Toyota 222D powstaÅ‚a, żeby wzmocnić obecność Toyoty w Rajdowych Mistrzostwach Åšwiata. Samochód zostaÅ‚ przygotowany zgodnie z nowymi regulacjami Grupy S FIA. Jednak okolicznoÅ›ci przeszkodziÅ‚y potężnej maszynie z napÄ™dem na 4 koÅ‚a w pokazaniu, na co jÄ… stać, i nigdy nie wystartowaÅ‚a w rajdzie. Oto historia jej powstania.
Entuzjastyczne poczÄ…tki
Decyzja Toyoty o opracowaniu samochodu Grupy S zapadÅ‚a w 1984 roku. Celem byÅ‚o zwyciÄ™stwo w WRC i wzmocnienie renomy marki na Å›wiecie. Projekt ruszyÅ‚ pod nazwÄ… 222D. W projekcie brali udziaÅ‚ pracownicy koncernu, gdyż Toyocie zależaÅ‚o, by umiejÄ™tnoÅ›ci i doÅ›wiadczenie zdobyte przy budowie nowej rajdówki pozostaÅ‚y w firmie.
Samochód Grupy B startujÄ…cy w tym czasie w WRC zostaÅ‚ zbudowany na bazie Celiki z napÄ™dem 4x4, jednak po przeanalizowaniu wstÄ™pnych zapowiedzi na temat nowych regulacji zespóÅ‚ zwróciÅ‚ siÄ™ ku mniejszemu autu. Toyota wybraÅ‚a niedawno debiutujÄ…ce coupe MR2 (Midship Runabout 2-seater) pierwszej generacji.
Nowe technologie
MR2 w oryginalnej konfiguracji byÅ‚ napÄ™dzany umocowanym centralnie silnikiem 1.6, którego moc byÅ‚a przenoszona na tylnÄ… oÅ›. Na potrzeby Grupy S samochód zostaÅ‚ tak przerobiony, żeby pod maskÄ… zmieÅ›ciÅ‚ siÄ™ turbodoÅ‚adowany 2-litrowy silnik i napÄ™d na 4 koÅ‚a zaadaptowany z Celiki GT-Four ST165, która miaÅ‚a zadebiutować dopiero za 2 lata. 222D zostaÅ‚ wyposażony w zawieszenie dwuwahaczowe z przodu i niezależne wielowahaczowe z tyÅ‚u oraz manualnÄ… skrzyniÄ™ biegów.
Pierwszy prototyp 222D zostaÅ‚ ukoÅ„czony w lutym 1985 roku. Przez nastÄ™pne kilka miesiÄ™cy byÅ‚ sprawdzany w Japonii i testowany w Europie. Na tej podstawie w czerwcu 1985 roku wprowadzono kolejne zmiany – inaczej zamocowano silnik, poprawiono zawieszenie, zmieniono wielkość kóÅ‚, a skrzynia rozdzielcza pozwoliÅ‚a na przeÅ‚Ä…czanie napÄ™du na 2 lub 4 koÅ‚a.
Złe wiadomości
Ostateczny termin zakoÅ„czenia prac ustalono na grudzieÅ„ 1985 roku. Jednak we wrzeÅ›niu tego samego roku, po serii groźnych wypadków w kolejnych rundach sezonu, FIA zdecydowaÅ‚o, że zamiast Grupy S dla supersamochodów wprowadzi GrupÄ™ A o restrykcyjnych regulacjach. ChodziÅ‚o o to, żeby ograniczyć osiÄ…gi i zmniejszyć ryzyko wypadku, dlatego samochody musiaÅ‚y w wiÄ™kszym stopniu korzystać z rozwiÄ…zaÅ„ z aut produkcyjnych.
Choć wedÅ‚ug poczÄ…tkowych zaÅ‚ożeÅ„ FIA Grupa S miaÅ‚a wystartować dopiero w 1987 roku, pod koniec 1975 roku 222D byÅ‚ już prawie gotowy. NagÅ‚a zmiana planów FIA spowodowaÅ‚a, że nie byÅ‚o innego wyjÅ›cia i trzeba byÅ‚o zarzucić projekt.
W sezonach 1986 i 1987 Toyota startowała w WRC tylnonapędowymi Celicami i Suprami, jednocześnie pracując nad samochodem Grupy A. Nowy pojazd, Celica GT-Four SR165, zadebiutował w Rajdzie Korsyki, piątej rundzie sezonu 1988.
Do dziś istnieją tylko dwa prototypy opartej na MR2 Toyoty 222D. Jeden znajduje się w Toyota Motorsport GmbH w Kolonii, gdzie mieści się siedziba zespołu Toyota Gazoo Racing. Drugi można obejrzeć w salonie wystawowym Toyota Mega Web w Tokio.