÄ… to analiza, dokumentacja oraz transfer rozlegÅ‚ej wiedzy o procesach w tej dziedzinie oraz w zakresie systemów drogowych niezbÄ™dnych do tworzenia przyszÅ‚ych rozwiÄ…zaÅ„ komunikacyjnych i transportowych.
Wielki trend: urbanizacja
Zjawiskiem obejmujÄ…cym caÅ‚y Å›wiat jest rosnÄ…ca urbanizacja. Coraz wiÄ™cej ludzi żyje w miastach, ich wewnÄ™trzna struktura staje siÄ™ coraz gÄ™stsza, zaczyna brakować miejsca na Å›rodki komunikacji. Szybkie znalezienie rozwiÄ…zaÅ„ dla tego problemu jest niezbÄ™dne, żeby stworzyć wydajniejszy, bezpieczniejszy oraz bardziej przyjazny Å›rodowisku system transportu miejskiego. DziaÅ‚ badaÅ„ koncernu Volkswagen, za pomocÄ… sugestywnej wizualizacji wielu uzupeÅ‚niajÄ…cych siÄ™ rozwiÄ…zaÅ„ w tej dziedzinie, przedstawiÅ‚ swojÄ… wizjÄ™ przyszÅ‚ej komunikacji w obrÄ™bie miast. Przewiduje ona wspóÅ‚pracÄ™ pojazdów w ramach sieci, powszechny dostÄ™p do informacji wszystkich uczestników ruchu drogowego, użycie pojazdów poruszajÄ…cych siÄ™ automatycznie oraz maksymalne wykorzystanie Å›rodków transportu w celu zwiÄ™kszenia efektywnoÅ›ci, a także wykorzystanie synergii miÄ™dzy transportem a logistykÄ…, co ma siÄ™ przyczynić do zmniejszenia liczby przejazdów. Te oraz wiele innych Å›rodków ma sprawić, że ruch drogowy stanie siÄ™ znacznie bardziej efektywny niż jest dzisiaj, z pożytkiem dla jego uczestników, oraz ma przyczynić siÄ™ do poprawy jakoÅ›ci życia wszystkich mieszkaÅ„ców miasta.
Zintegrowana strategia w dziedzinie napÄ™dów
Droga do komunikacji opartej o pojazdy nie emitujÄ…ce dwutlenku wÄ™gla i zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju jest gÅ‚ównym elementem strategii koncernu w dziedzinie paliw i napÄ™dów. Bardzo ważne jest, żeby wraz z pojawianiem siÄ™ każdej nowej generacji pojazdów wzrastaÅ‚a efektywność stosowanych w nich rodzajów napÄ™du. Czy bÄ™dÄ… to silniki spalinowe (benzynowe i Diesla), hybrydowe zespoÅ‚y napÄ™dowe, hybrydy typu plug-in, czy też pojazdy elektryczne wyposażone w akumulatory, albo, w przyszÅ‚oÅ›ci, ogniwa paliwowe - liczba rodzajów napÄ™du znacznie siÄ™ zwiÄ™kszy. Å»eby sprostać coraz bardziej zróżnicowanym życzeniom klientów w różnych częściach Å›wiata, wÅ‚aÅ›ciwym sposobem postÄ™powania dla Volkswagena jako przedsiÄ™biorstwa dziaÅ‚ajÄ…cego na skalÄ™ globalnÄ… bÄ™dzie stosowanie zarówno „klasycznych” rodzajów napÄ™du, jak i zasilania prÄ…dem elektrycznym. W bliższym okresie najwiÄ™ksze znaczenie bÄ™dÄ… miaÅ‚y silniki spalinowe. Liczne projekty prowadzone przez dziaÅ‚ badaÅ„ koncernu pokazujÄ…, że silniki te majÄ… jeszcze ogromny potencjaÅ‚ w zakresie efektywnoÅ›ci, który w najbliższych latach należy wykorzystać. WażnÄ… rolÄ™ odgrywajÄ… także pojazdy zasilane gazem ziemnym. DziÄ™ki chemicznym wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciom gazu emitujÄ… one do 25% mniej dwutlenku wÄ™gla niż silniki benzynowe, dlatego zajmujÄ… mocnÄ… pozycjÄ™ w strategii koncernu dotyczÄ…cej jednostek napÄ™dowych oraz w projektach dziaÅ‚u badaÅ„.
