-
Projekt badawczy pt. „Dwudziesta piÄ…ta godzina – Flow” symuluje ruch uliczny w Ingolstadt
-
Przyszłość mobilności miejskiej: ludzie będą mieli więcej czasu, a miasta więcej przestrzeni
-
Melanie Goldmann z dziaÅ‚u Komunikacji Trendów Audi wyjaÅ›nia: „Samochody autonomiczne, usÅ‚ugi i poÅ‚Ä…czona w sieci infrastruktura redukujÄ… korki i przestrzeÅ„ drogowÄ…”
BÄ™dÄ…ce podstawÄ… raportu badania, prowadzone przez Audi we wspóÅ‚pracy z Instytutem Technicznym z Karlsruhe (KIT) i z firmÄ… konsultingowÄ… z Monachium Mobility Partners, symulowaÅ‚y przyszÅ‚ość mobilnoÅ›ci w mieÅ›cie Ingolstadt. WedÅ‚ug studium, podczas codziennych dojazdów do pracy można osiÄ…gnąć znaczne skrócenie czasu przejazdów – nawet o jednÄ… trzeciÄ… w przypadku wprowadzenia zaÅ‚ożeÅ„ zautomatyzowanego ruchu drogowego, mimo, że na drogach pojawiÅ‚oby siÄ™ ponad dziesięć procent wiÄ™cej użytkowników. Warunkiem wstÄ™pnym jest jednak utrzymanie wzrostowej tendencji wspóÅ‚dzielenia pojazdów.
Floty poruszajÄ…cych siÄ™ bez kierowcy pojazdów, w dÅ‚uższej perspektywie czasu pomogÄ… rozwiÄ…zać problemy korków i zatorów drogowych w miastach. KorzyÅ›ci z tego typu rozwiÄ…zaÅ„ bÄ™dÄ… jeszcze bardziej widoczne w poÅ‚Ä…czeniu z inteligentnym zarzÄ…dzaniem ruchem drogowym i z wyższym tzw. wskaźnikiem obÅ‚ożenia, czyli zwiÄ™kszeniem Å›redniej iloÅ›ci osób na samochód. JeÅ›li wskaźnik ten wzroÅ›nie z 1,1 do 1,3 osoby na samochód, w godzinach szczytu nie bÄ™dzie już korków, ponieważ
w jednym pojeździe podróżować bÄ™dzie wiÄ™cej ludzi. W przypadku w peÅ‚ni zautomatyzowanego, poÅ‚Ä…czonego w sieci systemu, podczas codziennych dojazdów do pracy przetransportowanych bÄ™dzie wiÄ™cej ludzi (wzrost o 12 procent) w znacznie krótszym czasie (spadek o 33 procent).
PoÅ‚Ä…czone w sieć, zautomatyzowane i wspóÅ‚dzielone pojazdy dadzÄ… miastom nowe możliwoÅ›ci wykorzystania i realokacji przestrzeni w celu poprawy jakoÅ›ci życia. Dla przykÅ‚adu: opracowanie wskazuje, że wdrożenie w warunki miejskie w peÅ‚ni autonomicznych pojazdów, pozwoli na zmianÄ™ przeznaczenia jednego pasa ruchu (w przypadku dróg czterojezdniowych) i oddanie tej przestrzeni na potrzeby pieszych lub rowerzystów. Studium bierze też pod uwagÄ™, że wraz z rosnÄ…cÄ… iloÅ›ciÄ… samochodów autonomicznych, do mobilnoÅ›ci bÄ™dzie miaÅ‚a dostÄ™p znacznie wiÄ™ksza grupa osób bez prawa jazdy – seniorów i dzieci, a z lokalnym transportem publicznym zacznÄ… konturować roboty-taksówki.
„Wyniki naszych badaÅ„ sugerujÄ…, że samochody autonomiczne, usÅ‚ugi mobilnoÅ›ci oraz poÅ‚Ä…czona w sieć infrastruktura, mogÄ… w znacznym stopniu zredukować korki i zatory oraz zmniejszyć przestrzeÅ„ zajmowanÄ… przez drogi. JednoczeÅ›nie znacznie wiÄ™ksza ilość osób starszych, dzieci i mÅ‚odzieży bÄ™dzie mogÅ‚a przemieszczać siÄ™ bezpiecznie i wygodnie. W ten sposób bardzo poprawi siÄ™ jakość życia w miastach. Wnioski utwierdzajÄ… nas w przekonaniu, że należy kontynuować nasze inwestycje w rozwiÄ…zania przyszÅ‚oÅ›ci, takie jak autonomiczne samochody w rodzaju Audi Aicon, usÅ‚ugi typu Audi on demand, czy Å‚Ä…czenie siÄ™ z sygnalizacjÄ… ulicznÄ…” – mówi Melanie Goldmann, szefowa dziaÅ‚u Komunikacji Trendów w Audi.
Studium rozpatruje również bardziej ekstremalne scenariusze. Dla przykÅ‚adu: co siÄ™ stanie, gdy nagle dramatycznie wzroÅ›nie ilość osób chcÄ…cych skorzystać z transportu publicznego, albo chcÄ…cych przejść siÄ™ pieszo, czy pojechać do pracy na rowerze? Jaki bÄ™dzie efekt wzrostu iloÅ›ci dostaw kurierskich bÄ™dÄ…cych wynikiem zwiÄ™kszonych zakupów w internecie? Co bÄ™dzie, jeÅ›li miasta nie zezwolÄ… na wprowadzenie do nich autonomicznie poruszajÄ…cych siÄ™ pojazdów, albo bÄ™dÄ… powoli i niechÄ™tnie digitalizować swÄ… infrastrukturÄ™? W takich przypadkach wyniki badaÅ„ wskazujÄ… caÅ‚Ä… gamÄ™ odpowiedzi: od skrócenia czasu dojazdu do pracy nawet o 40 procent, po caÅ‚kowitÄ… blokadÄ™ ulic.
