CUPRA kontynuuje dobrÄ… passÄ™ na rynku motoryzacyjnym. W 2022 r. do klientów dostarczono 152 900 egzemplarzy samochodów, co w porównaniu z poprzednim rokiem stanowi wzrost o 92,7% (w 2021 r. dostarczono 79 300 pojazdów). Wyniki przyczyniÅ‚y siÄ™ do poprawy sytuacji finansowej firmy w kolejnym trudnym roku spowodowanym brakiem póÅ‚przewodników oraz innych niezbÄ™dnych komponentów. Firma SEAT S.A. zamknęła rok 2022 z wynikiem dostarczonych 385 600 pojazdów, co stanowi spadek o 18,1% w stosunku do 2021 r. (470 500).
- Rok 2022 okazaÅ‚ siÄ™ nieprzewidywalny, ale z pewnoÅ›ciÄ… wykorzystaliÅ›my go najlepiej jak mogliÅ›my. CUPRA ugruntowaÅ‚a swojÄ… pozycjÄ™ na rynku i staÅ‚a siÄ™ najszybciej rozwijajÄ…cÄ… siÄ™ markÄ… motoryzacyjnÄ… w Europie. ImponujÄ…ce wyniki sprzedażowe dowodzÄ…, że popyt na CUPRĘ i jej zelektryfikowane pojazdy trwa w najlepsze — stwierdziÅ‚ Wayne Griffiths, dyrektor generalny marek SEAT i CUPRA. - W obliczu nieustajÄ…cych problemów zwiÄ…zanych z brakiem póÅ‚przewodników i innych części samochodowych podjÄ™liÅ›my strategicznÄ… decyzjÄ™ o nadaniu priorytetu produkcji modeli CUPRY. OczywiÅ›cie wpÅ‚ynęło to na liczbÄ™ dostarczonych przez nas pojazdów SEAT-a, byÅ‚o jednak niezbÄ™dne do zapewnienia dÅ‚ugoterminowej stabilnoÅ›ci caÅ‚ej firmie SEAT S.A. – dodaÅ‚ Griffiths.
Sprzedaż samochodów producenta w Europie i na Å›wiecie
WiodÄ…cym rynkiem dla firmy SEAT S.A. wciąż sÄ… Niemcy, gdzie sprzedano 105 300 pojazdów. Stanowi to wzrost o 1,2% w stosunku do ubiegÅ‚ego roku (104 100). Na drugim miejscu znajduje siÄ™ Hiszpania z 62 900 sprzedanymi samochodami (spadek o 23,1% wzglÄ™dem 2021 r. – 81 800), a nastÄ™pnie Wielka Brytania z 36 600 sprzedanymi pojazdami (spadek o 27,9% w porównaniu do 2021 r. – 50 700). WÅ‚ochy z 25 300 dostarczonymi do klientów pojazdami (spadek o 8,6% wzglÄ™dem ubiegÅ‚ego roku – 27 600), wyprzedziÅ‚y FrancjÄ™, gdzie sprzedano 21 500 samochodów (spadek o 31,1% w porównaniu do 2021 r. – 31 200). WzrosÅ‚a natomiast sprzedaż modeli marek SEAT i CUPRA w Portugalii – odnotowano 7800 dostarczonych samochodów, o 7,6% wiÄ™cej w porównaniu do zeszÅ‚ego roku.
CUPRA Formentor i SEAT Arona wciąż najpopularniejszymi modelami hiszpańskich marek
W 2022 roku marka CUPRA weszła na rynek australijski i otworzyła nowe salony w Lizbonie, Rotterdamie i Sydney. W 2023 roku planowane jest rozszerzenie sieci CUPRA Garage o nowe salony w Berlinie, Madrycie i Paryżu.
Wyniki sprzedażowe wskazujÄ…, że, podobnie jak w 2021 roku, najchÄ™tniej kupowanym samochodem marki CUPRA jest Formentor. W 2022 r. sprzedano go w liczbie 97 600 egzemplarzy, co stanowi 63,8% sprzedaży marki oraz ponad ¼ wyników caÅ‚oÅ›ciowych firmy SEAT S.A. CUPRA Born po pierwszym peÅ‚nym roku obecnoÅ›ci na rynku zanotowaÅ‚a sprzedaż na poziomie 31 400 sztuk. To drugi najpopularniejszy model tej marki, która od momentu powstania w 2018 roku sprzedaÅ‚a już blisko 300 000 pojazdów.