Pojazdy elektryczne czerpiÄ…ce energiÄ™ z akumulatorów oczywiÅ›cie bÄ™dÄ… w najbliższych latach w centrum zainteresowania, ale powstaÅ‚o też wiele pomysÅ‚ów dotyczÄ…cych napÄ™du hybrydowego. Hybrydy oraz hybrydy plug-in Å‚Ä…czÄ… w sobie najlepsze cechy obydwu Å›wiatów – w wypadku hybryd typu plug-in sÄ… to wysokoefektywne silniki spalinowe i zasiÄ™g elektryczny wynoszÄ…cy 50 km. W poÅ‚Ä…czeniu różnych rodzajów napÄ™du Volkswagen upatruje dużej szansy. Chodzi o zapewnienie kierowcom aut wszystkich klas takiego napÄ™du elektrycznego, który sprawi, że samochody te bÄ™dÄ… przydatne do jazdy na dalekich i na krótkich dystansach, oraz o wzbudzenie zaufania do nowej technologii, co ma w sumie spowodować przeÅ‚om w dziedzinie samochodów elektrycznych. W Å›rednim okresie ważnym tematem bÄ™dÄ… auta wyposażane w ogniwo paliwowe, nad którymi intensywnie pracuje dziaÅ‚ badaÅ„ koncernu Volkswagen.
Pewna droga do upowszechnienia pojazdów autonomicznych
PrzyszÅ‚ość należy do samochodów autonomicznych, do aut poruszajÄ…cych siÄ™ caÅ‚kowicie samodzielnie. Ta przyszÅ‚ość nie nadejdzie nagle, lecz bÄ™dzie pojawiać siÄ™ stopniowo. Wiele stosowanych dzisiaj systemów asystujÄ…cych stanowi ważny krok w kierunku zapewnienia wiÄ™kszego bezpieczeÅ„stwa w ruchu drogowym. NiedÅ‚ugo pierwsze samochody seryjne, jak przyszÅ‚e Audi A8, bÄ™dÄ… bez udziaÅ‚u kierowcy poruszać siÄ™ po autostradzie. Za kilka lat era w peÅ‚ni autonomicznych pojazdów rozpocznie siÄ™ w różnych metropoliach Å›wiata – zapewne bÄ™dÄ… siÄ™ one poruszać po specjalnych, przeznaczonych tylko dla nich pasach ruchu i ulicach.
Dla dziaÅ‚u badaÅ„ koncernu jazda autonomiczna jest oczywiÅ›cie jednym z najważniejszych zagadnieÅ„. W postaci modelu Sedric Volkswagen, jako pierwszy producent samochodów, pokazaÅ‚ jak bÄ™dzie dziaÅ‚aÅ‚ w przyszÅ‚oÅ›ci system komunikacji oparty na pojazdach autonomicznych. Towary i ciężkie Å‚adunki także bÄ™dÄ… w przyszÅ‚oÅ›ci przewożone przez pojazdy sterowane automatycznie. Marki samochodów ciężarowych należące do koncernu – MAN, Scania i Volkswagen Samochody Użytkowe – również czerpiÄ… pożytki z badaÅ„ na tym polu i prowadzÄ… wÅ‚asne projekty.
Pracownicy dziaÅ‚u badaÅ„ realizujÄ… jasno okreÅ›lony cel – Vision Zero, czyli ideÄ™ komunikacji drogowej, w której nie dochodzi do wypadków i w której nie ma ofiar Å›miertelnych. DziÄ™ki wyposażaniu samochodów w dostÄ™pne już dzisiaj systemy bezpieczeÅ„stwa oraz dziÄ™ki stopniowemu wprowadzaniu elementów jazdy autonomicznej można mocno ograniczyć liczbÄ™ ciężkich wypadków drogowych. Vision Zero nie jest bynajmniej utopiÄ… – o tym koncern Volkswagen jest przekonany.
Wirtualizacja i cyfryzacja jako motory innowacji
DziaÅ‚ badaÅ„ koncernu Volkswagen zajmuje siÄ™ oczywiÅ›cie intensywnie wszystkimi zagadnieniami zwiÄ…zanymi z wirtualizacjÄ… i cyfryzacjÄ…. Także tutaj postÄ™p dokonuje siÄ™ każdego dnia. Takie pojÄ™cia, jak sztuczna inteligencja, deep learning czy big data cluster wskazujÄ… nowe możliwoÅ›ci także w rozwoju i produkcji samochodów. Równie aktywnie dziaÅ‚ badaÅ„ koncernu Volkswagen zajmuje siÄ™ pracami nad rzeczywistoÅ›ciÄ… wirtualnÄ… (virtual reality), oraz nad rzeczywistoÅ›ciÄ… rozszerzonÄ… (augmented reality). W ramach dziaÅ‚u „techniki wirtualne” bada siÄ™ wspóÅ‚czesne trendy i wprowadza innowacje w tej dziedzinie. Badane i rozwijane bÄ™dÄ… również metody i zastosowania wykorzystywane w różnych obszarach, od rozwoju i produkcji po serwis oraz usÅ‚ugi dla klientów.
