Stal
Jak to możliwe, że tak drobna konstrukcja, z której zbudowane sÄ… wspóÅ‚czesne samochody, jest w stanie zapewnić bezpieczeÅ„stwo osobom siedzÄ…cym w Å›rodku? Masywne ramiona z grubych rur budziÅ‚yby dużo wiÄ™ksze zaufanie niż te subtelnie wyrzeźbione powierzchnie.
Konstrukcja wspóÅ‚czesnych modeli ŠKODY wykonana jest gÅ‚ównie z gatunków stali o najwyższym stopniu wytrzymaÅ‚oÅ›ci. SÄ… one nawet szeÅ›ciokrotnie bardziej wytrzymaÅ‚e niż standardowa stal i czterokrotnie lepsze niż typowe gatunki stali wysokowytrzymaÅ‚ej. DziÄ™ki temu w każdym samochodzie można wykorzystać okoÅ‚o 50-70 kg stali mniej, jednoczeÅ›nie zapewniajÄ…c jeszcze wyższy poziom sztywnoÅ›ci konstrukcji i bezpieczeÅ„stwa osób siedzÄ…cych w Å›rodku. Redukcja wagi ma obecnie kluczowe znaczenie w staraniach o osiÄ…gniÄ™cie jak najniższego poziomu zużycia paliwa i emisji CO2.
Stal wykorzystywana w samochodach ŠKODY jest formowana na gorÄ…co. WÅ›ród jej skÅ‚adników jest także bor, przez co znana jest ona jako stal borowa. Przed tÅ‚oczeniem poszczególne elementy sÄ… podgrzewane w specjalnych piecach do temperatury 920°C. Wtedy, gdy sÄ… już prawie tak giÄ™tkie jak guma, można je tÅ‚oczyć. Uformowane części sÄ… chÅ‚odzone do temperatury pokojowej w zaledwie parÄ™ sekund, osiÄ…gajÄ…c w ten sposób swojÄ… wyjÄ…tkowÄ… wytrzymaÅ‚ość. Dziury i krawÄ™dzie sÄ… ciÄ™te laserowo, ponieważ przy tak dużej twardoÅ›ci stali to wÅ‚aÅ›ciwie jedyna dziaÅ‚ajÄ…ca metoda.
Petr Šimon, Kierownik DziaÅ‚u Rozwoju Części i PodzespoÅ‚ów przypomina: „Mamy bogate tradycje w wykorzystywaniu gatunków stali o najwyższym poziomie wytrzymaÅ‚oÅ›ci. Pierwszym z naszych modeli, który wykorzystywaÅ‚ naprawdÄ™ nowoczesne materiaÅ‚y byÅ‚a OCTAVIA drugiej generacji, czternaÅ›cie lat temu”.
Tworzywa sztuczne
Kabiny samochodów w przeważajÄ…cej mierze wykonane sÄ… z różnych tworzyw sztucznych. Coraz częściej wykorzystuje siÄ™ je także do tworzenia elementów zewnÄ™trznych, w tym karoserii. OczywiÅ›cie, wymagania wobec tworzyw sztucznych wykorzystywanych w Å›rodku i na zewnÄ…trz sÄ… odmienne – jedne bÄ™dÄ… siÄ™ skupiaÅ‚y na wartoÅ›ciach estetycznych, drugie na funkcjonalnoÅ›ci i solidnoÅ›ci.
Typowy samochód ŠKODY zbudowany jest z polimerów typu: PP, PE, ABS, PA 6, PA 66, PC, PMMA, ASA i EPDM, co niewiele powie osobom, które nie sÄ… ekspertami w tym temacie. Tak jak i wiele innych technologii, tak i te tworzywa sztuczne byÅ‚y w ostatnich latach przedmiotem dynamicznego rozwoju.
Niezależnie, czy to tworzywa wykorzystywane w Å›rodku, czy na zewnÄ…trz, zawsze wykonane sÄ… z przygotowanej z wielkÄ… precyzjÄ…, opracowanej konkretnie do tego celu formuÅ‚y. Do polimerów dodawane sÄ… różne dodatki wzbogacajÄ…ce materiaÅ‚: opóźniajÄ…ce jego palność, odbijajÄ…ce promienie UV, zwiÄ™kszajÄ…ce wytrzymaÅ‚ość, itd.
Roman Stránský, Koordynator DziaÅ‚u Rozwoju MateriaÅ‚ów, zwraca uwagÄ™ na wyjÄ…tkowe wyzwania, jakie stojÄ… przed tworzywami sztucznymi w samochodzie: „Nasze podzespoÅ‚y muszÄ… znosić najbardziej wymagajÄ…ce warunki. Narażona na silne oÅ›wietlenie deska rozdzielcza jest testowana przez nas za KoÅ‚em Podbiegunowym, gdy jej temperatura spada poniżej zera, i gdy nagrzeje siÄ™ do nawet 110 °C na obszarach pustynnych. W każdej z tych sytuacji musi zachować ten sam poziom funkcjonalnoÅ›ci, bezpieczeÅ„stwa i stabilnoÅ›ci. Wybranie odpowiednich materiaÅ‚ów ma dla samochodu naprawdÄ™ kluczowe znaczenie”.