Kluczowymi rynkami europejskimi dla marki CUPRA pozostajÄ… Niemcy (58 400 sprzedanych pojazdów, o 89,9% wiÄ™cej niż w 2021 r.), Wielka Brytania (14 400 samochodów – wzrost sprzedaży o 87,4%), Hiszpania (13 600 pojazdów – wzrost o 23,9%), WÅ‚ochy (11 300 samochodów – wzrost o 83,9%), Francja (7600 pojazdów – wzrost o 86,5%) %), Austria (5400 samochodów – wzrost o 157,6%) i Szwajcaria (5000 pojazdów – wzrost o 38,3%). Na rynkach Å›wiatowych marka odnotowaÅ‚a ogromny wzrost sprzedaży w Meksyku, dostarczajÄ…c tam 4300 pojazdów, czyli o 120,0% wiÄ™cej niż w ubiegÅ‚ym roku. Drugim rynkiem jest Turcja, gdzie sprzedano 2800 samochodów marki CUPRA, o 879,6% wiÄ™cej w porównaniu do zeszÅ‚ego roku. Na trzecim miejscu jest Izrael z 2700 sprzedanymi pojazdami, co stanowi wzrost wzglÄ™dem 2021 r. o 138,8%.
Rok 2022 zapisze siÄ™ w historii marki SEAT pod wzglÄ™dem sprzedaży milionowego SUV-a oraz zwiÄ™kszonego zainteresowania pojazdami z tego segmentu. Do klientów w 2022 roku dostarczono Å‚Ä…cznie 232 700 samochodów SEAT-a, o 40,5% mniej w stosunku do 2021 roku. Najlepiej sprzedajÄ…cym siÄ™ modelem marki wciąż pozostaje SEAT Arona, ze sprzedażą na poziomie 71 000 egzemplarzy, co stanowi spadek o 33,5% w porównaniu z ubiegÅ‚ym rokiem. Na drugim miejscu jest SEAT Ibiza, z 51 300 dostarczonymi samochodami (spadek o 46,4%), a na trzecim SEAT Leon (41 500 sprzedanych pojazdów, o 47,3% mniej wzglÄ™dem 2021 r.). NajwiÄ™cej modeli marki SEAT sprzedano w Hiszpanii (49 200 samochodów – spadek o 30,4%), Niemczech (46 900 pojazdów – spadek o 36%), Wielkiej Brytanii (22 200 samochodów – spadek o 48,4%), WÅ‚oszech (13 900 samochodów – spadek o 35,2%) oraz Francji (13 900 pojazdów – spadek o 48,8%).
- Popyt zarówno na pojazdy SEAT-a, jak i CUPRY pozostaje na bardzo wysokim poziomie, a liczba zamówieÅ„ na modele obu marek jest rekordowa. Nasza siÅ‚a tkwi w atrakcyjnoÅ›ci proponowanych modeli oraz szerokiej ofercie dla klientów – od najbardziej wydajnych tradycyjnych silników spalinowych po pojazdy w peÅ‚ni elektryczne – stwierdziÅ‚ Kai Vogler, wiceprezes wykonawczy ds. sprzedaży i marketingu w SEAT S.A.
Globalna produkcja firmy utrzymaÅ‚a siÄ™ na podobnym poziomie jak w zeszÅ‚ym roku. Wyprodukowano 478 954 samochody, co oznacza spadek o 1,1% w porównaniu z rokiem poprzednim (484 046 pojazdów). Produkcja w zakÅ‚adzie w Martorell spadÅ‚a o 4,8% do 366 764 pojazdów z powodu niedoborów zaopatrzeniowych.
2023 – rok speÅ‚niania marzeÅ„
Rok 2023 bÄ™dzie przeÅ‚omowy dla firmy SEAT S.A. Na rynku pojawi siÄ™ seryjna wersja modelu CUPRA Tavascan, pierwszego w peÅ‚ni elektrycznego sportowego SUV-a tej marki. CUPRA rozszerzy również swojÄ… ofertÄ™, wprowadzajÄ…c do swojej gamy nowe wersje silnikowe pojazdów.
Marka SEAT stawia przede wszystkim na mikromobilność. SwojÄ… premierÄ™ bÄ™dÄ… mieć dwa nowe skutery elektryczne: SEAT MÓ 125 Performance i najnowsza wersja SEAT-a MÓ 50. W tym roku hiszpaÅ„ska firma bÄ™dzie również obchodzić 30-lecie swojej fabryki w Martorell. Z tej okazji zapowiada peÅ‚nÄ… elektryfikacjÄ™ gamy modelowej.
- Obecnie jedynÄ… pewnÄ… rzeczÄ… jest to, że nic nie jest pewne. StawiajÄ…c na pierwszym miejscu na rozwój marki CUPRA i elektryfikacjÄ™ firmy SEAT S.A., jesteÅ›my w peÅ‚ni zdeterminowani, by stawić czoÅ‚a czekajÄ…cym wyzwaniom i przekuć je w szanse i możliwoÅ›ci dla obu hiszpaÅ„skich marek – podsumowaÅ‚ Wayne Griffiths, odnoszÄ…c siÄ™ do prognozowanej sytuacji zaopatrzeniowej w 2023 roku.