Inżynierowie firmy Opel już pracujÄ… nad przyszÅ‚ymi systemami oÅ›wietlenia do samochodów. DziÄ™ki technologii Å›ledzenia wzroku producent z Rüsselsheim prezentuje przyszÅ‚ość oÅ›wietlenia dostosowujÄ…cego siÄ™ do sytuacji i po raz kolejny udowadnia swojÄ… pozycjÄ™ lidera technologii oÅ›wietlenia. To zapowiedź trzeciej generacji systemu oÅ›wietlenia adaptacyjnego do samochodów, który bÄ™dzie nastÄ™pcÄ… obecnego, powszechnie chwalonego i wielokrotnie nagradzanego biksenonowego systemu AFL+, oferujÄ…cego do 10 funkcji i dostÄ™pnego w wiÄ™kszoÅ›ci modeli marki Opel oraz matrycy diodowej Opel, która już wkrótce wejdzie do produkcji seryjnej.
„KoncepcjÄ™ sterowania wiÄ…zkÄ… Å›wietlnÄ… i jej intensywnoÅ›ciÄ… na podstawie kierunku wzroku kierowcy rozwijamy już od okoÅ‚o dwóch lat. Im lepiej poznajemy zalety tej technologii, tym intensywniej pracujemy nad wspólnym projektem” — mówi Ingolf Schneider, dyrektor ds. technologii oÅ›wietlenia w firmie Opel, opisujÄ…c unikatowÄ… wspóÅ‚pracÄ™ MiÄ™dzynarodowego Centrum Rozwoju Technicznego firmy Opel z PolitechnikÄ… w Darmstadt.
Naszym celem byÅ‚o opracowanie prostego systemu, który bÄ™dzie można zastosować w seryjnie produkowanym modelu. W przeciwieÅ„stwie do wysokowydajnych systemów Å›ledzÄ…cych ruch oka, które sÄ… zÅ‚ożone z od 5 do 10 kamer, my poczÄ…tkowo zastosowaliÅ›my jednÄ… prostÄ… kamerÄ™ internetowÄ…. Kamera skierowana na gÅ‚owÄ™ kierowcy skanowaÅ‚a poÅ‚ożenie charakterystycznych punktów, takich jak nos czy oczy, aby na tej podstawie wykrywać ruch i wyznaczać liniÄ™ wzroku osoby prowadzÄ…cej pojazd.
NastÄ™pnie system tÅ‚umaczyÅ‚ zebrane dane na polecenia dla sterowanych elektronicznie siÅ‚owników, które szybko regulowaÅ‚y ustawienie soczewek reflektorów. Technika ta umożliwiaÅ‚a dość skuteczne sterowanie reflektorami za pomocÄ… wzroku, ale zarówno przetwarzanie danych, jak i rejestracja obrazu przez kamerÄ™ odbywaÅ‚y siÄ™ zbyt wolno jak na warunki ruchu drogowego.
Szybka reakcja i inteligentne opóźnienie
Optymalizacja parametrów obsÅ‚ugi kamery oraz dostosowanie algorytmu Å›ledzenia oka doprowadziÅ‚y do przeÅ‚omu. Kamera jest teraz wyposażona w peryferyjne czujniki podczerwieni i umieszczone centralnie fotodiody, które razem umożliwiajÄ… skanowanie poÅ‚ożenia oczu kierowcy ponad 50 razy na sekundÄ™, nawet o zmroku i nocÄ…. DziÄ™ki dużo szybszemu przetwarzaniu i przesyÅ‚aniu danych siÅ‚owniki w reflektorach reagujÄ… bÅ‚yskawicznie, dokonujÄ…c korekt ustawienia soczewek w pionie i poziomie.
Do rozwiÄ…zania pozostawaÅ‚ jeden problem. W praktyce wzrok kierowcy szybko przeskakuje z jednego punktu na drodze na inny. To zupeÅ‚nie naturalne i w dodatku podÅ›wiadome. Gdyby reflektory precyzyjnie naÅ›ladowaÅ‚y ten ruch, kierunek wiÄ…zki Å›wiatÅ‚a zmieniaÅ‚by siÄ™ nieustannie i chaotycznie, co byÅ‚oby oczywiÅ›cie nie do zaakceptowania zarówno dla kierowcy, jak i dla innych użytkowników drogi. „Aby przezwyciężyć ten problem, opracowaliÅ›my skomplikowany algorytm opóźniania, który zapewnia odpowiednio pÅ‚ynny ruch wiÄ…zki Å›wietlnej” — wyjaÅ›nia Schneider. „KolejnÄ… ważnÄ… zaletÄ… systemu jest brak koniecznoÅ›ci kalibracji pod kÄ…tem konkretnego kierowcy. System dziaÅ‚a doskonale bez wzglÄ™du na to, kto siedzi za kierownicÄ… i jakÄ… ma sylwetkÄ™”. Nawet jeżeli kierowca na chwilÄ™ odwróci wzrok od drogi, reflektory zawsze Å›wiecÄ… zgodnie z kierunkiem jazdy, ponieważ Å›wiatÅ‚a mijania zostaÅ‚y zaprogramowane w taki sposób, aby zapewnić okreÅ›lone minimum odpowiedniego oÅ›wietlenia.
