|
Podczas Rajdu Hiszpanii Volkswagen osiÄ…gnÄ…Å‚ cel, którym byÅ‚o zaprezentowanie możliwoÅ›ci auta przygotowanego dla klientów prywatnych. Teraz, po debiucie w warunkach bojowych, rozpocznie siÄ™ kolejny etap dla Polo GTI R5 o mocy 200 kW (272 KM). W najbliższych tygodniach pierwsze samochody zostanÄ… dostarczone klientom w Ameryce PoÅ‚udniowej i w Europie.
„JesteÅ›my bardzo zadowoleni z debiutu Polo GTI R5, które zdaÅ‚o egzamin w warunkach bojowych” – powiedziaÅ‚ Sven Smeets, dyrektor Volkswagen Motorsport. „Petter i Eric osiÄ…gali najlepsze czasy na odcinkach specjalnych w bardzo trudnych warunkach. Lepszego debiutu Polo GTI R5 nie mogliÅ›my sobie wymarzyć. Prowadzenie w rajdzie już w pierwszym starcie przy tak silnej i doÅ›wiadczonej konkurencji to wyraźny sygnaÅ‚, że Polo GTI R5 jest bardzo dobrym i konkurencyjnym autem rajdowym. JednoczeÅ›nie wiemy, że potencjaÅ‚ tego samochód jest znacznie wiÄ™kszy”.
Udany test w warunkach rywalizacji na najwyższym poziomie
Najlepszy czas uzyskany już na pierwszym odcinku specjalnym – podobnie jak Volkswagen Polo R WRC, który dokonaÅ‚ tego podczas debiutu w WRC w 2013 roku – teraz zapisaÅ‚o na swoje konto również Polo GTI R5. ZaÅ‚oga Volkswagena – Eric Camilli/Benjamin Veillas (F/F) – objęła prowadzenie w rajdzie w kategorii WRC2 już po pierwszym odcinku specjalnym, który rozegrano na ulicach Barcelony. Ich koledzy z zespoÅ‚u – Petter Solberg i Veronica Engan (N/N) – wywoÅ‚ali ogromne poruszenie w rajdowym Å›wiecie i zasÅ‚użyli na uznanie wygrywajÄ…c najtrudniejszy i najdÅ‚uższy odcinek specjalny Rajdu Hiszpanii. Na liczÄ…cej blisko 40 kilometrów dÅ‚ugoÅ›ci szutrowo-asfaltowej próbie Petter Solberg i Veronica Engan pokonali Å›wieżo upieczonych mistrzów Å›wiata w kategorii WRC2. Sześć lat po zakoÅ„czeniu udziaÅ‚u w WRC Petter Solberg wróciÅ‚ do rajdów w wielkim stylu i ukoÅ„czyÅ‚ Rajd Hiszpanii na podium w kategorii WRC2. Pomimo zmiennej pogody, czyli w warunkach kiedy dobór opon i znajomość zachowania samochodu oraz wspóÅ‚praca kierowcy z inżynierem majÄ… ogromne znaczenie dla wyniku.
Polo GTI R5, równie dobrze co pierwszego dnia rajdu na odcinkach szutrowych, zademonstrowaÅ‚o swój ogromny potencjaÅ‚ również drugiego i trzeciego dnia rywalizacji na oesach asfaltowych. Tylko zbyt ostrożny wybór opon sprawiÅ‚, że zaÅ‚oga Camilli/Veillas straciÅ‚a przewagÄ™ w pierwszej części drugiego dnia rywalizacji. Po poÅ‚udniu ponownie notowaÅ‚a najlepsze czasy. Niestety, drobny defekt mechanizmu zmiany przeÅ‚ożeÅ„ przekreÅ›liÅ‚ szansÄ™ zaÅ‚ogi Camilli/Veillas na zwyciÄ™stwo w rajdzie w kategorii WRC2. Po powrocie na trasy w niedzielÄ™, w ramach regulaminu Rally 2, francuski duet po raz kolejny uzyskaÅ‚ najlepsze czasy, w tym na sÅ‚ynnym odcinku specjalnym o nazwie „Riudecanyes”.
„Od poczÄ…tku rajdu tempo Polo GTI R5 byÅ‚o bardzo dobre” – powiedziaÅ‚ Gerard-Jan de Jongh, szef techniczny projektu Polo GTI R5. „Eric Camilli i Petter Solberg pokazali, że samochód jest konkurencyjny i szybki w każdych warunkach. Zawody tak wymagajÄ…ce dla sprzÄ™tu, jak Rajd Hiszpanii różniÄ… siÄ™ od testów, dlatego niewielki defekt miaÅ‚ spory wpÅ‚yw na ich przebieg. Problem z dźwigniÄ… zmiany biegów jest Å‚atwy do wyeliminowania zanim samochód trafi do pierwszych klientów. W sumie, jesteÅ›my bardzo zadowoleni z debiutu”.