Szkło
Już od wielu lat szyby w samochodach speÅ‚niajÄ… wiÄ™cej funkcji niż tylko ochrona przed czynnikami pogodowymi. DziÅ› to bardzo skomplikowane produkty, którym powierza siÄ™ także odpowiedzialność za blokowanie dostÄ™pu promieni UV do kabiny i promieniowania cieplnego oraz za szybkie rozmrażanie przy ujemnych temperaturach. WÅ›ród kolejnych warstw znajdujÄ… siÄ™ także folie akustyczne, które odgrywajÄ… kluczowÄ… rolÄ™ przy wyciszeniu kabiny.
Do osiÄ…gniÄ™cia oczekiwanych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci producenci używajÄ… bardzo wyszukanych technologii, takich jak na przykÅ‚ad niewidoczna dla oka, bardzo cienka powÅ‚oka na bazie srebra o gruboÅ›ci zaledwie paru nanometrów, która nie przepuszcza promieniowania sÅ‚onecznego, czyniÄ…c przebywanie w kabinie znoÅ›niejszym nawet w najgorÄ™tsze dni.
ZimÄ… z kolei kierowcy doceniÄ… cienkÄ… metalowÄ… warstwÄ™, która po uruchomieniu silnika rozmrozi szybÄ™ bez koniecznoÅ›ci używania prÄ™cików ograniczajÄ…cych ich widoczność, tak jak miaÅ‚o to miejsce przy rozwiÄ…zaniach starszej generacji.
Milan Sluka z DziaÅ‚u Rozwoju Części i PodzespoÅ‚ów zwraca uwagÄ™, że „ŠKODA jest jedynym producentem oferujÄ…cym w swoim samochodzie w peÅ‚ni przeszklony dach: to blisko 2 metry kwadratowe jednego fragmentu szkÅ‚a od przedniej szyby do bagażnika, od drzwi do drzwi. Wykonanie takiej wyjÄ…tkowej części wymagaÅ‚o wykorzystania wielu wyszukanych technik, takich jak wytÅ‚aczanie szkÅ‚a. Z powodów bezpieczeÅ„stwa do stworzenia swoich okien dachowych ŠKODA wykorzystuje wyÅ‚Ä…cznie wÅ‚ókno szklane, podobnie jak przy szybach przednich”.
Materiały tekstylne
Wybór odpowiadajÄ…cej klientowi tapicerki jest jednym z najważniejszych przy konfiguracji nowego samochodu. Wybór jest naprawdÄ™ ogromny, ale sprowadza siÄ™ gÅ‚ównie do dwóch materiaÅ‚ów: tekstyliów i tapicerki skórzanej. Każdy z nich ma swoich zwolenników, swoje mocne i sÅ‚abe strony.
Klienci oczekujÄ… tekstyliów, które bÄ™dÄ… wytrzymaÅ‚e i lekkie, Å‚atwe w utrzymaniu i oferujÄ…ce podobny poziom komfortu do tapicerek skórzanych. DziaÅ‚ Kolorów i Tapicerek ŠKODY wspóÅ‚pracuje z wieloma czeskimi i miÄ™dzynarodowymi poddostawcami przy rozwoju nowoczesnych materiaÅ‚ów, które speÅ‚niÄ… te wymagania. Każdy z materiaÅ‚ów wykorzystywanych w kabinie jest opracowany specjalnie dla danego modelu samochodu dla uzyskania spójnego efektu z jego projektem, gwarantujÄ…c najwyższy poziom jakoÅ›ci wykonania.
MateriaÅ‚y tekstylne także mogÄ… być bardzo skomplikowane i nowoczesne, o czym najlepiej Å›wiadczy przykÅ‚ad Alcantary. To specjalny typ tapicerki, która cechuje siÄ™ wyjÄ…tkowÄ… wytrzymaÅ‚oÅ›ciÄ… i eleganckim wyglÄ…dem przypominajÄ…cym zamsz lub matowÄ… skórÄ™. Wykonana jest ona skomplikowanÄ… metodÄ…, w której na 1 cm2 przypada aż dwieÅ›cie tysiÄ™cy splotów.
KateÅ™ina Vránová, projektantka z DziaÅ‚u Kolorów i Tapicerek wyjawia: „O tym, czy wykorzystamy dany materiaÅ‚, czy też nie, decyduje wysoka jakość i zgodność z wymogami technicznymi. Ostatecznie jednak, nasz dziaÅ‚ musi też po prostu dotknąć i poczuć każdy z materiaÅ‚ów, by ocenić jego przydatność do samochodu”.