-
Najwyższy komfort jazdy, sportowy duch i zasięg w trybie elektrycznym do 46 km
-
3.0 V6 TFSI i mocny silnik elektryczny gwarancjÄ… mocy systemowej 330 kW (449 KM) i systemowego momentu obrotowego 700 Nm
-
Inteligentnie skomunikowane: aplikacja myAudi App oraz usługa ładowania Audi e-tron Charging Service
PoÅ‚Ä…czenie napÄ™du hybrydowego typu plug-in i inteligentnego zarzÄ…dzania napÄ™dem umożliwia pokonywanie w trybie jazdy czysto elektrycznej odlegÅ‚oÅ›ci do 46 km (wg pomiarów zgodnych z WLTP). Tym samym wiÄ™kszość tras pokonywanych tym samochodem na co dzieÅ„, może być przejeżdżanych bezemisyjnie i prawie bezgÅ‚oÅ›nie. OgromnÄ… dynamikÄ™ gwarantuje moc systemowa 330 kW (373 KM) i systemowy moment obrotowy 700 Nm.
Lokalnie nieemitujÄ…ce zanieczyszczeÅ„ do atmosfery i prawie bezgÅ‚oÅ›ne w mieÅ›cie, mocne i sportowe na dÅ‚ugich trasach – Audi A8 L 60 TFSI e quattro** wzbudza podziw swym wszechstronnym charakterem. PrezentujÄ…c ten samochód, Audi wprowadza napÄ™d hybrydowy typu plug-in do klasy luksusowej i konsekwentnie kontynuuje swÄ… strategiÄ™ elektryfikacji. Na europejskie rynki nowy model wejdzie jesieniÄ… – jako jeden z wariantów modelu A8 L, który ze swym wydÅ‚użonym rozstawem osi mierzy 5,30 m. ParÄ™ tygodni później pojawi siÄ™ A8 jako hybryda typu plug-in ze standardowym rozstawem osi. Audi A7 Sportback** oraz SUV Q5 50 TFSI e quattro** i Q5 55 TFSI e quattro** sÄ… dostÄ™pne na rynku już od wrzeÅ›nia.
SiÅ‚a dwóch serc: wydajny silnik spalinowy i dużej mocy silnik elektryczny
Za napÄ™d spalinowy Audi A8 L 60 TFSI e quattro** odpowiada silnik 3.0 TFSI. TurbodoÅ‚adowana jednostka z wtryskiem bezpoÅ›rednim i filtrem czÄ…stek staÅ‚ych emitowanych przez silniki benzynowe, generuje moc 250 kW (340 KM) i moment obrotowy 500 Nm (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km*: 2,7 – 2,5; zużycie energii elektrycznej w trybie jazdy mieszanej w kWh/100 km: 21,2 – 20,9; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km*: 61 – 57*). Silnik posiada certyfikat zgodnoÅ›ci z normÄ… emisji spalin Euro 6d TEMP. Za napÄ™d elektryczny odpowiada z kolei permanentnie aktywny silnik synchroniczny (PSM) o mocy maksymalnej 100 kW i z maksymalnym momentem obrotowym 350 Nm. Elektryczny silnik oraz sprzÄ™gÅ‚o zintegrowane sÄ… z oÅ›miobiegowÄ…, automatycznÄ… skrzyniÄ… biegów tiptronic, która za poÅ›rednictwem staÅ‚ego napÄ™du na cztery koÅ‚a quattro kieruje siÅ‚y napÄ™dowe do wszystkich kóÅ‚ pojazdu.
Elektronika mocy przetwarza prÄ…d staÅ‚y czerpany z akumulatora wysokiego napiÄ™cia w prÄ…d trójfazowy zaopatrujÄ…cy silnik elektryczny, który podczas rekuperacji pracuje jako alternator i ponownie magazynuje prÄ…d staÅ‚y w akumulatorze. Akumulator, umieszczony pod podÅ‚ogÄ… bagażnika, skÅ‚ada siÄ™ ze 104 tzw. ogniw typu pouch, podzielonych na osiem moduÅ‚ów. Akumulator wysokiego napiÄ™cia magazynuje 14,1 kWh energii elektrycznej i ma napiÄ™cie 385 V. Jego obieg chÅ‚odzenia powiÄ…zany jest z obiegiem chÅ‚odzenia klimatyzacji oraz z obiegiem niskich temperatur chÅ‚odzÄ…cym silnik elektryczny i wysokiej mocy ukÅ‚ad elektroniczny. By dodatkowo podnieść wydajność energetycznÄ…, montowana standardowo czterostrefowa klimatyzacja automatyczna wspóÅ‚pracuje z pompÄ… ciepÅ‚a wykorzystujÄ…cÄ… ciepÅ‚o odpadowe oddawane przez komponenty ukÅ‚adu wysokiego napiÄ™cia.
