• Przychody ze sprzedaży grupy w 2017 roku znacznie wzrastajÄ… – do 230,7 mld euro.
• ZostaÅ‚ zanotowany nowy rekord dostaw do klientów w wysokoÅ›ci 10,7 mln egzemplarzy.
• Zysk przedsiÄ™biorstwa, bez dodatkowych obciążeÅ„, wzrasta z liczby 2,4 mld do 17 mld euro.
• Oferta dywidendy: niemal podwojona - do 3,90 euro na akcje zwykÅ‚e i do 3.96 na akcje uprzywilejowane.
• PÅ‚ynność dochodu netto w dziale motoryzacji w wysokoÅ›ci 22,4 mld euro nadal na staÅ‚ym poziomie.
• Prezes ZarzÄ…du Matthias Müller: “Nasza strategia na przyszÅ‚ość, TOGETHER – Strategy 2025, zaczyna przynosić efekty i staje siÄ™ coraz bardziej namacalna”.
”PatrzÄ…c w przyszÅ‚ość, stajemy przed wielkim wyzwaniem i radykalnÄ… zmianÄ…”, powiedziaÅ‚ Matthias Müller, Prezes ZarzÄ…du Grupy Volkswagen. “Znakomity wynik finansowy za ubiegÅ‚y rok stanowi do tego silnÄ… podstawÄ™ i daje nam wiele powodów do pewnoÅ›ci siebie. Nasz plan na przyszÅ‚ość, zwany strategiÄ… TOGETHER - Strategy 2025, zaczyna przynosić efekty i staje siÄ™ coraz bardziej namacalny.”
Wzrost przychodów ze sprzedaży Grupy Volkswagen byÅ‚ przede wszystkim spowodowany dobrymi wynikami dostaw jak i wynikami dziaÅ‚u UsÅ‚ug Finansowych; kurs wymiany walut miaÅ‚ negatywny wpÅ‚yw. W roku podatkowym 2017, Grupa Volkswagen zanotowaÅ‚a zysk operacyjny przedsiÄ™biorstwa, bez dodatkowych obciążeÅ„, w wysokoÅ›ci 17,0 (14,6) mld euro, zwrot operacyjny sprzedaży, bez dodatkowych obciążeÅ„ wzrósÅ‚ do 7,4 (6,7) procenta. Wzrost spowodowany byÅ‚ również czynnikami zwiÄ…zanymi z iloÅ›ciÄ…, marżą oraz mixem sprzedaży, a także ulepszeniami zwiÄ…zanymi z kosztami produkcji. Wydatki dodatkowe zawarte w zysku przedsiÄ™biorstwa obniżyÅ‚y go o 3,2 (7,5) mld euro w roku 2017. Wydatki dodatkowe zwiÄ…zane wyÅ‚Ä…cznie z opÅ‚atami w sektorze samochodów osobowych przy sprawie zwiÄ…zanej z silnikami Diesla, wprowadzone zostaÅ‚y w szczególnoÅ›ci przez wyższe koszty zwiÄ…zane z programami odkupywania i modernizacji dla pojazdów z silnikami 2.0 oraz 3.0 TDI w Ameryce PóÅ‚nocnej i przez ryzyko naruszenia prawa. Zysk przedsiÄ™biorstwa po wydatkach dodatkowych osiÄ…gnÄ…Å‚ 13,8 mld euro; zwrot operacyjny ze sprzedaży wyniósÅ‚ 6,0 (3,3) procenta.
UdziaÅ‚ zysku operacyjnego przedsiÄ™biorstwa przypadajÄ…cy na spóÅ‚ki w Chinach (4,7 mld euro) spadÅ‚ nieznacznie w okresie sprawozdawczym. Handel tych spóÅ‚ek nie jest wliczany w zysk ze sprzedaży Grupy oraz w zysk przedsiÄ™biorstwa, ponieważ zostaÅ‚ uwzglÄ™dniony w wyniku finansowym metodÄ… praw wÅ‚asnoÅ›ci. Dochody brutto Grupy osiÄ…gnęły 13,9 mld euro w roku sprawozdawczym. Dochód netto w roku 2017 osiÄ…gnÄ…Å‚ wynik 11,6 (5,4) mld euro.
