Ekstremalnie przebudowane Porsche Cayenne Chopster z 610 konnym silnikiem, maÅ‚y Citroen C2 z potężnym V6 pod maskÄ…, czy Orca – jeden 6 najszybszych samochodów na Å›wiecie osiÄ…gajÄ…cy 400 km/h! Takie samochody buduje siÄ™ tylko w Szwajcarii. Kolejna specjalność szwajcarów to tuning. Dla znawców tematu takie firmy jak: Hirsch, Fab Design i Digit Power kojarzÄ… siÄ™ z profesjonalnym tuningiem na najwyższym Å›wiatowym poziomie. Nie inaczej jest z firmÄ… Sportec zaÅ‚ożonÄ… w 1997 roku. ZatrudniajÄ…ca 15 osób manufaktura, zajmuje siÄ™ tuningiem optycznym i mechanicznym Audi, Volkswagena i Porsche. Na salonie genewskim w 2004 roku zaprezentowaÅ‚a modele RS600 (Audi RS6 napÄ™dzane silnikiem o mocy 600 KM 329 km/h, 0-100 km/h 3.9 s), SP580 (otwarta wersja Porsche Turbo 580 KM 336 km/h, 0-100 km/h 3.6 s) i SP600 ( Porsche Cayenne o mocy 600 KM 300 km/h 0-100 km/h 4.2 s). Ten ostatni model, rok później - 10 marca 2005 roku, pobiÅ‚ rekord prÄ™dkoÅ›ci samochodów typu SUV na owalnym torze w Papenburg, mieszczÄ…cym siÄ™ w północnych Niemczech.
Specjalnie przygotowane Cayenne wyposażone w opony Toyo prowadzone przez firmowego kierowcę Sporteca - Andreasa Modela osiągnęło niewiarygodną prędkość 308,435 km/h! Tym samym zespół Sportec pobił poprzedni rekord prędkości (282 km/h), który został ustanowiony w 2003 roku Mercedesem ML55K przygotowanym przez firmę Kleemann. Pod maską Cayenne znalazły się między innymi: nowy komputer sterujący, kute wałki rozrządu, wzmocniona głowica silnika, wydajniejsza sprężarka, kolektor wydechowy ze sportowym katalizatorem, ulepszony system podawania paliwa, powietrza oraz chłodzenia. Próba odbyła się ona na seryjnym paliwie Shell V-Power 100.
Na trwajÄ…cy do 12 marca salon genewski Sportec przygotowaÅ‚ trzy nowoÅ›ci. PierwszÄ… z nich jest model RS300 i powinna ona zaciekawić wÅ‚aÅ›cicieli Golfa GTI piÄ…tej generacji. JeÅ›li fabryczne 200 KM jest niewystarczajÄ…ce szwajcarski tuner oferuje zastrzyk mocy obejmujÄ…cy trzy poziomy. Już pierwszy tylko za pomocÄ… moduÅ‚u „power-box” wyciska z turbodoÅ‚adowanego silnika 2.0 TFSI moc 240 KM, prÄ™dkość maksymalna wzrasta do 248 km/h a przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 6.7 sekundy (seryjne GTI 235 km/h, 0-100 km/h 7.2 s). Trzeci stopieÅ„ przeróbek to sprężarka Sportec K04-300, sportowy katalizator, obniżone zawieszenie (w stosunku do seryjnego GTI) o 60 mm i zmieniony moduÅ‚ sterujÄ…cy oprogramowaniem silnika. Taki Golf nosi nazwÄ™ RS300 ma pod maskÄ… 300 KM, moment obrotowy 410 Nm, rozwija prÄ™dkość maksymalnÄ… 265 km/h, a przyÅ›piesza do 100 km/h w zaledwie 6 sekund. Takie same modyfikacje może zamówić posiadacz Audi A4.
Kolejną nowością jest SP380, czyli Porsche Cayman S, który został wyposażony w sześciocylindrowy silnik typu boxer z Carrery S o mocy 380 KM. Po tej transplantacji coupe z centralnie umieszczonym silnikiem legitymuje się doskonałymi osiągami. Pierwszą setkę na zmienionych zegarach z logo Sportec ujrzymy już po 4,4 sekundach. Wzmocniony Cayman rozpędza się do 294 km/h zużywając przy tym akceptowalne ilości wysokooktanowej benzyny. Przy spokojnej jeździe komputer pokładowy wskazuje zaledwie 10,9 litra. Chcąc wykorzystać całą rezerwę mocy musimy liczyć się z ubytkiem 26 litrów na każde sto kilometrów.
Zawieszenie Caymana od Sporteca obniżono o 30 mm, zamontowano sportowe sprzÄ™gÅ‚o, powiÄ™kszono do 350 mm tarcze hamulcowe z przodu i zamontowano szeÅ›ciotÅ‚oczkowe zaciski hamulcowe, z tyÅ‚u tarcze majÄ… Å›rednice 322 mm i czterotÅ‚oczkowe zaciski. Kontakt z podÅ‚ożem zapewniajÄ… opony Toyo w rozmiarze 235/35 z przodu i 275/35 na tylnej osi. PiÄ™kne aluminiowe obrÄ™cze majÄ… Å›rednice 19 cali, co automatycznie wyklucza eksploatacje tego auta na polskich „drogach”.
Podobnie jak w przypadku trzeciej nowoÅ›ci szwajcarskiego tunera, jakÄ… jest Sportec SPR1 – najszybsza 911 wszechczasów. To ważące 1345 kg monstrum może rozpÄ™dzić siÄ™ do 380 km/h! PrÄ™dkoÅ›ciomierz wyskalowano do 400 km/h z podziaÅ‚kÄ…, co 50 km/h!
Nieziemskie osiągi zapewnia zmodyfikowany silnik typu bokser o pojemności 3.6, który dzięki doładowaniu osiąga moc 802 KM i moment obrotowy 880 Nm. Najszybsze obecnie oferowane 911, przyśpiesza do 100 km/h w ciągu 3 sekund, podczas gdy 911 GT3 zajmuje to 4.3 s, a 911 Turbo - 3.9 sekundy. Prędkość 200 km/h Sportec SPR1 uzyskuje już po 8.6 sekundy, a 300 km/h - pokazuje prędkościomierz w zaledwie 18.9 sekundy od startu!
WedÅ‚ug oficjalnych informacji firma wyprodukuje zaledwie 10 sztuk tego samochodu. Cena – grubo ponad 250 tysiÄ™cy euro. Szwajcarski tuner oferuje również bogata ofertÄ™ obrÄ™czy aluminiowych także w różnych kolorach dla posiadaczy aut Volkswagen, Audi i Porsche.
Do wykorzystania wyłącznie w celach prasowych z podaniem źródła: Moto Target fot. Sportec