- Ósme z rzÄ™du zwyciÄ™stwo piÄ™ciocylindrowej jednostki Audi
- Szef pionu rozwoju technicznego Audi AG Peter Mertens podkreśla:
- „Ta nagroda potwierdza, że wydajność, doskonaÅ‚e osiÄ…gi i rasowy dźwiÄ™k mogÄ… ze sobÄ… perfekcyjnie wspóÅ‚grać”
„PiÄ™ciocylindrowe jednostki napÄ™dowe sÄ… nierozerwalnie zwiÄ…zane z markÄ… Audi od ponad 40 lat. CaÅ‚y czas je rozwijamy i udoskonalamy” – powiedziaÅ‚ Peter Mertens, szef pionu rozwoju technicznego Audi AG. „W ubiegÅ‚ym roku pokazaliÅ›my nowe Audi TT RS, w którym zadebiutowaÅ‚ udoskonalony silnik piÄ™ciocylindrowy.”
Jury doceniÅ‚o nie tylko nadzwyczajne osiÄ…gi, ale również jedyny w swoim rodzaju dźwiÄ™k tego piÄ™ciocylindrowca. Jego charakterystyczne brzmienie przywodzi na myÅ›l brzmienia wydawane przez rajdowe samochody Grupy B w latach ’80 XX w. Najnowsza jego wersja jest o 26 kilogramów lżejsza od poprzednika, przede wszystkim z powodu zastosowania w nim skrzyni korbowej z metali lekkich. To z kolei umożliwiÅ‚o inżynierom Audi dalszÄ… optymalizacjÄ™ rozkÅ‚adu masy miÄ™dzy osiami, co poprawia prowadzenie pojazdu.
Silnik 2.5 TFSI montowany jest w Audi TT RS Coupé, TT RS Roadster, RS 3 Sportback oraz RS 3 Limousine. 400 koni mechanicznych i 400 niutonometrów momentu obrotowego sprawiajÄ…, że jest to najmocniejszy seryjnie produkowany motor. Jednostka rozpÄ™dza model RS 3 Sportback od 0 do 100 km/h w 4,1 sekundy. Maksymalna prÄ™dkość osiÄ…gana przez obie wersje RS 3 z tym silnikiem to 250 km/h i może ona zostać opcjonalnie podniesiona do 280 km/h.
Nagroda “International Engine of the Year” jest przyznawana co roku, od 1999. Grono 65 dziennikarzy motoryzacyjnych z caÅ‚ego Å›wiata wybiera najlepsze silniki w różnych kategoriach. W tym roku, Audi otrzymaÅ‚o ten prestiżowy tytuÅ‚ już po raz trzynasty.