-
Silnik V8 biturbo o poj. 4 litrów, mocy 373 kW (507 KM) i momencie obrotowym 770 Nm
-
W standardzie ukÅ‚ad czterech kóÅ‚ skrÄ™tnych i sportowe zawieszenie pneumatyczne, w opcji sportowy mechanizm różnicowy i system stabilizacji przechyÅ‚u pojazdu
-
Nowe usługi connectivity i wsparcia kierowcy, na życzenie system automatycznego parkowania
-
Rynkowa premiera obu modeli już jesienią
373 kW (507 KM) mocy i 770 Nm momentu obrotowego dostÄ™pnego stale w zakresie od 2000 do 4000 obrotów na minutÄ™ – silnik 4.0 TFSI doskonale pasuje do modeli Audi SQ7 i Audi SQ8. Benzynowa jednostka V8 biturbo rozpÄ™dza oba auta od 0 do 100 km/h w 4,1 sekundy, a przyspieszenie z prÄ™dkoÅ›ci 80 km/h do 120 km/h trwa 3,8 sekundy. Przy 250 km/h elektronika blokuje możliwość dalszego przyspieszania. W zależnoÅ›ci od opcji wyposażenia, model SQ7 TFSI zużywa od 12,1 do 12 l benzyny na 100 km, co odpowiada emisji od 278 do 276 g CO2 na km. W przypadku modelu SQ8 TFSI te wartoÅ›ci to odpowiednio: od 12,1 do 12 l (od 276 do 275 g CO2).
Silnik 4.0 TFSI o pojemnoÅ›ci skokowej 3996 cm3 to jednostka bardzo nowoczesna. WnÄ™trza cylindrów w lekkim aluminiowym bloku silnika posiadajÄ… żelaznÄ… powÅ‚okÄ™ nanoszonÄ… metodÄ… natrysku plazmÄ…. Zmniejsza ona tarcie, a wraz z nim zarówno spalanie paliwa, jak i zużycie silnika. Przy umiarkowanym stylu jazdy uaktywnia siÄ™ specjalna technika wydajnoÅ›ci: System cylindrów odÅ‚Ä…czanych na żądanie - cylinder on demand (COD) tymczasowo odÅ‚Ä…cza cztery cylindry, wyÅ‚Ä…czajÄ…c wtrysk i zapÅ‚on oraz zamykajÄ…c zawory ssÄ…ce i wydechowe.
Na wypadek gdyby kierowca zażądaÅ‚ peÅ‚nej mocy jednostki 4.0 TFSI, cylindry muszÄ… być dobrze napeÅ‚nione. W tym celu krzywki na waÅ‚ku rozrzÄ…du w zależnoÅ›ci od stylu jazdy można przestawiać o 50 stopni kÄ…ta obrotu waÅ‚u korbowego. To precyzyjnie sterowane nakÅ‚adanie siÄ™ zaworów zapewnia, że wymiana gazowa i napeÅ‚nianie komory spalania sÄ… zawsze regulowane bÅ‚yskawicznie.
Ponadto dwie turbosprężarki typu twinscroll, z których każda generujÄ…c do 1,5 bara (wzglÄ™dnego) ciÅ›nienia Å‚adowania zaopatruje jeden rzÄ…d cylindrów, umożliwiajÄ… wymianÄ™ gazów prawie bez strat. Efektem tego jest harmonijne rozwijanie mocy i spontaniczne reakcje pojazdu. W gÅ‚owicy silnika strona ssÄ…ca znajduje siÄ™ na zewnÄ…trz, a strona wydechowa – wewnÄ…trz. Turbosprężarki wraz z chÅ‚odnicÄ… miÄ™dzystopniowÄ… – intercoolerem, umiejscowiono pomiÄ™dzy rzÄ™dami cylindrów uÅ‚ożonymi na ksztaÅ‚t litery V pod kÄ…tem 90 stopni. Taka konstrukcja gwarantuje krótkie drogi dolotowe miÄ™dzy kanaÅ‚em wylotowym, a stronÄ… napÄ™dowÄ… turbiny napÄ™dzanej spalinami i minimalne ich straty wskutek przepÅ‚ywu.