“Sprawozdanie finansowe pokazuje, że nasza dziaÅ‚alność operacyjna jest silna, a sytuacja finansowa Grupy jest solidna,” podkreÅ›liÅ‚ Dyrektor Finansowy Grupy Frank Witter. “Niemal 11 milionów klientów na caÅ‚ym Å›wiecie, wiÄ™cej niż kiedykolwiek wczeÅ›niej, wybraÅ‚o pojazd jednej z naszych marek w roku ubiegÅ‚ym. JesteÅ›my bardzo wdziÄ™czni za to zaufanie. Przez caÅ‚y ten czas nie możemy zmniejszać wysiÅ‚ków, ponieważ przed nami wielkie wyzwania. Wdrażanie zmian w Grupie bÄ™dzie wymagać wiele czasu i energii; bÄ™dzie to także bardzo kosztowne. Dlatego wÅ‚aÅ›nie musimy trzymać nasze wydatki pod Å›cisÅ‚Ä… kontrolÄ…, a jednoczeÅ›nie wprowadzać potrzebne innowacyjne rozwiÄ…zania.”
Zgodnie z przewidywaniami pojawiÅ‚y siÄ™ straty finansowe w zwiÄ…zku ze sprawÄ… silników Diesla w okresie sprawozdawczym, przede wszystkim spowodowane wycofaniem pojazdów oraz ryzykiem naruszenia prawa. Dochód netto w dziale motoryzacji spadÅ‚ o 10,3 mld euro porównujÄ…c z rokiem poprzednim do liczby 6 mld euro. Pomimo tego pod koniec roku 2017 pÅ‚ynność dochodu netto w wysokoÅ›ci 22,4 mld euro jest nadal na staÅ‚ym poziomie.
ZarzÄ…d oraz Rada Nadzorcza zaproponuje dywidendÄ™ w wysokoÅ›ci 3,90 euro (w roku ubiegÅ‚ym: 2,0 euro) na akcje zwykÅ‚e oraz 3,96 euro (w roku ubiegÅ‚ym: 2,06 euro) na akcje uprzywilejowane na corocznym walnym zgromadzeniu, które odbÄ™dzie siÄ™ w dniu 3 maja 2018.
PrzeglÄ…d roku 2018
ZarzÄ…d Grupy Volkswagen spodziewa siÄ™, że rozwój gospodarki Å›wiatowej zwolni nieznacznie w 2018 roku, a trendy na rynku samochodów osobowych w poszczególnych regionach zmieszajÄ… siÄ™. ZarzÄ…d szacuje, że liczba dostaw do klientów grupy Volkswagen w 2018 roku umiarkowanie przekroczy dane z roku ubiegÅ‚ego podczas wymagajÄ…cych warunków na rynku. Wyzwania w bieżącym roku podatkowym wynikajÄ… gÅ‚ównie z sytuacji ekonomicznej, narastajÄ…cej konkurencji, nieprzewidywalnoÅ›ci kursu wymiany walut oraz sprawÄ… zwiÄ…zanÄ… z silnikami Diesla. W Unii Europejskiej powstaÅ‚a także nowa, czasochÅ‚onna procedura okreÅ›lajÄ…ca ilość substancji zanieczyszczajÄ…cych oraz emisji CO2 oraz zużycie paliwa w samochodach osobowych i dostawczych (WLTP).
ZarzÄ…d szacuje, że dochód ze sprzedaży Grupy Volkswagen może wzrosnąć o 5% porównujÄ…c z danymi z roku poprzedniego. W wytycznych zysku operacyjnego grupy, ZarzÄ…d przewiduje zwrot operacyjny ze sprzedaży od 6,5% do 7,5%.
SzczegóÅ‚owa tabela z danymi znajduje siÄ™ w pliku pdf