SEAT wdraża kolejne rozwiÄ…zania w oparciu o strategiÄ™ „Move to Zerø”. Nowa linia kolejowa Å‚Ä…czy fabrykÄ™ w Martorell (Hiszpania) z fabrykÄ… Volkswagen Autoeuropa znajdujÄ…cÄ… siÄ™ w miejscowoÅ›ci Palmela (Portugalia). WedÅ‚ug wyliczeÅ„ linia obsÅ‚uży transport ponad 20 000 pojazdów rocznie, co pozwoli uniknąć 2 400 przejazdów ciężarówek i zmniejszyć emisjÄ™ CO2 o 43%.
Usprawnienie transportu pomiędzy zakładami
Do tej pory pojazdy produkowane w Martorell byÅ‚y transportowane kolejÄ… do Salobral (Madryt), a stamtÄ…d dostarczane ciężarówkami do różnych punktów sprzedaży. DziÄ™ki nowej linii samochody majÄ… docierać bezpoÅ›rednio do fabryki w miejscowoÅ›ci Palmela, skÄ…d nastÄ…pi ich przewóz ciężarówkami do oddalonego o 75 km magazynu dystrybucyjnego w miejscowoÅ›ci Azambuja. Pojazdy wyprodukowane w portugalskiej fabryce bÄ™dÄ… przewożone pociÄ…giem powrotnym do portu w Barcelonie, skÄ…d zostanÄ… rozprowadzone drogÄ… lÄ…dowÄ… do różnych regionów Hiszpanii, na poÅ‚udnie Francji oraz statkami do miejsc docelowych znajdujÄ…cych siÄ™ w basenie Morza Åšródziemnego.
- PociÄ…g jest przyjaznym dla Å›rodowiska, opÅ‚acalnym i wydajnym Å›rodkiem transportu. Z tych wzglÄ™dów nowa linia kolejowa pomaga w dążeniu do zmniejszenia Å›ladu wÄ™glowego i przybliża nas do celu, jakim jest zrównoważony rozwój logistyczny – tÅ‚umaczy Herbert Steiner, wiceprezes ds. produkcji i logistyki w SEAT S.A. - Projekt ten jest częściÄ… strategii „One Production” fabryk Grupy Volkswagen na PóÅ‚wyspie Iberyjskim i ma na celu optymalizacjÄ™ zasobów, wywoÅ‚anie synergii pomiÄ™dzy centrami produkcyjnymi oraz zwiÄ™kszenie wydajnoÅ›ci – dodaje.
Nowa linia kolejowa obsÅ‚ugiwana jest przez Pecovasa Renfe Mercancías. PociÄ…g, który jÄ… obsÅ‚uguje, skÅ‚ada siÄ™ z 16 wagonów, a jego maksymalna dÅ‚ugość wynosi 500 metrów. Jest w stanie przewieźć do 184 pojazdów podczas jednego przejazdu. WedÅ‚ug planów, od 2023 roku pociÄ…g zostanie wyposażony w dwa dodatkowe wagony, przez co wydÅ‚uży siÄ™ o kolejne 50 metrów i umożliwi przewóz okoÅ‚o 200 samochodów.
DziÄ™ki wprowadzonym rozwiÄ…zaniom liczba przejazdów ciężarówkami zmniejszy siÄ™ o 2 400, co oznacza redukcjÄ™ emisji CO2 o prawie 1 000 ton. Wraz z pojawieniem siÄ™ lokomotyw hybrydowych, do 2024 roku uda siÄ™ osiÄ…gnąć neutralność emisyjnÄ….
Stanowcze zobowiÄ…zanie na rzecz zrównoważonej logistyki
Nowa trasa kolejowa stanowi uzupeÅ‚nienie dotychczas istniejÄ…cej linii Autometro Å‚Ä…czÄ…cej zakÅ‚ad w Martorell z portem w Barcelonie. SEAT S.A. eksportuje ponad 80% samochodów produkowanych w hiszpaÅ„skiej fabryce. Od momentu uruchomienia w 2008 r. piÄ™trowych, przegubowych wagonów transportowych o dÅ‚ugoÅ›ci 411 metrów, zrealizowano przewóz prawie 1,3 mln pojazdów i tym samym zmniejszono ruch drogowy o ponad 300 000 przejazdów ciężarówek.
W celu dalszego promowania zrównoważonej logistyki i wprowadzania innowacji w systemach przewozowych, w lipcu SEAT S. A. uruchomiÅ‚ pierwszy megatruck sÅ‚użący do przewozu pojazdów na terenie Hiszpanii. UsÅ‚uga ta dziaÅ‚a miÄ™dzy Martorell a portem w Barcelonie i oferuje roczny wolumen transportu ponad 8 600 pojazdów. Megatruck to pojazd o dÅ‚ugoÅ›ci caÅ‚kowitej 25,25 metra i Å‚adunku 10-11 samochodów, czyli o trzy samochody wiÄ™cej niż konwencjonalna ciężarówka czteroosiowa. DziÄ™ki swojej pojemnoÅ›ci eliminuje 500 przejazdów ciężarówek rocznie i zmniejsza emisjÄ™ CO2 o 5,2 tony w ciÄ…gu roku.
Zaangażowanie w ochronę środowiska
Wprowadzenie nowej linii kolejowej stanowi kolejny krok w ramach strategii „Move to Zerø”, której celem jest osiÄ…gniÄ™cie neutralnoÅ›ci pod wzglÄ™dem emisji we wszystkich procesach produkcyjnych. ZaÅ‚ożeniem jest zminimalizowanie wpÅ‚ywu na Å›rodowisko wszystkich produktów i rozwiÄ…zaÅ„ w zakresie mobilnoÅ›ci w trakcie ich cyklu eksploatacji, poczÄ…wszy od pozyskania surowców i produkcji, aż po wycofanie z użycia.
Strategia „Move to Zerø” jest zgodna z zobowiÄ…zaniem firmy w zakresie zrównoważonego rozwoju, które zakÅ‚ada osiÄ…gniÄ™cie celów Å›rodowiskowych okreÅ›lonych w Porozumieniu Paryskim. Skoncetrowane sÄ… one na osiÄ…gniÄ™ciu zerowego Å›ladu wÄ™glowego do 2050 r., zmniejszeniu emisji CO2 przypadajÄ…ce na pojazd w Europie o 40% do 2030 r. oraz przyspieszeniu przejÅ›cia na mobilność elektrycznÄ….