Audi A8 L 60 TFSI e quattro** ma moc systemowÄ… 330 kW (449 KM) i wysoki systemowy moment obrotowy 700 Nm (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km*: 2,7 – 2,5; zużycie energii elektrycznej w trybie jazdy mieszanej w kWh/100 km: 21,2 – 20,9; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km*: 61 – 57*) – dostÄ™pny już przy 1250 obr./min, czyli tuż powyżej liczby obrotów na jaÅ‚owym biegu. Gdy podczas boostingu oba silniki wspóÅ‚pracujÄ… ze sobÄ…, flagowy model Audi bez problemu przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,9 sekundy, a jego ograniczona elektronicznie prÄ™dkość maksymalna wynosi 250 km/h. Zgodnie z normÄ… NEFZ napÄ™d typu plug-in w modelu A8 zużywa tylko 2,5 litra paliwa na 100 km. Audi A8 L 60 TFSI e quattro** na napÄ™dzie elektrycznym rozpÄ™dza siÄ™ maksymalnie do 135 km/h, a zasiÄ™g jazdy elektrycznej w jego przypadku wynosi zgodnie z normÄ… WLTP do 46 km.
Inteligentne tryby jazdy i udoskonalony predyktywny asystent wydajności
Strategia napÄ™du hybrydowego typu plug-in jest tak uÅ‚ożona, by kierowca A8** mógÅ‚ wiÄ™kszość codziennych przejazdów pokonywać na napÄ™dzie elektrycznym. Na jednym z dwóch wyÅ›wietlaczy systemu MMI (dolnym), znajduje siÄ™ przycisk „EV“. UżywajÄ…c go, kierowca w każdej chwili może zadecydować, czy i jak chciaÅ‚by zaingerować we wspóÅ‚pracÄ™ obu silników. Luksusowa limuzyna z napÄ™dem hybrydowym typu plug-in startuje w trybie „EV” i porusza siÄ™ wtedy wyÅ‚Ä…cznie na napÄ™dzie elektrycznym. Silnik spalinowy uaktywnia siÄ™ dopiero wtedy, gdy kierowca mocniej, przeÅ‚amujÄ…c opór, wciÅ›nie pedaÅ‚ gazu – punkt wyczuwalnego oporu jest zmienny i zależy od aktualnie dostÄ™pnej mocy napÄ™du elektrycznego.
W trybie „Hybrid”, do dziaÅ‚ania gotowe sÄ… dwa tryby operacyjne: „Auto” i „Hold”. W trybie „Auto”, po wÅ‚Ä…czeniu prowadzenia do celu w nawigacji MMI plus (element wyposażenia standardowego), automatycznie uaktywnia siÄ™ predyktywna strategia napÄ™du. Ponadto Å‚adowanie akumulatora przebiega tu inteligentnie i jest optymalnie rozÅ‚ożone na caÅ‚Ä… drogÄ™, uwzglÄ™dniajÄ…c dÅ‚uższe odcinki pokonywane na napÄ™dzie wyÅ‚Ä…cznie elektrycznym oraz konieczność czÄ™stego zatrzymywania siÄ™ np. w korkach, czy na skrzyżowaniach. Predyktywna strategia napÄ™du nakÅ‚ania do możliwie dÅ‚ugich odcinków pokonywanych czysto elektrycznie i do maksymalnego wykorzystania mocy akumulatora.
Tryb „Hold” dziaÅ‚a zgodnie z innÄ… strategiÄ…. Tutaj– dziÄ™ki rekuperacji i przesuniÄ™ciu punktu obciążenia, czyli dziÄ™ki zdefiniowanym ingerencjom w zarzÄ…dzanie silnika 3.0 TFSI - z minimalnymi tylko wahaniami utrzymywany jest staÅ‚y stan naÅ‚adowania akumulatora. W ten sposób np. jazda w przestrzeni miejskiej, po dÅ‚uższym odcinku pokonanym w trybie jazdy konwencjonalnej, bÄ™dzie przebiegać w trybie czysto elektrycznym, tj. bezemisyjnej i prawie bezgÅ‚oÅ›nej.