Kolejność zapÅ‚onu 1-3-7-2-6-5-4-8 sprawia, że silnik 4.0 TFSI ma wyraźnie sportowe brzmienie. W koÅ„cówce każdej rury ukÅ‚adu wydechowego znajduje siÄ™ ruchoma klapa modulujÄ…ca dźwiÄ™k zależnie od obciążenia i obrotów silnika. Aktywne Å‚ożyska silnika zmniejszajÄ… przenoszenie wibracji na karoseriÄ™. Ich elektromagnetyczne siÅ‚owniki dziaÅ‚ajÄ… jak gÅ‚oÅ›niki – przez membrany emitujÄ… impulsy, które dokÅ‚adnie odpowiadajÄ… drganiom silnika, ale sÄ… o 180 stopni przesuniÄ™te w fazie. Zgodnie z zasadÄ… interferencji, obie fale w dużym stopniu wzajemnie siÄ™ niwelujÄ….
Szybko przeÅ‚Ä…czajÄ…ca biegi oÅ›miostopniowa skrzynia automatyczna tiptronic i staÅ‚y napÄ™d na cztery koÅ‚a quattro przekazujÄ… olbrzymiÄ… moc silnika 4.0 TFSI na jezdniÄ™. Po zdjÄ™ciu przez kierowcÄ™ nogi z pedaÅ‚u przyspieszenia, sprzÄ™gÅ‚o automatycznej skrzyni biegów bÅ‚yskawicznie wybiera wolny bieg. W codziennej eksploatacji, pracujÄ…cy czysto mechanicznie mechanizm różnicowy rozdziela moment obrotowy miÄ™dzy przedniÄ… a tylna osiÄ… w stosunku 40:60. Gdy na jednej z osi dochodzi do zmniejszenia przyczepnoÅ›ci, przekierowuje on wiÄ™kszość siÅ‚ napÄ™dowych na drugÄ… oÅ› – do 70 procent momentów może trafić na oÅ› przedniÄ…, a do 85 procent – na oÅ› tylnÄ….
W opcjonalnym pakiecie zaawansowanego zawieszenia, klienci dodatkowo otrzymujÄ… sportowy mechanizm różnicowy. Podczas szybkiego pokonywania zakrÄ™tów, przy pomocy dwóch sprzÄ™gieÅ‚ pÅ‚ytkowych przenosi on momenty miÄ™dzy tylnymi koÅ‚ami. WiÄ™kszÄ… część z nich otrzymuje koÅ‚o z lepszÄ… przyczepnoÅ›ciÄ… toczÄ…ce siÄ™ po zewnÄ™trznej stronie zakrÄ™tu. To tzw. torque vectoring, czyli przenoszenie momentu miÄ™dzy koÅ‚ami tylnej osi zależnie od potrzeb, jeszcze bardziej zwiÄ™ksza zwrotność i wpÅ‚ywa na stabilność pojazdu. Podczas skrÄ™cania, czy przyspieszania, duży SUV jest dosÅ‚ownie wciskany w zakrÄ™t, co znacznie minimalizuje jego podsterowność.
Audi standardowo wyposaża model SQ7 TFSI (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 12,1 – 12,0; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 278 – 276) i model SQ8 TFSI (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km*: 12,1 – 12,0; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km*: 276 – 275) w dwa sportowe elementy zawieszenia. Sportowe, adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension sport posiada regulowane amortyzatory. DziÄ™ki temu zawieszeniu można zmienić wysokość poÅ‚ożenia nadwozia nawet o 90 mm. UkÅ‚ad czterech kóÅ‚ skrÄ™tnych skÅ‚ada siÄ™ z dwóch komponentów. UkÅ‚ad kierowniczy osi przedniej, który ma tu bardzo bezpoÅ›rednie, sportowe przeÅ‚ożenie w stosunku 13,3:1, przyczynia siÄ™ do znacznego zwiÄ™kszenia zwinnoÅ›ci i manewrowoÅ›ci pojazdu.
