-
Luksusowa limuzyna potwierdza renomÄ™ Audi jako lokomotywy innowacji w zakresie lekkiej konstrukcji
-
Komfortowe wsiadanie i lepszy widok, dzięki metodzie podwijania blach
-
Doskonała sztywność korzystnie wpływa na dynamikę jazdy i na akustykę
-
Wiedza i doÅ›wiadczenie bazujÄ…ce na ponad milionie samochodów wyprodukowanych wg. zaÅ‚ożeÅ„ Audi Space Frame
Eksperci zajmujÄ…cy siÄ™ w Audi lekkÄ… konstrukcjÄ…, już dawno porzucili przywiÄ…zanie do stosowania jednego materiaÅ‚u w tym rozwiÄ…zaniu konstrukcyjnym. DziÄ™ki kompozycji aluminium, stali, magnezu i wzmocnionego wÅ‚óknem wÄ™glowym tworzywa sztucznego, Audi Space Frame (ASF) nastÄ™pnej generacji Audi A8, to kolejny stopieÅ„ rozwoju wielomateriaÅ‚owej konstrukcji – zgodnie z mottem: „wÅ‚aÅ›ciwy materiaÅ‚ we wÅ‚aÅ›ciwym miejscu, we wÅ‚aÅ›ciwej iloÅ›ci”.
Audi konsekwentnie stawia na nowe technologie materiaÅ‚owe i nowe rodzaje konstrukcji, z korzyÅ›ciÄ… dla klientów nie tylko pod wzglÄ™dem ciężaru. Pod wzglÄ™dem sztywnoÅ›ci skrÄ™tnej, parametru decydujÄ…cego o precyzji prowadzenia oraz komfortu akustycznego, nowy pojazd flagowy czterech pierÅ›cieni o prawie jednÄ… czwartÄ… przewyższa doskonaÅ‚e wartoÅ›ci poprzednika.
Innowacyjna metoda produkcji: karbonowa tylna ścianka nowego Audi A8
Bardzo twarda, odporna na odksztaÅ‚cenia tylna Å›cianka zrobiona z CFRP, to najwiÄ™kszy element wchodzÄ…cy w skÅ‚ad przedziaÅ‚u pasażerskiego nowego Audi A8. BiorÄ…c pod uwagÄ™ wymiary ogólne, przejmuje na siebie ok. 33 procent odpowiedzialnoÅ›ci za sztywność skrÄ™tnÄ… caÅ‚ego pojazdu. By optymalnie odbieraÅ‚a obciążenia wzdÅ‚użne i poprzeczne oraz siÅ‚y Å›cinajÄ…ce, w jej skÅ‚ad wchodzi od szeÅ›ciu do dziewiÄ™tnastu warstw wÅ‚ókna. Poszczególne warstwy wÅ‚ókna skÅ‚adajÄ… siÄ™ z pasm o szerokoÅ›ci 50 mm, które można ukÅ‚adać pod dowolnym kÄ…tem przebiegu wÅ‚ókna i dowolnie je przycinajÄ…c, poÅ‚Ä…czyć w gotowy pakiet warstw. Innowacyjna, specjalnie w tym celu opracowana metoda bezpoÅ›redniego Å‚Ä…czenia poszczególnych warstw, pozwala zrezygnować ze zwykle koniecznego kroku poÅ›redniego, tj. produkcji caÅ‚ych arkuszy. Pakiet warstw, przy pomocy również caÅ‚kowicie nowej metody, nasÄ…czany jest żywicÄ… epoksydowÄ… i w ciÄ…gu kilku minut twardnieje.
Kombinacja najwyższej twardoÅ›ci, formowanych na gorÄ…co elementów stalowych, tworzy konstrukcjÄ™ przedziaÅ‚u pasażerskiego, na którÄ… skÅ‚ada siÄ™ dolny fragment Å›cianki czoÅ‚owej, progi po bokach, sÅ‚upki B oraz przednia strefa Å‚uku dachu. Niektóre z tych blach, w zależnoÅ›ci od potrzeb, sÄ… odpowiednio walcowane, by osiÄ…gnąć pożądanÄ… grubość, a inne sÄ… dodatkowo częściowo hartowane. Obniża to masÄ™ i zwiÄ™ksza wytrzymaÅ‚ość, zwÅ‚aszcza w ważnych dla bezpieczeÅ„stwa strefach.