Strategia operacyjna Audi A8 L 60 TFSI e quattro **, do planowania zarzÄ…dzania napÄ™dami wykorzystuje różne dane. GÅ‚ówny nacisk kÅ‚adziony jest zawsze na optymalizacjÄ™ komfortu jazdy i zużycia energii, a także na ograniczenie do minimum emisji CO2. JeÅ›li chodzi o planowanie podróży na duże odlegÅ‚oÅ›ci, strategia uwzglÄ™dnia dÅ‚ugość i profil trasy, a także informacje o ruchu pozyskiwane na bieżąco online oraz styl jazdy kierowcy. W prognozie krótkoterminowej standardowy system predyktywnego asystenta wydajnoÅ›ci (PEA) dostarcza informacji z bezpoÅ›redniego otoczenia pojazdu. Dane te pobierane sÄ… bezpoÅ›rednio z systemu nawigacji i dotyczÄ… na przykÅ‚ad ograniczeÅ„ prÄ™dkoÅ›ci, rodzajów dróg, wzniesieÅ„ i spadków terenu. System uwzglÄ™dnia również dane pozyskiwane z kamery i z radarów monitorujÄ…cych ruch uliczny.
Fazy, w których kierowca zdejmuje nogÄ™ z pedaÅ‚u gazu sÄ… również niezmiernie ważne dla osiÄ…gniÄ™cia maksymalnej wydajnoÅ›ci Audi A8 L 60 TFSI e quattro**. W takich sytuacjach kontrolÄ™ nad systemami napÄ™dowymi przejmuje predyktywny asystent wydajnoÅ›ci. DecydujÄ…c o tym czy samochód pojedzie w danej chwili w trybie biegu jaÅ‚owego z wyÅ‚Ä…czonym silnikiem, czy w trybie żaglowania i rekuperacji – czyli odzyskiwania energii kinetycznej i jej zamiany w energiÄ™ elektrycznÄ… – system opiera siÄ™ na danych pozyskiwanych z nawigacji uwzglÄ™dniajÄ…c dodatkowo np. odlegÅ‚ość od pojazdu poruszajÄ…cego siÄ™ przed nami. RekuperujÄ…c, flagowy model Audi może odzyskać maksymalnie 25 kW energii elektrycznej.
Ponadto silnik elektryczny odpowiedzialny jest za wszystkie lekkie i Å›rednie przyhamowania do 0,3 g, czyli za ponad 90 procent wszystkich manewrów hamowania w codziennym użytkowaniu pojazdu. Dopiero przy energicznym hamowaniu wspóÅ‚pracuje z hamulcami hydraulicznymi. DziÄ™ki zaawansowanemu zestrojeniu, przejÅ›cie (z ang. tzw. „blending”) miÄ™dzy hamowaniem elektrycznym a hydraulicznym przebiega prawie niezauważalnie. Podczas hamowania, Audi A8 L 60 TFSI e quattro** ma moc rekuperacji do 80 kW.
JeÅ›li aktywny jest korzystajÄ…cy z radaru adaptacyjny tempomat z automatycznÄ… regulacjÄ… odlegÅ‚oÅ›ci miÄ™dzy poruszajÄ…cymi siÄ™ pojazdami adaptive cruise control (ACC), to predyktywny asystent wydajnoÅ›ci PEA wspiera kierowcÄ™ nie tylko podczas hamowania, ale także podczas przyspieszania – co wpÅ‚ywa na zmniejszenie spalania benzyny. JeÅ›li tempomat ACC jest wyÅ‚Ä…czony, to kierowca otrzymuje wskazówki, kiedy z uzasadnionych przyczyn powinien zdjąć nogÄ™ z gazu. Czuje wtedy impuls w aktywnym pedale przyspieszenia i widzi odpowiednie informacje na ekranie standardowego w tym modelu systemu Audi virtual cockpit oraz na wyÅ›wietlaczu danych na szybie head-up display (dostÄ™pnym w opcji). Symbole szczegóÅ‚ów – przykÅ‚adowo skrzyżowaÅ„, tablic z nazwami miejscowoÅ›ci i pojazdów jadÄ…cych przed nami – informujÄ… o zalecanej redukcji prÄ™dkoÅ›ci.