PodstawÄ… pracy kóÅ‚ osi tylnej jest napÄ™d wrzecionowy, który przy niskiej prÄ™dkoÅ›ci skrÄ™ca je sÄ… maksymalnie o pięć stopni w kierunku przeciwnym do kierunku skrÄ™tu kóÅ‚ przednich, co uÅ‚atwia manewrowanie. Przy prÄ™dkoÅ›ci ok. 60 km/h i wyższej, tylne koÅ‚a sÄ… lekko skrÄ™cane w tym samym kierunku co koÅ‚a przednie, co z kolei – zwÅ‚aszcza przy szybkich zmianach kierunku – zwiÄ™ksza stabilność pojazdu.
Ponadto w pakiecie zaawansowanego zawieszenia dostÄ™pny jest system elektromechanicznej aktywnej stabilizacji przechyÅ‚u pojazdu (eAWS). System skÅ‚ada siÄ™ z dwóch poÅ‚ówek stabilizatorów przypadajÄ…cych na każdÄ… oÅ›. PomiÄ™dzy nimi zarówno przy przedniej, jak i tylnej osi pracuje jeden silnik elektryczny. Elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyÅ‚u pojazdu może obracać poÅ‚owy stabilizatorów w przeciwnych kierunkach i w ten sposób generować moment obrotowy przeciwdziaÅ‚ajÄ…cy momentowi caÅ‚ej karoserii – i to niezależnie dla każdego koÅ‚a. Sprawia, że podczas sportowej jazdy na wprost obie poÅ‚owy stabilizatora pracujÄ… w znacznym stopniu niezależnie od siebie, co zmniejsza ruchy karoserii na nierównej nawierzchni. Natomiast podczas sportowej jazdy silnik elektryczny przekrÄ™ca obie poÅ‚owy wzglÄ™dem siebie, które dziÄ™ki temu dziaÅ‚ajÄ… jak jeden element. DziÄ™ki temu samochód w zakrÄ™cie wyraźnie mniej pochyla siÄ™ i jest zwinniejszy. Energia napÄ™dowa dla eAWS pochodzi z superkondensatora, który pracuje pod napiÄ™ciem 48 V. Oba silniki elektryczne zasila kompaktowy i lekki akumulator o mocy maksymalnej 1,5 kW.
PeÅ‚niÄ…c rolÄ™ centralnego sterownika, Elektroniczna Platforma Zawieszenia (EFP) komunikuje ze sobÄ… różne systemy zawieszenia za wyjÄ…tkiem ukÅ‚adu czterech kóÅ‚ skrÄ™tnych. Kierowca odczuwa ich Å›cisÅ‚e i bÅ‚yskawiczne dopasowywanie jako maksymalnÄ… precyzjÄ™ prowadzenia. Za poÅ›rednictwem systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select decyduje, jak majÄ… pracować sterowane podzespoÅ‚y zawieszenia, silnik 4.0 TFSI oraz automatyczna skrzynia biegów tiptronic. Do wyboru jest siedem trybów jazdy: comfort, auto, dynamic, efficiency, allroad, offroad i individual.