NajwiÄ™kszy udziaÅ‚ w karoserii nowego Audi A8 majÄ… elementy aluminiowe. Jest ich aż 58 procent. Odlewane wÄ™zÅ‚y, tÅ‚oczone profile oraz blachy, to sztandarowe elementy konstrukcji ASF. Również w tym przypadku konkurencja materiaÅ‚ów zaowocowaÅ‚a postÄ™pem. Nowe, poddawane obróbce cieplnej, odlewane stopy o najwiÄ™kszej twardoÅ›ci, uzyskujÄ… wytrzymaÅ‚ość na rozciÄ…ganie rzÄ™du ponad 230 megapaskali (MPa). Odpowiednia granica plastycznoÅ›ci w teÅ›cie rozciÄ…gania wynosi ponad 180 MPa, a w przypadku wykonanych ze stopu profili – 280 lub nawet ponad 320 MPa. To wartoÅ›ci znacznie wyższe niż dotÄ…d.
Inteligentna kompozycja materiaÅ‚ów, to również wieżyczki amortyzatorów wykonane z magnezu. W porównaniu z modelem poprzednim, majÄ… o 28 procent mniejszÄ… masÄ™. Aluminiowe Å›ruby Å‚Ä…czÄ… je z kielichami kolumny zawieszenia, gwarantujÄ…c w ten sposób wysokÄ… sztywność karoserii. W przypadku zderzenia czoÅ‚owego, generowane wtedy siÅ‚y sÄ… rozprowadzane do trzech buforów uderzenia z przodu pojazdu.
Korzyści dla klienta i dla środowiska: nowa hala produkcyjna karoserii Audi A8
Od nowa zaprojektowano i zbudowano nie tylko karoseriÄ™ Audi Space Frame nowej generacji modelu A8, ale także hale produkcyjne w Neckarsulm, w których powstawać bÄ™dzie ten flagowy model Audi. Tylko do budowy nowej hali produkcji karoserii, której wysokość to 41 m, zużyto 14 400 ton stali, czyli dwa razy tyle co do budowy wieży Eiffla w Paryżu.
W procesie niezwykle zÅ‚ożonej, a równoczeÅ›nie energooszczÄ™dnej produkcji, wykorzystuje siÄ™ 14 rożnych metod Å‚Ä…czenia, w tym metodÄ™ podwijania blach w obszarach przednich i tylnych drzwi. Ta czystko mechaniczna, „zimna” technika, pozwala Å‚Ä…czyć aluminiowÄ… ramÄ™ bocznych Å›cian, z formowanymi na gorÄ…co, najtwardszymi blachami stalowymi sÅ‚upków B, dachu i progów. W ten sposób wejÅ›cia sÄ… nawet o 36 mm wiÄ™ksze w porównaniu do poprzednika. To z kolei sprawia, że wsiadanie i wysiadanie jest jeszcze wygodniejsze, a także poszerza pole widzenia kierowcy w ważnej dla bezpieczeÅ„stwa strefie sÅ‚upka A.
W przypadku „gorÄ…cych“ metod Å‚Ä…czenia, Audi, jako jedyny producent segmentu premium w branży motoryzacyjnej, opracowaÅ‚o i stosuje metodÄ™ zdalnego spawania laserowego. DokÅ‚adne pozycjonowanie promienia lasera w stosunku do brzegu spawu obniża ryzyko powstawania pÄ™knięć temperaturowych w procesie produkcyjnym. Nowa metoda pozwala na precyzyjnÄ…, cieplnÄ… kontrolÄ™ gÅ‚Ä™bokoÅ›ci wnikania lasera. W ten sposób, sterowanie procesem może natychmiast ustalić szerokość szczeliny miÄ™dzy Å‚Ä…czonymi elementami i w okreÅ›lonym procesie, odpowiednio je zamknąć. Duża prÄ™dkość poruszania siÄ™ promienia laserowego i jego maÅ‚e zapotrzebowanie na energiÄ™, obniża emisjÄ™ CO2 podczas tego etapu produkcji o okoÅ‚o jednÄ… czwartÄ….
Ponadto, ta nowatorska metoda, stosowana w produkcji seryjnej, pozwala zaoszczÄ™dzić 95 procent kosztów bieżących, ponieważ eliminuje potrzebÄ™ kosztownych kontroli procesu, koniecznych przy zwykÅ‚ym spawaniu laserowym. Zdalne spawanie laserowe symbolizuje innowacyjność caÅ‚ej produkcji nowego Audi A8.
Pierwsza generacja luksusowej limuzyny Audi, ze swojÄ… aluminiowÄ… samonoÅ›nÄ… karoseriÄ…, która pojawiÅ‚a siÄ™ na rynku w roku 1994, byÅ‚a jednoczeÅ›nie pierwszÄ…, w której zastosowano rozwiÄ…zania Audi Space Frame. Od tego czasu, koncern z Ingolstadt wyprodukowaÅ‚ ponad milion pojazdów seryjnych z zastosowaniem tej zasady konstrukcyjnej, wzbogacajÄ…c w ten sposób swojÄ… wiedzÄ™ o materiaÅ‚ach i technikach Å‚Ä…czenia.