Prius Plug-in Hybrid jest modelem bliźniaczym Priusa najnowszej, 4. generacji, czyli najpopularniejszego samochodu hybrydowego na Å›wiecie. Oba modele majÄ… niemal takÄ… samÄ… konstrukcjÄ™, z platformÄ… TNGA i napÄ™dem hybrydowym nowej generacji wÅ‚Ä…cznie, różniÄ… siÄ™ natomiast stylistykÄ… nadwozia i oczywiÅ›cie instalacjÄ… do Å‚adowania prÄ…du z zewnÄ™trznej sieci ze znacznie wiÄ™kszÄ… bateriÄ… trakcyjnÄ… w przypadku Priusa Plug-in Hybrid. Prius Prime ma zasiÄ™g na samym silniku elektrycznym 50 km, czyli o poÅ‚owÄ™ mniejszy niż Volt, który może przejechać ponad 100 km bez wÅ‚Ä…czenia silnika benzynowego. Mimo to w październiku Amerykanie kupili tylko o 28 Priusów Prime mniej niż Voltów.
Volt i Prius Plug-in Hybrid zamieniaÅ‚y siÄ™ miejscami w rankingach miesiÄ™cznej sprzedaży przez caÅ‚y rok. Druga generacja hybrydy plug-in Toyoty zadebiutowaÅ‚a w amerykaÅ„skich salonach marki pod koniec ubiegÅ‚ego roku, natomiast dla nowej generacji Chevroleta byÅ‚ to drugi rok sprzedaży. W październiku Volt uzyskaÅ‚ wynik 16 710 sprzedanych egzemplarzy, natomiast Priusa Prime wybraÅ‚o 16 682 kierowców. Analityk Alan Baum przewiduje, że w grudniu samochód Toyoty uzyska sprzedaż 20 300 aut, zaÅ› Chevroleta 19 500 egzemplarzy.
PoczÄ…tki hybryd plug-in
Volt zadebiutowaÅ‚ w 2011 roku przy bardzo silnym wsparciu medialnym i marketingowym, zbierajÄ…c pokaźnÄ… kolekcjÄ™ nagród. Pierwsza generacja miaÅ‚a zasiÄ™g w trybie EV 56 km, który pozwalaÅ‚ wielu kierowcom poruszać siÄ™ do pracy bez zużycia paliwa. ByÅ‚a to najodważniejsza próba General Motors, by zdetronizować ToyotÄ™ Prius, która 20 lat nieprzerwanie utrzymuje siÄ™ na pozycji najpopularniejszego samochodu hybrydowego na Å›wiecie. Szybko okazaÅ‚o siÄ™, że nie jest to możliwe, ale Volt zdobyÅ‚ grono wiernych fanów, dla których ważne sÄ… takie sprawy jak bezpieczeÅ„stwo energetyczne i ograniczanie gazów cieplarnianych powodujÄ…cych niekorzystne zmiany klimatu. ByÅ‚ to też najbardziej zaawansowany technicznie samochód amerykaÅ„skiej produkcji.
Trzecia generacja Toyoty Prius biÅ‚a w tym czasie kolejne rekordy sprzedaży i staÅ‚a siÄ™ synonimem samochodu ekologicznego, a jej charakterystyczna wrzecionowata sylwetka funkcjonowaÅ‚a jako domyÅ›lny symbol „zielonych” aut. Ani Volt, ani żaden inny samochód hybrydowy – czy to Å‚adowany z gniazdka czy nie – nie mógÅ‚ siÄ™ z niÄ… równać. Zbudowany na jej bazie Prius Plug-in Hybrid pierwszej generacji wszedÅ‚ na rynek w 2012 roku, jednak nie zdobyÅ‚ popularnoÅ›ci Volta. ZasiÄ™g 25 km na samym silniku elektrycznym okazaÅ‚ siÄ™ niewystarczajÄ…cy, żeby przekonać szersze grono fanów cichej, bezemisyjnej jazdy – zwÅ‚aszcza w Ameryce, gdzie kierowcy pokonujÄ… przeciÄ™tnie wiÄ™ksze odlegÅ‚oÅ›ci niż w Europie czy w Japonii. Najlepszym rokiem dla Priusa Plug-in Hybrid w USA byÅ‚ 2013, kiedy kupiono 13 264 egzemplarzy. Volt w latach 2012 i 2013 uzyskaÅ‚ rocznÄ… sprzedaż okoÅ‚o 23 000 aut.