Standardowo Audi SQ7 TFSI (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km*: 12,1 – 12,0; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 278 – 276) zjeżdża z taÅ›my produkcyjnej na 20-calowych felgach z oponami w rozmiarze 285/45, a Audi SQ8 TFSI (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km*: 12,1 – 12,0; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km*: 276 – 275) jeździ na koÅ‚ach 21-calowych z oponami w takim samym rozmiarze jak model SQ7. Alternatywnie Audi i Audi Sport dostarczajÄ… felgi o Å›rednicy 21 i 22 cale, a dla dużego SUV-a coupé dostÄ™pne sÄ… nawet felgi 23-calowe z oponami w rozmiarze 295/35. Przy osi przedniej stosowane sÄ… tarcze hamulcowe o Å›rednicy 400 mm, a przy osi tylnej – 350 mm. Czarne zaciski hamulców – opcjonalnie dostÄ™pne także w kolorze czerwonym – przy osi przedniej sÄ… ozdobione logo S. Na życzenie, Audi montuje 20-calowy ukÅ‚ad hamulcowy z tarczami wykonanymi z ceramiki wzmocnionej wÅ‚óknem wÄ™glowym, które sÄ… wyjÄ…tkowo wydajne i odporne na Å›cieranie. Z przodu majÄ… one Å›rednicÄ™ 420 mm, a z tyÅ‚u – 370 mm. Ich zaciski sÄ… polakierowane w kolorze szarym Anthrazit.
Sportowy wygląd: stylistyka zewnętrzna
Detale charakterystyczne dla modeli S pozwalajÄ… już na pierwszy rzut oka dostrzec szczególnÄ… pozycjÄ™ Audi SQ7 TFSI (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km*: 12,1 – 12,0; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 278 – 276) oraz Audi SQ8 TFSI (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km*: 12,1 – 12,0; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km*: 276 – 275). Z przodu prezentujÄ… siÄ™ nam podwójne żebra w osÅ‚onie chÅ‚odnicy Singleframe i wyraźnie trójwymiarowy blade w zderzaku. PowiÄ™kszone boczne wloty powietrza wypeÅ‚nia kratownica o strukturze plastra miodu.
PatrzÄ…c na auto z boku, w oko rzucajÄ… siÄ™ obudowy bocznych lusterek w kolorze aluminium, a z tyÅ‚u ozdobne akcenty stanowiÄ… mocno zarysowana osÅ‚ona podwozia, kratownica o strukturze plastra miodu i cztery charakterystyczne koÅ„cówki rur ukÅ‚adu wydechowego. Niektóre elementy dodatkowe karoserii sÄ… utrzymane w kolorze srebrnym matowym. Należy do nich m.in. rama osÅ‚ony chÅ‚odnicy Singleframe, która w modelu SQ8 TFSI (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km*: 12,1 – 12,0; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km*: 276 – 275) jest bardzo szeroka. W przypadku zamówienia przez klienta pakietu CzerÅ„, rama wraz z innymi elementami jest polakierowana w kolorze czarnym.
Sportowy charakter: Wnętrze i wyposażenie
Wrażenie sportowej elegancji znajduje swÄ… kontynuacjÄ™ w przestronnym wnÄ™trzu Audi SQ7 TFSI (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km*: 12,1 – 12,0; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 278 – 276) oraz Audi SQ8 TFSI (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km*: 12,1 – 12,0; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km*: 276 – 275). Sportowe fotele sÄ… obite skórÄ… i tkaninÄ… Alcantara w kolorze czarnym lub szarym Rotor. Ich oparcia zdobiÄ… wytÅ‚aczane emblematy S, a obrazu caÅ‚oÅ›ci dopeÅ‚niajÄ… kontrastujÄ…ce kolorystycznie szwy i dekoracyjne panele z matowego szczotkowanego aluminium, w opcji – z karbonu lub z szarego dÄ™bowego forniru o wysokim poÅ‚ysku. Elementy standardowego wyposażenia to podÅ›wietlane listwy progowe z aluminiowymi wstawkami. Z przodu zdobi je emblemat S. PedaÅ‚y, podpórkÄ™ lewej stopy i osÅ‚onÄ™ krawÄ™dzi Å‚adunkowej wykonano ze stali szlachetnej.
