Od momentu swojej premiery w 1999 roku każda kolejna z czterech generacji hiszpaÅ„skiego modelu wyprzedzaÅ‚a swoje czasy, wykorzystujÄ…c najnowoczeÅ›niejsze technologie. MiÄ™dzy innymi dziÄ™ki swojej innowacyjnoÅ›ci samochód spotkaÅ‚ siÄ™ z dużym zainteresowaniem fanów motoryzacji – trzy pierwsze generacje Leona sprzedaÅ‚y siÄ™ w ponad 2 milionach egzemplarzy, a sam model zyskaÅ‚ miano jednego z najpopularniejszych w historii hiszpaÅ„skiej marki.
Od reflektorów halogenowych po diody LED
Już pierwsza generacja kompaktowego Leona byÅ‚a wyposażona w mocne reflektory halogenowe oraz system regulacji Å›wiateÅ‚ przeciwmgielnych, które pozwalaÅ‚y uzyskać jak najwiÄ™kszy zasiÄ™g bez oÅ›lepiania innych kierowców. Druga odsÅ‚ona kultowego modelu hiszpaÅ„skiej marki wprowadziÅ‚a lampy ksenonowe. Technologia ta zapewniÅ‚a wiÄ™kszÄ… jasność (850 Lumenów w porównaniu do 500 Lumenów w przypadku halogenu) i o 35% mniejsze zużycie Å›wiateÅ‚ niż w przypadku poprzedniego rozwiÄ…zania. Ponadto bielszy kolor, o temperaturze barwowej 4000 Kelwinów, zminimalizowaÅ‚ ryzyko zmÄ™czenia oczu podczas dÅ‚ugich podróży.
Centrum Techniczne SEAT-a stale pracowało nad wprowadzeniem kolejnych innowacji, dzięki czemu w latach 2005-2012 Leon zyskał takie funkcje, jak automatyczne włączanie świateł podczas wjazdu do tunelu lub na parking podziemny. Ponadto w tym okresie po raz pierwszy wprowadzono światła do jazdy dziennej, a także tylne światła LED.
Leon pionierem oświetlenia LED w swoim segmencie
Trzecia generacja Leona byÅ‚a pierwszym modelem w swoim segmencie, który oferowaÅ‚ peÅ‚ne reflektory LED dla wszystkich funkcji. Wraz z premierÄ… pojawiÅ‚o siÄ™ charakterystyczne dla SEATA-a Å›wiatÅ‚o w ksztaÅ‚cie trójkÄ…ta oraz systemy wspomagajÄ…ce, takie jak automatyczne przeÅ‚Ä…czanie miÄ™dzy Å›wiatÅ‚ami mijania i drogowymi. Przydatnym rozwiÄ…zaniem byÅ‚o również urzÄ…dzenie, które wykorzystujÄ…c kamerÄ™ umieszczonÄ… blisko górnej krawÄ™dzi przedniej szyby, wykrywaÅ‚o inne pojazdy na drodze i dostosowaÅ‚o reflektory tak, aby nie oÅ›lepiaÅ‚y pozostaÅ‚ych uczestników ruchu.
– Inżynierowie SEAT-a zawsze przykÅ‚adali dużą wagÄ™ do tego, aby Leon byÅ‚ wyposażony w jak najbardziej wydajne i mocne źródÅ‚a Å›wiatÅ‚a. Priorytetem w projektowaniu oÅ›wietlenia Leona byÅ‚o dla nas zagwarantowanie bezpiecznej jazdy nocÄ… – wyjaÅ›nia Magnolia Paredes, kierownik DziaÅ‚u Rozwoju i Weryfikacji Elektroniki w Dziale OÅ›wietlenia SEAT-a.
Nowoczesne oświetlenie
Najnowszy Leon czwartej generacji to najbardziej zaawansowany technologicznie pojazd marki. Posiada dwa poziomy oÅ›wietlenia, Eco LED, który w trybie Å›wiateÅ‚ mijania zapewnia do 550 Lumenów oÅ›wietlenia na drodze i zasiÄ™g 60 metrów, oraz Full LED o mocy do 900 Lumenów i zasiÄ™gu 70 metrów. Jego bielszy kolor pozwala na lepsze rozróżnienie ksztaÅ‚tu i koloru obiektów, co jest kluczowym czynnikiem podczas jazdy nocÄ…. Nowoczesna technologia LED (dioda odpowiada o 150 milisekund szybciej niż żarówka) sprawia, że jadÄ…c z prÄ™dkoÅ›ciÄ… 120 km/h kierowca z tyÅ‚u ma szansÄ™ zareagować na Å›wiatÅ‚o hamowania 5 metrów wczeÅ›niej. Inżynierowie SEAT-a wykorzystali diody również przy innych funkcjach oÅ›wietlenia. DodatkowÄ… opcjÄ… jest wewnÄ™trzna linia Å›wietlna LED wokóÅ‚ kabiny, która ostrzega, jeÅ›li drzwi sÄ… nieprawidÅ‚owo zamkniÄ™te lub gdy inny pojazd zbliża siÄ™ podczas wysiadania kierowcy z samochodu.
– DziÄ™ki bardziej energooszczÄ™dnej technologii LED czwarta generacja Leona stanowi wielki krok naprzód. Zapewnia wiÄ™kszy zasiÄ™g i szerokość oÅ›wietlenia niż poprzednia generacja – mówi Magnolia Paredes. – JesteÅ›my teraz w trakcie wdrożenia kolejnych innowacji. Jednym z projektów jest zwiÄ™kszanie intensywnoÅ›ci oÅ›wietlenia w miarÄ™ przyspieszania samochodu, aby kierowcÄ™ byÅ‚ bardziej Å›wiadomy prÄ™dkoÅ›ci. Innym rozwiÄ…zaniem jest system sygnalizacji kierowcy o próbie otwierania drzwi przez najmÅ‚odszych pasażerów w sytuacji blokady tylnych drzwi.