Grant otrzymaÅ‚a firma Equilon Enterprises LLC należąca do Shell Oil Company. Stacje powstanÄ… przy wsparciu finansowym Toyoty i Hondy – trzy w San Francisco oraz po jednej w Berkeley, Sacramento, Citrus Heights i Walnut Creek w póÅ‚nocnej Kalifornii.
Grant zostaÅ‚ przyznany w ramach Alternative and Renewable Fuel and Vehicle Technology Program (ARFVTP), który co roku inwestuje 100 milionów dolarów we wspieranie innowacji w transporcie, które pomogÄ… Kalifornii zrealizować cele w zakresie ochrony klimatu, czystoÅ›ci powietrza i energetyki odnawialnej. Dystrybutory wodoru zostanÄ… zainstalowane w strategicznych punktach na istniejÄ…cych stacjach Shell. Zatankowanie samochodu bÄ™dzie trwaÅ‚o kilka minut.
„Toyota i Shell wspóÅ‚pracujÄ… od lat w rozwoju infrastruktury wodorowej – w 2009 roku powstaÅ‚a pierwsza stacja Shell z dystrybutorem wodoru w siedzibie Toyoty w Torrance w Kalifornii” – powiedziaÅ‚ Craig Scott, przedstawiciel Toyota Motor Nirth America. – „Bardzo nas cieszy kooperacja z tak postÄ™powym koncernem energetycznym we wdrażaniu wizji czystej, opartej na wodorze mobilnoÅ›ci”.
„Honda jest przekonana, że technologia ogniw paliwowych ma ogromny potencjaÅ‚ jako noÅ›nik energii i sposób na ochronÄ™ Å›rodowiska” – powiedziaÅ‚ Steve Center, przedstawiciel American Honda Motor. – „DziÄ™ki firmom takim jak Shell, które wspierajÄ… rozwój infrastruktury wodorowej, coraz szersze krÄ™gi kierowców oraz Å›rodowisko biznesowe dostrzegÄ…, że wodór może stać siÄ™ fundamentem ekologicznego transportu w przyszÅ‚oÅ›ci”.
Wodorowe inwestycje Shella
Realizacja projektu zwiÄ™kszy liczbÄ™ stacji tankowania wodoru marki Shell w Kalifornii do dziewiÄ™ciu. Koncern naftowy oraz firmy z grupy kapitaÅ‚owej Shella uczestniczÄ… w wielu różnych przedsiÄ™wziÄ™ciach, których celem jest zaadaptowanie technologii wodorowej do transportu. W Niemczech grupa Shell wraz z rzÄ…dem i partnerami biznesowymi zaÅ‚ożyÅ‚a joint venture H2 Mobility Germany, które zajmuje siÄ™ budowÄ… stacji tankowania wodoru w caÅ‚ym kraju.
Toyota pionierem ekologicznej motoryzacji
Toyota, twórca hybrydowego Priusa i wodorowego sedana Mirai, opiera swojÄ… strategiÄ™ elektryfikacji samochodów na takich rozwiÄ…zaniach, które nie wymagajÄ… od kierowców zmiany przyzwyczajeÅ„. Dlatego 20 lat temu Toyota wprowadziÅ‚a na rynek napÄ™d hybrydowy, który pozwala o poÅ‚owÄ™ obniżyć zużycie paliwa bez Å‚adowania auta z zewnÄ™trznej sieci. Z tÄ… samÄ… myÅ›lÄ… Toyota rozpoczęła w 2014 roku sprzedaż modelu Mirai z napÄ™dem na wodorowe ogniwa paliwowe, którego tankowanie trwa tylko 3 minuty.
Jako jeden z najwiÄ™kszych producentów samochodów na Å›wiecie, Toyota chce aktywnie wpÅ‚ywać na ksztaÅ‚towanie motoryzacji przyszÅ‚oÅ›ci. Dlatego w 2015 roku Toyota ogÅ‚osiÅ‚a globalny plan Environmental Challenge 2050 – zestaw 6 ambitnych celów, których realizacja spowoduje, że dziaÅ‚alność Toyoty na caÅ‚ym Å›wiecie bÄ™dzie biaÅ‚a pozytywny bilans jeÅ›li chodzi o wpÅ‚yw na Å›rodowisko. Cele te dotyczÄ… eliminacji do 2050 roku emisji CO2 i zużycia wody z dziaÅ‚alnoÅ›ci firmy, redukcjÄ™ wykorzystywania surowców oraz ochrony bioróżnorodnoÅ›ci.
Elektryfikacja gamy modelowej Hondy
W ramach realizacji wizji „Blue Skies for our Children” Honda zamierza ograniczyć do 2050 roku emisjÄ™ CO2 o poÅ‚owÄ™ w porównaniu do 2000 roku oraz znaczÄ…co zwiÄ™kszyć sprzedaż samochodów z silnikiem elektrycznym, w tym aut z rodziny samochodów Honda Clarity. Sedan Clarity Fuel Cell z napÄ™dem na ogniwa paliwowe jest sprzedawany od 2016 roku, zaÅ› rok później zadebiutowaÅ‚y Clarity Electric i Clarity Plug-In Hybrid.