Na życzenie Audi montuje fotele sportowe plus ze zintegrowanymi zagÅ‚ówkami i z regulowanymi pneumatycznie bokami. Ich obicia wykonano z doskonaÅ‚ej jakoÅ›ci skóry Valcona. Zdobi je stebnowanie w ksztaÅ‚cie rombów. Kolejny kolor do wyboru tutaj to czerwony Arra. Fotele sportowe S plus można dodatkowo wzbogacić o funkcjÄ™ wentylacji i masażu. Dla Audi SQ7 TFSI (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km*: 12,1 – 12,0; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 278 – 276) dostÄ™pny jest trzeci rzÄ…d siedzeÅ„. Opcjonalne oÅ›wietlenie konturowe/Ambiente podÅ›wietla kontury i powierzchnie w 30 kolorach ustawianych indywidualnie za poÅ›rednictwem systemu MMI.
Nowa moc obliczeniowa: infotainment i obsługa
Pod kÄ…tem obsÅ‚ugi, infotainmentu i connectivity, zarówno Audi SQ7 TFSI (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km*: 12,1 – 12,0; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 278 – 276), jak i Audi SQ8 TFSI (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km*: 12,1 – 12,0; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km*: 276 – 275) reprezentujÄ… najnowszy stan wiedzy technicznej. System obsÅ‚ugi MMI touch response posiada dwa duże wyÅ›wietlacze dotykowe umiejscowione poÅ›rodku deski rozdzielczej. MajÄ… one przekÄ…tnÄ… 10,1 lub 8,6 cala. HaptycznÄ… i akustycznÄ… reakcjÄ… zwrotnÄ… reagujÄ… na wszystkie polecenia wpisywane palcem. Struktura ich menu, dziÄ™ki pÅ‚askiej hierarchii uÅ‚atwia obsÅ‚ugÄ™. Użytkownik może tak skonfigurować pulpit górnego wyÅ›wietlacza, by równoczeÅ›nie korzystać z kilku aplikacji.
Kolejnym poziomem obsÅ‚ugi w obu modelach S jest sterowanie gÅ‚osowe naturalnym jÄ™zykiem, które rozumie wiele sformuÅ‚owaÅ„ z jÄ™zyka potocznego i przy wielu zapytaniach korzysta z wiedzy w chmurze. Kierowca aktywuje je powitaniem „Hej Audi!”.
Opcjonalnie Audi dostarcza wyÅ›wietlacz head-up display, który w kolorze wyÅ›wietla ważne informacje na przedniej szybie, na wprost wzroku kierowcy. Standardowo w obu modelach montuje siÄ™ kokpit cyfrowy Audi virtual cockpit plus z ekranami charakterystycznymi dla modeli S, obsÅ‚ugiwany przy pomocy kierownicy wielofunkcyjnej. Kierowca może aktywować różne widoki, w tym ekran „S-Performance”. Wtedy w centrum ekranu pojawia siÄ™ obrotomierz oraz dane dotyczÄ…ce mocy i liczby obrotów wyrażone w procentach.
Za koncepcjÄ… obsÅ‚ugi i infotainmentu kryje siÄ™ nowa jednostka gÅ‚ówna wysokiej mocy – ModuÅ‚owy System Infotainmentu trzeciej generacji (MIB 3). WspóÅ‚pracuje on z tzw. Communication Box’em wykonujÄ…cym wszystkie zadania w zakresie connectivity i posiadajÄ…cym internetowy hotspot. System MMI Navigation plus, w który standardowo wyposażane jest Audi SQ7 TFSI (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km*: 12,1 – 12,0; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 278 – 276) oraz Audi SQ8 TFSI (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km*: 12,1 – 12,0; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km*: 276 – 275), w peÅ‚ni wykorzystuje potencjaÅ‚ ModuÅ‚owego Systemu Infotainmentu MIB 3. Nawigacja oferuje zdjÄ™cia satelitarne Google Earth, uwzglÄ™dniajÄ…c informacje o pÅ‚ynnoÅ›ci ruchu ulicznego z dokÅ‚adnoÅ›ciÄ… do pasa ruchu oraz prognozy dotyczÄ…ce zmian natężenia ruchu.