Dostawa pierwszych Polo GTI R5 rozpocznie siÄ™ już wkrótce
Udany debiut Polo GTI R5 na Rajdzie Hiszpanii to dopiero poczÄ…tek nowego projektu Volkswagen Motorsport dla klientów prywatnych. Pierwsze 15 aut już zostaÅ‚o sprzedane oÅ›miu zespoÅ‚om i zostanie im dostarczone do koÅ„ca 2018 r. Rajd Hiszpanii pokazaÅ‚, że sprzedaż nie ograniczy siÄ™ do 15 Polo GTI R5, które bÄ™dÄ… dostarczone do Paragwaju, Belgii, Szwecji, WÅ‚och, Finlandii, Austrii i Portugalii. Potencjalni chÄ™tni do zakupu pukali do przysÅ‚owiowych drzwi Volkswagena w Parku Serwisowym.
Produkcja samochodów dla klientów już odbywa siÄ™ w Volkswagen Motorsport w Hanowerze, który od 2016 roku bierze udziaÅ‚ w transformacji Volkswagena w sportach motorowych. Polo GTI R5 to pierwszy wyczynowy samochód dla klientów prywatnych, który w caÅ‚oÅ›ci jest produkowany w siedzibie firmy przy Ikarusallee. Volkswagen postawiÅ‚ sobie za cel dostarczenie klientom w przyszÅ‚ym roku dodatkowych 30-40 egzemplarzy Polo GTI R5. Oprócz programu rajdowego, Volkswagen Motorsport odpowiada również za przygotowanie rallycrossowego auta dla Pettera Solberga (N), Volkswagena Polo GTI R5ed oraz wyÅ›cigowego Golfa GTI TCR.
Wypowiedzi kierowców po Rajdzie Hiszpanii
Eric Camilli (F), Volkswagen Polo GTI R5, nr startowy 47:
„Najpierw muszÄ™ powiedzieć, bo to jest dla mnie bardzo ważne, że w rajdowy weekend cieszyÅ‚em siÄ™ każdÄ… minutÄ… za kierownicÄ… Polo GTI R5. Tym samochodem jeździ siÄ™ doskonale. ChcieliÅ›my pokazać, że Polo jest szybkie w każdych warunkach i myÅ›lÄ™, że udowodniliÅ›my to uzyskujÄ…c najlepsze czasy zarówno na szutrowych, jak i asfaltowych odcinkach specjalnych. Przy odrobinie szczęścia Benjamin i ja mogliÅ›my Å›wiÄ™tować lepszy wynik, być może nawet wygranÄ… w kategorii WRC2. Jestem bardzo zadowolony z naszej jazdy i dumny z faktu, że byÅ‚em częściÄ… debiutu tego wyjÄ…tkowego samochodu rajdowego”.
Petter Solberg (N), Volkswagen Polo GTI R5, nr startowy 49:
„To jest fantastyczny wynik po szeÅ›ciu latach przerwy. Zadanie nie byÅ‚o Å‚atwe po zaledwie dwóch dniach testów, zwÅ‚aszcza gdy wszystkie odcinki specjalne trzeba opisać na nowo. Jestem bardzo dumny z tego, co tu osiÄ…gnÄ™liÅ›my z VeronicÄ…. Wynik na podium w debiucie – lepiej nie mogliÅ›my sobie tego wymarzyć. UniknÄ™liÅ›my przy tym ryzyka i zawsze jechaliÅ›my czystÄ… i bezpiecznÄ… liniÄ…. Bez wÄ…tpienia, atakujÄ…c, moglibyÅ›my uzyskać jeszcze lepszy rezultat. Najważniejsze jest to, że miaÅ‚em niesamowitÄ… radość z jazdy tym samochodem. Kiedy koÅ„czy siÄ™ rajd na podium i otwiera szampana, różne myÅ›li przychodzÄ… do gÅ‚owy. Na koniec jeszcze jedna rzecz – sÅ‚owa uznania dla wyniku Sébastiena Loeba. To co pokazaÅ‚ i osiÄ…gnÄ…Å‚ w tym rajdzie jest, po prostu, fantastyczne. GratulujÄ™ mu tej wygranej! Musi smakować wyjÄ…tkowo”.
|