Innowacje w dziedzinie surowców i materiaÅ‚ów
Niezależnie od szybkiego rozwoju elektroniki i oprogramowania, podstawowe znaczenie w produkcji samochodów nadal majÄ… materiaÅ‚y i surowce. WiÄ™cej: poprzez to, jakie wrażenie sprawiajÄ… w dotyku i oraz jak wyglÄ…dajÄ…, zastosowane materiaÅ‚y Å›wiadczÄ… o produkcie i o poczuciu jakoÅ›ci zwiÄ…zanym z poszczególnymi markami koncernu. DziaÅ‚ badaÅ„ poszukuje najlepszych surowców bÄ™dÄ…cych w stanie speÅ‚nić wszelkie oczekiwania klientów, materiaÅ‚ów dostosowanych do pojazdów każdego rodzaju i odpowiednich, by wykonać z nich każdy element samochodu. Uwaga jest przy tym zawsze kierowana na rozwiÄ…zania innowacyjne.
ZupeÅ‚nie nowe materiaÅ‚y sÄ… sprawdzane pod kÄ…tem ich wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci mechanicznych, chemicznych i elektrycznych. Odbywa siÄ™ to z wykorzystaniem technik symulacyjnych uwzglÄ™dniajÄ…cych zachowanie materiaÅ‚u w jego najgÅ‚Ä™bszej strukturze, także na poziomie atomów. DziaÅ‚ badaÅ„ koncernu wykorzystuje zgromadzonÄ… wiedzÄ™ w wydajnych procesach produkcyjnych. Innowacyjne technologie Å‚Ä…czenia materiaÅ‚ów dajÄ… nowe możliwoÅ›ci ich zestawiania ze sobÄ… oraz nadawania im nowych ksztaÅ‚tów. PowstajÄ… wiÄ™c Å›ciÅ›le dopasowane do potrzeb materiaÅ‚y i poÅ‚Ä…czenia materiaÅ‚ów speÅ‚niajÄ…ce najwyższe standardy pod wzglÄ™dem wymagaÅ„ zrównoważonego rozwoju, efektywnoÅ›ci ekonomicznej, bezpieczeÅ„stwa i estetyki.
Odpowiedzialność za środowisko zaczyna się na poziomie badań
Osobny dziaÅ‚ badaÅ„ jest poÅ›wiÄ™cony wzajemnym oddziaÅ‚ywaniom samochodu i Å›rodowiska naturalnego. To element odpowiedzialnoÅ›ci koncernu obejmujÄ…cy dziedziny daleko wykraczajÄ…ce poza samo tylko użytkowanie aut. Zaczyna siÄ™ od surowców używanych do ich produkcji, przez procesy produkcyjne oszczÄ™dzajÄ…ce surowce i emitujÄ…ce jak najmniej dwutlenku wÄ™gla po fakt, żeby jak najbardziej zmniejszyć oddziaÅ‚ywanie fabryk na Å›rodowisko, a koÅ„czy siÄ™ na recyklingu pojazdów w każdym jego aspekcie oraz na utylizacji Å›mieci. DziÄ™ki okreÅ›leniu czynników ekologicznych, pracÄ™ fabryk można usprawnić, a poprzez dobór wÅ‚aÅ›ciwych surowców poprawić bilans ekologiczny samochodu w caÅ‚ym okresie jego eksploatacji. Już dzisiaj należy prowadzić badania nad cyklem utylizacji akumulatorów, które bÄ™dÄ… stosowane w przyszÅ‚ych autach elektrycznych. Także w tym wypadku na wiele pytaÅ„ można odpowiedzieć jedynie stosujÄ…c modele cyfrowe i symulacje. Na przykÅ‚ad, jak można osiÄ…gnąć zaÅ‚ożone przez polityków cele w dziedzinie ochrony klimatu, jak nowe rozwiÄ…zania w dziedzinie transportu bÄ™dÄ… oddziaÅ‚ywać na nasze ulice i na Å›rodowisko. Odpowiedzi na te pytania dostarcza dziaÅ‚ badaÅ„ nad Å›rodowiskiem naturalnym.
Future Mobility Days
StaÅ‚e miejsce w kalendarzu dziaÅ‚u badaÅ„ koncernu Volkswagen zajmuje prezentacja prowadzonych przez niego prac. Podczas tego wydarzenia odbywajÄ…cego siÄ™ na torze testowym Ehra-Lessien na póÅ‚noc od Wolfsburga kilka tysiÄ™cy ekspertów z fabryk i oÅ›rodków Volkswagena na caÅ‚ym Å›wiecie może zaznajomić siÄ™ z najważniejszymi innowacjami. W tym roku mottem Future Mobility Days byÅ‚y hasÅ‚a „electrified”, „eco” i „experience”.
Więcej informacji pod adresem: www.discover-future-mobility.com