Audi connect: skomunikowanie na najwyższym poziomie
UsÅ‚ugi z gamy Audi connect oferujÄ… dobrane na miarÄ™ informacje i inteligentne wsparcie. Dla przykÅ‚adu: usÅ‚ugi car-to-x pomagajÄ… znaleźć wolne miejsca parkingowe przy ulicy albo przy pomocy komunikacji z sygnalizacjÄ… miejskÄ… korzystać z zielonej fali. Streaming mediów online daje w pojeździe dostÄ™p do oferty dużych serwisów muzycznych.
W przypadku korzystania z samochodu przez kilku kierowców, aż do szeÅ›ciu użytkowników może zapisać w osobnych profilach swoje indywidualne ustawienia – poczÄ…wszy od czÄ™sto wybieranych celów, aż po preferowane oÅ›wietlenie. Dane te sÄ… przechowywane w chmurze, na koncie klienta myAudi. Po otwarciu drzwi kierowcy, samochód konfiguruje siÄ™ zgodnie z indywidualnymi ustawieniami. Ta komfortowa personalizacja jest dostÄ™pna w standardzie zarówno w modelu SQ7 TFSI (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km*: 12,1 – 12,0; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 278 – 276), jak i w modelu SQ8 TFSI (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km*: 12,1 – 12,0; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km*: 276 – 275). W opcji dostÄ™pny jest kluczyk Audi connect, który przy pomocy smartfona z systemem Android, oprócz odblokowania i blokowania drzwi, pozwala też uruchomić samochód. Tutaj wymiana danych odbywa siÄ™ za poÅ›rednictwem komunikacji pola bliskiego zasiÄ™gu - Near Field Communication (NFC).
Audi smartphone interface pozwala na wyÅ›wietlaczu MMI powiÄ…zać aparaty komórkowe z systemem operacyjnym iOS i Android ze Å›rodowiskiem Apple Car Play i Android Auto. Natomiast Audi phone box umożliwia sprzężenie smartfona z antenÄ… pojazdu oraz jego indukcyjne Å‚adowanie, o ile dany aparat komórkowy posiada tÄ™ funkcjÄ™. System muzyczny Bang & Olufsen Advanced Sound System z trójwymiarowym dźwiÄ™kiem posiada wzmacniacz o mocy 1920 W oraz 23 gÅ‚oÅ›niki.
DopeÅ‚nieniem oferty jest komfortowe wyposażenie, takie jak czterostrefowa automatyczna klimatyzacja, funkcja wspomagania drzwi zapewniajÄ…ca ich bezgÅ‚oÅ›ne zamykanie oraz pakiet jakoÅ›ci powietrza z aromatyzacjÄ… i jonizatorem. Kolejnym najwyższej klasy rozwiÄ…zaniem technicznym sÄ… opcjonalne reflektory diodowe HD Matrix. DziÄ™ki ich inteligentnej regulacji, w każdej sytuacji oÅ›wietlajÄ… drogÄ™ z maksymalnÄ… jasnoÅ›ciÄ… i precyzjÄ…. W modelu SQ7 TFSI (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km*: 12,1 – 12,0; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 278 – 276) reflektory te dodatkowo posiadajÄ… laserowe Å›wiatÅ‚o Audi, które niemal podwaja zasiÄ™g Å›wiateÅ‚ drogowych.
Spójrz z zewnÄ…trz, jak Twój samochód samodzielnie parkuje: systemy bezpieczeÅ„stwa i wsparcia kierowcy
Systemy wsparcia sprawiajÄ…, że jazda Audi SQ7 TFSI (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km*: 12,1 – 12,0; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 278 – 276) czy Audi SQ8 TFSI (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km*: 12,1 – 12,0; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km*: 276 – 275) jest jeszcze bardziej niezależna i komfortowa. Systemy bezpieczeÅ„stwa, takie jak system ochrony bezpieczeÅ„stwa pasażerów siedzÄ…cych z przodu Audi pre sense front, sÄ… elementami wyposażenie standardowego, a niektóre inne sÄ… dostÄ™pne albo pojedynczo, albo w pakietach „Miasto” i „Podróż”.