„Rezultaty wprowadzenia osieciowanych i zautomatyzowanych pojazdów, czy innych technicznych i spoÅ‚ecznych wynalazków, sÄ… w Å›rodowisku naukowców zajmujÄ…cych siÄ™ transportem i ruchem drogowym poddawane nieustannym badaniom.
W wiÄ™kszoÅ›ci przypadków koncentrujÄ… siÄ™ one na pojedynczych aspektach, tak by lepiej identyfikować wyizolowane efekty. Nasze podejÅ›cie byÅ‚o zupeÅ‚nie inne: chcieliÅ›my stworzyć obraz tego, jak bÄ™dzie wyglÄ…daÅ‚a mobilność, gdy na wszystkie te rezultaty badaÅ„ spojrzymy holistycznie” – wyjaÅ›nia profesor Peter Vortisch, szef Instytutu Transportu na KIT.
W modelu ruchu drogowego dla miasta Ingolstadt badacze brali pod uwagÄ™ wyÅ‚Ä…cznie pojedyncze parametry, nie badajÄ…c zmian w zachowaniu użytkowników, czy wzmożonego popytu: ile autonomicznie poruszajÄ…cych siÄ™ pojazdów byÅ‚oby potrzebnych dziÅ›, by ruch uliczny byÅ‚ bardziej pÅ‚ynny? Co najmniej 40 procent! Komputery tych pojazdów utrzymujÄ… niezbÄ™dnÄ… odlegÅ‚ość od innych użytkowników ruchu, nie jeżdżą zbyt szybko i posÅ‚usznie przestrzegajÄ… wszystkich sygnaÅ‚ów na drodze. Jednak wedÅ‚ug wielu badaÅ„ naukowych, w sytuacji mieszanego (autonomicznego i konwencjonalnego) ruchu drogowego, zalety te majÄ… niekorzystny wpÅ‚yw na pÅ‚ynność ruchu. Czas przejazdu skróci siÄ™ diametralnie tylko w przypadku zwiÄ™kszenia siÄ™ liczby samochodów autonomicznych. JeÅ›li dziÅ› na ulice Ingolstadt wyjechaÅ‚yby wyÅ‚Ä…cznie samochody autonomiczne, czas podróży skróciÅ‚by siÄ™ o jednÄ… czwartÄ….
„Wyniki badaÅ„ wskazujÄ…, jak istotne jest kompleksowe spojrzenie na mobilność miejskÄ…. Samochody autonomiczne, by wykorzystaÅ‚y wiÄ™kszość swych zalet, potrzebujÄ… usÅ‚ug mobilnoÅ›ci i inteligentnej infrastruktury. Z tego powodu bardzo ważne jest nawiÄ…zanie Å›cisÅ‚ej wspóÅ‚pracy z różnymi podmiotami, a zwÅ‚aszcza z miastami” – podkreÅ›la Melanie Goldmann.
LiczÄ…ce 140 tysiÄ™cy mieszkaÅ„ców Ingolstadt, miasto, w którym znajduje siÄ™ centrala Audi, jest dobrym laboratorium doÅ›wiadczalnym, jeÅ›li chodzi o badanie ruchu ulicznego. Ruch ma tu zdecydowanie „cztery kóÅ‚ka” – z przyczyn historycznych jest tu dużo samochodów i autobusów, ale nie ma tramwajów czy metra. Warunki tego miasta idealnie pasujÄ… do warunków, jakie znajdziemy w wielu innych, Å›redniej wielkoÅ›ci miastach na Å›wiecie.
Projekt Audi „Dwudziesta piÄ…ta godzina”
DziÅ› kierowcy spÄ™dzajÄ… Å›rednio pięćdziesiÄ…t minut dziennie za kierownicÄ…. W ramach prowadzonego od roku 2017 projektu „Dwudziesta piÄ…ta godzina” Audi sprawdza, jak samochody autonomiczne mogÄ… zmieniać nasze codzienne życie. Czy w przyszÅ‚oÅ›ci również bÄ™dziemy spÄ™dzać prawie godzinÄ™ dziennie w aucie?
Z drugiej strony, czas podróży w samochodzie autonomicznym może być dobrze wykorzystany: na rozmowÄ™ z innymi pasażerami, na odpoczynek, czy na pracÄ™. Audi we wspóÅ‚pracy z Instytutem Towarzystwa Fraunhofera bada na przykÅ‚ad, jak wnÄ™trze samochodu stać siÄ™ może idealnym miejscem pracy. Dla strategów i stylistów Audi odpowiedzi na takie pytania sÄ… bardzo istotne. Digitalizacja i urbanizacja zmienia oblicza miast, mobilność i zachowania użytkowników. Opracowywane dziÅ› koncepcje pojazdów bÄ™dÄ… w przyszÅ‚oÅ›ci musiaÅ‚y inteligentnie, a przede wszystkim skutecznie Å‚Ä…czyć siÄ™ z ciÄ…gle rozwijajÄ…cymi siÄ™ systemami mobilnoÅ›ci.
Zdjęcia i dodatkowe informacje znajdą Państwo na stronie www.audi.press-bank.pl.