Nowe procedury testów zderzeniowych
W maju 2020 roku Euro NCAP zaostrzyÅ‚o wymogi i wdrożyÅ‚o nowe standardy programów testowych. Obecnie pojazd zderza siÄ™ czoÅ‚owo z mobilnÄ…, deformowalnÄ… przeszkodÄ…, a nie tak jak dotychczas – nieruchomÄ…. ZwiÄ™kszono również masÄ™ i szybkość, z jakÄ… porusza siÄ™ platforma uderzajÄ…ca pojazd z boku. Co wiÄ™cej, po raz pierwszy w historii Euro NCAP ocenia, jak dobrze chroniony jest kierowca w sytuacji zderzenia bocznego oraz jakie istnieje zagrożenie, że osoby siedzÄ…ce na przednich fotelach mogÄ… siÄ™ nawzajem zranić.
Organizacja zaczęła silniej kontrolować zastosowane w samochodzie rozwiÄ…zania zapobiegajÄ…ce niebezpiecznym zdarzeniom drogowym oraz systemy wspomagania kierowcy. WprowadziÅ‚a nowÄ… procedurÄ™ testowania systemu automatycznego hamowania awaryjnego, biorÄ…cÄ… pod uwagÄ™ również manewry skrÄ™cania na skrzyżowaniach oraz cofania. OpracowaÅ‚a także schemat oceny systemu monitorowania skupienia kierowcy i wÅ‚Ä…czyÅ‚a go w bardziej kompleksowy system analizowania narzÄ™dzi zapewniajÄ…cych bezpieczeÅ„stwo.
– JesteÅ›my bardzo dumni, że nowy SEAT Leon w obu wersjach nadwozia, piÄ™ciodrzwiowej i Sportstourer, oraz z różnymi ukÅ‚adami napÄ™dowymi osiÄ…gnÄ…Å‚ maksymalnÄ… ocenÄ™ w jeszcze bardziej wymagajÄ…cych testach Euro NCAP. Wynik stanowi odzwierciedlenie przyjÄ™tego przez nas priorytetu bezpieczeÅ„stwa oraz otwartoÅ›ci na najnowsze technologie, które pozwalajÄ… zapewnić najwyższy poziom ochrony – komentuje dr Werner Tietz, wiceprezes SEAT-a ds. R&D.
Bezpieczeństwo wpisane w DNA
Gama zaawansowanych systemów bezpieczeÅ„stwa analizujÄ…cych dane z licznych czujników rozmieszczonych w samochodzie pozwala Leonowi dostosowywać siÄ™ do zmieniajÄ…cych siÄ™ warunków na drodze.
Na przykÅ‚ad, gdy opcjonalny system Pre-Crash Assist wykryje nadciÄ…gajÄ…ce zagrożenie, reaguje w ciÄ…gu zaledwie 0,2 sekundy – zaciska pasy bezpieczeÅ„stwa, wÅ‚Ä…cza Å›wiatÅ‚a awaryjne, podnosi szyby i zamyka szyberdach, zwiÄ™kszajÄ…c tym samym ochronÄ™ pasażerów.
SEAT Leon jest wyposażony w siedem poduszek powietrznych, w tym nowÄ… centralnÄ… poduszkÄ™ powietrznÄ… zamontowanÄ… z przodu pojazdu. Zapobiega ona ewentualnemu kontaktowi gÅ‚ów kierowcy i pasażera w sytuacji zderzenia bocznego.
BezpieczeÅ„stwo osób podróżujÄ…cych samochodem zwiÄ™ksza też system Front Assist wykrywajÄ…cy pojazdy, pieszych i rowerzystów. Funkcja wspierana jest przez asystentów awaryjnego kierowania i skrzyżowaÅ„. Po tym, jak Front Assist ostrzeże kierowcÄ™ o przeszkodzie na drodze, asystent awaryjnego kierowania ustali najdogodniejszÄ… trajektoriÄ™ pozwalajÄ…cÄ… jÄ… ominąć i wspomoże kierowcÄ™ w obsÅ‚udze kierownicy i pedaÅ‚ów.
Co wiÄ™cej, SEAT Leon oferuje asystenta pasa ruchu oraz funkcjÄ™ Emergency e-Call automatycznie zawiadamiajÄ…cÄ… sÅ‚użby o zdarzeniu drogowym. MiÄ™dzy innymi te elementy czyniÄ… z modelu jeden z najbezpieczniejszych pojazdów na rynku.
Liczby potwierdzajÄ… teoriÄ™
Zarówno spalinowy SEAT Leon, jak i jego hybrydowe wersje zdobyÅ‚y bardzo wysokie wyniki we wszystkich kategoriach testowych Euro NCAP: 92% w ochronie dorosÅ‚ego, 88% w ochronie dziecka, 71% w ochronie najbardziej narażonych użytkowników dróg oraz 80% w analizie systemów bezpieczeÅ„stwa.
Euro NCAP aktualizuje swoje procedury co dwa lata, a w 2020 roku staÅ‚y siÄ™ one bardziej wymagajÄ…ce niż kiedykolwiek wczeÅ›niej. SEAT podtrzymuje zobowiÄ…zanie do tworzenia pojazdów, które bÄ™dÄ… pozytywnie wyróżniać siÄ™ w testach organizacji, niezależnie od stopnia ich trudnoÅ›ci.