PracujÄ… tu razem specjaliÅ›ci IT, eksperci w dziedzinie robotyki, Data Scientists, programiÅ›ci, fizycy i matematycy, którzy przygotowujÄ… Volkswagena na nadchodzÄ…cÄ… przyszÅ‚ość. Na dziesiÄ…tkach ekranów widać niezliczone linie kodów, wykresy czy trójwymiarowe diagramy. Wszystkie te dane, które dziÅ› widniejÄ… na monitorach w przyszÅ‚oÅ›ci mogÄ… posÅ‚użyć do przyspieszenia różnych procesów wewnÄ…trz koncernu Volkswagen, usprawnić ruch drogowy czy też bezpiecznie prowadzić po ulicach autonomiczne pojazdy.
„Pracujemy nad samouczÄ…cymi siÄ™ maszynami. Tworzymy i odkrywamy algorytmy, które coraz sprawniej rozpoznajÄ… wzory oraz pewne prawidÅ‚owoÅ›ci i potrafiÄ… dziÄ™ki nim przewidywać”, mówi prof. dr. Patrick van der Smagt, który w Data:Lab kieruje dziaÅ‚em badaÅ„ nad sztucznÄ… inteligencjÄ…. On i jego zespóÅ‚ zajmujÄ… siÄ™ m.in. tak zwanymi Deep Neural Networks (gÅ‚Ä™bokie sieci neuronowe). W ich ramach algorytmy w kilku etapach pozyskujÄ… informacje i porównujÄ… je z tymi, które przyswoiÅ‚y wczeÅ›niej. DziÄ™ki temu systemy coraz sprawniej identyfikujÄ… pewne wzory i prawidÅ‚owoÅ›ci. „Zajmujemy siÄ™ tu badaniami u podstaw”, twierdzi van der Smagt. „Volkswagen jest w tej dziedzinie w czoÅ‚ówce”.
Za drzwiami znajdujÄ…cymi siÄ™ nieco dalej na przeszklonym korytarzu wyniki badaÅ„ weryfikuje siÄ™ w praktyce. Dr Hakan Duman i jego zespóÅ‚ zajmujÄ… siÄ™ zastosowaniem zaawansowanych systemów sztucznej inteligencji. Duman kieruje w Data:Lab dziaÅ‚em Data Science i Stosowanej Sztucznej Inteligencji. „Badamy systemy sztucznej inteligencji i stawiamy sobie coraz wiÄ™cej pytaÅ„: gdzie można je wykorzystać efektywnie? Jakie zadania i procesy w Volkswagen AG nadajÄ… siÄ™, by zastosować w nich sztucznÄ… inteligencjÄ™ i jak jÄ… zaimplementować?” mówi Duman.
ZespóÅ‚ Dumana pracuje nad wieloma projektami, gÅ‚ówny nacisk kÅ‚adÄ…c na zastosowania i procesy wewnÄ…trz przedsiÄ™biorstwa. Zajmuje siÄ™ np. systemami sztucznej inteligencji przeznaczonymi do wykorzystania w inteligentnych robotach, które w przyszÅ‚oÅ›ci majÄ… ramiÄ™ w ramiÄ™ pracować z ludźmi. Inny projekt jest poÅ›wiÄ™cony rozwiÄ…zaniom nowej generacji usprawnieÅ„ ruchu drogowego. Prowadzone sÄ… też badania nad wykorzystaniem nowoczesnych systemów sztucznej inteligencji do zabezpieczenia wrażliwych danych przed hakerami.
Zmiana scenerii: fabryka w Wolfsburgu, siedziba koncernu Volkswagen. W skromnym biurze pracuje Dyrektor DziaÅ‚u IT Volkswagen AG dr Martin Hofmann. „Sztuczna inteligencja staje siÄ™ kluczowym czynnikiem rozwoju i bÄ™dzie ona podstawowym skÅ‚adnikiem wielu rozwiÄ…zaÅ„ technologicznych i procesów w przedsiÄ™biorstwie”, mówi Hofmann. „Dlatego w Volkswagenie tworzymy podstawy do tego, byÅ›my mogli sami opracowywać i stosować wydajne systemy sztucznej inteligencji. Mamy jasny cel. Nie chcemy pozostawiać tej dziedziny innym”.
Nie chodzi jednak jedynie o możliwoÅ›ci techniczne. „Intensywnie zajmujemy siÄ™ również aspektami etycznymi, ponieważ zastosowanie sztucznej inteligencji nie jest dla nas celem samym w sobie. Ona zawsze musi sÅ‚użyć czÅ‚owiekowi”, twierdzi Hofmann. Jest to kolejny powód, dla którego Volkswagen konsekwentnie dziaÅ‚a w myÅ›l filozofii open source. Obszerne elementy oprogramowania udostÄ™pnia siÄ™, a prace badawcze specjalistów sÄ… przejrzyste i podlegajÄ… weryfikacji. Hofmann podkreÅ›la: „Systemy sztucznej inteligencji (AI) bÄ™dÄ… wspierać ludzi, ale to oni nadal bÄ™dÄ… decydować”.
W Volkswagen Information Technology Center Munich, centrum kompetencyjnym sztucznej inteligencji w koncernie, ludzie nadal trzymajÄ… palce na przycisku. Czasami bardzo dosÅ‚ownie. ZwÅ‚aszcza gdy kilka linii kodu nie dziaÅ‚a zgodnie z oczekiwaniami. Wtedy nawet w innowacyjnym centrum technologicznym, jakim jest Data:Lab pomaga tylko jedno – wciÅ›niÄ™cie przycisku „restart”.