Hybrydy plug-in drugiej generacji
Volt i Prius Plug-in Hybrid, od ubiegÅ‚ego roku zwany w USA Prius Prime, to jedyne hybrydy Å‚adowane z gniazdka, które przeszÅ‚y caÅ‚kowitÄ… modernizacjÄ™. 2016 byÅ‚ najlepszym rokiem dla Volta, którego drugÄ… generacjÄ™ kupiono w Stanach 24 739 razy. O tym, na co stać pod tym wzglÄ™dem Priusa Prime, przekonamy siÄ™ dopiero w styczniu. Oba samochody sÄ… wynikiem innego pomysÅ‚u na realizacjÄ™ tego samego celu – stworzenia jak najbardziej wydajnego hybrydowego hatchbacka segmentu D z przednim napÄ™dem, z możliwoÅ›ciÄ… doÅ‚adowania akumulatora i jazdy w trybie elektrycznym.
Prime w peÅ‚ni korzysta z 20-letniego dorobku Priusa nieÅ‚adowanego z gniazdka, który zadebiutowaÅ‚ w 1997 roku i stopniowo byÅ‚ udoskonalany w ramach kolejnych 4 generacji. Prius Prime ustÄ™puje Voltowi pod wzglÄ™dem zasiÄ™gu na silniku elektrycznym, jednak przewyższa go w kategoriach wydajnoÅ›ci w trybie czysto elektrycznym oraz elektryczno-spalinowym (hybrydowym). W badaniach EPA (Environmental Protection Agency) Prius Prime uzyskaÅ‚ w jeździe w trybie hybrydowym niezrównany wynik 54 mil na galon benzyny (mpg), o 2 mpg lepszy od Priusa czwartej generacji. Jest to tym bardziej imponujÄ…ce, że oba samochody majÄ… identyczny napÄ™d hybrydowy, a Prius Prime jest dodatkowo obciążony wiÄ™kszÄ… bateriÄ… trakcyjnÄ…. Chevrolet Volt nie może siÄ™ równać z żadnym z tych dwóch modeli Toyoty, pokonujÄ…c Å›rednio 42 mile na galon z wykorzystaniem ukÅ‚adu benzynowo-elektrycznego.
Prius Prime w roli samochodu elektrycznego osiÄ…ga wynik aż 133 MPGe (jednostka zużycia energii elektrycznej odpowiadajÄ…ca jednostce mpg), przy zaledwie 106 MPGe w wykonaniu Volta. JeÅ›li dodać do tego niemal dwukrotnie wiÄ™kszÄ… pojemność bagażnika w przypadku Toyoty, pakiet systemów bezpieczeÅ„stwa czynnego Toyota Safety Sense w standardzie, ugruntowanÄ… reputacjÄ™ Toyoty i jej hybryd oraz wysokÄ… wartość odsprzedaży, Prius Prime jest po prostu znacznie lepszym samochodem od hybrydy Chevroleta. Na korzyść Volta przemawia jednak wiÄ™ksza moc – 150 KM, w porównaniu do 122 KM w przypadku obu Priusów.
WisienkÄ… na torcie sÄ… różnice w cenie. W Europie Prius Plug-in Hybrid jest dostÄ™pny w jednej, najwyższej wersji wyposażenia Prestige. W USA kierowcy majÄ… do wyboru trzy wersje – Prime Plus za 27 985 dolarów, Prime Premium za 29 685 dolarów i Prime Advanced za 33 985 dolarów. Volt jest dostÄ™pny w dwóch wersjach – LT za 33 995 dolarów i Premier za 38 345 dolarów. Jak widać, dwie dekady doÅ›wiadczeÅ„ w budowaniu hybryd oraz znany na caÅ‚ym Å›wiecie System Produkcji Toyoty przekÅ‚adajÄ… siÄ™ na znaczÄ…ce oszczÄ™dnoÅ›ci.
Co ciekawe, cena podstawowej wersji Priusa Prime, która pod wzglÄ™dem wyposażenia odpowiada Å›redniej wersji Priusa 4, po uwzglÄ™dnieniu federalnej ulgi podatkowej w wysokoÅ›ci 4 500 dolarów, jest o 875 dolarów niższa od ceny podstawowej wersji hybrydowego Priusa. Volt pomimo wiÄ™kszej ulgi (7500 dolarów) nadal okazuje siÄ™ droższy od obu hybryd Toyoty.
Który model liderem?
Listopad i grudzieÅ„ pokażą, który model poradzi sobie lepiej w tym roku pod wzglÄ™dem sprzedaży. Volt sprzedaje siÄ™ obecnie sÅ‚abiej niż rok temu – od stycznia do października 2017 na drogi wyjechaÅ‚o 16 710 nowych egzemplarzy tego modelu, w porównaniu do 18 517 aut w tym samym okresie ubiegÅ‚ego roku. JeÅ›li trend siÄ™ utrzyma, Chevrolet po raz pierwszy od swojego debiutu nie zajmie pierwszego miejsca na podium w segmencie samochodów z bateriÄ… Å‚adowanÄ… z zewnÄ™trznej sieci (elektrycznych i hybryd plug-in), oddajÄ…c ten honor Toyocie Prius Plug-in Hybrid.