WiÄ™ksza atrakcyjność silników benzynowych i napÄ™dów alternatywnych
Autorzy raportu "Europe H1 2017: diesel car registrations at their lowest share since 2009" podkreÅ›lajÄ…, że stopniowa rezygnacja z silników wysokoprężnych na rzecz benzynowych oraz napÄ™dów hybrydowych i elektrycznych zaczęła siÄ™ już w 2012 roku.
MalejÄ…ca popularność samochodów zasilanych olejem napÄ™dowym spowodowana jest – jak pisze JATO Dynamics – rozwojem technologii silników benzynowych, a także wsparciem przez rzÄ…dowe projekty sprzedaży modeli z napÄ™dami alternatywnymi. Nie bez znaczenia jest również rosnÄ…ca Å›wiadomość użytkowników samochodów, wybierajÄ…cych auta z napÄ™dem alternatywnym nie tylko ze wzglÄ™du na niższe spalanie, ale również ze wzglÄ™du na znacznie niższÄ… emisjÄ™ szkodliwych substancji do Å›rodowiska. WpÅ‚yw na zmianÄ™ trendów ma także systematycznie zwiÄ™kszajÄ…ca siÄ™ ilość zakazów poruszania siÄ™ po europejskich miastach autami z silnikami Diesla oraz afera z 2015 roku, zwiÄ…zana ze Å›wiadomym manipulowaniem przez niektórych producentów wskaźnikami emisji spalin w modelach wyposażonych w silnik Diesla.
Europa, która od lat byÅ‚a uważana za najlepszy rynek dla samochodów z silnikami Diesla, stopniowo odwraca siÄ™ od tej technologii. Rekordowe spadki udziaÅ‚u rejestracji aut zasilanych olejem napÄ™dowym odnotowano w Hiszpanii (20 proc. w ciÄ…gu 9 lat) oraz Francji (30 proc. w ciÄ…gu 9 lat). Na innych rynkach również można zauważyć wyraźny trend spadkowy – dla przykÅ‚adu w Niemczech udziaÅ‚ diesla spadÅ‚ w ciÄ…gu ostatnich 9 lat z 45 proc. do 41 proc., a w krajach Beneluksu z 54 proc. do 35 proc.
SpecjaliÅ›ci JATO zauważajÄ…, że po raz pierwszy od dziewiÄ™ciu lat silniki Diesla nie dominujÄ… w Europie. Silniki benzynowe sÄ… przy tym najczęściej wybierane w segmentach maÅ‚ych i kompaktowych samochodów, a te stanowiÄ… poÅ‚owÄ™ rynku europejskiego – czytamy w raporcie JATO za pierwsze póÅ‚rocze 2017 roku.
PorównujÄ…c dane z pierwszego póÅ‚rocza 2016 i 2017 roku pod kÄ…tem liczby rejestracji, można zauważyć, że prawie we wszystkich europejskich krajach (wyjÄ…tkiem sÄ… tylko WÅ‚ochy oraz Dania) odnotowano spadki udziaÅ‚u samochodów z silnikami Diesla. NajwiÄ™ksze tÄ…pniÄ™cie nastÄ…piÅ‚o w Grecji (-9 proc.) oraz Austrii i Hiszpanii (-6,8 proc.). W Polsce rynek dla tej technologii zmniejszyÅ‚ siÄ™ o 3,5 proc.
Napędy alternatywne święcą triumfy
WedÅ‚ug specjalistów JATO Dynamics warto zauważyć rosnÄ…cÄ… popularność samochodów z napÄ™dami alternatywnymi. W pierwszej poÅ‚owie 2008 roku rejestracje samochodów AFV (Alternative-Fuelled-Vehicles) stanowiÅ‚y zaledwie 0,4 proc. caÅ‚ego europejskiego rynku. Dziesięć lat później ich udziaÅ‚ wzrósÅ‚ do poziomu 4,2 proc. NajwiÄ™kszymi wzrostami może pochwalić siÄ™ Toyota – w okresie od stycznia do czerwca bieżącego roku aż 55 proc. rejestracji samochodów wyprodukowanych przez tego producenta stanowiÄ… auta z napÄ™dem alternatywnym.
W Europie w pierwszym póÅ‚roczu 2017 roku najwiÄ™cej, bo 58 600 samochodów AFV, zostaÅ‚o zarejestrowanych w Wielkiej Brytanii. Na kolejnych miejscach znalazÅ‚a siÄ™ Francja (52 400 aut) oraz Niemcy (47 900 aut). NajwiÄ™ksze wzrosty w tym segmencie odnotowano w SÅ‚owacji (+199 proc.), SÅ‚owenii (+178 proc.) oraz na WÄ™grzech (+164 proc.). W Norwegii AFV stanowiÄ… aż 47 proc. rejestracji nowych samochodów, zaÅ› w Finlandii i Szwecji po 9 proc. Kraje skandynawskie zdecydowanie dominujÄ… pod tym wzglÄ™dem nad resztÄ… Europy.
Trend ten jest wyraźnie dostrzegalny również na polskim rynku. WedÅ‚ug danych Instytutu SAMAR w pierwszym póÅ‚roczu 2017 roku w Polsce zarejestrowano 8594 samochody hybrydowe, o 90 proc. wiÄ™cej niż w tym samym okresie 2016 roku (4508 egz.). Polacy zainteresowali siÄ™ 35 modelami hybrydowymi 13 marek. NajwiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ… już tradycyjnie cieszyÅ‚y siÄ™ hybrydy Toyoty i Lexusa – w Polsce zarejestrowano Å‚Ä…cznie 7979 hybryd obu japoÅ„skich marek, co stanowi 92,8 proc. tej części rynku.
Jaka przyszłość czeka Diesla w Europie?
WedÅ‚ug specjalistów z JATO Dynamics perspektywy dla technologii Diesla w Europie nie sÄ… pozytywne. W ciÄ…gu najbliższych trzech lat udziaÅ‚ rejestracji samochodów z napÄ™dem hybrydowym i elektrycznym zwiÄ™kszy siÄ™ do okoÅ‚o 10 proc. kosztem iloÅ›ci rejestracji samochodów napÄ™dzanych olejem napÄ™dowym, których udziaÅ‚ spadnie do 35 proc. Rynek aut z napÄ™dem benzynowym pozostanie na stabilnym poziomie.
Raport podkreÅ›la, że pojawianie siÄ™ na rynku nowych modeli segmentu SUV z napÄ™dem alternatywnym z pewnoÅ›ciÄ… przyspieszy ten trend. RównoczeÅ›nie marki premium, których sprzedaż silnie jest uzależniona od popularnoÅ›ci Diesla, powinny zacząć skuteczniej wykorzystywać technologiÄ™ elektrycznÄ…, by zatrzymać swoich klientów coraz częściej szukajÄ…cych opcji wÅ›ród samochodów z napÄ™dami alternatywnymi.