Nowy LS jest drugim, po sportowym LC, modelem zbudowanym w oparciu o nowÄ… platformÄ™ GA-L, która z jednej strony zapewnia lepszÄ… sztywność nadwozia, przekÅ‚adajÄ…cÄ… siÄ™ na lepsze wÅ‚asnoÅ›ci jezdne, a z drugiej daje wiÄ™kszÄ… swobodÄ™ designerom. To jednak dopiero poczÄ…tek.
Napęd
NajwiÄ™kszÄ… rewolucjÄ… od wprowadzenia pierwszego modelu LS w 1989 roku jest bez dwóch zdaÅ„ benzynowy silnik Lexusa LS 500. Wszystkie dotychczasowe generacje LS byÅ‚y napÄ™dzane wolnossÄ…cymi, oÅ›miocylindrowymi jednostkami widlastymi, tymczasem zastosowany w LS 500 silnik V6 po raz pierwszy korzysta z turbodoÅ‚adowania, i to w ukÅ‚adzie twin turbo. Przy jego projektowaniu wykorzystano doÅ›wiadczenia zgromadzone w realizowanych programach F1, World Rally Championship i WEC. Silnik rozwija moc 421 KM i maksymalny moment obrotowy 600 Nm, zapewniajÄ…c przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie rzÄ™du 4,5 sekundy.
Moc przenoszona jest na tylne koÅ‚a za poÅ›rednictwem pierwszej w samochodach luksusowych 10-stopniowej, automatycznej skrzyni biegów, opracowanej wczeÅ›niej dla flagowego coupe Lexus LC. PrzekÅ‚adniÄ… steruje elektroniczny system AI-Shift, decydujÄ…cy o zmianie biegów w oparciu o pozycjÄ™ pedaÅ‚u gazu, siÅ‚Ä™ hamowania, przyspieszenie boczne oraz styl jazdy kierowcy. Możliwa jest też manualna zmiana biegów za pomocÄ… Å‚opatek pod kierownicÄ….
Oprócz wersji LS 500 z napÄ™dem konwencjonalnym dostÄ™pna jest też wersja hybrydowa LS 500h, wykorzystujÄ…ca jednostkÄ™ napÄ™dowÄ… Lexus Multi Stage Hybrid System, analogicznÄ… do zastosowanej w Lexusie LC 500h.
Bezpieczeństwo
W piÄ…tej generacji Lexusa LS zastosowano ulepszony system bezpieczeÅ„stwa czynnego Lexus Safety System + A, zaopatrzony w nowe czujniki – stereoskopowy czujnik optyczny i odznaczajÄ…cy siÄ™ wiÄ™kszÄ… czuÅ‚oÅ›ciÄ… radar pracujÄ…cy w pasmie fal milimetrowych. Radar z antenowym szykiem fazowanym ma szersze pole obserwacji i umożliwia wykrywanie pieszych zbliżajÄ…cych siÄ™ do jezdni z boków. Wszystko to zapewnia skuteczniejsze dziaÅ‚anie systemów bezpieczeÅ„stwa czynnego, w szczególnoÅ›ci awaryjnego hamowania i omijania przeszkód, a także funkcji asysty prowadzenia pojazdu Lexus CoDrive, które odciążajÄ… kierowcÄ™ podczas jazdy zarówno po autostradach, jak i krÄ™tych drogach, a także w korkach.
Design
Projektanci nowego Lexusa LS wykonali kawaÅ‚ dobrej roboty – spÅ‚aszczona, dynamiczna sylwetka auta jest zupeÅ‚nie niepodobna do klasycznego, trójbryÅ‚owego sedana, a przypomina raczej zwinne coupe. Designerom udaÅ‚o siÄ™ zachować doskonaÅ‚Ä… harmoniÄ™ części kabinowej i reszty nadwozia, podobnie jak w sportowym coupe Lexus LC. Przód samochodu zdominowany jest przez grill o charakterystycznym dla nowych Lexusów ksztaÅ‚cie klepsydry; ten motyw odnajdziemy w kilku innych miejscach samochodu. CaÅ‚ość jest jednoczeÅ›nie awangardowa i elegancka – taki samochód można równie dobrze parkować na miejscu prezesa, nie prowokujÄ…c pytaÅ„ o wizerunek firmy, jak i koÅ‚o basenu czy kortu tenisowego, nie wywoÅ‚ujÄ…c niepotrzebnej sensacji.
Ceny nowego Lexusa LS w Japonii zawierajÄ… siÄ™ w przedziale od 9,8 do 16,8 mln jenów (z podatkiem), czyli od ok. 87 do ok. 149 tys. USD, co w segmencie luksusowych limuzyn nie jest bynajmniej wartoÅ›ciÄ… wygórowanÄ….