W kokpicie cyfrowym Audi virtual cockpit i na wyświetlaczu standardowego systemu obsługi MMI touch response, kierowca może wyświetlić wiele informacji na temat elektrycznego trybu jazdy. Są to: miernik mocy, zasięg i przepływy energii w obu jednostkach napędowych. Miernik mocy jako centralny wyświetlany element dostarcza m. in. informacji o maksymalnej mocy elektrycznej czy o rekuperacji.
Oprócz przycisku „EV”, kierowca A8 L 60 TFSI e quattro** dysponuje także drugÄ… możliwoÅ›ciÄ… wpÅ‚ywania na charakter jazdy – systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. DziÄ™ki trybom „comfort”, „efficiency”, „auto” i „dynamic”, może okreÅ›lić ustawienia napÄ™du, pneumatycznego zawieszenia i ukÅ‚adu kierowniczego. W zależnoÅ›ci od ustawieÅ„, przy naciÅ›niÄ™ciu na pedaÅ‚ gazu zmienia siÄ™ także sposób wspóÅ‚pracy napÄ™dów.
JeÅ›li dźwignia zmiany biegów znajduje siÄ™ w pozycji „S”, to silnik elektryczny wspiera jednostkÄ™ spalinowÄ… 3.0 TFSI, wykorzystujÄ…c w celu zwiÄ™kszenia dynamiki i zwrotnoÅ›ci funkcjÄ™ boostingu. Tzw. „jazda na luzie” jest tu wtedy zablokowana – tym samym silnik elektryczny rekuperuje zawsze wtedy, gdy kierowca zdejmie nogÄ™ z prawego pedaÅ‚u.
Dźwięk dla lepszego bezpieczeństwa: akustyczny system ostrzegania przed pojazdem
W celu ostrzegania pieszych i rowerzystów w ruchu ulicznym, Audi A8 L 60 TFSI e quattro** standardowo generuje syntetyczny e-dźwiÄ™k. Akustyczny system ostrzegania (AVAS) zgodnie z dyrektywÄ… unijnÄ… jest wyraźnie sÅ‚yszalny do prÄ™dkoÅ›ci 20 km/h i stopniowo zanika wraz z rosnÄ…cÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ…. DźwiÄ™k ten wytwarza maÅ‚a skrzynka z elektronikÄ…, a emituje go gÅ‚oÅ›nik w prawym nadkolu.
Komfortowe: Å‚adowanie w domu i w drodze
Do elementów standardowego wyposażenia dużej limuzyny z napÄ™dem hybrydowym typu plug-in należy tzw. kabel mode 3 do Å‚adowania w publicznych terminalach Å‚adujÄ…cych. Klienci Audi w Niemczech mogÄ… zaopatrywać swoje gospodarstwa domowe w ekologicznie wytwarzany prÄ…d elektryczny Volkswagen Naturstrom®, który w 100 procentach podchodzi z odnawialnych źródeÅ‚ energii. Kierowca może wygodnie naÅ‚adować akumulator także w drodze: wÅ‚asna usÅ‚uga Å‚adowania oferowana przez Audi – Audi e-tron Charging Service –umożliwia dostÄ™p do ponad 110 tys. punktów Å‚adowania w Europie. Do rozpoczÄ™cia Å‚adowania wystarcza jedna karta – niezależnie od wybranego dostawcy.
Zarządzanie ładowaniem i wstępne klimatyzowanie auta włączone bez wychodzenia z domu: aplikacja myAudi App
Przy pomocy aplikacji myAudi App, wÅ‚aÅ›ciciel Audi A8 L 60 TFSI e quattro** może - z poziomu wÅ‚asnego smartfona - skorzystać z usÅ‚ug dostÄ™pnych w ofercie Audi connect. Ponadto może sprawdzić stan naÅ‚adowania akumulatora i aktualny zasiÄ™g pojazdu, zaprogramować timer Å‚adowania oraz ma wglÄ…d do statystyk Å‚adowania i spalania. Stacje Å‚adowania sÄ… wyÅ›wietlane zarówno w aplikacji myAudi App, jak i w nawigacji MMI plus (wyposażenie standardowe) w pojeździe. KolejnÄ… funkcjÄ… w A8** z napÄ™dem hybrydowym typu plug-in jest wstÄ™pne klimatyzowanie pojazdu, jeszcze przed rozpoczÄ™ciem jazdy. Elektryczny kompresor klimatyzacji i dogrzewacz w samochodzie wykorzystujÄ… prÄ…d z akumulatora wysokiego napiÄ™cia albo z gniazda sieciowego i albo ogrzewajÄ… wnÄ™trze, albo je chÅ‚odzÄ…. WykorzystujÄ…c też funkcjÄ™ wstÄ™pnego klimatyzowania - w aplikacji myAudi App, w timerze, czy też w kluczyku - klient może dodatkowo wÅ‚Ä…czyć ogrzewanie kierownicy, siedzeÅ„, lusterek, przedniej i tylnej szyby oraz wentylowanie siedzeÅ„.