Adaptacyjny asystent jazdy w wielu sytuacjach może przejąć wykonywanie wiÄ™kszoÅ›ci manewrów zwiÄ…zanych z kierowaniem, przyspieszaniem i hamowaniem. NowoÅ›ciÄ… jest poprawiony komfort ponownego ruszania: także po dÅ‚uższym zatrzymaniu siÄ™ adaptacyjny asystent jazdy sprawia, że po ruszeniu pojazdu znajdujÄ…cego siÄ™ przed nami, nasze Audi również samodzielnie rusza. Wkrótce do gamy wyposażeniowej doÅ‚Ä…czy kierownica pojemnoÅ›ciowa. Wystarczy jÄ… tylko lekko dotknąć, by samochód rozpoznaÅ‚, że kierowca przejmuje odpowiedzialność za kierowanie, a automatyczne sterowanie boczne pojazdu pozostanie nadal aktywne.
Poprzez wskazywanie kierowcy, kiedy rozsądne jest zdjęcie nogi z pedału przyspieszenia, asystent wydajności wspiera styl jazdy pozwalający zaoszczędzić paliwo. W mieście tę ofertę uzupełniają systemy takie jak asystent skrzyżowań, asystent ruchu poprzecznego z tyłu oraz ostrzeżenie przed wysiadaniem i kamery otoczenia.
NowoÅ›ciÄ… w obu modelach S jest asystent parkowania plus. Po naciÅ›niÄ™ciu odpowiedniego przycisku wprowadza on samoczynnie pojazd na miejsce parkingowe ustawione równolegle lub prostopadle do kierunku jazdy oraz z niego wyprowadza, przejmujÄ…c kierowanie, dodawanie gazu, hamownie i obsÅ‚ugÄ™ skrzyni tiptronic. Kierowca siedzi w pojeździe i jest odpowiedzialny za ten manewr.
KolejnÄ… nowoÅ›ciÄ…, w którÄ… z wejÅ›ciem na rynek wyposażane sÄ… modele S, jest asystent manewrów. Przy prÄ™dkoÅ›ciach poniżej 10 km/h, podczas jazdy zarówno do przodu, jak i do tyÅ‚u, poprzez ingerencje w hamowanie może on uniknąć kolizji podczas manewrowania. System ten rozpoznaje znajdujÄ…ce siÄ™ wokóÅ‚ pojazdu obiekty wiÄ™ksze niż ok. 20 cm, np. zaparkowane pojazdy, czy sÅ‚upy w garażu podziemnym. W tym celu wykorzystuje czujniki ultradźwiÄ™kowe i opcjonalne kamery otoczenia. Gdy bÄ™dzie wymagać tego sytuacja, zahamuje pojazd, aż do peÅ‚nego zatrzymania.
Na rynkach europejskich Audi SQ7 TFSI (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km*: 12,1 – 12,0; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 278 – 276) oraz Audi SQ8 TFSI (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km*: 12,1 – 12,0; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km*: 276 – 275) dostÄ™pne bÄ™dÄ… od jesieni tego roku.
Już wkrótce modele te dostÄ™pne bÄ™dÄ… w polskim konfiguratorze Audi na stronie www.audi.pl.
Dane o zużyciu paliwa ww. modeli
Audi SQ7 TFSI:
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 12,1 – 12,0;
emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 278 – 276
Audi SQ8 TFSI:
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 12,1 – 12,0;
Emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 276 – 275
* Dane o zużyciu paliwa i o emisji CO₂ mieszczÄ… siÄ™ w danych zakresach zależnie od używanych kompletów opon i kóÅ‚. DotyczÄ… rynku niemieckiego.