Nowoczesne oświetlenie podnoszące bezpieczeństwo już jest powszechnie dostępne: system AFL+ firmy Opel
Firma Opel dopiero pracuje nad przyszÅ‚ym systemem sterowania oÅ›wietleniem opartym na Å›ledzeniu ruchu oczu, ale już teraz oferuje zaawansowane technologie zapewniajÄ…ce optymalnÄ… widoczność w nocy i wysoki poziom bezpieczeÅ„stwa jazdy. Producent wprowadziÅ‚ przeÅ‚omowe rozwiÄ…zanie w postaci obecnej generacji systemu AFL+ dostÄ™pnego w wielu modelach, takich jak Mokka, Cascada, Zafira Tourer, Astra i Insignia, realizujÄ…c w ten sposób ambicjÄ™ udostÄ™pniania ekskluzywnych technologii szerokiemu gronu odbiorców. W poÅ‚Ä…czeniu z przedniÄ… kamerÄ… Opel Eye system oferuje do 10 funkcji zwiÄ…zanych z oÅ›wietleniem, w tym automatyczne dostosowanie wiÄ…zki Å›wiateÅ‚ ksenonowych do zmiennych warunków jazdy. W zależnoÅ›ci od sytuacji na drodze i pogody Å›wiatÅ‚o jest rozpraszane w sposób najodpowiedniejszy do warunków panujÄ…cych na przykÅ‚ad w strefach ruchu pieszego, w jeździe miejskiej, na wiejskich drogach, na autostradzie czy w niesprzyjajÄ…cej pogodzie. AFL+ udostÄ™pnia także takie funkcje, jak dynamiczne i pasywne doÅ›wietlanie zakrÄ™tów oraz sterowanie energooszczÄ™dnymi Å›wiatÅ‚ami LED do jazdy dziennej. Kierunek i intensywność wiÄ…zki Å›wietlnej sÄ… korygowane na podstawie kÄ…ta skrÄ™tu kierownicy i prÄ™dkoÅ›ci pojazdu. Ponadto asystent Å›wiateÅ‚ drogowych przeÅ‚Ä…cza je na krótsze Å›wiatÅ‚a mijania, gdy tylko zintegrowana z lusterkiem wstecznym i obserwujÄ…ca drogÄ™ przed pojazdem kamera Opel Eye zauważy zbliżajÄ…ce siÄ™ przednie lub tylne Å›wiatÅ‚a innego samochodu. Specjalny pakiet oÅ›wietlenia i widocznoÅ›ci obejmuje także funkcjÄ™ automatycznego wÅ‚Ä…czania Å›wiateÅ‚ mijania z rozpoznawaniem tunelu i sensor deszczu. DziÄ™ki palecie zautomatyzowanych funkcji AFL+ nie tylko poprawia widoczność danego pojazdu na drodze, ale także zmniejsza stres i senność kierowcy w czasie nocnej jazdy.
Jasno jak w dzień: diodowa matryca świetlna
Równolegle z rozwijaniem sprawdzonego systemu AFL+ oraz futurystycznego systemu sterowania reflektorami za pomocÄ… wzroku inżynierowie z MiÄ™dzynarodowego Centrum Rozwoju Technicznego firmy Opel w Rüsselsheim koÅ„czÄ… testy poprzedzajÄ…ce koÅ„cowÄ… homologacjÄ™ systemu oÅ›wietlenia nowej generacji, który bÄ™dzie montowany w nowych modelach marki Opel. Diodowa matryca Å›wietlna emituje nieoÅ›lepiajÄ…cÄ… wiÄ…zkÄ™ Å›wiateÅ‚ drogowych, która automatycznie i nieustannie dostosowuje siÄ™ do zmiennych warunków w ruchu drogowym. Pod tym wzglÄ™dem diodowa matryca Å›wietlna dziaÅ‚a podobnie jak AFL+ z przedniÄ… kamerÄ… Opel Eye, ale jej dokÅ‚adność i zdolność adaptacji sÄ… jeszcze wiÄ™ksze. Kiedy system wykryje Å›wiatÅ‚a samochodu nadjeżdżajÄ…cego z naprzeciwka lub Å›wiatÅ‚a samochodu poprzedzajÄ…cego, poszczególne diody w odpowiednich strefach sÄ… wyÅ‚Ä…czane, a pozostaÅ‚e z niezmienionÄ… intensywnoÅ›ciÄ… oÅ›wietlajÄ… drogÄ™. W ten sposób system oÅ›wietlenia skonstruowany przez firmÄ™ Opel „zamienia noc w dzieÅ„”, nie oÅ›lepiajÄ…c przy tym innych użytkowników drogi. System zostanie wprowadzony w ciÄ…gu najbliższych 18 miesiÄ™cy.