„Anatomiczny” model zostaÅ‚ stworzony w celu propagowania bezpieczeÅ„stwa w motoryzacji – bÄ™dzie prezentowany ekspertom i szerszej publicznoÅ›ci podczas planowanych przez producenta kampanii edukacyjnych. Model może też pomóc sÅ‚użbom ratunkowym, które dziÄ™ki niemu lepiej zrozumiejÄ… strukturÄ™ i funkcjonowanie nowoczesnego samochodu.
ZamysÅ‚ tego wyjÄ…tkowego samochodu ekspozycyjnego wyjaÅ›nia Petr Kraus, Specjalista ds. Rozwoju BezpieczeÅ„stwa: „Widoczne sÄ… tu wszystkie kluczowe elementy struktury nadwozia: strefy zgniotu, wzmocnienia drzwi, klatka okalajÄ…ca kabinÄ™ pasażerskÄ…, na którÄ… skÅ‚adajÄ… siÄ™ sÅ‚upki, dach i progi drzwi.
Odkryte sÄ… tu również lokalizacje poduszek powietrznych oraz elementy systemów bezpieczeÅ„stwa czynnego: radary, kamery czy czujniki parkowania” – wylicza Kraus.
„Z każdym naszym kolejnym modelem wprowadzamy poziom bezpieczeÅ„stwa biernego na nowy, jeszcze wyższy poziom” – kontynuuje Kraus. „Nieustannie ewoluujÄ… poduszki powietrzne czy pasy bezpieczeÅ„stwa, ale rozwojowi podlegajÄ… także materiaÅ‚y, z których wykonana jest deska rozdzielcza lub fotele, czyniÄ…c caÅ‚Ä… kabinÄ™ jeszcze bezpieczniejszÄ….”
Obok rozwiÄ…zaÅ„ poprawiajÄ…cych bezpieczeÅ„stwo znanych już z najnowszych generacji modeli OCTAVIA czy SUPERB, odsÅ‚oniÄ™te nadwozie modelu KODIAQ ujawnia kolejne ważne innowacje. PierwszÄ… z nich jest funkcja ochrony pieszych PEDESTRIAN MONITOR. DrugÄ… jest system czterech kamer zainstalowanych z przodu i z tyÅ‚u oraz w lusterkach bocznych, które razem budujÄ… dla kierowcy wyÅ›wietlany na ekranie centralnym obraz otoczenia samochodu z lotu ptaka oraz panoramiczny widok z przodu i z tyÅ‚u pojazdu o peÅ‚nym kÄ…cie widzenia 360 stopni. Funkcje te znacznie uÅ‚atwiajÄ… radzenie sobie w trudnych sytuacjach na drodze.
Jak jednak zauważa Petr Šimon, Specjalista ds. Nadwozi i PodzespoÅ‚ów, „Odpowiedzialność za bezpieczeÅ„stwo osób jadÄ…cych samochodem spoczywa nie tylko na wielu kamerach i czujnikach, ale podstawÄ™ niezmiennie tworzy przede wszystkim wytrzymaÅ‚a struktura nadwozia.
Stworzona jest ona z setek komponentów wykonanych z wyszukanej mieszanki materiaÅ‚ów. Jej rolÄ… w przypadku kolizji jest przejÄ™cie energii zderzenia i zapobiegniÄ™cie deformacji kabiny pasażerskiej. Przekrój modelu KODIAQ ujawnia części wykonane z wytrzymaÅ‚ych metali chroniÄ…cych pasażerów oraz strefy zgniotu pochÅ‚aniajÄ…cÄ… energiÄ™ kolizji. DziÄ™ki komputerowym symulacjom i projektom jesteÅ›my w stanie zwiÄ™kszać bezpieczeÅ„stwo przy jednoczesnym obniżaniu wagi konstrukcji. GdybyÅ›my budowali nowy model KODIAQ z użyciem tych technologii, które znaliÅ›my za czasów modelu YETI, nasz nowy SUV byÅ‚by co najmniej o 20 kg cięższy” – podsumowuje Šimon.
Jak unaocznia prezentowany przekrój, stworzenie takiego samochodu jak KODIAQ jest dużo wiÄ™kszym wyzwaniem, niż można przypuszczać.