Charakterystyczne detale stylistyczne i nowoczesne wyposażenia
StylistykÄ™ zewnÄ™trznÄ… tej serii modelowej o pÅ‚ynnej i eleganckiej linii, uzupeÅ‚niono w Audi A8 L 60 TFSI e quattro** o dyskretne, charakterystyczne elementy stylistyczne. Najbardziej rzucajÄ…cÄ… siÄ™ w oczy cechÄ… luksusowej limuzyny z napÄ™dem hybrydowym typu plug-in jest sygnatura Å›wiateÅ‚, tożsama z sygnaturÄ… Audi e-tron z czysto elektrycznym napÄ™dem. Tworzy jÄ… pięć poziomych segmentów Å›wiateÅ‚ do jazdy w dzieÅ„, umieszczonych przy zewnÄ™trznych krawÄ™dziach bocznych wlotów powietrza. Ponadto zderzak zdobi chromowana listwa, a klamki w drzwiach majÄ… chromowane wstawki. TyÅ‚ akcentuje dyfuzor z chromowanÄ… klamrÄ…. Audi A8 L 60 TFSI e quattro** standardowo jeździ na ekskluzywnych, 19-calowych koÅ‚ach z aluminium. SÄ… one stylizowane na piÄ™cioramienne turbiny, a stylistyka ta jest optymalna pod wzglÄ™dem aerodynamiki.
Przestronne wnÄ™trze Audi A8 L 60 TFSI e quattro** gwarantuje atmosferÄ™ relaksu niczym w luksusowym apartamencie. MożliwoÅ›ci w zakresie wyposażenia sÄ… prawie nieograniczone. Najbardziej prestiżowe miejsce to miejsce z tyÅ‚u, za przednim pasażerem – dostÄ™pne jest tu opcjonalne siedzenie relaksujÄ…ce z wieloma możliwoÅ›ciami regulacji i ogrzewanym podnóżkiem z funkcjÄ… masażu stóp. Ponad 30 systemów wsparcia kierowcy dostarczanych przez Audi dla tej hybrydowej limuzyny typu plug-in zebrano w pakietach „Miasto” i „Podróż”. W zakresie Å›wiateÅ‚, oferta rozciÄ…ga siÄ™ aż po reflektory diodowe HD Matrix ze Å›wiatÅ‚em laserowym Audi i tylnymi Å›wiatÅ‚ami wykonanymi w technice OLED.
* Dane o zużyciu i o emisji CO2 mieszczÄ… siÄ™ w podanych zakresach zależnie od używanych kompletów opon i kóÅ‚
** Wartości zużycia dla wszystkich wymienionych modeli zamieszczono na liście na końcu tej informacji.
Dane o zużyciu w/w modeli:
(Dane o zużyciu i o emisji CO2 oraz klasy wydajnoÅ›ci mieszczÄ… siÄ™ w danych zakresach zależnie od używanych kompletów opon i kóÅ‚)
Audi A8 L 60 TFSI e quattro
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,7 – 2,5;
Zużycie energii elektrycznej w trybie jazdy mieszanej w kWh/100 km: 21,2 – 20,9;
Emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 61 – 57
Audi A7 55 TFSI e quattro
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,1 – 1,9;
Zużycie energii elektrycznej w trybie jazdy mieszanej w kWh/100 km: 18,1 – 17,5;
Emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 48 – 44
Audi Q5 50 TFSI e quattro
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,4 – 2,0;
Zużycie energii elektrycznej w trybie jazdy mieszanej w kWh/100 km: 18,8 – 18,1;
Emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 54 – 46
Audi Q5 55 TFSI e quattro
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,4 – 2,0;
Zużycie energii elektrycznej w trybie jazdy mieszanej w kWh/100 km: 19,1 – 17,5;
Emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 54 – 46